Σε αξεδιάλυτες αντιφάσεις έχει πέσει η διαπραγμάτευση για το νέο Ασφαλιστικό, καθιστώντας την λύση της εξίσωσης του το λιγότερο… δύσκολη.
- Η πρώτη αντίφαση είναι «χρονική».Η μνημονιακή συμφωνία του Αυγούστου του 2015 προβλέπει πως έπρεπε να περάσει τον… Οκτώβριο του 2015.
Έχουμε ήδη τέλη Μαρτίου και δεν φαίνεται να έχει θεσπιστεί νωρίτερα από τις 22 Απριλίου (δηλ. παραμονές της Μεγάλης Εβδομάδας, μιας στις 23 Απριλίου είναι το Σάββατο του Λαζάρου), μιας και σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος έως τότε εκτιμά ότι θα έχει επιτευχθεί η συνολική συμφωνία για να «τρέξει» η 1η αξιολόγηση του προγράμματος.
Αυτό σημαίνει πως δεν πρέπει να αποκλείεται το ενδεχόμενο θέσπισης του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου ακόμα και μετά το Πάσχα (1 Μαΐου).
- Η δεύτερη αντίφαση είναι «ποιοτική», δηλαδή αφορά το… ποιόν των μέτρων που πρέπει να ληφθούν.
Δεν πρέπει να ταυτίζεται -αν και «εφάπτεται» – το ασφαλιστικό νομοσχέδιο το οποίο περιλαμβάνει τη νέα αρχιτεκτονική της δημόσιας ασφάλισης η οποία θα αφορά τα επόμενα χρόνια (πχ η εισφορά 20% θα ισχύσει από 1.1.2017) με τα μέτρα τα οποία πρέπει να λάβει η κυβέρνηση το 2016 στο συνταξιοδοτικό προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό της ίδιας χρονιάς. Η εξοικονόμηση 1,25% του ΑΕΠ η οποία πρέπει να προκύψει το 2015 -2016 από παρεμβάσεις στο συνταξιοδοτικό δεν προβλέπεται να προέλθει μόνο από τις «περαιτέρω μεταρρυθμίσεις» (ή αλλιώς το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο) αλλά και την «πλήρη εφαρμογή» των ήδη ψηφισμένων μεταρρυθμίσεων και συγκεκριμένα εκείνων του 2010 και του 2012. Οι μεταρρυθμίσεις του 2010 (νόμος Λοβέρδου- Κουτρουμάνη) που αφορούν στον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται με τις εγκυκλίους που έχουν εκδώσει πρόσφατα τα Υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών. Ωστόσο δεν έχουν εφαρμοστεί επαρκώς οι μεταρρυθμίσεις του 2012 και προπαντός η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στα επικουρικά ταμεία, τα ταμεία πρόνοιας και τα μετοχικά ταμεία του Δημοσίου. Την ίδια στιγμή, βρίσκεται εντελώς στον αέρα το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο (ποσοστά αναπλήρωσης, εισφορές, ενιαίος φορέας κοινωνικής ασφάλισης, νέοι πόροι κ.λπ.)
- Η τρίτη αντίφαση είναι «πολιτική». Η κυβέρνηση προσπέρασε πολιτικά το σκόπελο της εφαρμογής της νομοθεσίας του 2010, μιας και αυτό δεν έχει άμεση και μαζική επίπτωση στους ασφαλισμένους. Δεν θα ισχύσει, όμως, το ίδιο και για την εφαρμογή της νομοθεσίας του 2012. Η εφαρμογή της εν λόγω ρήτρας (όπως και ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων) δεν χρειάζεται καμία επιπλέον νομοθεσία, αλλά μόνο εγκυκλίους από τα ταμεία και τα αρμόδια Υπουργεία. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων αποφάσισε την τριμηνιαία και «κουτσουρεμένη» κατά 32,5% καταβολή των μερισμάτων του σε 290.000 συνταξιούχους του Δημοσίου . Η απόφαση αυτή απλώς επικυρώθηκε με εγκύκλιο του Υπ. Εργασίας. Αυτή είναι η πρώτη άμεση μείωση συντάξεων την οποία επικυρώνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛΛ (σ.σ. η επιβολή εισφοράς 6% σε κύριες -επικουρικές συντάξεις τον περασμένο Ιούλιο αποτέλεσε μία έμμεση περικοπή). Πιθανόν να αποτελέσει «πιλότο» ανάλογων εξελίξεων στα ταμεία πρόνοιας πχ το ΤΠΔΥ και το ΤΑΠΙΤ (σ.σ. ήδη το Υπ. Εργασίας είχε στείλει επιστολή στις διοικήσεις τους να υποδείξουν νέο τρόπο υπολογισμού) και στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (σ.σ. η διοίκηση του έχει ήδη επεξεργαστεί σχέδιο εκμηδενισμού του ελλείμματος των 600 εκατ. ευρώ). Αν γινόταν κάτι τέτοιο θα έκλεινε η «τρύπα» 900 εκατ. ευρώ στο πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ χωρίς να ανοίξει … κοινοβουλευτική «μύτη».