συνέντευξη του Ηλία Μαντούβαλου, Head, ICT & Business Efficiency / Operations & Services Div, HDI Global SE, Hellas (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing Φεβρουαρίου 2024)
Η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης θα διαδραματίσει στο μέλλον καθοριστικό ρόλο στις αποφάσεις των διοικήσεων της ασφαλιστικής αγοράς πολυεπίπεδα. Όπως αναφέρει ο κ. Ηλίας Μαντούβαλος, Head, ICT & Business Efficiency / Operations & Services Div. Στην HDI Global SE, Hellas, “όχι μόνο βελτιστοποιεί τις τρέχουσες διαδικασίες ασφαλίσεων, αλλά εισάγει εντελώς νέες διαστάσεις στην εμπειρία ασφάλισης”.
Σε ποιους τομείς αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην ασφαλιστική αγορά και ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα αυτό;
Πέρα από τα προφανή πεδία εφαρμογών (π.χ. βελτιστοποίηση προγραμμάτων και κώδικα, ανάλυση όρων συμβολαίων, εκτίμηση κινδύνων) θεωρούμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι το κλειδί που επιτέλους θα ξεκλειδώσει τα μηνύματα και τους κρυφούς συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις που κρύβονται στα Big Data που επί χρόνια συγκεντρώνουν οι ασφαλιστικές εταιρίες αλλά δεν αξιοποιούν πλήρως είτε λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού ή γιατί η εξαγωγή συμπερασμάτων από την ανάλυση τους ήταν έως τώρα μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία. Το AI θα μπορεί σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να προβάλει και patterns συσχετισμού ανάμεσα σε φαινομενικά ασύνδετα μεγέθη των συγκεντρωμένων στοιχείων και να οδηγήσει τις διοικήσεις των εταιριών σε αποφάσεις στις οποίες πιθανώς δεν θα κατέληγαν ποτέ χρησιμοποιώντας της συμβατικές μεθόδους ανάλυσης.
Πως επωφελούνται οι καταναλωτές; Πως συμβάλλει στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες και τη βελτίωση των υπηρεσιών;
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης φέρνει σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές, βελτιώνοντας τη συνολική εμπειρία του πελάτη και βελτιστοποιώντας τις υπηρεσίες ασφάλισης.
Μέσω αλγορίθμων μηχανικής μάθησης, η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει εξατομικευμένες αλληλεπιδράσεις με τους πελάτες, προσαρμόζοντας τις υπηρεσίες και τα προϊόντα βάσει των ατομικών αναγκών και του προφίλ κινδύνου. Οι “εικονικοί βοηθοί” κάνοντας χρήση φυσικής γλώσσας παρέχουν άμεση πληροφόρηση, επιταχύνοντας τις ερωτήσεις των πελατών και την επεξεργασία ζημιών. Συστήματα AI συμβάλουν στην ακριβέστερη αξιολόγηση κινδύνου, προσφέροντας προσαρμοσμένες προϊόντα και ανταγωνιστικές τιμές, βασισμένες στα ατομικά χαρακτηριστικά του κάθε πελάτη. Η αυτοματοποίηση μέσω του AI της διαδικασίας αποζημιώσεων μειώνει τον κόπο και το χρόνο που χρειάζονται καταναλωτές και συνεργάτες.
Στο μέλλον, προβλέπουμε ότι η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας της τεχνητής νοημοσύνης θα φέρει καινοτόμες εφαρμογές, περιλαμβάνοντας παρακολούθηση κινδύνων σε πραγματικό χρόνο, αυτόματες προσαρμογές υπηρεσιών αλλά και της τιμολόγησης τους βάσει των αλλαγών στον τρόπο ζωής των πελατών, και αυξημένη εξατομίκευση μέσω της ανάλυσης των μεγάλων συνόλων δεδομένων. Αυτή η συνεχής εξέλιξη υπόσχεται ένα μέλλον όπου η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης όχι μόνο βελτιστοποιεί τις τρέχουσες διαδικασίες ασφαλίσεων, αλλά εισάγει εντελώς νέες διαστάσεις στην εμπειρία ασφάλισης.
Τι αντίκτυπο έχει στις στρατηγικές τιμολόγησης και στον υπολογισμό των ασφαλίστρων;
Η χρήση της AI στον υπολογισμό των ασφαλίστρων και γενικότερα στην εκτίμηση κινδύνων θα είναι ο μοχλός που θα οδηγήσει τις εταιρίες στο πολυπόθητο αλλά δύσκολα επιτεύξιμο – ως τώρα – στόχο του data-driven decision making. Η αξιοποίηση μοντέλων με εκατομμύρια παραμέτρους και η χρήση αυτών επάνω στα στοιχεία των υπαρχόντων χαρτοφυλακίων των εταιριών με μεθοδολογίες Continuous Modelling θα επιτρέψει τη συνεχή δημιουργία what-if σεναρίων και την διαρκή προσαρμογή των παραγόντων τιμολόγησης οι οποίες θα ανταποκρίνονται δυναμικά και συνεχώς στις συνθήκες της αγοράς. Η εποχή της τιμολόγησης που βασίζεται σε έναν απλό πολλαπλασιασμό “επί τοις χιλίοις” σύμφωνα με το “feeling”, την εμπειρία του underwriter ή το “μέσο όρο” της αγοράς έχει τελειώσει. Αν μάλιστα γυρίσουμε αυτό το συμπέρασμα ανάποδα θα δούμε ότι εδώ βρίσκεται μια μεγάλη ευκαιρία για πιθανώς μικρότερους παίκτες του χώρου που θα υιοθετήσουν τις νέες αυτές μεθόδους, να ανταγωνιστούν με ίσους και καλύτερους όρους, μεγαλύτερους παίκτες που όμως θα παραμείνουν προσκολλημένοι στα παραδοσιακά μοντέλα.