Ένα άρθρο του Φίλιππου Μωράκη που έγραψε τον Ιούνιο του 2002 στο περιοδικό Επιστημονικό Marketing.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σπαταλήσει δισεκατομμύρια για την εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση στελεχών, σε όλα τα κράτη που περιλαμβάνονται στα τρία Πακέτα Στήριξης, όπως και στην Ελλάδα, χωρίς να υπάρχει κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ότι οι πρωτοφανείς αυτές επενδύσεις υπήρξαν παραγωγικές.
Το θέμα μας σήμερα είναι “Η Κυριαρχία των Ψευδαισθήσεων”, η οποία καταδυναστεύει σχεδόν όλους τους ανθρώπους και οι δυσκολίες που συνεπάγεται η αποτελεσματική αντιμετώπισή της. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Ας πάρουμε τα καλλυντικά. Δισεκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο πιστεύουν και χρησιμοποιούν διάφορες κρέμες για τη βελτίωση της εμφάνισής τους, χωρίς να υπάρχει ούτε μία Πανεπιστημιακή έρευνα που να τεκμηριώνει επιστημονικά τα επιχειρήματα των εταιρειών που τις παράγουν. Απλώς ισχύει η “Κυριαρχία της Ψευδαίσθησης” ότι τα καλλυντικά ενυδατώνουν το δέρμα και το διατηρούν φρέσκο και υγιές. Η επιστήμη του Μάρκετινγκ και της Διαφήμισης πέρασε το μήνυμα και άντε να πείσεις τον κόσμο για το αντίθετο. Η βιομηχανία των καλλυντικών βέβαια έχει έναν πολύ ισχυρό σύμμαχο: Την Ανάγκη που έχει η γυναίκα να καλλωπίζεται!
Δεύτερη ψευδαίσθηση που κυριαρχεί σε πολύ κόσμο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε πολλά μέρη του κόσμου, κυρίως τριτοκοσμικά, είναι οι.. Δεισιδαιμονίες.
Πιστεύουν στα φαντάσματα, στην ύπαρξη του Σατανά, στα μάγια, στα μέντιουμ, στις κατάρες, στην τύχη, στα λαχεία… Γνωρίζετε πόσα δισ. διακινούν τα λαχεία και τα κάθε είδους τυχερά παιχνίδια; Όλοι αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν ότι μπορούν να κερδίσουν!
Και σε αυτή την περίπτωση, ισχυρός σύμμαχος αυτής της “Κυριαρχίας των Ψευδαισθήσεων” είναι η “Ανάγκη του Ανθρώπου να Ελπίζει”.
Μια μεγάλη τρίτη Ψευδαίσθηση που κυριαρχεί στους ανθρώπους, είναι ότι η παραγωγικότητα και η προσωπική επιτυχία των ανθρώπων είναι θέμα εκπαίδευσης. Πόσες φορές δεν ακούσαμε να λένε: Μα πώς είναι δυνατόν ολόκληρος επιστήμονας να φέρεται έτσι, να έχει τόσες αδυναμίες ή να κάνει τέτοιες γκάφες!… Η ψευδαίσθηση που κυριαρχεί στους περισσότερους ανθρώπους είναι ότι όταν είσαι γιατρός, δικηγόρος, μηχανικός ή στέλεχος, πρέπει να τα γνωρίζεις όλα, να είσαι άψογος και ευγενής και να έχεις όλες τις απαντήσεις, όποιο θέμα κι αν σου θέσουν. Μεγάλη Ψευδαίσθηση, γιατί δυστυχώς λίγοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι η “Επίκτητη Γνώση” δεν έχει καμία σχέση με το “Έμφυτο Προφίλ” του “Χαρακτήρα” που κληρονομεί ο άνθρωπος από τους γονείς του.
Σε αυτό το σημείο θα αφιερώσουμε τον ορισμό που έχουμε δώσει στο θέμα στους Υπεύθυνους Πολιτικούς της χώρας μας, από τις αποφάσεις των οποίων εξαρτώνται εκατομμύρια ανθρώπων.
Eπιτυχημένο άτομο θεωρείται αυτό που ο “Συνδυασμός” των “Έμφυτων Γνωρισμάτων” που κληρονομεί από τους γονείς του, σε συνδυασμό με την “Επίκτητη Στάση και Συμπεριφορά που αποκτά από το Οικογενειακό του Περιβάλλον, μαζί με τις Ακαδημαϊκές ή Εμπειρικές Γνώσεις που αποκτά από το Σχολείο, ΚΑΛΥΠΤΕΙ – Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ – ΤΙΣ “ΑΠΑΙΤΉΣΕΙΣ” του χώρου μέσα στον οποίο “ΔΡΑΣTΗΡΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ”.
Αυτό, όπως καταλαβαίνει ο αναγνώστης, είναι αρκετά δύσκολο, και σπάνιο. Αποδεικνύεται από τις ελάχιστες περιπτώσεις επιτυχίας ατόμων στην Πολιτική, στην επιχειρηματική δράση, στη Διοικητική, στη Στρατιωτική κ.ά. Tο θέμα μας επιβεβαιώνεται και με ένα άλλο ρητό που λέει: “Δώσε ένα κάρβουνο στον καλύτερο στιλβωτή πολύτιμων λίθων, και το καλύτερο που μπορεί να σου δώσει, είναι ένα καλογυαλισμένο κάρβουνο”!
Αυτό για την “Κυριαρχία των Ψευδαισθήσεων” των δισ. ευρώ που επενδύονται για Εκπαίδευση και Κατάρτιση, χωρίς πρώτα να προηγείται η προσεκτική ΕΠΙΛΟΓΗ των ατόμων στους οποίους επενδύουμε για Εκπαίδευση!