Από τον Αριστείδη Παπανικόλα
Αγαπητοί μου διαμεσολαβητές αλλά και αξιότιμοι εκπρόσωποι των ασφαλιστικών μας εταιρειών, ήρθε πλέον η ώρα να ορθώσετε το ανάστημά σας, να μην επιτρέπετε πλέον σε οποιονδήποτε να αμφισβητεί την ορθότητα των λεγόμενών σας και την ειλικρίνεια των προθέσεών σας. Δεν μπορεί πλέον ο κάθε τυχαίος πελάτης, ο κάθε καταναλωτής να επικαλείται την ενημέρωση που του παρείχατε ώστε να τον πείσετε να ασφαλιστεί ή το είδος του ασφαλιστηρίου συμβολαίου που του προτείνατε, αν τελικά δεν ήταν σωστά ασφαλισμένος και δεν αποζημιώθηκε, όταν ήρθε η ώρα. Ο Έλληνας πρωθυπουργός άνοιξε το δρόμο στην ασφαλιστική μας αγορά και πρέπει να του το αναγνωρίσουμε. Ας το σκεφθούμε ψύχραιμα και λογικά.
Διαμαρτύρεται ένας πελάτης στον ασφαλιστικό του σύμβουλο ότι άλλα του υποσχέθηκε πριν αγοράσει το συμβόλαιο υγείας για τον ίδιο και την οικογένειά του και άλλα αντιμετώπισε όταν χρειάστηκε, δυο-τρία χρόνια μετά, να νοσηλευτεί το παιδί του; Ο ασφαλιστικός σύμβουλος με χαμόγελο, αλλά συντετριμμένος από τη σκληρή διαδικασία της αυτοκριτικής του, απαντά: ουδείς αναμάρτητος και καθάρισε. Επισκέπτεται ωρυόμενος ο καταναλωτής την ασφαλιστική εταιρεία και της καταμαρτυρεί ότι άλλα γράφουν τα διαφημιστικά της φυλλάδια και οι σελίδες της στο διαδίκτυο και άλλα είναι γραμμένα στο συμβόλαιο που αγόρασε προπληρώνοντάς το; Κανένα πρόβλημα, ο εκπρόσωπος της ασφαλιστικής, με περισσή ευγένεια, δηλώνει: ουδείς αναμάρτητος και καθάρισε επίσης.
Και ευθύνες περί εξαπάτησης του πελάτη, περί παραπλάνησης του καταναλωτή, περί μη σωστής ενημέρωσης, περί… περί… περί…; Καμία. Η απάντηση της Εποπτικής Αρχής (ως αρμόδιας για την τήρηση της τάξης και τον έλεγχο των διαδικασιών στην ασφαλιστική αγορά, για το ποιες εταιρείες μπορούν να λειτουργούν ή όχι) στον άναυδο καταναλωτή-πελάτη-πολίτη είναι αποστομωτική: την επόμενη φορά έχεις το δικαίωμα να μην επιλέξεις τον ίδιο διαμεσολαβητή ή την ίδια εταιρεία. Αφού όμως ΕΣΥ τους επέλεξες για αυτή την περίοδο, για αυτό το προϊόν, ΕΣΥ ευθύνεσαι, ΕΣΥ δεν κατάλαβες, ΕΣΥ φταις. Αυτοί είναι απλοί άνθρωποι που προσπαθούσαν να κάνουν τη δουλειά τους, να σου πουλήσουν το προϊόν τους. Εσύ γιατί τους άκουσες, γιατί τους εμπιστεύτηκες, γιατί το αγόρασες; Και τώρα που είδαν το φως το αληθινό και κάνουν την αυτοκριτική τους, τώρα που σου λένε με πόνο στα μάτια (…κυριολεκτικά και μεταφορικά) «σε κοροϊδέψαμε», γιατί δεν τους πιστεύεις; Είναι σκληρό και απάνθρωπο να τους κατηγορείς γιατί… ουδείς αναμάρτητος.
Και φυσικά, τώρα που οι παράγοντες της αγοράς έκαναν την αυτοκριτική τους (και εσύ βρίσκεσαι χωρίς κάλυψη και πληρώνεις από την τσέπη σου τα νοσήλια του παιδιού σου), τη στιγμή αυτή εταιρείες και διαμεσολαβητές μαζί, χέρι-χέρι, δικαιούνται να διακηρύττουν τους νέους αγώνες τους για την αξιοπιστία της ασφαλιστικής αγοράς, να κηρύσσουν πόλεμο στους επικίνδυνους που μιλάνε για αφερέγγυα αγορά, να καλούν τους καταναλωτές να αισθανθούν το βάρος της ευθύνης τους που δεν επιλέγουν σωστά, που δεν ασφαλίζονται. Τώρα, έχουν κάθε δικαίωμα να ξαναπούν ότι πρέπει να ξαναγοράσεις το προϊόν τους, γιατί αν δεν το αγοράσεις θα είσαι ανασφάλιστος και μπορεί να βρεθείς στη δυσάρεστη θέση να πληρώσεις από την τσέπη σου τα νοσήλια του παιδιού σου! Και μην ανησυχείς καταναλωτή, η Εποπτική Αρχή θα είναι πάντα παρούσα για τη διασφάλιση της ορθολογικής λειτουργίας της αγοράς, για το ποιοι συμμετέχουν, για το πώς ελέγχονται και για το πώς τιμωρούνται.
Υ.Γ.: Ζητώ συγγνώμη από τις εταιρείες, τους διαμεσολαβητές και την εποπτική αρχή που τους χρησιμοποίησα ως παράδειγμα. Όλοι ξέρουν ότι όλα αυτά όχι μόνο δεν ισχύουν, αλλά και ότι αν ίσχυαν θα μιλούσαμε για πραγματική ζούγκλα στην ασφαλιστική μας αγορά. Πώς όμως να μετέφερα καλύτερα και παραστατικότερα αυτό το «ουδείς αναμάρτητος»;
Αγαπητέ κ. Παπανικόλα
Το κείμενό σας φαίνεται καλοπροαίρετο αλλά καθόσον προσπαθεί άστοχα να τεκμηριώσει το “ουδείς αναμάρτητος” που δεν έχει εφαρμογή στην περίπτωση της Ασφάλισης!
Η Ασφάλιση ανάγεται σε μια Σύμβαση στην οποία, εμπλέκονται ο Ασφαλισμένος, ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής και η Ασφαλιστική Εταιρεία. Το λάθος ή η παράλλειψη που μπορεί να ζημιώσουν (αρκεί να μήν υπάρχει σκοπιμότητα / δόλος) δεν είναι αμαρτία αλλά ανθρώπινες αδυναμίες που διασφαλίζονται μέσω της Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης.
Σύμφωνα με τη διεθνή ασφαλιστική πρακτική και νομοθεσία που έχει θεσμοθετηθεί – ισχύει και στη χώρα μας, ο Ασφαλισμένος / Καταναλωτής ο οποίος πληρώνει και έχει κάθε δικαίωμα να απαιτεί αποζημίωση, διασφαλίζεται – προστατεύεται από το Ασφαλιστήριο Επαγγελματικής Ευθύνης του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή.
Αντικειμενικά κρίνοντας , το “ουδείς αναμάρτητος” θα μπορούσε κάλλιστα να αντικατασταθεί με το “τα λάθη είναι ανθρώπινα και πληρώνονται”!
Φιλικά
Γιώργος Κουτίνας
Εμπειρογνώμων Ασφαλίσεων
Καλά θα ήταν να μην ίσχυαν αυτά αλλά δυστυχώς είναι η σκληρή πραγματικότητα… Ειδικά στα συμβόλαια υγείας όπου πολλοί δεν έχουν καν την περιέργεια να διαβάσουν τα συμβόλαια που πουλάνε και πιστεύουν τους επικίνδυνα ημιμαθείς ή αδιάφορους μάνατζερ που σκέφτονται την υπερπρομήθεια και το μπόνους τριμήνου. και φυσικά στην ώρα του ”δια ταύτα” όλοι ”πέφτουν από τα σύννεφα”…
Ειδικά τα νοσοκομειακά έχουν 5-10 πραγματάκια να προσέξεις. Αν τα ξέρει ο ασφαλιστής αυτά και τα δώσει γραπτά στον πελάτη κατά την παράδοση του συμβολαίου τότε κανείς δεν μπορεί να έχει το παραμικρό παράπονο…
Ενδιαφέρον, φιλότιμο και διάβασμα χρειάζεται…. τίποτα παραπάνω…
Προφανώς, τόσο ο Χαράλαμπος όσο και ο κ. Κουτίνας δεν κατανόησαν το άρθρο του κ. Παπανικόλα ή δεν πρόσεξαν το υστερόγραφο.
Δεν αναφέρεται σε γεγονότα της ασφαλιστικής μας αγοράς, αλλά χρησιμοποιεί οικείους ασφαλιστικούς όρους και φορείς της αγοράς μας για να μεταφέρει (να παραλληλίσει) τι θα σήμαινε αν τα στελέχη της ασφαλιστικής μας αγοράς είχαν την ευχέρεια να χρησιμοποιούν το “ουδείς αναμάρτητος”, που με τόση ευκολία χρησιμοποίησε ο Πρωθυπουργός μας.
Τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι τι έχει να πει για την αντιπολιτευτική του τακτική, τι έλεγε για το πρώτο μνημόνιο κ.λπ. πριν γίνει πρωθυπουργός και με ένα “ουδείς αναμάρτητος” καθάρισε. Τόσο εύκολα, τόσο απλά.
Όσα λέει ο κ. Κουτίνας είναι σωστά, αλλά για άλλα μιλάει το άρθρο. Για αυτά που δεν θα πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους ως πολίτες και όχι ως πελάτες.