Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι φορείς της οδικής ασφάλειας για τον περιορισμό της τροχαίας αστυνόμευσης σε όλη την Ευρώπη, που φαίνεται ότι έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην αδυναμία πολλών χωρών να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα που στοιχίζουν χιλιάδες ζωές ετησίως.
Συνολικά 26.000 άνθρωποι έχασαν τον προηγούμενο χρόνο τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης, με τον αριθμό να σημειώνει αύξηση για πρώτη φορά από το 2001. Σύμφωνα με το ΙΟΑΣ η μείωση στα επίπεδα αστυνόμευσης για τροχαίες παραβάσεις έχει αρνητικές συνέπειες. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από δύο νέες εκθέσεις σχετικά με την Οδική Ασφάλεια που δημοσίευσε την προηγούμενη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση για τον Δείκτη Ετήσιας Επίδοσης στην Οδική Ασφάλεια (ΡΙΝ) του ETSC, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, η κατανάλωση αλκοόλ, η απόσπαση προσοχής και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας εξακολουθούν να είναι οι κύριες αιτίες θανάτου και σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη.
Σε μια ξεχωριστή έκθεση σχετικά με την επιβολή προστίμων για τροχαίες παραβάσεις (PIN Flash 31), το ETSC διαπίστωσε ότι σε περισσότερες από τις μισές χώρες, που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, ο αριθμός των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν κατά τα τελευταία 5 έτη για χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση έχει μειωθεί, γεγονός που υποδηλώνει πως το επίπεδο τροχαίας αστυνόμευσης έχει μειωθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του Συμβουλίου Ασφάλειας των Ευρωπαϊκών Μεταφορών, δήλωσε: «Οι περικοπές στην τροχαία αστυνόμευση είναι διπλά επιζήμιες. Λιγότεροι επικίνδυνοι οδηγοί συλλαμβάνονται, την ώρα που μειώνεται η αντίληψη του κινδύνου σύλληψης συνολικά στον πληθυσμό. Ενώ υπάρχει αυξανόμενη πίεση για μείωση των προϋπολογισμών αστυνόμευσης σε όλη την Ευρώπη, δεν έχει νόημα η μείωση αυτή να γίνεται εις βάρος της οδικής ασφάλειας. 26.000 άνθρωποι εξακολουθούν να πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους μας, και ο αριθμός δεν θα αρχίσει να μειώνεται και πάλι χωρίς συντονισμένη δράση».
Λιγότερες διαπιστωμένες παραβάσεις δεν σημαίνουν και μείωση των θανατηφόρων τροχαίων
Η Σουηδία, η Ολλανδία και η Φινλανδία είναι μεταξύ των χωρών που αναφέρουν μείωση στις παραβάσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας. Στις ίδιες χώρες καταγράφονται επίσης ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιβραδύνσεις στη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από το 2010 και μετά. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου επίσης οι θάνατοι μειώνονται με αργό ρυθμό, ο αριθμός των προστίμων που έχουν επιβληθεί μετά το 2010 -όταν κυβερνητικές περικοπές επηρέασαν τα επίπεδα αστυνόμευσης- μειώθηκε, αλλά τα πρόστιμα που επιβάλλονται αρχίζουν να αυξάνονται και πάλι. Στη Γερμανία, μία ακόμα χώρα όπου το ποσοστό θανάτων μειώνεται με αργό ρυθμό, δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε εθνικό επίπεδο για τον αριθμό προστίμων που επιδίδονται, γεγονός που στερεί τους υπεύθυνους της χάραξης πολιτικής από βασικές πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τη μείωση της υπερβολικής ταχύτητας.
Στο αλκοόλ αποδίδεται ένας στους τέσσερις θανάτους από τροχαίο στην Ευρώπη
Σχετικά με την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, οι μισές από τις χώρες που παρείχαν στοιχεία ανέφεραν μείωση του αριθμού των ελέγχων από το 2010 και μετά, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αύξηση. Ο αριθμός των ελέγχων για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αυξάνεται κατά 39% κάθε χρόνο στην Πολωνία, κατά 24% στην Εσθονία και 12% στην Πορτογαλία. Ο αριθμός των ελέγχων για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώνεται κατά 13% σε ετήσια βάση στη Σουηδία, 10% στην Κύπρο και 5% στην Αγγλία και την Ουαλία. Εκτιμάται ότι έως και το 2% των διανυθέντων χιλιομέτρων στην ΕΕ οδηγείται με παράνομη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα, ενώ το ένα τέταρτο όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ.
Με αφορμή τις διαπιστώσεις της φετινής Έκθεσης PIN, η κα Βάσω Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», μέλους του ETSC, δήλωσε:
«Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού της Τροχαίας έχει ως αποτέλεσμα να έχει μειωθεί η αστυνόμευση στους δρόμους και στις εθνικές οδούς. Δυστυχώς, οι Έλληνες οδηγοί συνεχίζουν να παρανομούν και να δημιουργούν επικίνδυνες καταστάσεις για τους ίδιους και τους υπόλοιπους χρήστες των οδών. Πρέπει η κυβέρνηση να ιεραρχήσει τις ανάγκες και να θέσει προτεραιότητες για την οδική ασφάλεια, διαθέτοντας τους ελάχιστους πόρους σε αποδεδειγμένα αποδοτικές δράσεις».
Σημείωση: Κατά την τελευταία 5ετία, η Ελλάδα καταγράφει τη 2η καλύτερη επίδοση μεταξύ των 28 της ΕΕ στη μείωση των θανάτων σε τροχαία. Τα στοιχεία ωστόσο δεν περιλαμβάνουν τα τελικά, επίσημα εθνικά στοιχεία για το 2015, εντός του οποίου και ειδικά κατά το 2ο εξάμηνο, καταγράφηκε στην Ελλάδα αύξηση των θανάτων σε σύγκριση με το 2014 -βάσει των επίσημων στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους 2 πρώτους μήνες του 2016, το τρέχον έτος καταγράφεται σημαντική αύξηση του αριθμού των νεκρών σε τροχαία, γεγονός που θα πρέπει να προβληματίσει τις αρχές.