Ο ασφαλιστικός κλάδος υποστηρίζει τη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE). Πράγματι, δεδομένων των προκλήσεων που θέτει ο επιταχυνόμενος ρυθμός της κλιματικής αλλαγής, η οδήγηση αυτοκινήτων που δεν λειτουργούν πλέον με ορυκτά καύσιμα είναι η μόνη σωστή επιλογή για εμάς ως κοινωνία, ίσως και η μόνη δυνατή επιλογή. Ως ασφαλιστές, αναλαμβάνουμε θετικά μέτρα για να διαμορφώσουμε αυτήν την αλλαγή, ιδίως παρέχοντας συμβουλές για την πρόληψη ζημιών και παρακολουθώντας τις επιπτώσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ασφάλιση αυτοκινήτων.
της Anja Käfer-Rohrbach Αναπληρώτρια Διευθύνουσα Σύμβουλος, GDV, Γερμανία (δημοσίευση άρθρων σε συνεργασία του insurancedaily.gr με την Insurance Europe )
Για το σκοπό αυτό, η Γερμανική Ένωση Ασφαλίσεων (GDV) διεξήγαγε μια μελέτη που εξέτασε δύο ερωτήματα:
1. Οι ζημιές που προκαλούνται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μεγαλύτερες ή μικρότερες από αυτές που προκαλούνται από οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICEs);
2. Είναι περισσότερο ή λιγότερο δαπανηρή η επισκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε σύγκριση με την επισκευή συμβατικών οχημάτων;
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης λένε μια περίπλοκη ιστορία, μέρος της οποίας θα πρέπει να μας κάνει να ανησυχούμε για το μέλλον.
Πρώτον, μερικά καλά νέα: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται να προκαλούν λιγότερη ζημιά από τα συμβατικά οχήματα. Πράγματι, η μελέτη έδειξε ότι στην ασφάλιση αστικής ευθύνης αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευθύνονται για 5 έως 10 τοις εκατό λιγότερα ατυχήματα κατά μέσο όρο από ό,τι συγκρίσιμα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το ανώτερο ρεκόρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό στη συνολική ασφάλιση, όπου οι ζημιές που προκαλούνται από ηλεκτρικά οχήματα είναι έως και 20% λιγότερο συχνές από αυτές που προκαλούνται από τα συμβατικά οχήματα.
“Γιατί είναι έτσι;” θα αναρωτηθείτε. Δεν είμαστε ακριβώς σίγουροι, αλλά θα μπορούσε να σχετίζεται με το γεγονός ότι πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα εξακολουθούν να έχουν περιορισμένη αυτονομία. Ως αποτέλεσμα, οι οδηγοί μπορεί να προσπαθούν να διατηρήσουν την μπαταρία, κάτι που μπορούν να το κάνουν εάν προγραμματίσουν εκ των προτέρων ή οδηγώντας αργά. Οι πιο αργές ταχύτητες σημαίνουν λιγότερη ζημιά. Επιπλέον, πολλοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων φορτίζουν τις μπαταρίες τους στο σπίτι, στο γκαράζ τους, όπου τα οχήματά τους είναι ασφαλή από ζημιές από χαλάζι και είναι λιγότερο πιθανό να κλαπούν ή να παραβιαστούν.
Τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα είναι κατά ένα τρίτο πιο ακριβά στην επισκευή από τα συγκρίσιμα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης
Η συχνότητα των ζημιών είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος. Το δεύτερο ερώτημα είναι: πόσο κοστίζει η αποκατάσταση της ζημιάς; Γεγονός είναι ότι, στην ασφάλιση αστικής ευθύνης αυτοκινήτων, η επισκευή ζημιών που προκαλούνται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κάπως ακριβότερη από τη ζημιά που προκαλείται από συγκρίσιμα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό σχετίζεται κυρίως με το βάρος του οχήματος, καθώς ένα όχημα με μεγαλύτερη μάζα (που συνήθως συμβαίνει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω του βάρους των μπαταριών) θα επηρεάσει το άλλο όχημα με μεγαλύτερη ενέργεια σε περίπτωση ατυχήματος. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό για το οποίο μιλάμε εδώ είναι ζημιά που προκαλείται στο άλλο όχημα, το οποίο πιθανότατα δεν πρόκειται να επηρεαστεί σημαντικά από το σύστημα πρόωσης του οχήματος.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να έχουν υψηλότερο κόστος επισκευής από συγκρίσιμους κινητήρες εσωτερικής καύσης
Οι αριθμοί έχουν χειρότερη εικόνα όσον αφορά στις ζημιές που προκλήθηκαν στα ίδια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κατά μέσο όρο, οι επισκευές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν 30% – 35% περισσότερο από τις επισκευές σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με άλλα λόγια, το κόστος επισκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ υψηλότερο και, σε πολλές περιπτώσεις, αδικαιολόγητα υψηλό.
Υπάρχουν τέσσερις κύριοι λόγοι για το υψηλό κόστος των επισκευών:
1. Ακριβές μπαταρίες δίσκου
Οι μπαταρίες μετάδοσης κίνησης είναι τα πιο ακριβά εξαρτήματα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αντικατάστασή τους είναι μια τεχνικά απαιτητική διαδικασία. Ειδικότερα, συχνά δεν είναι δυνατό να επιδιορθωθεί η ζημιά στη θήκη της μπαταρίας ή να εντοπιστούν και να αντικατασταθούν μεμονωμένες ελαττωματικές μονάδες μπαταρίας. Επιπλέον, ορισμένοι κατασκευαστές θα αντικαταστήσουν ή θα επισκευάσουν τις μπαταρίες κίνησης, όχι με βάση την πραγματική κατάσταση των μπαταριών ή τις πραγματικές τεκμηριωμένες ζημιές, αλλά μάλλον με άλλους παράγοντες, για παράδειγμα, την ενεργοποίηση του αερόσακου. Ως αποτέλεσμα, οι μπαταρίες αντικαθίστανται συχνά πολύ σύντομα. Μια άλλη συνέπεια αυτού είναι ότι το κόστος αντικατάστασης ή επισκευής των μπαταριών μπορεί να υπερβεί γρήγορα την αξία αντικατάστασης του οχήματος, προκαλώντας συχνά το όχημα να δηλωθεί ως συνολική απώλεια ακόμα κι αν το αυτοκίνητο είναι ακόμα σχετικά καινούργιο.
Αυτό που κάνει τα πράγματα χειρότερα είναι ότι ορισμένα σχέδια ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτυγχάνουν να προστατεύσουν επαρκώς τις μπαταρίες μετάδοσης κίνησης: ειδικότερα στο κάτω μέρος, οι μπαταρίες μπορούν εύκολα να καταστραφούν.
2. Φόβος φωτιάς
Όταν χειρίζονται κατεστραμμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι οδηγοί ρυμουλκούμενων, οι πυροσβέστες, τα συνεργεία επισκευής, ακόμη και οι ειδικοί συχνά δεν είναι σίγουροι για το αν υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς. Πολύ συχνά, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την τοποθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δεξαμενές νερού μετά από ατύχημα ως προληπτικό μέτρο. Στη χειρότερη περίπτωση, αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο πρέπει να καταστραφεί πλήρως, παρόλο που μπορεί να έχει υποστεί μόνο μικρές ζημιές που θα μπορούσαν εύκολα να επισκευαστούν. Συνοδεύεται επίσης από υψηλό κόστος απόρριψης.
3.Μεγάλοι χρόνοι διακοπής λειτουργίας
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνήθως παραμένουν σε συνεργεία πολύ περισσότερο από τα συμβατικά οχήματα. Αυτό οφείλεται όχι μόνο στην αβεβαιότητα που αναφέρθηκε παραπάνω σχετικά με τον κίνδυνο πυρκαγιάς και στις σχετικές καθυστερήσεις στην επισκευή του οχήματος, αλλά και στο γεγονός ότι μερικές φορές χρειάζεται χρόνος για την απόκτηση μπαταριών αντικατάστασης. Το συμπέρασμα είναι ότι μεγαλύτεροι χρόνοι διακοπής δεν σημαίνουν μόνο υψηλότερο λογαριασμό από το συνεργείο επισκευής αλλά και υψηλότερο κόστος για ενοικίαση αυτοκινήτων και απώλεια χρήσης.
4. Υψηλό κόστος εργασίας
Τα περισσότερα συνεργεία επισκευής εξακολουθούν να στερούνται την τεχνογνωσία που χρειάζονται για να εργαστούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα ανεξάρτητα συνεργεία επισκευής συχνά διστάζουν να αναλάβουν τον κίνδυνο να επισκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, όσοι ειδικεύονται στην επισκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να χρεώσουν υψηλό τίμημα για την τεχνογνωσία τους. Επιπλέον, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που επισκευάζονται σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία επισκευής, τα οποία τείνουν να είναι πιο ακριβά από ανεξάρτητα συνεργεία επισκευής, είναι σημαντικά υψηλότερο από ό,τι στην περίπτωση των οχημάτων με συμβατικούς κινητήρες.
«Η βιωσιμότητα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκτείνεται πέρα από το δρόμο. θα πρέπει να περιλαμβάνει κάθε πτυχή, συμπεριλαμβανομένης της επισκευής και της συντήρησης, για να κάνει πραγματικά τη διαφορά για το περιβάλλον μας».
Οι κατασκευαστές και τα συνεργεία επισκευής πρέπει να ελέγχουν το κόστος. Τι μπορεί, πρέπει και τι πρέπει να γίνει για την επίλυση αυτών των προβλημάτων; Οι ασφαλιστικές εταιρείες επιτελούν το ρόλο τους επισημαίνοντας από νωρίς τις τάσεις που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά οχήματα. Επιπλέον, οι ασφαλιστικές εταιρείες στη Γερμανία δίνουν κίνητρα στους κατασκευαστές να αναπτύξουν μοντέλα που είναι όσο το δυνατόν φθηνότερα για επισκευή, δίνοντας σε τέτοια μοντέλα μια θετική ετικέτα. Πρώτα και κύρια, ωστόσο, οι κατασκευαστές και τα συνεργεία επισκευής πρέπει να ελέγχουν το κόστος επισκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Με βάση τα ευρήματα της μελέτης της, οι γερμανικές ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων επιθυμούν να ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων να:
1. Σχεδιάζουν τα οχήματά τους κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι οι μπαταρίες προστατεύονται όσο το δυνατόν περισσότερο από ζημιές από ατυχήματα.
2. Παρέχουν στα συνεργεία επισκευής και στους ειδικούς διαγνωστικά δεδομένα για να μπορέσουν να εξακριβώσουν με ακρίβεια την κατάσταση της μπαταρίας μετά από ατύχημα.
3. Εκδίδουν εγχειρίδια επισκευής που παρέχουν οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμες λύσεις για την επισκευή και την αντικατάσταση κατεστραμμένων μπαταριών. και
4. Αναπτύσσουν ακριβά κριτήρια για το χειρισμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετά από ατύχημα και παροχή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης σε συνεργεία επισκευής, χειριστές ρυμουλκούμενων φορτηγών και πυροσβέστες, έτσι ώστε τα αυτοκίνητα που μπορούν ακόμη να επισκευαστούν να μην βυθίζονται σε δεξαμενές νερού.
Τα συνεργεία επισκευής και οι ειδικοί θα πρέπει να:
1. κρατούν τις ακριβές καραντίνες όσο το δυνατόν πιο σύντομες επιθεωρώντας τις μπαταρίες γρήγορα. και
2. προετοιμαστούν για την απομάκρυνση από οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης εκπαιδεύοντας περισσότερους τεχνικούς για την επισκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το υψηλό κόστος θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική αποδοχή της επανάστασης της καθαρής ενέργειας στις μεταφορές
Η λήψη αυτών των βημάτων θα μας επιτρέψει να περιορίσουμε το κόστος τοποθέτησης. Αυτό δεν είναι μόνο επιθυμητό, αλλά και απαραίτητο, όχι μόνο από την άποψη του κόστους, αλλά και για την αντιμετώπιση άλλων προκλήσεων που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα:
Πρώτον, αυτά τα μέτρα αποτελούν προϋπόθεση για την κοινωνική αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων. Εδώ, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι οι μπαταρίες μετάδοσης κίνησης είναι τα πιο ακριβά εξαρτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και είναι εξαιτίας τους που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν σήμερα περισσότερο από τα συμβατικά οχήματα. Εάν οι καταναλωτές πρέπει επίσης να αναλογιστούν το γεγονός ότι κάθε λογαριασμός από το συνεργείο επισκευής θα είναι περίπου κατά το ένα τρίτο υψηλότερος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ότι τα ασφάλιστρά τους μπορεί τελικά να αυξηθούν, μπορεί να αποθαρρυνθούν όσον αφορά την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Δεύτερον, ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε σήμερα τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων είναι προβληματικός όχι μόνο οικονομικά, αλλά και για περιβαλλοντικούς λόγους. Πολλές πολύτιμες πρώτες ύλες χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων: τα στοιχεία λιθίου, κοβαλτίου και σπάνιων γαιών όπως το νεοδύμιο είναι μη ανανεώσιμα, δαπανηρά και η εξαγωγή τους προκαλεί ζημιά στο περιβάλλον. Ως αποτέλεσμα, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε όσο το δυνατόν πιο φειδωλοί με αυτούς τους πόρους.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους είναι απαράδεκτο να αντιμετωπίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι μπαταρίες σαν κάτι που μπορεί απλά να πεταχτεί μετά από ένα ατύχημα, όπως συμβαίνει συχνά. Ως κοινωνία, δεν έχουμε την πολυτέλεια να είμαστε τόσο επιπόλαιοι, αν θέλουμε να εφαρμόσουμε σοβαρά τον όρο «καθαρό» ή «πράσινο» στη συνεχιζόμενη ενεργειακή επανάσταση στις μεταφορές.