Αναγνώριση και τεκμηρίωση των αιτίων για τα τροχαία δυστυχήματα με συστηματική παρακολούθηση των στοιχείων της οδικής συμπεριφοράς των ασφαλισμένων, αυστηρός έλεγχος της παραβατικότητας, βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας στα αυτοκίνητα για περισσότερη ασφάλεια είναι οι τέσσερις τομείς για αποτελεσματικότερη πρόληψη και περιορισμό των τροχαίων δυστυχημάτων, όπως προκύπτουν από τη σχετική εμπειρία της INTERAMERICAN. Στο πλαίσιο της έμπρακτης κοινωνικής υπευθυνότητας και της πολυετούς πανελλαδικής εκστρατείας με τη συνεργασία του βετεράνου της αγωνιστικής οδήγησης Τάσο Μαρκουίζου (Ιαβέρη), η εταιρεία οργάνωσε πρόσφατα και στη Χαλκίδα εσπερίδα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για τον κίνδυνο των τροχαίων δυστυχημάτων. Στην Ελλάδα τα τροχαία βρίσκονται, δυστυχώς, καθημερινά στην επικαιρότητα ως η συχνότερη αιτία θανάτου στο ηλικιακό φάσμα από 40 ετών και κάτω.
Ο Ιαβέρης, με την υποστήριξη οπτικού υλικού –τηλεοπτικών ρεπορτάζ από δυστυχήματα και κινηματογραφημένων θεμάτων που προκαλούν σοκ και εντάσσονται στην τηλεοπτική ενημέρωση των πολιτών σε αναπτυγμένες χώρες, όπου έχει επιτευχθεί δραστική μείωση των περιστατικών- ανέδειξε το μέγεθος της άγνοιας στην οδήγηση και της ανεύθυνης οδήγησης, επισημαίνοντας τα βασικά «κλειδιά» της οδικής ασφάλειας. Στην αντιμετώπιση και μείωση της παραβατικής συμπεριφοράς εστίασε και ο Αστυνόμος Α’ Κωνσταντίνος Κουκουβίνος, διοικητής Τροχαίας Χαλκίδας, ενώ ο Γιάννης Ρούντος, διευθυντής δημοσίων σχέσεων και κοινωνικής υπευθυνότητας της INTERAMERICAN, υπογράμμισε το ενδιαφέρον της Εταιρείας για την απαραίτητη εντατικοποίηση της έρευνας για την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα και την τεκμηρίωση με δεδομένα, με στόχο το «φρένο» στα τροχαία δυστυχήματα μέσω των καταλλήλων κινήσεων στο επίπεδο της αγωγής και εκπαίδευσης αλλά και των τεχνικών παραμέτρων (ελέγχου του αυτοκινήτου). Εκ μέρους της Εταιρείας ο Μανώλης Κούτης, διευθυντής πωλήσεων και ο νέος συντονιστής του τοπικού Γραφείου Πωλήσεων Κώστας Λαζαρίδης, προσέφεραν στον διοικητή της Τροχαίας ένα αλκοολόμετρο, σε υποστήριξη του σημαντικού έργου που επιτελεί το ανθρώπινο δυναμικό της Τροχαίας.
Παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα τα τροχαία δυστυχήματα
Είναι γεγονός ότι από το 2008 – χρονιά που προκλήθηκαν 1,3 εκατομμύριο θάνατοι, σηματοδοτώντας την «παγκόσμια κρίση οδικής ασφάλειας»- έως σήμερα, δεν έχουν επιτευχθεί σημαντικά βήματα προόδου στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Οικονομικά, το άμεσο και έμμεσο κόστος των δυστυχημάτων στην Ευρώπη των 15 χωρών εκτιμάται στα 160 δισ. ευρώ ετησίως, δηλαδή στο 2% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη χώρα μας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των συγκοινωνιολόγων, το οικονομικό και κοινωνικό κόστος των απωλειών σε ζωές, της περίθαλψης τραυματιών και της αποκατάστασης/αποζημίωσης επί των υλικών ζημιών από τα καταγραφόμενα οδικά δυστυχήματα ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ ετησίως, ποσόν που ενδεχομένως τριπλασιάζεται αν υπολογιστεί ο πραγματικός αριθμός των παθόντων καθώς και τα δυστυχήματα που έχουν μόνο υλικές ζημίες (στοιχεία: παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας ΕΜΠ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2014, η Ελλάδα, παρά τη συνεχιζόμενη μείωση των τροχαίων που στη τριετία 2010-13 έφθασε το -28%, κατά το 2014 κατετάγη 7η στην ΕΕ των 28 χωρών με 72 θανάτους ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, με μέσο όρο στην ΕΕ τους 50,5 θανάτους (ec.europa.eu/roadsafety). Επισημαίνεται ότι κατά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας παρατηρείται αύξηση θανάτων από τροχαία σε βρέφη και μοτοσικλετιστές.
Η θέση της INTERAMERICAN
Η Εταιρεία, που έχει αναλάβει εδώ και 15 χρόνια οργανωμένη πρωτοβουλία ενημέρωσης των πολιτών για την οδική ασφάλεια, πιστεύει ότι η αναγνώριση και πρόληψη-ελαχιστοποίηση των κινδύνων, που απειλούν τη ποιότητα ζωής, είναι μέρος της αποστολής της. Παράλληλα με τα σεμινάρια, η INTERAMERICAN παρακολουθεί δείκτες με βάση την οδική συμπεριφορά. Η εταιρεία κατά το 2014 διαχειρίστηκε 51 χιλιάδες περιστατικά και πλήρωσε 63 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, ενώ αναγγέλθηκαν στις υπηρεσίες της. 43 θάνατοι από εμπλοκή ασφλισμένων της σε τροχαία. Τεχνολογικά στην εταιρεία, βρίσκονται σε εξέλιξη δύο πιλοτικά προγράμματα ψηφιακών εφαρμογών που μπορούν να αλλάξουν πολλά στη διαχείριση των δεδομένων της οδήγησης αλλά και των περιστατικών.