Έχοντας στη φαρέτρα του εμπειρία τριών δεκαετιών στην ασφαλιστική αγορά και έχοντας επιτελέσει θεσμικό ρόλο από τη θέση του μέλους του ΔΣ του ΕΕΑ για 16 χρόνια ο Κ. Μαρκουλιδάκης, μετέχει στις εκλογές του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου του Πειραιά με τον συνδυασμό «Επαγγελματική Συνεργασία», του οποίου είναι επικεφαλής. Στόχος του όπως αναφέρει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο id είναι να μπορέσει το επιμελητήριο να επιτελέσει με τον καλύτερο τρόπο το βασικό του ρόλο, την εκπροσώπηση του επιχειρείν και να ανοίξει από τους εμπλεκόμενους φορείς και την πολιτεία ο δημόσιος διάλογος για τον ελεύθερο επαγγελματία και το διαμεσολαβητή.
Ο κ. Μαρκουλιδάκης αναφέρεται στις πολιτικές που έχουν επιλεχθεί τα τελευταία χρόνια, επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη με υπερφορολόγηση και δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών των επαγγελματιών. Και προσθέτει “σκεφθείτε τι θα συμβεί σε κάποιο συνάδελφο που θα δεσμευτεί ο λογαριασμός του με ασφάλιστρα πελατών που θα οδεύσουν προς το δημόσιο αντί για την εξόφληση των ασφαλιστηρίων. Και θα ευθύνεται ποινικά για το κεφάλαιο κάλυψης και όχι με το ύψος του ασφαλίστρου”.
Ο κ. Μαρκουλιδάκης μιλά επίσης για το μητρώο και πως θα επηρεάσει την αγορά, τα εναλλακτικά δίκτυα πώλησης ασφαλειών και το πως πρέπει να αντιμετωπίζονται από τον καταναλωτή και την εποπτική αρχή και εξηγεί πως θα βοηθήσει τον κλάδο η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Συνέντευξη στη Βίκυ Γερασίμου
Πώς μπορεί το Επιμελητήριο να συμβάλλει στην ανάπτυξη του ελεύθερου επαγγελματία και δεδομένης της σχέσης σας με το χώρο των ασφαλειών, πώς μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη των διαμεσολαβητών;
Τα Επιμελητήρια παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εκπροσώπηση των επιχειρηματιών καθώς συνδιαλέγονται με την πολιτεία. Καταρχήν το επιμελητήριο είναι αρωγός στους συλλόγους, στηρίζει τους συλλογικούς φορείς και εκ του νόμου συνεισφέρει σε αυτούς και οικονομικά, καταθέτοντας ένα μέρος των εσόδων του. Επίσης μέσα από το επιμελητήριο μπορούμε να προωθήσουμε εξαιρετικά σημαντικά ζητήματα. Ένα από αυτά είναι η εκπαίδευση, της οποίας μεγάλο κομμάτι έχει τεθεί εκτός των εταιρειών. Μπορούμε επομένως να συνεισφέρουμε και στο κομμάτι των επανα-πιστοποιήσεων και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και να συνεισφέρουμε σε έναν τομέα που είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Θέλω επίσης να σας θυμίσω ότι μέσα από το Επιμελητήρια έγινε το ΓΕΜΗ, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα φτιαχτούν και τα ΚΕΠ των επιχειρήσεων που θα συμβάλλουν στην επιχειρηματικότητα και θα λειτουργούν μέσω των επιμελητηρίων.
Βρισκόμαστε σε μία συγκυρία που πρέπει να καταλάβουμε ότι η επιχειρηματικότητα βάλλεται από την υπερφορολόγηση του ελεύθερου επιχειρηματία είτε άμεσα μέσω φόρων είτε μέσω ασφαλιστικών εισφορών.Η ανάπτυξη στην Ελλάδα ερχόταν όλα τα χρόνια από το όνειρο του Έλληνα να φτιάξει τη δική του επιχείρηση. Αυτό που είναι αναγκαίο είναι το όνειρο να μείνει ζωντανό και να βοηθήσουμε αυτή την επιχείρηση να μεγαλώσει και να γίνει ανταγωνιστική Χρειάζεται μία διαφορετική πολιτική που να μην πλήττει την ανάπτυξη και μία πολιτική που να εξασφαλίζει την πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση. Δεν μπορεί να υπάρχει ανάπτυξη όταν δεσμεύονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί των επαγγελματιών. Σκεφθείτε τι θα συμβεί σε κάποιο συνάδελφο που θα δεσμευτεί ο λογαριασμός του με ασφάλιστρα πελατών που θα οδεύσουν προς το δημόσιο αντί για την εξόφληση των ασφαλιστηρίων. Και θα ευθύνεται ποινικά για το κεφάλαιο κάλυψης και όχι με το ύψος του ασφαλίστρου!! Δεν θυμίζει μάλλον αναπτυξιακό μέτρο!! Τα κόμματα έχουν την ευθύνη να καθίσουν σε ένα τραπέζι και να βρουν λύσεις για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Έχουμε κουραστεί να ακούμε από την εκάστοτε αντιπολίτευση αυτό που έχουμε ανάγκη και από το εκάστοτε κυβερνών κόμμα το αντίθετο. Είναι η εποχή να βρούμε λύσεις για την εθνική ανάπτυξη. Είναι η εποχή να βρούμε λύσεις για τον επιχειρηματία και τον επαγγελματία διαμεσολαβητή.
Πιστεύετε ότι το μητρώο θα φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στον κλάδο και θα λύσει προβλήματα;
Το μητρώο είναι προϋπόθεση που προϋπήρχε της IDD. Προφανώς το να γνωρίζει κάποιος με ποιον διαμεσολαβητή συνεργάζεται είναι εκ των ουκ άνευ και επίσης προβλέπεται προ της IDD. Είμαστε ούτως η άλλως υποχρεωμένοι να δίνουμε στον καταναλωτή εγγράφως πληροφορίες σχετικά με το σε ποιο επιμελητήριο είμαστε εγγεγραμμένοι αν συνεργάζεται με μια ή περισσότερες Εταιρίες και με ποιες, που μπορεί να καταγγείλει τον διαμεσολαβητή για λάθη και παραλείψεις κοκ. Δυστυχώς δεν τηρείται η υποχρέωση αυτή πάντα και δίνεται χώρος σε μη πιστοποιημένους ή μαύρους κωδικούς .
Ωστόσο, θα έπρεπε. Δεν είναι καινούρια όλα αυτά. Απλά αυτό που προέβλεπε το ΠΔ 190 έχει μπει πλέον σε προτεραιότητα να εφαρμοστεί από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων σε ενιαίο μητρώο. Σήμερα εάν ψάξει κάποιος λόγου χάρη στο site του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά μπορεί να δει όλα τα στοιχεία και μπορεί να πάρει και τη λίστα των διαμεσολαβητών. Απλά πρέπει να ξέρει σε ποιο Επιμελητήριο ανήκει ο διαμεσολαβητής. Πρέπει να υπάρχει ένα ενιαίο αρχείο για να ξέρουμε ποιοι είναι αλλά και τον ακριβή αριθμό των διαμεσολαβούντων και αυτό θα κάνει η ΚΕΕ. Η εμπιστοσύνη χτίζεται και είναι η βάση της δουλειάς μας.
Τα εναλλακτικά δίκτυα που δραστηριοποιούνται στις ασφαλίσεις είναι πλέον αρκετά από αλυσίδες καταστημάτων λιανικής πώλησης μέχρι παρόχους τηλεπικοινωνίας. Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να τα αντιμετωπίσει όλα αυτά ο καταναλωτής;
Στην προκειμένη περίπτωση το ζήτημα αφορά το πώς επιθυμεί ο καταναλωτής να έχει την ασφαλιστική υπηρεσία. Έχουμε από τη μία πλευρά ένα διαδικτυακό μέσο που παρέχει ασφαλίσεις και από την άλλη έναν ασφαλιστικό σύμβουλο που θα κάνει ανάλυση κινδύνων και αναγκών και θα του προτείνει αυτό που του ταιριάζει. Και εν συνεχεία στην έλευση του κινδύνου θα είναι δίπλα στον ασφαλισμένο. Εκ των πραγμάτων ο καθένας επιλέγει αυτό που θεωρεί ότι είναι προς το συμφέρον του. Σαφώς ο διαμεσολαβητής μπορεί να προσφέρει ποιοτικότερες υπηρεσίες από ένα απρόσωπο μέσο ή ένα τραπεζικό ίδρυμα, όπου μπορεί να ασκείται και μία διαφορετική ή «εκβιαστική» πολιτική προς τον εν δυνάμει ασφαλισμένο. Το σημαντικό είναι να λειτουργούν επί ίσοις όροις οι πάροχοι.
Λειτουργούν επί ίσοις όροις οι πάροχοι;
Θα πρέπει και υπόκειται στην εποπτεύουσα αρχή, την Τράπεζα της Ελλάδος, το να επιβλέπει όλα όσα ορίζονται από την νομοθεσία. Οι ενδεχομένως δωρεάν παροχές ή παρόμοιου τύπου πρακτικές είναι σαφώς θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού, περιγράφονται αναλυτικά στη νομοθεσία και όπου υπάρχουν παραβάσεις της νομοθεσίας θα πρέπει να υπάρξουν και οι σχετικές κυρώσεις.
Το επιμελητήριο είναι στον ΟΠΕΜΕΔ. Πώς μπορεί να βοηθήσει τον διαμεσολαβητή;
Οι διενέξεις λύνονται πολύ πιο εύκολα μέσα από τις διαδικασίες εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Τι διαφορές αφορά;
Αφορά διαφορές ανάμεσα σε ασφαλιστικές εταιρείες, καταναλωτές και διαμεσολαβητές. Λύνονται πολύ πιο εύκολα και άμεσα με αυτές τις διαδικασίες. Ωστόσο προς το παρόν η διαδικασία αυτή επιλέγεται σε πολύ μικρό βαθμό. Πιστεύω ότι στο μέλλον θα επικρατήσει ο θεσμός αυτός καθώς οι διαφορές λύνονται πιο πολιτισμένα.
Εσείς ήσασταν στο agency. Πιστεύετε ότι τα πρακτορεία σήμερα δουλεύουν στο μοντέλο του agency;
To δικό μου το πρακτορείο -όπως πλέον και αρκετά άλλα- λειτουργεί με δομή agency. Θεωρώ ότι η ασφάλιση δεν είναι μοναχικό επάγγελμα και η οργανωμένη διαδικασία βοηθά τον επαγγελματία ασφαλιστικό σύμβουλο.
Η εξεύρεση και προσέγγιση δυνητικών υποψηφίων πελατών απαιτεί μέσα διαδικασίες και χρόνο που αν τα συνδυάσουμε με τις τυπικές εκ του νόμου υποχρεώσεις και τα διαδικαστικά ο σύμβουλος ή θα βρίσκεται μπροστά στον πελάτη που είναι η δουλειά του για πολύ λίγο.
Επίσης η δυνατότητα να προσφέρει προϊόντα από το σύνολο της αγοράς θα είναι ουτοπία αν προσπαθήσει να το κάνει μόνος του. Και δεν αναφέρομαι βεβαίως στον κλάδο αυτοκινήτου και στα ασφάλιστρα. Είναι ο μόνος τρόπος να διασφαλίσουμε ότι έχουμε συνέχεια στον κλάδο με την εκπαίδευση νέων συναδέλφων.