Ο χώρος στον οποίο πραγματοποιήθηκε το συγκεκριμένο συνέδριο δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο συμβολικός. Το παλιό κτίριο της IBM στα προάστια του Amsterdam, από το οποίο μονοπωλούσε παλιότερα η εταιρεία το χώρο της τεχνολογίας, πλέον φιλοξενεί περισσότερους από μια ντουζίνα νέους, ταλαντούχους προγραμματιστές που με τις ιδέες τους φιλοδοξούν να αλλάξουν τον κόσμο και να παλέψουν με το κατεστημένο.
Έτσι λοιπόν η ING δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να επιλέξει το συγκεκριμένο χώρο για να πραγματοποιήσει το συνέδριο «Breaking Barriers» όπου 500 σύνεδροι από τους χώρους του χρηματοοικονομικού τομέα, των νεοφυών επιχειρήσεων fintech και των ειδικών σε νεοφυείς επιχειρήσεις, μαζεύτηκαν για να παρακολουθήσουν διακεκριμένους ομιλητές που είχαν να μοιραστούν μαζί τους μερικές – όχι και τόσο καθησυχαστικές – αλήθειες για το μέλλον του χρηματοοικονομικού τομέα.
Πρώτος το λόγο είχε ο επικεφαλής της ING στην Ολλανδία Nick Jue ο οποίος παρουσίασε την παρούσα κατάσταση δείχνοντας μια φωτογραφία με έναν ελέφαντα που τον κυνηγάνε μερικά τσακάλια.
«Οι άνθρωποι μας βλέπουν ως τον ελέφαντα στη συγκεκριμένη φωτογραφία», είπε χαρακτηριστικά.
Οι εναλλακτικές που προσφέρουν οι εταιρείες fintech σε παραδοσιακές τράπεζες όπως είναι η ING απειλούν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ακόμα και το 30% του τζίρου τους, ποσοστό που στο μέλλον εύκολα μπορεί να αυξηθεί αν οι τράπεζες δεν ανεβάσουν ρυθμούς.
Κάν’ το όπως το Spotify
Για να γίνει λοιπόν η μεγάλη και δυσκίνητη τράπεζα (στην δική μας περίπτωση της ING), πιο ευκίνητη, προχωρήσαμε στην υιοθέτηση του εργασιακού περιβάλλοντος που έχουν εταιρείες όπως η Spotify, το Netflix και η Amazon. Δηλαδή πιο κάθετη διοίκηση, λιγότερα meetings, δημιουργία ομάδων με πολλές ειδικότητες με συγκεκριμένους στόχους και συνεχείς ενημέρωση για τις ανάγκες των πελατών μας.
«Ακόμα το δουλεύουμε, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης αλλά είμαστε σε καλό δρόμο», δήλωσε συμπληρώνοντας «Θέλουμε να κρατήσουμε τη σταθερότητα και το βάρος του ελέφαντα αποκτώντας παράλληλα την ευκινησία των τσακαλιών».
«Και αυτή η αλλαγή δεν είναι η μόνη πρωτοβουλία που έχουμε αναλάβει προκειμένου να καλύψουμε το κενό με τον κόσμο των Fintech. Μην ξεχνάτε ότι και η ίδια η ING είναι μια fintech ηλικίας 20 ετών». Δήλωσε με τη σειρά του ο επικεφαλής της ING σε θέματα fintech Benoit Legrand αναφερόμενος στο γεγονός ότι η ING ήταν η πρώτη τράπεζα παγκοσμίως που παρουσίασε το internet banking.
Αυτήν τη στιγμή, η ING συνεργάζεται με περισσότερες από 40 fintech εταιρείες και στεγάζει δύο θερμοκοιτίδες για νεοφυείς επιχειρήσεις στο χρηματοοικονομικό τομέα. Το Innovation Studio στην Ολλανδία και το Fintech Village στο Βέλγιο με τους ειδικούς να υπολογίζουν ότι θα χρειαστούν ακόμα περισσότερα προκειμένου να ετοιμαστεί η αγορά για ένα αβέβαιο μέλλον.
Παρακαλώ ποντάρετε
Ο Don Ginsel, ιδρυτής του Holland Fintech και συμπαρουσιαστής της εκδήλωσης δήλωσε πως το 25% των επιχειρηματικών κεφαλαίων προς επενδύσεις πηγαίνουν στο χρηματοοικονομικό τομέα. «Οι επιχειρηματίες έχουν αρχίσει να ρισκάρουν επενδύοντας σε αυτές τις εταιρείες.» Συμπληρώνοντας, πως προβλέπει ότι οι μεγάλες τράπεζες και οι νεοφυείς επιχειρήσεις στο τέλος θα συνεργαστούν δημιουργώντας «μεγάλες ψηφιακές αλυσίδες παροχής υπηρεσιών». Στο μακρινό μέλλον όμως καθώς ακόμα εμφανίζονται προβλήματα μεταξύ των τραπεζών, των νεοφυών επιχειρήσεων και των εποπτικών αρχών τόσο σε επίπεδο νόμου όσο και σε επίπεδο διαφορετικής κουλτούρας μεταξύ τους.
Σταματήστε να σπαταλάτε χρόνο
Οι μέθοδοι διαχείρισης μιας επιχείρησης που χρησιμοποιούνται σήμερα αλλά σχεδιάστηκαν πριν χρόνια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο αβέβαιο περιβάλλον το οποίο ζούμε – σημειώνει ο Eric Reis – επιχειρηματίας από τη Silicon Valey και ομιλητής στο συνέδριο.
«Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να χάνουμε πολύτιμο χρόνο σε επίπεδο αγοράς στο σύνολό της», συμπληρώνει ο ίδιος συνεχίζοντας «οι μεγάλες εταιρείες πρέπει να ξεφορτωθούν τα επιχειρηματικά μοντέλα που υιοθέτησαν τη δεκαετία του ‘90 που στόχευαν μόνο στην υψηλή αποτελεσματικότητα και το χαμηλό ρίσκο. Αντί να ξοδεύουν μήνες στο να επιτύχουν έναν “μέτριο στόχο” θα έπρεπε να συγκεντρωθούν στο να πειραματίζονται και να μαθαίνουν συνέχεια. Και ο δρόμος δεν είπε κανείς ότι είναι εύκολος. Εγώ ο ίδιος έχω ένα σεβαστό ιστορικό αποτυχημένων νεοφυών επιχειρήσεων».
«Τολμήστε να πρωτοτυπήσετε, αλλάξτε το στρατηγικό σας σχεδιασμό αν οι πελάτες σας δεν πιστεύουν στην ιδέα σας, πειραματιστείτε στην αρχή με μια μικρής αξίας υπηρεσία έτσι ώστε αν κάνετε λάθος να μη σας στοιχήσει και τέλος μην αφήσετε το υψηλό ρίσκο και τη γραφειοκρατία να σας σταματήσει, υπολογίστε τα στις προσπάθειές σας και πιστέψτε με στο τέλος θα σας βοηθήσουν να επιτύχετε το στόχο σας.»
Διαφορετική ράτσα
Οι μεγάλες και οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι από τελείως «διαφορετικές ράτσες» δήλωσε ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της θερμοκοιτίδας για νεοφυείς επιχειρήσεις startupbootcamp, Patrick de Zeeuw, με παραρτήματα σε 10 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις «χάνονται» στις δικές τους διαδικασίες και προτεραιότητες. Οι νεοφυείς μπορούν να αποφασίσουν αν θα πάνε δεξιά ή αριστερά «αύριο». Αν αποτύχεις δύο φορές σε μια μεγάλη εταιρεία τότε σε διώχνουν. Σε μια νεοφυής εταιρεία δεν είναι πρόβλημα, αρκεί να αποδείξεις ότι κάτι έμαθες.
Ακόμα και με αυτήν τη διαφορά όμως η συνεργασία είναι εφικτή. Όπως για παράδειγμα η θετική στάση της ING απέναντι στις «επαναστατικές» ιδέες τους. Συμπλήρωσε ο ίδιος. Αυτήν τη στιγμή μπορούμε να συμβουλέψουμε τις νέες εταιρείες για το «τι θέλουν» οι τράπεζες μέσω ενός συμβούλου που διαθέτει η ING καθώς και το αντίθετο!
Στο τέλος του συνεδρίου συμμετέχοντες και ομιλητές συμφώνησαν ότι στο τέλος της ημέρας νικητές από αυτήν τη μεταβατική περίοδο θα βγουν εκείνοι οι οποίοι θα αντιδράσουν γρηγορότερα. Τον πελάτη δεν θα τον ενδιαφέρει αν το προϊόν είναι της «μεγάλης ING» ή της μικρής νέας εταιρείας αρκεί να είναι γρήγορο, έξυπνο, ευέλικτο και να ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις του.