Η μελέτη για την αποκατάσταση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και οι συνεχείς μετρήσεις στις περιοχές που έχει διασπαρεί το πετρέλαιο θα καθορίσουν σε βάθος χρόνου και το κόστος της απορρύπανσης από το πλοίο ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ που ναυάγησε στη Σαλαμίνα στις 10 Σεπτεμβρίου. Μέχρι στιγμής έχουν απαντληθεί περισσότεροι από 800 τόνοι μαζούτ από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο, το οποίο είχε αποπλεύσει φορτωμένο με δύο χιλιάδες διακόσιους μετρικούς τόνους fuel oil και τριακόσιους εβδομήντα μετρικούς τόνους marine gas oil.
Οι πρώτες πληροφορίες μιλούν πάντως για εργασίες αποκατάστασης και καθαρισμού που ενδέχεται να κοστίσουν έως 15 εκατ. ευρώ δεδομένου ότι η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στις ακτές της Σαρωνίδας.
Ήδη η Δήμαρχος Σαλαμίνας έχει δηλώσει ότι θα παραστεί σαν πολιτική αγωγή σε όποια νομική διαδικασία ακολουθήσει και εν συνεχεία θα διεκδικήσει αποζημιώσεις για τη ζημιά που έχουν υποστεί ιδιώτες σε σκάφη και επαγγελματίες στην εστίαση και τον τουρισμό, ενώ οι δήμαρχοι Γλυφάδας και Αλίμου έχουν καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου. Πηγές από την ασφαλιστική αγορά αναφέρουν πάντως ότι το ύψος των αποζημιώσεων συνολικά για τις εργασίες απορρύπανσης και της αστικής ευθύνης από τρίτους μπορεί να ανέλθει σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και εξαρτάται από το κατά πόσο οι θιγόμενοι θα στραφούν κατά των υπευθύνων.
Η διαμεσολάβηση στην Ελλάδα
Σύμφωνα με πληροφορίες το πλοίο ήταν ασφαλισμένο για περιβαλλοντική καταστροφή στη LodeStar μέσω του ελληνικού γραφείου Fender Brokers. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δεν υπάρχει κάλυψη για κύτος και μηχανές ούτε για το μεταφερόμενο φορτίο και η περιβαλλοντική καταστροφή καλύπτεται με 5 εκατ.
Υφυπουργός Ναυτιλίας: Την ευθύνη για τη ρύπανση έχουν η πλοιοκτήτρια και η ασφαλιστική
Την ευθύνη για τη ρύπανση ξεκάθαρα έχουν η πλοιοκτήτρια και η ασφαλιστική που την καλύπτει και όσοι έχουν απαιτήσεις θα πρέπει να στραφούν προς αυτές αλλά θα πρέπει στα έγγραφα που θα καταθέτουν να είναι τεκμηριωμένη η απαίτησή τους», τόνισε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός που έχει τεθεί επικεφαλής του συντονιστικού οργάνου για τη διαχείριση της ρύπανσης.
Πλοιοκτήτρια εταιρεία του Θ. Κουντούρη: Αναπάντητα ερωτηματικά
Στην τελευταία ανακοίνωση που εξέδωσε η πλοιοκτήτρια εταιρεία μιλά για ερωτηματικά σε σχέση με το πως εξαπλώθηκε η πετρελαιοκηλίδα και αναφέρεται σε άλλο πλοίο που είχε ατύχημα στην ίδια περιοχή: ” Το πετρέλαιο του Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ μόλυνε τις ακτές της Σαλαμίνας. Μόλυνε όμως και την «Αθηναϊκή Ριβιέρα»; Οι δικοί μας «ειδικοί», δηλ. οι εταιρείες που βρίσκονται στην περιοχή του ναυαγίου και καθαρίζουν τις ακτές, οι οποίοι ασχολούνται επί δεκαετίες με τον καθαρισμό του περιβάλλοντος και είναι οι μόνοι που διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και τεχνογνωσία, επισημαίνουν ότι η πετρελαιοκηλίδα δεν μπορεί να ταξιδεύει υπογείως και να εμφανίζεται μετά από μίλια ξαφνικά πάνω στις ακτές. Την πετρελαιοκηλίδα δεν εντόπισε κανένα αεροπλάνο/ελικόπτερο από όσα πετάνε σε όλο τον Σαρωνικό και σαρώνουν την περιοχή για την εύρεση πετρελαιοκηλίδων, ούτε οι δορυφορικές απεικονίσεις της περιοχής από την EMSA (EUROPEAN MARITIME SAFETY AGENCY).
Η κατεύθυνση των ανέμων στην περιοχή του ναυαγίου ήταν προς την Σαλαμίνα. Το πλοίο στεγανοποιήθηκε πλήρως την Τρίτη 12/9. Απορίας άξιο είναι πώς η πετρελαιοκηλίδα εμφανίστηκε ξαφνικά στην συνέχεια στο Π. Φάληρο και στις υπόλοιπες περιοχές. Γνωρίζουν όλοι ότι και άλλο πλοίο, άλλης εταιρείας, είχε ναυτικό ατύχημα λίγες ημέρες πριν την βύθιση του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ στο Αιγαίο από το οποίο προκλήθηκε θαλάσσια ρύπανση.
Είναι επίσης γεγονός ότι το ίδιο πλοίο, μια ημέρα πριν την βύθιση του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, είχε ένα δεύτερο ατύχημα, κατά την ανέλκυση του στην δεξαμενή του Περάματος, όπου επίσης χύθηκαν πετρέλαια στην θάλασσα. Δεν είμαστε εμείς εκείνοι που θα κρίνουμε εν τέλει ποια είναι η αιτία ρύπανσης των ακτών της Αττικής, ούτε είμαστε κατήγοροι άλλων εταιρειών, ούτε επιθυμούμε να τις εμπλέξουμε, αλλά μας δημιουργεί ερωτηματικά το γεγονός ότι σε αυτήν την υπόθεση, κανείς δεν αναφέρεται.
Δεν συκοφαντούμε, αλλά αναφερόμαστε σε πραγματικό γεγονός, αυτό του θαλασσίου ατυχήματος του άλλου πλοίου. Εμείς διεξάγουμε την δική μας έρευνα σε σχέση με το ανωτέρω συμβάν και κατά πόσο αυτό έπαιξε ρόλο στην εξάπλωση της μόλυνσης, αλλά μήπως πρέπει οι αρμόδιες αρχές να διερευνήσουν με περισσότερο ζήλο τις συνέπειες και την έκταση της μόλυνσης από το άλλο πλοίο, αντί να βιάζονται να καταλήξουν σε συμπεράσματα και να μας παραδίδουν ως «βορά» στα αδηφάγα στόματα; Αναρωτιέται κάποια από τις αρμόδιες αρχές και διερευνά αν η μόλυνση περιοχών πολύ μακριά από το ναυάγιο, προέρχονται από πετρελαιοκηλίδα που ξεκίνησε το ταξίδι της από την ν. Αταλάντη για να καταλήξει στο Καβούρι, χωρίς να γίνει αντιληπτή από τους δορυφόρους, τα αεροπλάνα ή παραπλέοντα σκάφη; Και όλο αυτό υπογείως!”.
Ανακοίνωση Υπουργείου Υγείας: Σε ποιες παραλίες απαγορεύεται η κολύμβηση
1. Από την ακτή κολύμβησης πλησίον της σχολής Ναυτικών Δοκίμων ( Ακτή Θεμιστοκλέους 334) μέχρι και την παραλία της Φρεατίδας
2. Στις ακτές κολύμβησης της περιοχής «Βοτσαλάκια»
3. Σε όλες τις ακτές κολύμβησης του Δήμου Αλίμου
4. Σε όλες τις ακτές κολύμβησης του Δήμου Παλαιού Φαλήρου
5. Σε όλες τις ακτές κολύμβησης του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης
6. Σε όλες τις ακτές κολύμβησης του Δήμου Γλυφάδας
7. Στον όρμο Λιμνιώνα, κατά μήκος της ακτής εκατέρωθεν του πέτρινου θεάτρου Σεληνίων, έμπροσθεν του ιστιοπλοϊκού ομίλου Σεληνίων και κατά μήκος της ακτογραμμής επί της οδού Ακτής Θεμιστοκλέους μέχρι την εκκλησία του Αγίου Νικολάου
Επισημαίνεται η ανάγκη σήμανσης από τους υπεύθυνους των προαναφερόμενων ακτών κολύμβησης με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε αφού ενημερωθούν από τις αρμόδιες Δ/νσεις Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικών Ελέγχων να τοποθετήσουν απαγορευτικές πινακίδες στα σημεία που κρίθηκαν ακατάλληλα για κολύμβηση. Οι Λιμενικές Αρχές παρακαλούνται για την επιτήρηση των σημείων αυτών, ώστε οι πινακίδες να τοποθετούνται σε κατάλληλα σημεία και να μην καταστρέφονται.