Η χρηματοδοτική μίσθωση στον κλάδο των αερομεταφορών είναι μια κοινή πρακτική όπου οι αεροπορικές εταιρείες και άλλοι αερομεταφορείς μισθώνουν αεροσκάφη από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης της αεροπορικής βιομηχανίας, αντί να τα αγοράζουν τα αεροσκάφη.
Γράφει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης, Τελειόφοιτος τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Ιδρυτής aviationlife.gr και Επικεφαλής Έρευνας Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Δυτικής Κρήτης (WCAO), Συντονιστής έρευνας τουρισμού CIHEAM MAICh, Editor Air Letter, Ελληνική Αεροπορική Ένωση
Αυτή η πρακτική, είναι ιδιαίτερα συνήθης για νεότερα, ακριβότερα μοντέλα αεροσκαφών που μπορεί να είναι δαπανηρή η αγορά τους. Όπως ισχύει γενικότερα στον κλάδο του leasing, υπάρχουν δύο κύριοι τύποι μισθώσεων στον κλάδο των αερομεταφορών:
- Λειτουργικές μισθώσεις
- Χρηματοδοτικές μισθώσεις
Η λειτουργική μίσθωση είναι μια βραχυχρόνια μίσθωση που συνήθως διαρκεί λιγότερο από δέκα χρόνια. Σε μια λειτουργική μίσθωση, ο εκμισθωτής (η εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών) διατηρεί την κυριότητα του αεροσκάφους και ο μισθωτής (η αεροπορική εταιρεία ή ο αερομεταφορέας) καταβάλλει μηνιαία αμοιβή για τη χρήση του αεροσκάφους. Στο τέλος της περιόδου μίσθωσης, ο μισθωτής επιστρέφει το αεροσκάφος στον εκμισθωτή.
Η χρηματοδοτική μίσθωση, γνωστή και ως κεφαλαιουχική μίσθωση, είναι μια μακροχρόνια μίσθωση που συνήθως διαρκεί για ολόκληρη την ωφέλιμη ζωή του αεροσκάφους, η οποία μπορεί να είναι έως και 25 χρόνια. Σε μια χρηματοδοτική μίσθωση, ο μισθωτής είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση του αεροσκάφους και έχει τη δυνατότητα να το αγοράσει στο τέλος της περιόδου μίσθωσης.
Η χρηματοδοτική μίσθωση αποτελεί μία ελκυστική επιλογή για τις αεροπορικές εταιρείες και τους αερομεταφορείς, επειδή τους επιτρέπει να αποκτούν νέα αεροσκάφη χωρίς να δεσμεύουν εκ των προτέρων μεγάλα ποσά κεφαλαίου. Παρέχει επίσης ευελιξία, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να προσθέτουν ή να αφαιρούν αεροσκάφη από τους στόλους τους, όπως απαιτείται, χωρίς την οικονομική επιβάρυνση της ιδιοκτησίας. Επιπλέον, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες συντήρησης και υποστήριξης, γεγονός που μπορεί να μειώσει το λειτουργικό κόστος για τους μισθωτές.
Οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να μισθώνουν αεροσκάφη από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ή από άλλες αεροπορικές εταιρείες που κατέχουν και εκμεταλλεύονται τα δικά τους αεροσκάφη.
Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ειδικεύονται στην απόκτηση και τη μίσθωση αεροσκαφών σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους φορείς εκμετάλλευσης, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες που διαθέτουν και εκμεταλλεύονται τα δικά τους αεροσκάφη μπορούν να τα εκμισθώσουν σε άλλες αεροπορικές εταιρείες όταν δεν χρειάζονται για τις δικές τους δραστηριότητες, αποκτώντας έτσι και ρευστότητα.
Όταν μια αεροπορική εταιρεία αποφασίζει να μισθώσει ένα αεροσκάφος, συνήθως διαπραγματεύεται μια συμφωνία μίσθωσης με τον εκμισθωτή (εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης ή ιδιοκτήτης/διαχειριστής του αεροσκάφους).
Η σύμβαση μίσθωσης θα καθορίζει τη διάρκεια της μίσθωσης, τις μηνιαίες πληρωμές μισθωμάτων και οποιουσδήποτε άλλους όρους και προϋποθέσεις της μίσθωσης, όπως οι ευθύνες συντήρησης και ασφάλισης του αεροσκάφους ή των αεροσκαφών που εκμισθώθηκαν.
Το ποσοστό μίσθωσης για ένα αεροσκάφος θα εξαρτηθεί από παράγοντες όπως:
- Ηλικία του αεροσκάφους
- Η κατάσταση του
- Ο τύπος του (π.χ. ευρείας ατράκτου, μονής ατράκτου, ελικοφόρο, κλπ.)
- Η ζήτηση και η προσφορά της αγοράς
Για παράδειγμα, ένα νέο και σύγχρονο αεροσκάφος με οικονομία και αποδοτικότητα καυσίμου μπορεί να έχει υψηλότερο συντελεστή μίσθωσης από ένα παλαιότερο αεροσκάφος με μικρότερη απόδοση καυσίμου. Πλέον, σημαντικό ρόλο έχουν τα κριτήρια ESG, ιδίως για τις εισηγμένες και τις δυνητικά εισηγμένες αεροπορικές εταιρείες σε χρηματιστήρια.
Μόλις συναφθεί η σύμβαση μίσθωσης, η αεροπορική εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιήσει το μισθωμένο αεροσκάφος για τις δραστηριότητές της. Η αεροπορική εταιρεία είναι συνήθως υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια της μίσθωσης και για την επιστροφή του αεροσκάφους στον εκμισθωτή σε καλή κατάσταση στο τέλος της περιόδου μίσθωσης.
Πότε ξεκίνησε το leasing αεροσκαφών;
Η βιομηχανία μίσθωσης αεροσκαφών άρχισε να αναπτύσσεται στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Τα πρώτα χρόνια, η μίσθωση χρησιμοποιήθηκε κυρίως για μικρότερα, περιφερειακού εύρους αεροσκάφη που μισθώθηκαν σε μικρομεσαίες και περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες.
Ωστόσο, ο κλάδος άρχισε να αναπτύσσεται γρήγορα τη δεκαετία του 1970, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετώπιζαν αυξανόμενο κόστος καυσίμων και οικονομική αβεβαιότητα. Η χρηματοδοτική μίσθωση έγινε ένας πιο προσιτός τρόπος για τις αεροπορικές εταιρείες να αποκτήσουν νέα αεροσκάφη χωρίς να αναλάβουν μεγάλο ρίσκο και αύξηση χρεών, δεσμεύοντας τα κεφάλαιά τους. Η χρηματοδοτική μίσθωση επέτρεψε επίσης στις αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά προσθέτοντας και αφαιρώντας αεροσκάφη από τους στόλους τους καθώς η ζήτηση κυμαινόταν.
Οι πρώτες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ιδρύθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες και ήταν η International Air Leases (IAL) και η AerCap. Αυτές οι εταιρείες ακολουθήθηκαν από άλλες, όπως ηGECAS (General Electric Capital Aviation Services), η CIT Aerospace και η ILFC (International Lease Finance Corporation). Παρακάτω, θα αναλυθούν και θα παρουσιαστούν περισσότερο οι εταιρείες που ασχολούνται με το leasing αεροσκαφών.
Σήμερα, η μίσθωση αεροσκαφών είναι μια παγκόσμια βιομηχανία, με εταιρείες leasing που εδρεύουν σε πολλές χώρες, σε όλο τον κόσμο. Η βιομηχανία έχει αναπτυχθεί και εξελιχθεί, και η μίσθωση χρησιμοποιείται πλέον για ένα ευρύ φάσμα τύπων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων περιφερειακού εύρους αεροσκαφών, αεροσκαφών στενής ατράκτου και ευρείας ατράκτου, ακόμη και ελικοπτέρων.
Είδη μίσθωσης αεροσκαφών
- Wet Lease (ACMI)
Η wet lease είναι ένας τύπος μίσθωσης αεροσκάφους όπου μια αεροπορική εταιρεία (ο μισθωτής) μισθώνει ένα αεροσκάφος από μια άλλη αεροπορική εταιρεία (ο εκμισθωτής) και μαζί με το αεροσκάφος, μισθώνει το πλήρωμα, τη συντήρηση και την ασφάλιση του. Με άλλα λόγια, ο εκμισθωτής παρέχει ένα πλήρες πρόγραμμα μίσθωσης και ασφαλισμένο αεροσκάφος στον μισθωτή, ο οποίος το χρησιμοποιεί για να εκτελεί τις δικές του πτήσεις.
Οι μισθώσεις wet lease, χρησιμοποιούνται συνήθως από τις αεροπορικές εταιρείες όταν χρειάζονται πρόσθετη χωρητικότητα για να καλύψουν τη ζήτηση σε περιόδους αιχμής (θερινή τουριστική περίοδος) ή όταν το δικό τους αεροσκάφος είναι εκτός λειτουργίας λόγω συντήρησης ή άλλων ζητημάτων.
Η διάρκεια μιας υγρής μίσθωσης (wet lease) μπορεί να ποικίλλει, από λίγες μόνο ημέρες έως αρκετούς μήνες. Το ποσοστό μίσθωσης για μια τέτοιου είδους μίσθωση περιλαμβάνει συνήθως το κόστος του αεροσκάφους, του πληρώματος, της συντήρησης και της ασφάλισης και υπολογίζεται σε βάση ανά ώρα πτήσης.
Οι μισθώσεις σε wet lease μορφή, ρυθμίζονται από τις διεθνείς αεροπορικές αρχές και υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και νόμοι που διέπουν τη χρήση των αεροσκαφών. Για παράδειγμα, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να λάβουν έγκριση από τις αρμόδιες αρχές προτού συνάψουν συμφωνία μίσθωσης και ο εκμισθωτής πρέπει να πληροί ορισμένα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργίας.
- Dry lease
Η dry lease (ξηρή μίσθωση) είναι ένας τύπος μίσθωσης αεροσκάφους όπου μια αεροπορική εταιρεία (ο μισθωτής) μισθώνει ένα αεροσκάφος από άλλο μέρος (τον εκμισθωτή) χωρίς πλήρωμα, συντήρηση ή ασφάλιση. Με άλλα λόγια, ο εκμισθωτής παρέχει στον μισθωτή μόνο το αεροσκάφος και ο μισθωτής είναι υπεύθυνος για την παροχή του δικού του πληρώματος, συντήρησης και ασφάλισης για τη λειτουργία του αεροσκάφους.
Οι dry lease χρησιμοποιούνται συνήθως από αεροπορικές εταιρείες ή άλλους αερομεταφορείς όταν χρειάζονται πρόσθετη χωρητικότητα αεροσκαφών για μακροπρόθεσμη περίοδο, όπως ένα έτος ή περισσότερο. Ο μισθωτής θα αναλάβει τον πλήρη επιχειρησιακό έλεγχο του αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένων των ευθυνών συντήρησης και ασφάλισης.
Το ποσοστό μίσθωσης για μια dry lease είναι συνήθως χαμηλότερο από αυτό μιας wet lease, καθώς ο μισθωτής είναι υπεύθυνος για την παροχή του δικού του πληρώματος, συντήρησης και ασφάλισης. Το επιτόκιο μίσθωσης υπολογίζεται σε μηνιαία ή ετήσια βάση και ο μισθωτής συνήθως απαιτείται να κάνει κατάθεση ή να παρέχει εξασφαλίσεις ως εγγύηση.
Οι dry lease χρησιμοποιούνται επίσης από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών, οι οποίες μισθώνουν αεροσκάφη σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους φορείς εκμετάλλευσης σε μακροπρόθεσμη βάση. Στην περίπτωση αυτή, η εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης διατηρεί την κυριότητα του αεροσκάφους και το εκμισθώνει στον μισθωτή για ορισμένο χρόνο.
Οι dry leases υπόκεινται σε κανονισμούς από τις διεθνείς αεροπορικές αρχές και υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και απαιτήσεις που διέπουν τη χρήση τους. Για παράδειγμα, ο μισθωτής πρέπει να λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες για τη λειτουργία του αεροσκάφους και ο εκμισθωτής πρέπει να πληροί ορισμένα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργίας, όπως και στην περίπτωση του wetlease.
Οι δέκα κορυφαίες εταιρείες leasing αεροσκαφών παγκοσμίως
Ο κλάδος της μίσθωσης αεροσκαφών είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, με πολλές εταιρείες να δραστηριοποιούνται παγκοσμίως. Ακολουθούν οι 10 κορυφαίες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών ανά μέγεθος στόλου έως και το 2021:
- GE Capital Aviation Services (GECAS) (1,700+ αεροσκάφη)
- AerCap (1,059 αεροσκάφη)
- Avolon (567 αεροσκάφη)
- SMBC Aviation Capital (453 αεροσκάφη)
- Air Lease Corporation (383 αεροσκάφη)
- BOC Aviation (361 αεροσκάφη)
- CDB Aviation (283 αεροσκάφη)
- Aircastle (267 αεροσκάφη)
- Fly Leasing (86 αεροσκάφη)
- BBAM (50 αεροσκάφη)
Αυτές οι εταιρείες παρέχουν ένα ευρύ φάσμα τύπων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων τζετ, ελικοφόρων, τζάμπο τζετ, αεροσκαφών στενής ατράκτου και ευρείας ατράκτου, ακόμη και ελικοπτέρων. Παρέχουν μια σειρά από λύσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης, συμπεριλαμβανομένων λειτουργικών μισθώσεων, χρηματοδοτικών μισθώσεων και συναλλαγών πώλησης και επαναμίσθωσης.
Οι παραπάνω εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών είναι μερικές από τις μεγαλύτερες και εξέχοντες στον κλάδο της μίσθωσης αεροσκαφών. Έχουν επιτύχει σημαντικά οικονομικά επιτεύγματα όλα αυτά τα χρόνια, όπως αναφέρονται παρακάτω:
GE Capital Aviation Services (GECAS): Η GECAS είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μίσθωσης αεροσκαφών στον κόσμο, με στόλο άνω των 1.700 αεροσκαφών που μισθώνονται σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 75 χώρες. Το 2020, η GECAS δημιούργησε έσοδα 1,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ανέφερε καθαρά έσοδα 74 εκατομμυρίων δολαρίων.
AerCap: Η AerCap είναι ακόμη ένας σημαντικός παίκτης στον κλάδο της μίσθωσης αεροσκαφών, με στόλο άνω των 1.000 αεροσκαφών που μισθώνονται σε περισσότερους από 200 πελάτες σε περισσότερες από 80 χώρες. Το 2020, η AerCap ανέφερε συνολικά έσοδα 4,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά έσοδα 277 εκατομμύρια δολάρια.
Avolon: Η Avolon είναι μια σχετικά νεοεισερχόμενη εταιρεία στον κλάδο της μίσθωσης αεροσκαφών, αλλά σύντομα καθιερώθηκε ως σημαντικός παίκτης. Από τον Δεκέμβριο του 2020, η Avolon είχε στόλο 548 αεροσκαφών που είχε μισθώσει σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες. Το 2020, η Avolon ανέφερε συνολικά έσοδα 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά έσοδα 272 εκατομμύρια δολάρια.
SMBC Aviation Capital: Η SMBC Aviation Capital είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας στον κλάδο της μίσθωσης αεροσκαφών, με στόλο άνω των 700 αεροσκαφών που μισθώνονται σε περισσότερους από 100 πελάτες σε περισσότερες από 40 χώρες. Το 2020, η SMBC Aviation Capital ανέφερε συνολικά έσοδα 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και κέρδη 34 εκατομμυρίων δολαρίων.
Air Lease Corporation: Η Air Lease Corporation είναι μια εταιρεία μίσθωσης αεροσκαφών με έδρα την Καλιφόρνια που ιδρύθηκε το 2010. Από τον Δεκέμβριο του 2020, η Air Lease διαθέτει στόλο 332 αεροσκαφών μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες. Το 2020, η Air Lease ανέφερε συνολικά έσοδα 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και κέρδη 153 εκατομμυρίων δολαρίων.
BOC Aviation: Η BOC Aviation είναι μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών που έχει την έδρα της στη Σιγκαπούρη και διαθέτει στόλο με περισσότερα από 500 αεροσκάφη μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 60 χώρες. Το 2020, η BOC Aviation ανέφερε συνολικά έσοδα 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων και κέρδη 198 εκατομμύρια δολάρια.
CDB Aviation: Η CDB Aviation είναι θυγατρική της China Development Bank Financial Leasing Co., Ltd. και διαθέτει στόλο με περισσότερα από 280 αεροσκάφη μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες. Το 2020, η CDB Aviation ανέφερε συνολικά έσοδα 900 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά έσοδα 64 εκατομμυρίων δολαρίων.
Aircastle: Η Aircastle είναι μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών που έχει την έδρα της στο Στάμφορντ του Κονέκτικατ και διαθέτει στόλο με περισσότερα από 275 αεροσκάφη μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες. Το 2020, η Aircastle ανέφερε συνολικά έσοδα 783 εκατομμυρίων δολαρίων και καθαρό εισόδημα 56 εκατομμυρίων δολαρίων.
Fly Leasing: Η Fly Leasing είναι μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών που έχει την έδρα της στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας και διαθέτει στόλο με περισσότερα από 80 αεροσκάφη μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 30 χώρες. Το 2020, η Fly Leasing ανέφερε συνολικά έσοδα 303 εκατομμυρίων δολαρίων και κέρδη 2 εκατομμυρίων δολαρίων.
BBAM: Η BBAM είναι μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών που έχει την έδρα της στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνιας και διαθέτει στόλο με περισσότερα από 500 αεροσκάφη μισθωμένα σε αεροπορικές εταιρείες και άλλους πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες. Το 2020, η BBAM ανέφερε συνολικά έσοδα 634 εκατομμύρια δολάρια και καθαρά έσοδα 52 εκατομμύρια δολάρια.
Συνολικά, αυτές οι εταιρείες μίσθωσης αεροσκαφών έχουν επιτύχει σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα παρέχοντας στις αεροπορικές εταιρείες και σε άλλους πελάτες πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα αεροσκαφών με ευέλικτους όρους μίσθωσης.
Πώς λειτουργεί η μίσθωση αεροσκαφών και γιατί την επιλέγουν οι αεροπορικές εταιρείες;
Η μεγάλη οικονομική επιβάρυνση της απόκτησης ολοκαίνουργιων αεροσκαφών είναι τόσο σημαντική που σχεδόν όλες οι αεροπορικές εταιρείες αποφασίζουν να μισθώσουν τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος του στόλου τους. Εάν μια αεροπορική εταιρεία θέλει να αποκτήσει ένα νέο αεροπλάνο, μπορεί είτε να το αγοράσει είτε να το μισθώσει.
Σε αυτό το σημείο, δίνεται ένα χρήσιμο παράδειγμα. Έστω, ότι η Qatar Airways είναι πρόθυμη να επεκτείνει τις δραστηριότητές της και χρειάζεται έναν νέο στόλο 10 αεροσκαφών Boeing 787 για να το κάνει. Εάν έχουν αρκετά μετρητά ή μπορούν να λάβουν τραπεζικά δάνεια, μπορούν να αγοράσουν το αεροσκάφος απευθείας από την Boeing. Η τιμή καταλόγου για ένα ολοκαίνουργιο 787-8 είναι περίπου 240 εκατομμύρια δολάρια, οπότε αν υποτεθεί ότι η Qatar Airways θα εξασφάλιζε και μία καλή έκπτωση 35% από την Boeing, η αγορά 10 ολοκαίνουργιων 787 θα τους κόστιζε 1,56 δισεκατομμύρια δολάρια. Η άλλη επιλογή που έχει η Qatar Airways είναι να μισθώσει αυτά τα 787, για τα οποία ο μέσος όρος μίσθωσης είναι περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια το μήνα.
Εάν η Qatar Airways αποφασίσει να διατηρήσει μετρητά και επιλέξει να τα μισθώσει, μπορεί να απευθυνθεί σε εταιρείες που ειδικεύονται στη χρηματοδοτική μίσθωση εμπορικών αεροσκαφών, όπως η Avolon ή η GECAS. Αν υποθέσουμε ότι η Qatar Airways δεν λαμβάνει καμία έκπτωση από την GECAS, θα πρέπει πλέον να πληρώνει μόνο 120 εκατομμύρια δολάρια ετησίως και για τα 10 από τα 787.
Αν φανταστούμε ότι η σύμβαση μίσθωσης θα διαρκέσει περίπου 20 χρόνια, η συνολική αξία της θα ήταν περίπου 2,34 δισ. δολάρια. Με αυτόν τον τρόπο, η GECAS μπορεί να αποκομίσει κέρδη μισθώνοντας τα αεροπλάνα της, ενώ η Qatar Airways καταφέρνει να μειώσει τις χρηματικές της δαπάνες και να διατηρήσει ρευστότητα στις δραστηριότητές της.
Συμφωνίες μπορούν να πραγματοποιηθούν μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και εκμισθωτών αεροσκαφών. Ένα διάσημο παράδειγμα είναι μια συμφωνία πώλησης και επαναμίσθωσης. Αυτά συμβαίνουν στη συνέχεια μέσω αγοράς αεροσκαφών από την αεροπορική εταιρεία, όταν ο εν λόγω αερομεταφορέας πουλά τα αεροπλάνα του σε μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης και τα εκμισθώνει πίσω. Ο πιο συνηθισμένος λόγος για τέτοιες συναλλαγές είναι η απελευθέρωση κεφαλαίου και η απόκτηση μετρητών.
Οι συμφωνίες ως τέτοιες, συμβαίνουν αρκετά τακτικά από πολύ μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Μια τέτοια περίπτωση αφορά την Qatar Airways όπου σύναψε συμφωνία πώλησης και επαναμίσθωσης για 7 ολοκαίνουργια A350 με τη GECAS το 2017. Είδαμε επίσης την Cathay Pacific και την BOC Aviation να συνάπτουν συμφωνία πώλησης και επαναμίσθωσης για έξι αεροσκάφη Boeing 777-300ER.
Οι χρηματοοικονομικά προβληματικοί αερομεταφορείς είναι πιο πιθανό να κάνουν τέτοιες συμφωνίες, καθώς τα μετρητά γίνονται πιο πολύτιμα για τη βραχυπρόθεσμη επιβίωσή τους.
Η σημασία του leasing σήμερα
Υπό κανονικές συνθήκες, η χρηματοδοτική μίσθωση επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν το χρέος τους, να διατηρήσουν τα μετρητά τους και να αποκτήσουν μεγαλύτερη οικονομική ευελιξία. Η πληρωμή ενός μικρού ποσοστού της αξίας του αεροσκάφους κάθε μήνα είναι ζωτικής σημασίας για τους αεροπορικούς οργανισμούς. Είναι η μόνη λύση χρηματοδότησης στόλου που επιτρέπει μια δυναμική επέκταση χωρίς τεράστιες κεφαλαιουχικές δαπάνες, από τις οποίες επωφελήθηκαν πρόσφατα πολλές εταιρείες.
Η Wizz Air δεν θα είχε επιτύχει την εντυπωσιακή της αύξηση 253% στον αριθμό των επιβατών τα τελευταία οκτώ χρόνια, αν δεν είχε μισθώσει το 100% του στόλου της. Η πρόσφατη, δυναμική ανάπτυξη των LOT Polish Airlines, IndiGo, GOL ή Vueling τροφοδοτήθηκε επίσης από τις μισθώσεις αεροσκαφών. Αυτοί οι αερομεταφορείς έχουν πλέον πάνω από 70% των αεροπλάνων τους μισθωμένα.
Εάν η χρηματοδοτική μίσθωση παρέχει στις αεροπορικές εταιρείες τόσα πολλά πλεονεκτήματα, γιατί οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο αγοράς; Επί της ουσίας, στην πραγματικότητα, η κατοχή αεροσκαφών έχει σημαντικό νόημα. Αρχικά, από τη στιγμή που το αεροπλάνο είτε λόγω ενός ζητήματος σχεδιασμού δικτύου, είτε λόγω μίας πανδημίας, καθηλωθεί και δεν πετάει, η αεροπορική εταιρεία δεν χρειάζεται να πληρώνει συνεχώς για τη μίσθωση, καθώς το κατέχει εξ ολοκλήρου.
Επιπλέον, η αγορά αεροσκαφών απευθείας από τους κατασκευαστές συνήθως έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερο συνολικό κόστος ανά αεροσκάφος που αποκτάται. Στη σύγχρονη εποχή, αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa, η οποία κατέχει το 80% του στόλου της, μπορούν να επιβαρύνουν τα αεροσκάφη τους, δηλαδή να λαμβάνουν δάνεια χρησιμοποιώντας τα αεροσκάφη τους ως εγγύηση. Αυτή η επιλογή είναι τόσο ζωτικής σημασίας δεδομένων των σημερινών συνθηκών. Πολλοί μεταφορείς παγκοσμίως δεν έχουν αυτήν τη στιγμή μια τέτοια επιλογή.
Παραδείγματα αεροπορικών εταιρειών που έχουν επιλέξει την μίσθωση
Ryanair: Η κορυφαία εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, χρησιμοποιεί τη χρηματοδοτική μίσθωση ως βασικό μέρος του επιχειρηματικού της μοντέλου από τότε που ιδρύθηκε η αεροπορική εταιρεία. Η αεροπορική εταιρεία έχει μισθώσει αεροσκάφη από διάφορες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, συμπεριλαμβανομένων των Air Lease Corporation, GECAS και Avolon. Το 2020, η Ryanairυπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την Avolon για έξι αεροσκάφη Boeing 737 MAX.
easyJet: Όπως και η Ryanair, η easyJet έχει επίσης χρησιμοποιήσει τη χρηματοδοτική μίσθωση ως μέσο για την απόκτηση αεροσκαφών. Το 2020, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την GECAS για τέσσερα αεροσκάφη Airbus A320neo. Η easyJet έχει επίσης μισθώσει αεροσκάφη από άλλες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως η Air Lease Corporation και η BOC Aviation.
Wizz Air: Η Wizz Air, χαμηλού κόστους και αυτή, έχει επίσης χρησιμοποιήσει τη χρηματοδοτική μίσθωση ως μέρος των σχεδίων επέκτασης του στόλου της. Το 2020, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την CDB Aviation για δύο αεροσκάφη Airbus A320neo. Η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης μισθώσει αεροσκάφη από άλλες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως η GECAS και η Air Lease Corporation.
British Airways: Η British Airways έχει επίσης χρησιμοποιήσει χρηματοδοτική μίσθωση για την απόκτηση αεροσκαφών. Το 2020, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την AirLease Corporation για πέντε αεροσκάφη Airbus A321neo. Η αεροπορική εταιρεία έχει επίσης μισθώσει άλλους τύπους αεροσκαφών από διάφορες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης
Οι ελληνικές περιπτώσεις
Υπάρχουν αρκετές ελληνικές αεροπορικές εταιρείες που έχουν χρησιμοποιήσει το leasing ως μέσο απόκτησης αεροσκαφών.
Aegean Airlines: Η Aegean έχει χρησιμοποιήσει εκτενώς το leasing ως μέρος των σχεδίων επέκτασης του στόλου της. Το 2020, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την Avolon για τρία αεροσκάφη Airbus A320neo. Έχει επίσης μισθώσει αεροσκάφη Airbus A321neo από την Air Lease Corporation και έχει χρησιμοποιήσει χρηματοδοτική μίσθωση για την απόκτηση αεροσκαφών AirbusA321 το 2018. Μεγάλο μέρος του στόλου της, είναι μέσω leasing.
Olympic Air: Η Olympic Air, η οποία είναι θυγατρική της Aegean, έχει χρησιμοποιήσει και leasing για την απόκτηση αεροσκαφών. Το 2019, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την ATR για δύο αεροσκάφη ATR 72-600.
SKY express: Η SKY express έχει χρησιμοποιήσει το leasing ως μέσο ανάπτυξης του στόλου της. Το 2021, η αεροπορική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία μίσθωσης με την CDB Aviation για δύο αεροσκάφη Airbus A320neo.
Ellinair: Η Ellinair είναι μια ελληνική αεροπορική εταιρεία που είχε μισθώσει αεροσκάφη στο παρελθόν. Για παράδειγμα, το 2019, η αεροπορική εταιρεία μίσθωσε ένα Airbus A320 από την Air Lease Corporation.
Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα ελληνικών αεροπορικών εταιρειών που έχουν χρησιμοποιήσει το leasing ως μέσο απόκτησης αεροσκαφών. Η χρηματοδοτική μίσθωση είναι μια δημοφιλής επιλογή για πολλές αεροπορικές εταιρείες, καθώς τους επιτρέπει να επεκτείνουν τους στόλους τους χωρίς την οικονομική επιβάρυνση της άμεσης αγοράς αεροσκαφών.
Η κορυφαία δεκάδα τύπου αεροσκαφών που μισθώνονται
Οι 10 πιο δημοφιλείς τύποι αεροσκαφών που μισθώνονται παγκοσμίως, από το 2021, είναι οι εξής.
- Οικογένεια Airbus A320 – Περιλαμβάνει τις παραλλαγές A319, A320 και A321, οι οποίες είναι δημοφιλείς στις αεροπορικές εταιρείες λόγω της απόδοσης καυσίμου, της αξιοπιστίας και της ευελιξίας τους.
- Οικογένεια Boeing 737 – Αυτό περιλαμβάνει τα 737-800, 737-900ER και άλλες παραλλαγές, οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως από αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο.
- Airbus A330 – Αυτό το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου χρησιμοποιείται τόσο για πτήσεις μικρών όσο και μεγάλων αποστάσεων και είναι δημοφιλές στις αεροπορικές εταιρείες λόγω της απόδοσης καυσίμου και της εμβέλειάς του.
- Boeing 777 – Αυτό το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου χρησιμοποιείται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων και είναι γνωστό για την εμβέλεια, την άνεση και την αποτελεσματικότητά του.
- Embraer e-Jets – Αυτή η οικογένεια τοπικών και περιφερειακών τζετ περιλαμβάνει τα E170, E175, E190 και E195 και είναι δημοφιλής στις αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις μικρών αποστάσεων λόγω της αποτελεσματικότητας και της άνεσης.
- Boeing 787 Dreamliner – Αυτό το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου είναι γνωστό για την απόδοση καυσίμου, την εμβέλεια και την άνεση των επιβατών και χρησιμοποιείται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
- Airbus A350 – Αυτό το αεροσκάφος ευρείας ατράκτου είναι γνωστό για την απόδοση καυσίμου, την εμβέλεια και την άνεση των επιβατών του και χρησιμοποιείται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
- Σειρά Bombardier CRJ – Αυτή η οικογένεια τοπικών και περιφερειακών τζετ περιλαμβάνει τα CRJ700, CRJ900 και CRJ1000 και είναι δημοφιλές στις αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις μικρών αποστάσεων.
- ATR 72 – Αυτό το αεροσκάφος turboprop χρησιμοποιείται για περιφερειακές πτήσεις και είναι δημοφιλές στις αεροπορικές εταιρείες για την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία του.
- Boeing 737 MAX – Αυτή η ενημερωμένη έκδοση της οικογένειας 737 είναι γνωστή για την απόδοση καυσίμου και την προηγμένη τεχνολογία της και χρησιμοποιείται από αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων, παρόλα τα προβλήματα που αντιμετώπισε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημοτικότητα και η ζήτηση για διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς, τις προτιμήσεις των αεροπορικών εταιρειών και άλλους παράγοντες.
Αερομεταφορείς που προτιμούν το leasing για τα αεροσκάφη τους
Εδώ είναι οι 10 κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες που είναι γνωστές για την προτίμησή τους στη μίσθωση αεροσκαφών:
- AirAsia – Ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους της Μαλαισίας είναι ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες μισθωμένων αεροσκαφών στον κόσμο, με πάνω από το 90% του στόλου του να αποτελείται από μισθωμένα αεροπλάνα.
- Ryanair – Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους είναι επίσης γνωστή για την προτίμησή της στα μισθωμένα αεροσκάφη, με όλα τα αεροπλάνα της να είναι μισθωμένα.
- IndiGo – Η ινδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους είναι ένας άλλος σημαντικός πελάτης μισθωμένων αεροσκαφών, με πάνω από το 80% του στόλου της να αποτελείται από μισθωμένα αεροπλάνα.
- JetBlue Airways – Η αμερικανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους έχει μισθώσει σημαντικό μέρος του στόλου της, συμπεριλαμβανομένων όλων των αεροσκαφών της Embraer E190.
- Cebu Pacific – Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους των Φιλιππίνων διαθέτει στόλο που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου μισθωμένο, με λίγα μόνο ιδιόκτητα αεροσκάφη.
- Azul Airlines – Η βραζιλιάνικη αεροπορική εταιρεία διαθέτει στόλο που είναι κυρίως μισθωμένος, με λίγα μόνο ιδιόκτητα αεροσκάφη.
- Norwegian Air Shuttle – Ο νορβηγικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους είναι ένας άλλος σημαντικός πελάτης μισθωμένων αεροσκαφών, με το μεγαλύτερο μέρος του στόλου του να αποτελείται από μισθωμένα αεροπλάνα.
- Spirit Airlines – Ο αμερικανικός αερομεταφορέας εξαιρετικά χαμηλού κόστους έχει μισθωμένο σημαντικό μέρος του στόλου του, με πάνω από το 60% των αεροσκαφών του να είναι leased.
- VivaAerobus – O μεξικανικός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους διαθέτει στόλο που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου μισθωμένος, με λίγα μόνο ιδιόκτητα αεροσκάφη.
- Wizz Air – Η ουγγρική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους έχει μισθωμένο σημαντικό μέρος του στόλου της, με πάνω από το 80% των αεροσκαφών της να είναι μισθωμένα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες, ειδικά οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, προτιμούν τη μίσθωση αεροσκαφών, επειδή τους επιτρέπει να διατηρούν χαμηλά το αρχικό κόστος και να διατηρούν ευελιξία στο μέγεθος και τη σύνθεση του στόλου τους.
Λόγοι που το leasing αεροσκαφών είναι σημαντικό
Η μίσθωση αεροσκαφών είναι σημαντική για τους εξής λόγους:
- Χαμηλότερο κόστος
Η μίσθωση ενός αεροσκάφους μπορεί να είναι λιγότερο δαπανηρή εκ των προτέρων σε σύγκριση με την αγορά ενός νέου αεροσκάφους, κάτι που μπορεί να απαιτεί μεγάλα κεφάλαια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μικρότερες αεροπορικές εταιρείες ή νεοσύστατες εταιρείες που ενδέχεται να μην έχουν τους οικονομικούς πόρους για την πλήρη αγορά αεροσκαφών.
- Αυξημένη ευελιξία
Η μίσθωση ενός αεροσκάφους επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να αυξάνουν ή να μειώνουν το μέγεθος του στόλου τους όποτε και όπως απαιτείται, χωρίς τη μακροπρόθεσμη δέσμευση του να κατέχουν το αεροσκάφος. Αυτό μπορεί να είναι σημαντικό για τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αγορές με κυμαινόμενη ζήτηση ή για εκείνες που πρέπει να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
- Μειωμένος κίνδυνος
Η μίσθωση ενός αεροσκάφους μπορεί επίσης να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου για τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς δεν ευθύνονται για την υπολειμματική αξία του αεροσκάφους στο τέλος της περιόδου μίσθωσης. Αυτό σημαίνει ότι ο εκμισθωτής αναλαμβάνει τον κίνδυνο οποιωνδήποτε διακυμάνσεων της αγοράς που μπορεί να επηρεάσουν την αξία του αεροσκάφους.
- Πρόσβαση σε νεότερη τεχνολογία
Η χρηματοδοτική μίσθωση παρέχει στις αεροπορικές εταιρείες πρόσβαση σε νεότερη τεχνολογία αεροσκαφών χωρίς να χρειάζεται να επενδύσουν στην αγορά νέων αεροπλάνων. Αυτό μπορεί να είναι σημαντικό για τις αεροπορικές εταιρείες που θέλουν να προσφέρουν στους επιβάτες τις πιο σύγχρονες ανέσεις και δυνατότητες ή για εκείνες που θέλουν να βελτιώσουν την επιχειρησιακή τους απόδοση.
Συνολικά, η μίσθωση αεροσκαφών μπορεί να προσφέρει στις αεροπορικές εταιρείες μεγαλύτερη ευελιξία, μειωμένο κίνδυνο και χαμηλότερο κόστος εκ των προτέρων σε σύγκριση με την πλήρη αγορά αεροσκαφών. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να διαχειρίζονται τις δραστηριότητές τους πιο αποτελεσματικά και να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.