“Απίστευτα ταλέντα χάνονται από την κοινωνία μας επειδή φορούν…φούστα”, είχε δηλώσει δεκαετίες πριν η Σίρλεϊ Τσίζχολμ, υπέρμαχος της ισότητας και των δικαιωμάτων της γυναίκας που εξελέγη στη βουλή των αντιπροσώπων των ΗΠΑ το 1968.
της Βίκυς Γερασίμου (περιοδικο “am”, Τεύχος Μαρτίου 2023)
Σήμερα οι γυναίκες έχουν στις ανεπτυγμένες χώρες αναμφισβήτητα έναν άλλο, πολυπρισματικό μεν σε σχέση με το παρελθόν, ρόλο στην κοινωνία και την οικονομία αλλά όχι ακόμα ισότιμο σε όλους τους τομείς με τους άντρες. Βάσει μάλιστα των στοιχείων του ΟΟΣΑ το 2021 το μισθολογικό χάσμα των δύο φύλων ανέρχεται σε 14%, και λαμβάνοντας υπ ́ όψιν τους ιστορικούς ρυθμούς προόδου προς την ισότητα των αμοιβών των
φύλων, θα χρειαστούν περισσότερα από 50 χρόνια για να καλυφθεί η απόσταση αυτή.
Στον τομέα του marketing και της επικοινωνίας, είτε σαν επικεφαλής είτε σαν συνεργάτες, στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, οι γυναίκες έχουν διεκδικήσει, κατακτήσει και συντηρήσει καίριες θέσεις, στις οποίες αφήνουν το προσωπικό τους αποτύπωμα.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας, που ήταν στις 8 Μαρτίου, το “am” κάνει μία αναφορά στις γυναίκες που διαχειρίζονται θέματα marketing και επικοινωνίας σε έναν ιδιαίτερο κλάδο όπως ο ασφαλιστικός. Ανάμεσα σε αυτές:
- Εύη Τσιούρη, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος
- Μαρία Κόρακα, Προϊσταμένη Υποδ/νσης Εταιρικής Επικοινωνίας στην Εθνική Ασφαλιστική,
- Νατάσσα Μαυραγάνη, Προϊσταμένη Τομέα Δημοσίων Σχέσεων, Υποδιεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων στην Εθνική Ασφαλιστική
- Ιωάννα – Μαρία Παπουτσάκη, Δ/νση Marketing, Διαφήμισης & Εταιρικής Επικοινωνίας στην Εθνική Ασφαλιστική
- Μαρία Λαμπροπούλου, Chief Marketing & Communications Officer στην Generali,
- Έλενα Τσαγκαράκη, Corporate Communications & Responsibility στην Generali,
- Κωνσταντίνα Μίλα, Marketing Manager στην NN Hellas
- Γκέλυ Σταμπουλή, PR & Cοmmunications στην NN Hellas
- Μαρκέλλα Τσουρουγιάννη, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας και Βιωσιμότητας, ERGO Ασφαλιστική
- Δόμνα Αναστασιάδου, Marketing & Communication Manager στην AIG Europe S.A. Greece Branch,
- Χρύσα Ελευθερίου, Sustainability and Stakeholders Relations Leader στην Interamerican,
- Έλενα Μπερσίμη, Corporate Communications & Responsibility στην Interamerican
- Μαριτίνα Μεσσήνη, Communications & Corporate Responsibility Specialist, Allianz
- Ελένη Λαμπουρά, Media & Stakeholders’ Engagement Lead Διεύθυνση Marketing & Εταιρικής Επικοινωνίας Eurolife FFH
- Φανιάνα Γκόφα, Head, Corporate Affairs στην| HDI Global SE, Hellas,
- Νεκταρία Μπέσσα, Διευθύντρια Marketing & Δημοσίων Σχέσεων στη Συνεταιριστική,
- Μαίρη Βογιατζή, Υπεύθυνη Επικοινωνίας στην Υδρόγειο και συγγραφέας,
- Άγκυ Λούκα, στο Τμήμα Marketing & Επικοινωνίας της ARAG,
- Nina Kouneva, Head of Marketing στην Allianz Trade,
- Όλγα Μαριγώνη, Marketing and Communication Specialist στην Atradius
- Ορφανίδου Έλενα, Διευθύντρια Διεύθυνσης Marketing & Επικοινωνίας στην Groupama
- Δάφνη Καλούδη, PR & Communications Executive στην Groupama
- Λαμπρινή Κωλέττα στην Υποστήριξη Εταιρικής Επικοινωνίας στην Groupama,
- Τσουβαλά Αγγελική, Προϊσταμένη Πωλήσεων & Marketing στην Interasco,
- Έλενα Τοπάλη Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων στην Interlife,
- Κατερίνα Παπαδημητρίου στο Τμήμα Επικοινωνίας & Marketing της NP,
- Ιφιγένεια Τσακίρη, Communications & Corporate Responsibility Specialist στην Mega Brokers.
- Άννα Πιαλίδου, Officer, Marketing & Επικοινωνία στην Μινέττα
- Τερέζα Βλαχιώτη, Officer, Marketing & Επικοινωνία στην Μινέττα
- Κόπτση Αναστασία, Υπεύθυνη Επικοινωνίας, Ιντερσαλόνικα
- Ρία Διαμαντοπούλου, Strategic Planning & Marketing Manager στην Euroins
Πολλές γυναίκες επίσης δραστηριοποιούνται σε άλλες θέσεις ευθύνης, επιφορτισμένες είτε με καθήκοντα CEO, CFO είτε με υποχρεώσεις νευραλγικών θέσεων όπως στο human resource.
Μισός αιώνας για την εξάλειψη του μισθολογικού χάσματος
Η ισότητα των δύο φύλων είναι ένας στόχος που δεν μπορεί να επιτευχθεί εύκολα. Στις 5 Μαρτίου του 2023 ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε ότι “η πρόοδος για την ισότητα των δύο φύλων εξαφανίζεται μπροστά στα μάτια μας” και “είναι 300 χρόνια μακριά”.
Σημαντικά στοιχεία σχετικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε αυτόν τον τομέα μα δίνουν οι έρευνες έρευνες της PwC «Women in Work Index» και «Global Empowerment Index», όπου διαπιστώνεται ότι παρά τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών, θα χρειαστεί πάνω από μισός αιώνας για την εξάλειψη του μισθολογικού χάσματος μεταξύ των δύο φύλων στις χώρες του ΟΟΣΑ
Ειδικότερα ο Δείκτης Women in Work (WiW) της PwC παρουσιάζει ελαφρά αύξηση στο ποσοστό συμμετοχής των γυναικών στο εργατικό δυναμικό ανάμεσα στις 33 χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και το 2021. Ωστόσο, η πρόοδος προς την πλήρη ισότητα των φύλων παραμένει πολύ αργή.
Η σχετική ανάλυση καταδεικνύει ότι θα μπορούσαν να προκύψουν κέρδη τρισεκατομμυρίων δολαρίων μέσα από το κλείσιμο της ψαλίδας στις αμοιβές μεταξύ των δύο φύλων. Η αύξηση του μέσου μισθού των γυναικών, προκειμένου αυτές να έρθουν σε ισορροπία με τον αντίστοιχο των ανδρών ομολόγων τους στις χώρες του ΟΟΣΑ, θα ενίσχυε τις γυναικείες αποδοχές κατά περισσότερα από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Ωστόσο, με βάση το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων των χωρών του ΟΟΣΑ, το οποίο ανερχόταν το 2021 σε 14%, και λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τους ιστορικούς ρυθμούς προόδου προς την ισότητα των αμοιβών των φύλων, θα χρειαστούν περισσότερα από 50 χρόνια για να καλυφθεί η απόσταση αυτή. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τον Δείκτη Global Empowerment της PwC (GEI) προκύπτει χάσμα 34 ποσοστιαίων μονάδων μεταξύ των γυναικών που απαντούν ότι η δίκαιη οικονομική ανταμοιβή για την εργασία τους είναι σημαντική για αυτές και του ποσοστού που πραγματικά τη βιώνει.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη «ψαλίδα» στο σύνολο της έρευνας. Την ίδια στιγμή, ο Δείκτης PwC Women in Work παρουσιάζει μια ελαφρά πτώση του ποσοστού ανεργίας για τις γυναίκες, από 6,7% σε 6,4% το 2021. Ωστόσο, παρόμοιες βελτιώσεις ήταν εμφανείς και στα αντίστοιχα ποσοστά των ανδρών, υποδηλώνοντας ότι τα επίπεδα απασχόλησης αποτελούν σύμπτωμα μακροοικονομικών παραγόντων και της γενικότερης ανάκαμψης της αγοράς εργασίας, και όχι κάποιας μορφής πρόοδο προς την ισότητα των φύλων. Οι χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στον Δείκτη WiW το 2021 παραμένουν αμετάβλητες σε σχέση με το 2020, με ορισμένες ωστόσο, να βελτιώνουν τη θέση τους, στη σχετική κατάταξη και άλλες να υποχωρούν ελαφρά. Το Λουξεμβούργο κατέλαβε την πρώτη θέση φέτος (από τη δεύτερη θέση ένα χρόνο πριν) ενώ η Νέα Ζηλανδία έπεσε στη δεύτερη. Η Σλοβενία παρέμεινε στην τρίτη θέση καταγράφοντας όμως πτώση στη βαθμολογία του σχετικού Δείκτη. Η αύξηση του ποσοστού απασχόλησης των γυναικών σε ολόκληρο τον ΟΟΣΑ ώστε να φτάσει στα επίπεδα της Σουηδίας (η οποία και καταγράφει την κορυφαία επίδοση στα ποσοστά γυναικείας συμμετοχής στην αγορά εργασίας) θα είχε ως αποτέλεσμα πιθανά οικονομικά οφέλη σχεδόν 6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ ετησίως.
Η Larice Stielow, senior economist στην PwC του Ηνωμένου Βασιλείου και συγγραφέας του WiW, τονίζει: «Μια 20χρονη γυναίκα που εισέρχεται σήμερα στην αγορά εργασίας, δεν θα βιώσει ισότητα αμοιβών στη διάρκεια του εργασιακού της βίου. Με τον ρυθμό που μειώνεται το μισθολογικό χάσμα, θα χρειαστεί περισσότερος από μισός αιώνας για να επιτευχθεί η πολυπόθητη ισότητα των αμοιβών. Αν η ανάκαμψη από την πανδημία του COVID-19 μας δίδαξε κάτι, είναι ότι δεν μπορούμε να βασιστούμε μόνο στην οικονομική ανάπτυξη για να επιτύχουμε την ισότητα των φύλων – εκτός αν θέλουμε να περιμένουμε άλλα 50 χρόνια ή και περισσότερα»
Χάσμα
Σύμφωνα με τον Δείκτη Global Empowerment της PwC – GEI, προκύπτει σημαντικό χάσμα ενδυνάμωσης μεταξύ των φύλων, με τους άνδρες να έχουν μεγαλύτερη εξουσία στον εργασιακό χώρο από τις γυναίκες συναδέλφους τους.
Ο Δείκτης αυτός βασίζεται σε μια ανάλυση απόψεων και εμπειριών που σχετίζονται με το φύλο από σχεδόν 22.000 εργαζόμενες γυναίκες παγκοσμίως αξιολογώντας 12 παράγοντες ενδυνάμωσης σε τέσσερις διαστάσεις: αυτονομία, επίπτωση, νόημα και αίσθηση του ανήκειν, αυτοπεποίθηση και ικανότητα.
Οι τέσσερις πιο σημαντικοί παράγοντες ενδυνάμωσης στον χώρο εργασίας για τις γυναίκες, οι οποίοι έχουν αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας σε περιπτώσεις αλλαγή καριέρας, είναι:
● Η δίκαιη ανταμοιβή (72%)
● Η ικανοποίηση μέσω της εργασίας (69%)
● Ένας χώρος εργασίας όπου μπορούν πραγματικά να είναι ο εαυτός τους (67%)
● Η ύπαρξη μιας ομάδας που νοιάζεται για την ευημερία τους (61%) Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι άνδρες και οι γυναίκες προσομοιάζουν σε μεγάλο βαθμό ως προς τη σημασία που δίνουν σε κάθε παράγοντα ενδυνάμωσης.
Ωστόσο, οι άνδρες ήταν πιο πιθανό να πουν ότι πράγματι ωφελήθηκαν από αυτούς τους παράγοντες στον εργασιακό τους χώρο. Οι τομείς στους οποίους εντοπίζεται το μεγαλύτερο χάσμα για τις γυναίκες έναντι των ανδρών είναι η δίκαιη ανταμοιβή (χάσμα 34 μονάδων), η επιλογή του χρόνου (27 μονάδες), του τόπου (22 μονάδες) και του τρόπου (22 μονάδες) απασχόλησης, η ικανοποίηση που λαμβάνουν μέσω της εργασίας (διαφορά 20 μονάδων) και η ύπαρξη κάποιου διευθυντή που αναζητά την άποψή τους κατά τη λήψη αποφάσεων (19 μονάδες).
* Δοκίμιο της Σιμόν ντε Μπωβουάρ, που δημοσιεύτηκε στο Παρίσι το 1949