Το φαινόμενο της φοροδιαφυγής απασχολεί την κοινή γνώμη που το χαρακτηρίζει ως ένα εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα και θεωρεί όπως προκύπτει από τελευταία Έρευνα της ΕΣΕΕ, ότι περισσότεροι από τους μισούς συμπολίτες μας (53%) φοροδιαφεύγουν συστηματικά. Για τις Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις ωστόσο, η άποψή τους σε ποσοστό 70%, είναι, ότι η φοροδιαφυγή, σχετίζεται με την ανάγκη Βιωσιμότητάς τους και όχι με την προσπάθεια δημιουργίας μεγαλύτερου κέρδους. Στις ΜΜΕ, η κοινή γνώμη πιστεύει σε ποσοστό 39,5% ότι η φοροδιαφυγή είναι μέτρια, το 22,1% μικρή και το 34,9% μεγάλη, ενώ περίπου 6 στους 10 (58,4%) θεωρούν ότι οι ΜΜΕ φοροδιαφεύγουν λιγότερο από τις μεγάλες Εταιρείες. Μόνον το 16,4% παραδέχεται πάντως ότι έχει φοροδιαφύγει, αποκρύπτοντας εισοδήματα, ενώ το 46,3% δηλώνει ότι έχει συμβάλει στο να φοροδιαφύγει κάποιος (μη ζητώντας π.χ. απόδειξη).
Επαγγέλματα πρωταγωνιστές, στη φοροδιαφυγή σύμφωνα με τους πολίτες αναδεικνύονται: τα Ιατρεία (88,6%), οι τεχνίτες (85,4%), τα Δικηγορικά γραφεία/συμβολαιογραφεία (75,2%), οι χώροι εστίασης (57,9%), Πολύ μικρότερο καταγράφεται το ποσοστό φοροδιαφυγής στα μικρά εμπορικά καταστήματα (37,6%), στα πρατήρια βενζίνης (44,1%) και στα Σούπερ Μάρκετ (17,7%).
Πολύ υψηλά είναι τα ποσοστά όσον αφορά τη σημασία και συμβολή των ΜΜΕ:
- 86,8% πιστεύει ότι ο σχετικά υψηλός αριθμός ΜΜΕ που λειτουργούν στην Ελλάδα είναι προς όφελος της οικονομίας.
- 89,1% θεωρεί ότι η ύπαρξη πολλών Μικρομεσαίων Εμπορικών καταστημάτων είναι προς όφελος του καταναλωτή.
- 89,4% συνδέει την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας με την στήριξη των ΜΜΕ.
Σε ό,τι αφορά το φορολογικό σύστημα, θεωρούν, ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής μπορεί να επιτευχθεί αποτελεσματικότερα από τη μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων, η οποία επιπλέον θα βοηθήσει σημαντικά στη διατήρηση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σημειώνεται πως το 74,2% των πολιτών τοποθετείται αρνητικά απέναντι στο νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο για το οποίο, σε ποσοστό 64,4%, πιστεύει ότι δεν θα αντιμετωπίσει ουσιαστικά τη φοροδιαφυγή. Παράλληλα, οι πολίτες τοποθετούνται αρνητικά με ποσοστό 67% στο ενδεχόμενο ανοίγματος των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές.
Οι περισσότεροι ερωτώμενοι κρίνουν ότι οι υπάρχουσες μέθοδοι αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής είναι χαμηλής επάρκειας. Παράλληλα, το ασταθές και πολύπλοκο Φορολογικό Σύστημα κρίθηκε από τους περισσότερους ως η σημαντικότερη αιτία για τη μη αντιμετώπιση του φαινομένου. Μετά την έλλειψη ρευστότητας, το ασταθές φορολογικό σύστημα και η γραφειοκρατία θεωρούνται τα σημαντικότερα προβλήματα της Ελληνικής Οικονομίας ενώ ακολουθούν χαμηλή ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών προϊόντων/ υπηρεσιών (20,6%), η φοροδιαφυγή (20,2%). Τα σημαντικότερα προβλήματα στη λειτουργία των ΜΜΕ είναι η έλλειψη ρευστότητας, η υψηλή φορολογία και η χαμηλή καταναλωτική ζήτηση.
Η έρευνα διενεργήθηκε από την εταιρεία GPO για λογαριασμό της ΕΣΕΕ, το χρονικό διάστημα από 23 έως 30 Ιανουαρίου 2013. H Έρευνα για τη Κοινή Γνώμη πραγματοποιήθηκε σε Πανελλαδικό δείγμα 1.600 ερωτώμενων και η αντίστοιχη για τις ΜΜΕ σε δείγμα 1.000 Επιχειρήσεων του κλάδου στο σύνολο της Επικράτειας.