Η πανδημία έχει αλλάξει δραματικά το επιχειρηματικό περιβάλλον, τόσο για τις εταιρείες B2C όσο και για τις εταιρείες B2B.
του Jonathan Byrnes, Λέκτορα στο MIT και Ιδρυτή του Profit Isle (Ασφαλιστικό Marketing, Τεύχος 88)
Οι καταναλωτές από τα φυσικά καταστήματα πέρασαν στις διαδικτυακές αγορές και σε σημαντικό βαθμό δεν θα επιστρέψουν. Πολλές εταιρείες που παραδοσιακά βασίζονταν στην προσωπική αλληλεπίδραση χτυπήθηκαν ιδιαίτερα σκληρά στην πανδημική κρίση. Στις αγορές B2B, η συμπεριφορά των αγοραστών έχει αλλάξει εξίσου δραματικά. Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες έχουν εκτοπίσει τον παραδοσιακό τρόπο πωλήσεων. Ένας βιομηχανικός διανομέας, για παράδειγμα, κατέγραψε μετά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων αύξηση εσόδων που ξεπερνά το 60%.
Οι ψηφιακοί γίγαντες έχουν επωφεληθεί από αυτή την αλλαγή και έχουν αυξηθεί σε μέγεθος και ικανότητα. Η Wayfair, για παράδειγμα, αναλαμβάνει ταχύτατα τεράστια τμήματα της αγοράς επίπλων και η Amazon μετεγκαθιστά τις τοπικές εγκαταστάσεις διανομής της για να επιτρέψει την παράδοση μέσα σε δύο ώρες των προϊόντων της. Όλες οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες – αλλά ιδιαίτερα οι μεσαίες, που είναι ευάλωτες αλλά ταυτόχρονα πολύ ευέλικτες.
Η ευπάθειά τους οφείλεται στο ότι έχουν λιγότερους πόρους από τους γιγάντιους ανταγωνιστές τους και δεν μπορούν να προστατευθούν από τον αντίκτυπο του «πολέμου» τιμών. Μπορούν να είναι ευέλικτοι εάν διαθέτουν τους πόρους για την επανατοποθέτησή τους και λιγότερο γραφειοκρατικοί σαν οργανισμοί, γεγονός που καθιστά ευκολότερη την καινοτομία και την αλλαγή. Με το ξέσπασμα της πανδημίας η εταιρεία Edison Furniture (ψεύτικο όνομα) αντιμετώπισε προβλήματα. Όπως και οι περισσότεροι έμποροι επίπλων, η Εταιρεία έβγαζε το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από την πώληση στρωμάτων. Οι πωλητές διαδικτύου και τα τοπικά καταστήματα που έριξαν πολύ τις τιμές τους έπαιρναν σταθερά μέρος από τα κέρδη.
Η Εταιρεία ερεύνησε τους μεγάλους πελάτες της και διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι αγόραζαν με βάση την τιμή. Σαν λιανοπωλητής μεσαίου μεγέθους με μισή ντουζίνα μεγάλα και δαπανηρά καταστήματα, ήταν εγκλωβισμένη. Καθώς η πανδημία μείωσε τις αγορές σε φυσικά καταστήματα, τα κέρδη μειώθηκαν. Σε απάντηση, η διοίκηση της εταιρείας Edison αποφάσισε να προσπαθήσει να αναλύσει την κερδοφορία της με έναν νέο τρόπο που πρότεινε ένας από τους διευθυντές της. Δημιούργησαν μια βάση δεδομένων των συναλλαγών πωλήσεών τους και αντί να κατανέμουν το κόστος σε γενική βάση, ανέθεσαν το πραγματικό τους κόστος σε κάθε συναλλαγή. Αυτό που είδαν ήταν εκπληκτικό…