Μειωμένες απώλειες κατέγραψε το 2022 η παγκόσμια ναυτιλία με τις εταιρείες να χάνουν συνολικά 38 πλοία, ενώ σε βάθος δεκαετίας ο κλάδος έχει περιορίσει τις απώλειες κατά 65%.
της Βίκυς Γερασίμου
Μέσα από τα μέτρα που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια στις θαλάσσιες μεταφορές έχει μετριαστεί σε μεγάλο βαθμό ο κίνδυνος σε ένα δίκτυο μέσα από το οποίο διακινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Αυτό επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της Allianz για τους ναυτιλιακούς κινδύνους. Στον αντίποδα τα ζητήματα που πρέπει οι εταιρείες να διαχειριστούν είναι αυτό της αύξησης των περιστατικών πυρκαγιών, καθώς συνολικά σημειώνονται 200 περιστατικά μέσα στον προηγούμενο χρόνο, καθώς και οι επιπτώσεις από τη γεωπολιτική κρίση και τη μεγάλη αύξηση των τιμών των επισκευών.
«Οι απώλειες ναυτιλίας έχουν πέσει στον χαμηλότερο αριθμό που έχουμε δει στη 12ετή ιστορία της ετήσιας μελέτης μας, αντανακλώντας τον θετικό αντίκτυπο που είχαν με την πάροδο του χρόνου τα προγράμματα ασφάλειας, οι εκπαιδεύσεις, οι αλλαγές στον σχεδιασμό και τους κανονισμούς πλοίων», λέει ο Captain Rahul Khanna, Global Head. της Συμβουλευτικής Θαλάσσιων Κινδύνων στην AGCS. «Ενώ αυτά τα αποτελέσματα είναι ευχάριστα, αρκετά σύννεφα εμφανίζονται στον ορίζοντα. Περισσότερο από ένα χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ανάπτυξη του σκιώδους στόλου πετρελαιοφόρων είναι η πιο πρόσφατη συνέπεια που προκαλεί τους πλοιοκτήτες, το πλήρωμά τους και τους ασφαλιστές. Η πυρασφάλεια και το πρόβλημα της εσφαλμένης δήλωσης επικίνδυνου φορτίου πρέπει να διορθωθούν, προκειμένου η βιομηχανία να επωφεληθεί από την αποτελεσματικότητα των ολοένα και μεγαλύτερων σκαφών. Ο πληθωρισμός αυξάνει το κόστος των απαιτήσεων κύτους, μηχανημάτων και φορτίου. Εν τω μεταξύ, αν και οι προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου προχωρούν, αυτή παραμένει μακράν η μεγαλύτερη πρόκληση του κλάδου. Οι οικονομικές πιέσεις θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τις ζωτικές επενδύσεις στις στρατηγικές των εταιρειών, καθώς και σε άλλες πρωτοβουλίες για την ασφάλεια».
Μείωση 65% στη δεκαετία
Κάθε χρόνο η AGCS αναλύει τις απώλειες στη ναυτιλία που αφορούν πλοία άνω των 100 μικτών τόνων. Κατά τη διάρκεια του 2022, αναφέρθηκαν 38 συνολικές απώλειες πλοίων παγκοσμίως, σε σύγκριση με τα 59 περιστατικά που σημειώθηκαν ένα χρόνο νωρίτερα. Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 65% των ετήσιων ζημιών σε διάστημα 10 ετών (109 το 2013). Πριν από τριάντα χρόνια, ο παγκόσμιος στόλος έχανε 200+ πλοία το χρόνο.
Σύμφωνα με την έκθεση, έχουν σημειωθεί περισσότερες από 800 συνολικές απώλειες την τελευταία δεκαετία (807). Η Νότια Κίνα, η Ινδοκίνα, η Ινδονησία και η θαλάσσια περιοχή των Φιλιππίνων είναι το παγκόσμιο hotspot απωλειών, τόσο τον περασμένο χρόνο όσο και στη δεκαετία (204 συνολικές απώλειες). Αντιπροσώπευε μία στις πέντε απώλειες το 2022 λόγω παραγόντων όπως τα υψηλά επίπεδα εμπορίου, η συμφόρηση λιμένων, οι παλαιοί στόλοι και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Ο Αραβικός Κόλπος, οι Βρετανικές Νήσοι και τα ύδατα της Δυτικής Μεσογείου ακολουθούν σαν δεύτερες τοποθεσίες βάσει αριθμού απωλειών με 3 περιστατικά η κάθε μία. Περίπου το ένα τέταρτο των πλοίων που χάθηκαν το 2022 έφεραν φορτία. Η βύθιση ήταν η κύρια αιτία συνολικής απώλειας σε όλους τους τύπους σκαφών (20), αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50%. Η πυρκαγιά/έκρηξη κατατάσσεται ως η δεύτερη κύρια αιτία απώλειας (8). Και τρίτη αιτια απώλειας είναι η σύγκρουση (4).
Ενώ οι συνολικές απώλειες μειώθηκαν το περασμένο έτος, ο αριθμός των ναυτιλιακών θυμάτων ή συμβάντων που αναφέρθηκαν παρέμεινε σταθερός (3.032 το 2022 έναντι 3.000 το 2021).
Αύξηση 17% στις πυρκαγιές
Υπήρξαν περισσότερες από 200 πυρκαγιές που αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια του 2022 (209) – ο υψηλότερος αριθμός εδώ και μια δεκαετία, καθιστώντας αυτή την τρίτη κύρια αιτία περιστατικών παγκοσμίως, σημειώνοντας αύξηση 17% από έτος σε έτος. Διάφοροι παράγοντες αυξάνουν τον κίνδυνο πυρκαγιών στη θάλασσα και στη στεριά. Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές οδηγεί σε νέους τύπους φορτίων που μεταφέρονται σε πλοία, όπως ηλεκτρικά οχήματα (EV) και αγαθά που κινούνται με μπαταρίες. Οι δυνητικά πολύ εύφλεκτες μπαταρίες ιόντων λιθίου (ιόντων λιθίου) αποτελούν αυξανόμενο κίνδυνο για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων και τις μεταφορείς αυτοκινήτων. Αυτή η αγορά μπαταριών αναμένεται να αυξάνεται πάνω από 30% ετησίως την επόμενη δεκαετία.
Ένας από τους κύριους κινδύνους των μπαταριών ιόντων λιθίου είναι η «θερμική διαφυγή», μια ταχεία αυτοθερμαινόμενη φωτιά που μπορεί να προκαλέσει έκρηξη. Οι κύριες αιτίες των πυρκαγιών ιόντων λιθίου είναι η υποτυπώδης κατασκευή ή οι κατεστραμμένες κυψέλες ή συσκευές της μπαταρίας, η υπερφόρτιση και το βραχυκύκλωμα. Οι πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι δύσκολο να σβήσουν και μπορούν να αναζωπυρωθούν εύκολα.
πηγή : Allianz