του Δημήτριου Λ. Παπαδόπουλου
Η εφημερίδα τα ΝΕΑ στο Ειδικό Ένθετο ΑΝΟΙΚΤΟ MBA στις 25/4/2005 είχε ένα άρθρο με τίτλο “Ο δεκάλογος του Business Plan” που αναφέρονταν σε απαντήσεις δέκα ερωτημάτων που πρέπει να λάβει υπόψη ο επιχειρηματίας – συντάκτης του επιχειρηματικού σχεδίου.
1. Ποια θα πρέπει να είναι η έκταση του επιχειρηματικού σχεδίου; Υπάρχει κάποιος κανόνας ή συγκεκριμένος αριθμός σελίδων;
Η ποιότητα ενός επιχειρηματικού σχεδίου είναι πιο σημαντική από τη ποσότητα του. Πολλές φορές, η έκταση του επιχειρηματικού σχεδίου εξαρτάται από το αντικείμενο της επιχείρησης και από το πώς το παρουσιάζει ο συντάκτης του. Το επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να είναι περιεκτικό και να μην αφήνει αναπάντητα ερωτήματα / ζητήματα.
2. Πόσο λεπτομερής πρέπει να είναι ο προυπολογισμός;
Ο προυπολογισμός του επιχειρηματικού πλάνου για την ανεύρεση χρημάτων δεν χρειάζεται περισσότερες λεπτομέρειες από την αναφορά εξόδων ανά τομέα ή λειτουργία. Παρ’όλα αυτά, πρέπει να υπάρχουν υποστηρικτικές λεπτομέρειες για την περίπτωση που θα ζητηθούν.
Παρομοίως, όταν δημιουργούνται ετήσια πλάνα, ακόμα και για μια πολύ μικρή, ατομική επιχείρηση, καλό είναι να υπάρχουν δυο στάδια λεπτομέρειας. Το ένα να είναι μια περίληψη του προυπολογισμού με ένα μόνο κονδύλι για τις προβλεπόμενες πωλήσεις κάθε προϊόντος ή υπηρεσίας και ένα μόνο κονδύλι για τα προβλεπόμενα έξοδα κάθε τομέα, όπως του μάρκετινγκ, του κόστους αγαθών που πουλήθηκαν κ.λ.π. Μια περίληψη του προυπολογισμού είναι πολύ χρήσιμη για να είναι κατανοητή η δομή του κόστους της επιχείρησης και οι κυριότερες ροπές της.
3. Εφόσον είμαι ήδη ιδιοκτήτης μια μικρομεσαίας επιχείρησης, μου είναι απαραίτητο ένα επιχειρηματικό σχέδιο;
Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα εργαλείο που βοηθά να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για τη θέση που έχει η επιχείρηση μια συγκεκριμένη περίοδο, αλλά και για την ανάγκη ή όχι να αναπτυχθεί η επιχείρηση αυτή. Εξαρτάται από τους στόχους και το ρίσκο που θέλει ο επιχειρηματίας να πάρει. Μερικές φορές είναι χρήσιμο να γράφουμε τα πράγματα σε ένα χαρτί, επειδή αυτό βοηθάει να αποκτήσουμε πιο ξεκάθαρη και ολοκληρωμένη εικόνα.
4. Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που παρουσιάζονται κατά τη σύνταξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου;
Η σύνταξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου δεν είναι κάτι που το κάνουμε συχνά – κι έτσι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα λόγω της απειρίας, να υποπέσουμε σε λάθη. Τα λάθη στα οποία παρατηρείται ότι είμαστε πιο επιρρεπείς, είναι:
- Η υπερβολή.
- Αγνοούμε την αγορά / τον ανταγωνισμό.
- Δεν υπολογίζουμε σωστά τα μέγεθος των καταναλωτών στους οποίους απευθύνεται το προϊόν μας.
- Η παράλειψη υπολογισμού οικονομικών στοιχείων (λειτουργικά έξοδα).
5. Ποιες είναι οι πιο σημαντικές περιοχές στις οποίες πρέπει να επικεντρωθεί κανείς για ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό σχέδιο;
Ένα επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να έχει σωστή δομή και να είναι περιεκτικό. ‘Όλα τα μέρη είναι εξίσου σημαντικά και λειτουργούν σαν αλυσίδα. Το ένα εξαρτάται από το άλλο. Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να αναλυθούν εις βάθος οι σημαντικότεροι τομείς ενός επιχειρηματικού σχεδίου, που είναι:
- Τύπος επιχείρησης προϊόντα και υπηρεσίες, στόχοι και όραμα.
- Θέση της επιχείρησης στην αγορά, προώθηση και ανταγωνισμός.
- Οικονομικό πλάνο – απαιτήσεις.
- Παράγοντες επιτυχίας της επιχείρησης.
6. Ποιες είναι οι βασικές γνώσεις και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει κάποιος για να ιδρύσει μια επιχείρηση;
Στις μέρες μας, αν ένας επιχειρηματίας δεν έχει από την αρχή τις γνώσεις να ασχοληθεί με κάποιες από τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης, θα πρέπει να αρχίσει σιγά σιγά να εξοικειώνεται με γνώσεις λογιστικής και διοίκησης επιχειρήσεων. Τα κυριότερα χαρακτηριστικά που απαιτούνται είναι η πολλή δουλειά, η πίστη στην επιχείρηση και η καινοτομία.
7. Τι είναι εκείνο που συνήθως προσέχουν οι τράπεζες και οι επενδυτές σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο;
Ένας επενδυτής (είτε πρόκειται για τράπεζα / οργανισμό είτε για ιδιώτη) θα αναλύσει κυρίως τα παρακάτω στοιχεία του επιχειρηματικού σχεδίου: τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και το ρίσκο που πρόκειται να πάρει ο επιχειρηματίας (αν είναι μεγάλου κινδύνου ή όχι και αν θα καταφέρει να ξεπληρώσει τον δανειστή και σε πόσο χρόνο). Γενικότερα το οικονομικό πλάνο της επιχείρησης.
Επίσης, υπάρχουν και πέντε σημεία – κλειδιά, τα οποία προσδίδουν αξιοπιστία στον επιχειρηματία (τα λεγόμενα 5C’s of credit):
- Χαρακτήρας (Character)
- Ικανότητες (Capacity)
- Κεφάλαιο (Capital)
- Συνθήκες (Conditions)
- Εγγύηση (Collateral)
8. Μπορώ να λειτουργήσω την επιχείρηση με έδρα το σπίτι μου;
Έρευνες έχουν δείξει πως περίπου το 20% των νέων επιχειρηματιών δηλώνει ως έδρα και λειτουργεί την επιχείρηση από το σπίτι του.
9. Τι κέρδη θα πρέπει να περιμένω από την επένδυση μου και πότε;
Εξαρτάται από την περίπτωση. Όπως και να ‘χει, τα πρώτα χρόνια δεν πρέπει να περιμένουμε κέρδη. Επιπλέον, αν έχουμε καλή κερδοφορία, πρέπει να επενδύσουμε στη νέα εταιρία και να μην κοιτάξουμε τον προσωπικό μας πλουτισμό.
10. Θα χρειαστεί να κάνω διαφήμιση των προϊόντων – υπηρεσιών μου;
Η ανάπτυξη και η αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης επηρεάζεται πάρα πολύ από τη διαφήμιση. ‘Ομως, η διαφήμιση κοστίζει. Θα πρέπει να εξετάσουμε όλες τις παραμέτρους, καθώς και το πλάνο του Μάρκετινγκ που εντάσσεται στο επιχειρηματικό σχέδιο, έτσι ώστε οι ενέργειες και οι αποφάσεις που θα ληφθούν σχετικά με τη διαφημιστική καμπάνια να έχουν αποτελέσματα. Οι δημόσιες σχέσεις είναι εξίσου σημαντικές στην αρχή.
απόσπασμα από το βιβλίο Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan) εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας