Ο Dave Kerpen είναι ιδρυτής αρκετών εταιρειών και σήμερα είναι CEO στη Likeable Local, εταιρείας εφαρμογών social media για μικρές επιχειρήσεις, και συνέταιρος στη Gen Y Capital Partners, εταιρεία VC που υποστηρίζει επιχειρηματίες κάτω των 30 ετών. Πριν από λίγες ημέρες ρώτησε CEOs μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη τους είναι το χειρότερο που ένας μάνατζερ ή ιδιοκτήτης μπορεί να πει στους συνεργάτες και τους υπαλλήλους του. Δημοσίευσε τις απαντήσεις τους στην προσωπική του σελίδα στο LinkedIn.
Ένας επικεφαλής ομάδας, σημειώνει ο Kerpen, δεν πρέπει να ξεχνά ποτέ πως όλοι οι συνεργάτες έχουν εκείνον ως σημείο αναφοράς – αρνητικό ή θετικό. Οτιδήποτε λέει το «αφεντικό» αποκτά τεράστια βαρύτητα απλώς και μόνο επειδή το λέει. Μεγάλο ρόλο, συνεχίζει, να παίζει και ο τρόπος που το λέει. Οι θετικές κουβέντες προς έναν υπάλληλο πρέπει να γίνονται δημόσια. Η κριτική και οι παρατηρήσεις πρέπει να γίνονται ιδιαιτέρως.
Εδώ είναι οι 15 φράσεις που, ως μάνατζερ, δεν πρέπει ποτέ να λέτε στους συνεργάτες σας.
1. «Πόσο μου τη σπάει αυτός ο πελάτης!»
Όλοι αντιμετωπίζουμε πίεση στο εργασιακό περιβάλλον, πιεστικές προθεσμίες και παράλογες απαιτήσεις από τους πελάτες μας. Όταν μεταδίδουμε στους συνεργάτες μας τέτοια συναισθήματα τους κάνουμε να αισθάνονται λιγότερο πρόθυμοι να εξυπηρετήσουν τον συγκεκριμένο πελάτη με περισσότερες πιθανότητες αυτός να μείνει δυσαρεστημένος και να τον χάσετε για πάντα.
2. «Εγώ είμαι το αφεντικό!»
Κανείς δεν θέλει να εργάζεται σε ένα περιβάλλον που δεν σέβονται την προσωπικότητα ή την αφοσίωσή του. Αν οι συνεργάτες σας ήθελαν απλώς να ακολουθούν διαταγές θα είχαν καταταγεί στο στρατό. Σε κάθε απόφαση προηγείται διάλογος. Το ότι έχετε τον τελευταίο λόγο λόγω ιεραρχίας δεν σημαίνει ότι δεν θα ακούτε και κανέναν.
3. «Φύγε, πνίγομαι»
Όταν λέγεται έτσι ξερά, δείχνει αδιαφορία για τους συνεργάτες σας και τους περνάει το μήνυμα πως η δουλειά τους είναι ασήμαντη στα μάτια σας. Αντί να τους διώχνετε, λοιπόν, πείτε τους να επιστρέψουν σε μια συγκεκριμένη ώρα κατά την οποία θα είστε διαθέσιμος. Αυτό θα τους δείξει πως έχετε διάθεση να ακούσετε και εκτιμάτε τη γνώμη τους.
4. «Για πες κανά κουτσομπολιό…»
Μέρος της δουλειάς του μάνατζερ είναι και να δίνει τον τόνο και το κλίμα των συζητήσεων στο γραφείο. Συμμετέχοντας στο κουτσομπολιό και στο «θάψιμο» δίνετε ελευθέρας σε όλους να κάνουν το ίδιο και αυτό δημιουργεί τοξικό περιβάλλον για τους πάντες.
5. «Μα πόσο μ….ας είσαι;»
Όλοι κάνουμε λάθη στη δουλειά και είναι μέρος της διαδικασίας να μας τα επισημαίνουν, αλλά αυτή η φράση χτυπά απευθείας στις βασικές ικανότητες του συνεργάτη και κρίνει συνολικά το τι άνθρωπος είναι. Όχι μόνο του λέει πως γενικά δεν αξίζει τίποτα, αλλά και ότι εσείς δεν τον εκτιμάτε πλέον ως συνεργάτη. Από εκεί και πέρα… μόνο ο κατήφορος.
6. «Μόνο εσύ έχεις πρόβλημα»
Το μόνο που πετυχαίνετε με αυτήν τη φράση είναι να απομονώσετε τον συνεργάτη σας, να δημιουργήσετε κλίμα εναντίον του στην ομάδα και να τον κάνετε να νιώσει μόνος.
7. «Δεν με ενδιαφέρει αυτό που λες»
Συνήθως δεν λέγεται έτσι (hint: η συνήθης φράση συνοδεύεται με μια κίνηση προς τη βουβωνική χώρα). Λέγοντάς την σχετικά με μια παράμετρο της δουλειάς θα τους κάνετε όλους να μην ενδιαφέρονται επίσης. Λέγοντάς την στους συνεργάτες σας θα τους κάνετε να σας γράψουν και εκείνοι ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Στο τέλος, κανείς δεν θα νοιάζεται για κανέναν και τίποτα και κανείς σας δεν θα έχει να ασχοληθεί με τίποτα.
8. «Καν’ το μόνος σου, εγώ δεν ασχολούμαι»
Ως μάνατζερ ή ιδιοκτήτες της επιχείρησης, θα πρέπει πάντα να είμαστε πρόθυμοι να κάνουμε οτιδήποτε χρειαστεί προκειμένου να γίνει η δουλειά. Ποτέ μην ζητήσετε από έναν υπάλληλο να κάνει κάτι που εσείς δεν θα κάνατε ποτέ. Αν έχετε αναθέσει κάτι δύσκολο ή πολύπλοκο, φροντίστε να είστε εκεί αν χρειαστεί για να προσφέρετε χείρα βοηθείας. Ο ηγέτης καθοδηγεί με το παράδειγμα και όχι με τις εντολές.
9. «Μη μου πας κόντρα»
Κανείς προϊστάμενος δεν πρέπει να αποθαρρύνει τους συνεργάτες του από το να διαφωνούν μαζί του. Κάποιες φορές μπορεί να κάνει λάθος και είναι σημαντικό να έχει αυτό το feedback. Αν έχετε διαμορφώσει κλίμα απόλυτης συμφωνίας τότε θα πάτε όλοι μαζί χωρίς διαφωνίες προς την καταστροφή.
10. «Έτσι το κάναμε πάντα και δεν θα το αλλάξουμε»
Ο χρόνος περνάει, τα εργαλεία αλλάζουν, οι άνθρωποι μαθαίνουν… ή μάλλον όχι όλοι οι άνθρωποι. Πολλοί μάνατζερ επιμένουν στις ίδιες λύσεις ακόμα και όταν τα προβλήματα έχουν αλλάξει. Ενθαρρύνετε τους συνεργάτες σας να προτείνουν νέα πράγματα και διαδικασίες. Αυτό θα φέρει δημιουργικότητα που με τη σειρά της θα φέρει καινοτομία. Και όταν μιλάμε για νέες ιδέες αυτές έρχονται εξίσου τόσο από τον CEO όσο και από έναν ασκούμενο.
11. «Άστο, θα το κάνω μόνος μου»
Αν δεν έχετε εμπιστοσύνη στους συνεργάτες σας να φέρουν εις πέρας μία δουλειά ή κάθε φορά που προκύπτει μια δυσκολία επεμβαίνετε για να ξεπεραστεί, εκείνοι δεν θα ασχοληθούν ποτέ στα σοβαρά με τίποτα αφού θα ξέρουν πως αργά ή γρήγορα θα το αναλάβετε εσείς. Δώστε σε όλους την ευκαιρία να πετύχουν κάτι και θα δείτε την εταιρεία σας να γίνεται όλο και δυνατότερη.
12. «Καλά τα πας, μωρέ, εντάξει»
Όταν ένας υφιστάμενος ζητά feedback το κάνει επειδή θέλει να βελτιωθεί και να μάθει πού υστερεί. Αν του πείτε ότι απλώς τα πάει καλά, θα λάβει το μήνυμα ότι δεν χρειάζεται να προσπαθήσει για τίποτα, ενώ ποτέ δεν θα μάθει τι μπορεί να κάνει καλύτερα. Θα είναι μια τεράστια χαμένη ευκαιρία για βελτίωση.
13. «Χρειαζόμαστε απλώς διαφήμιση»
Αν και η δημοσιότητα είναι μέρος της προσπάθειας για την επιτυχία του προϊόντος, οι συνεργάτες πρέπει να ξέρουν πως πρώτη προτεραιότητα είναι το ίδιο το προϊόν. Όταν η εστίασή σας είναι στο μάρκετινγκ, δίνετε το μήνυμα πως το προϊόν δεν χρειάζεται άλλη βελτίωση και ότι δεν εξαρτάται πλέον από αυτούς η επιτυχία του.
14. «Δεν με νοιάζει…»
Όπως κι αν τελειώνει αυτή η φράση -«δεν με νοιάζει τι λες», «δεν με νοιάζει τι κάνει ο τάδε», «δεν με νοιάζει τι έγινε» κ.λπ.- είναι σήμα ότι η συζήτηση τελείωσε και δεν θέλετε να ακούσετε άλλα. Υψώνετε τοίχους και αυτό δημιουργεί αρνητικό κλίμα σε όλη την ομάδα.
15. «Μην τρελαίνεστε, είναι μικρός πελάτης»
Αν διαχωρίζετε τους πελάτες σας ανάλογα με το μέγεθος της συμφωνίας σας, το ίδιο θα κάνουν και οι συνεργάτες σας. Πάντα να ζητάτε ίση μεταχείριση προς όλους γιατί διαφορετικά, μεταξύ άλλων, θα δημιουργήσετε έριδες μεταξύ των υπαλλήλων σας για το ποιος θα αναλάβει τον «καλύτερο» και χλεύη προς αυτόν που του έτυχε «ο χειρότερος».
Κώστας Φαρμάκης
Πηγή: www.fortunegreece.com