Η Retail Investment Strategy (RIS) που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάιο του 2023 είναι μια βασική ευκαιρία για την ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών της ΕΕ στις κεφαλαιαγορές, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα χρήματά τους υποστηρίζοντας την ευρωπαϊκή οικονομία. Από τη δημοσίευσή της, τα κράτη μέλη ήταν απασχολημένα με τον καθορισμό της θέσης τους στο Συμβούλιο, ενώ η Επιτροπή ECON του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την έκθεση της εισηγήτριας ευρωβουλευτού Stéphanie Yon-Courtin τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.
Του Giancarlo Bosser, Αντιπροέδρου, Conduct of Business Committee, chief Life Officer, Generali, Italia (δημοσίευση άρθρων σε συνεργασία του insurancedaily.gr με την Insurance Europe )
Ο ασφαλιστικός κλάδος υποστηρίζει ιδιαίτερα τον στόχο της RIS, καθώς τα επενδυτικά προϊόντα που βασίζονται σε ασφάλειες (IBIP) δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επενδύουν με εμπιστοσύνη στις κεφαλαιαγορές, να έχουν πρόσβαση στην ασφαλιστική προστασία και να προετοιμάζονται για τα γηρατειά.
Στην πρόταση της Επιτροπής καταβλήθηκαν προσπάθειες για να διασφαλιστεί ότι το νομικό πλαίσιο είναι καλύτερα προσαρμοσμένο στις ψηφιακές τάσεις και ότι οι καταναλωτές είναι καλύτερα εκπαιδευμένοι σε οικονομικά θέματα. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να γίνει η RIS λειτουργική για ασφαλιστικά προϊόντα, διανομείς και καταναλωτές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ορισμένες από τις προτάσεις της Επιτροπής, παρά τις αξιέπαινες προθέσεις, θα καθιστούσαν πολύ πιο περίπλοκο για τους καταναλωτές να επενδύσουν, θα τους αποθάρρυνε να το κάνουν ή θα τους κατευθύνουν να αγοράσουν το φθηνότερο προϊόν, παρά το καλύτερο για τις ανάγκες τους.
Η RIS πρέπει να είναι στρατηγική
Είναι ζωτικής σημασίας οι συζητήσεις για την RIS να προσεγγίζονται με στρατηγική νοοτροπία με στόχο να γίνουν οι επενδύσεις πιο ελκυστικές, πιο αποτελεσματικές και πιο προσιτές σε όλους τους πολίτες.
Δεν είναι μια λύση για να κάνετε το ταξίδι του καταναλωτή μεγαλύτερο και πιο δύσκολο. Η ολοκλήρωση μιας συνιστώμενης διαδικασίας πωλήσεων για ένα πράσινο IBIP σύμφωνα με τους κανόνες της ισχύουσας Οδηγίας για τη Διανομή Ασφαλίσεων (IDD) απαιτεί ήδη μιάμιση έως δύο ώρες από τον χρόνο του καταναλωτή. Αντί να συντομεύσει αυτή τη διαδικασία, η RIS προσθέτει νέα βήματα στην υπάρχουσα «δοκιμή καταλληλότητας» και «δοκιμή καταλληλότητας», ενώ εισάγει μια νέα «δοκιμή βέλτιστου συμφέροντος». Καθώς όλες αυτές οι διαφορετικές δοκιμές αποτελούνται από πολλά βήματα και απαιτήσεις που έρχονται το ένα πάνω στο άλλο, αυτό θα κάνει τη διαδικασία αγοράς ακόμη μεγαλύτερη – πιθανώς περίπου τρεις ώρες για το ίδιο IBIP – και θα κάνει τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες λιγότερο αποδοτικές.
Φυσικά, είναι σημαντικό να υπάρχουν ισχυρές διαδικασίες διανομής, αλλά αυτό δεν πρέπει να οδηγεί σε υπερβολική γραφειοκρατία με ατελείωτες λίστες ελέγχου και διαδικασίες.
Προτεραιότητα: Επενδυτική Στρατηγική Λιανικής (RIS)
Η διαδικασία παροχής συμβουλών με την RIS γίνεται ένα πολύ πιο κουραστικό ταξίδι των καταναλωτών. Επιπλέον, οι προτάσεις της Επιτροπής θα οδηγούσαν, στην πράξη, σε πολύ ευρεία απαγόρευση των κινήτρων. Όσον αφορά την ασφάλιση, περιλαμβάνουν τρεις νέες απαγορεύσεις για πωλήσεις μόνο για εκτέλεση, μη συμβουλευτικές πωλήσεις και ανεξάρτητες συμβουλές, καθώς και περαιτέρω απαιτήσεις στο πλαίσιο της νέας δοκιμής «βέλτιστου συμφέροντος» για πωλήσεις με συμβουλές που δεν θα είναι εφικτές για τους περισσότερους διανομείς ασφαλίσεων. να συναντηθούμε. Αυτό έρχεται σε μεγάλο βαθμό ενάντια στον στόχο να γίνουν οι επενδύσεις χωρίς αποκλεισμούς, καθώς θα είναι δύσκολο, ή ακόμα και αδύνατο, για τους καταναλωτές να λάβουν επενδυτικές αποφάσεις χωρίς να χρειάζεται να καταβάλουν προκαταβολή – κάτι που οι περισσότεροι καταναλωτές δεν θα μπορούσαν ή δεν θα ήθελαν να κάνουν. Αυτό θα περιόριζε πολύ την ευκαιρία των καταναλωτών να ψωνίσουν.
Τα βασικά μηνύματα της Insurance Europe για τη στρατηγική λιανικών επενδύσεων
«Η ανάπτυξη της επενδυτικής μας κουλτούρας στην Ευρώπη δεν είναι μόνο για τους πλούσιους, αλλά πρέπει να είναι προσβάσιμη σε κάθε Ευρωπαίο πολίτη. είναι καλό για τα χρήματά μας και καλό για την οικονομία – είναι μια συμφωνία win-win».
Stéphanie Yon-Courtin, ευρωβουλευτής, Insurance Europe Cover Note “Two of a kind”
Ας πάρουμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Ο Pablo θέλει να αρχίσει να επενδύει 100 ευρώ/μήνα – ένα αρκετά σημαντικό ποσό για τους περισσότερους καταναλωτές της ΕΕ – αλλά δεν έχει οικονομική τεχνογνωσία και προτιμά να αγοράσει ένα IBIP κατόπιν συμβουλών. Για ανεξάρτητες συμβουλές, θα χρειαζόταν να πληρώσει από την τσέπη του περισσότερα από 3601 ευρώ. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι θα δεχόταν να το κάνει λαμβάνοντας υπόψη την επενδυτική του ικανότητα! Η άλλη επιλογή είναι να αποκτήσετε πρόσβαση μέσω μη ανεξάρτητων συμβουλών, αλλά τα νέα κριτήρια ελέγχου βέλτιστου συμφέροντος είναι εξαιρετικά προβληματικά.
Τόσο μεγάλη ιστορία: είναι πολύ πιθανό ο Paolo να εγκαταλείψει τη διαδικασία και αντ ‘αυτού να προχωρήσει σε πιο γρήγορες και φθηνότερες –και πολύ πιο επικίνδυνες– εναλλακτικές, όπως η αγορά επενδυτικών προϊόντων μέσω μη ελεγχόμενων πλατφορμών συναλλαγών ή η επένδυση σε κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία.
Υπερβολική εστίαση στο κόστος και όχι αρκετή στην ποιότητα
Η θλιβερή ιστορία δεν σταματά εκεί. Η συνδυασμένη επίδραση των νέων απαιτήσεων γνωστοποίησης κόστους, των κριτηρίων της δοκιμής «βέλτιστου συμφέροντος» και των σημείων αναφοράς σχέσης ποιότητας/τιμής με βάση το κόστος και την απόδοση θα ωθήσει τους καταναλωτές προς το φθηνότερο προϊόν. Αλλά σε ένα ασφαλιστικό πλαίσιο, το φθηνότερο δεν σημαίνει καλύτερο, καθώς συχνά σημαίνει ότι έχετε λιγότερες ή καθόλου εγγυήσεις, χαμηλότερη ασφαλιστική κάλυψη και λιγότερη ευελιξία. Η ώθηση της αγοράς προς επικίνδυνες και ασταθείς επενδύσεις δεν θα βοηθήσει τον Pablo να βρει τα προϊόντα και το δίχτυ ασφαλείας που χρειάζεται για να κάνει τα πρώτα του βήματα στον επενδυτικό κόσμο.
Είναι επίσης μια χαμένη ευκαιρία που οι προτάσεις της Επιτροπής δεν βελτιώνουν τις γνωστοποιήσεις, αλλά συνεχίζουν να προσθέτουν περαιτέρω πληροφορίες. Το ίδιο ισχύει για το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τα οποία φαίνεται να αυξάνουν συνεχώς τον αριθμό των γνωστοποιήσεων, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τον αντίκτυπο στη συμπεριφορά των καταναλωτών και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Αυτή η τάση συσσώρευσης πληροφοριών πρέπει να σταματήσει.
Οι καταναλωτές χρειάζονται σαφείς, συνοπτικές και κατανοητές πληροφορίες. Η λύση είναι να μην κατακλύζετε τους καταναλωτές με μεγαλύτερα έγγραφα, πολύπλοκα στοιχεία, προειδοποιήσεις και πολλούς πίνακες. Αντίθετα, οι απαιτήσεις διαφάνειας θα πρέπει να παραμείνουν απλές για να γίνει το επενδυτικό ταξίδι πιο ομαλό και ελκυστικό.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν πράγματι καταβάλει προσπάθειες για να διευκολύνουν τη χρήση της διαστρωμάτωσης πληροφοριών και τις δοκιμές των καταναλωτών, για την καλύτερη προβολή των ασφαλιστικών οφελών και την υιοθέτηση μιας ψηφιακής προσέγγισης από προεπιλογή. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να βελτιωθούν οι αποκαλύψεις και να γίνουν φιλικές προς το χρήστη και κατανοητές σε ένα απλό άτομο.
Ανυπομονώ: πώς να λειτουργήσει το ΥΠΕΝ
Λοιπόν, τι χρειάζεται τελικά η RIS;
Είναι σημαντικό οι επενδύσεις να παραμείνουν προσβάσιμες και προσιτές σε όλους, για να γεφυρωθούν τα κενά προστασίας και συνταξιοδότησης που αντιμετωπίζει η Ευρώπη. Ομοίως, οι ασφαλιστές δεν θα πρέπει να πιέζονται να προσφέρουν λιγότερα ασφαλιστικά προϊόντα που προσφέρουν εγγυήσεις, προστασίες και ψυχική ηρεμία, τα οποία είναι όλα εξαιρετικά πολύτιμα για τους καταναλωτές. ΗRIS θα πρέπει να υιοθετήσει μια πιο επικεντρωμένη στον καταναλωτή προσέγγιση εστιάζοντας σε βασικές πληροφορίες που έχουν σημασία για τους καταναλωτές και δίνοντας προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας.
Η έκθεση της ευρωβουλευτού Stéphanie Yon-Courtin είναι ένα θετικό βήμα προς ένα ΥΠΕΝ που εκπληρώνει την υπόσχεσή του να ενθαρρύνει περισσότερους πολίτες της ΕΕ να επενδύσουν στις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Είναι θετικό ότι οι συμβουλές και άλλες υπηρεσίες διανομής θα συνεχίσουν να είναι προσβάσιμες σε όλους, δίνεται προσοχή στα οφέλη των ασφαλιστικών προϊόντων και αυξάνεται η εστίαση στη χρηματοοικονομική εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα για να διασφαλιστούν καλύτερες γνωστοποιήσεις και πιο ομαλό ταξίδι των καταναλωτών, να διατηρηθεί η επιλογή των καταναλωτών και να αποφευχθεί ο κίνδυνος ομογενοποίησης προϊόντων και τιμών.
Το ταξίδι της RIS απέχει πολύ από το να τελειώσει. Καθώς το Συμβούλιο συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις πριν από τη συμμετοχή σε τριμερείς διαλόγους, είναι σημαντικό το τελικό κείμενο να δημιουργήσει ένα καλά σχεδιασμένο νομοθετικό πλαίσιο που λειτουργεί για τους καταναλωτές, τη βιομηχανία και την Ευρώπη.
Προτεραιότητα: Συσκευασμένος κανονισμός επενδυτικών προϊόντων λιανικής και ασφάλισης (PRIIPs)
Λίστα ελέγχου
Αποφύγετε τις άμεσες ή έμμεσες απαγορεύσεις κινήτρων, οι οποίες θα καθιστούσαν δυσκολότερη την πρόσβαση των καταναλωτών σε προϊόντα, υπηρεσίες και προστασία.
Διορθώστε τα κριτήρια «δοκιμής βέλτιστου ενδιαφέροντος», για να διασφαλίσετε ότι είναι εφαρμόσιμα για όλα τα κανάλια διανομής ασφαλίσεων και επιτρέψτε στους καταναλωτές να αποκτήσουν τα προϊόντα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις και τις ανάγκες τους.
Αποφύγετε τη ρύθμιση των τιμών και τις πρόσθετες αναφορές σε σχέση με τα κριτήρια αναφοράς σχέσης ποιότητας/τιμής.
Επισημάνετε τα στοιχεία προστασίας των προϊόντων αντί να τα κρύβετε, καθώς αποτελούν βασικό μοχλό για την αύξηση των λιανικών επενδύσεων.
Απλοποιήστε τις γνωστοποιήσεις και την πρόσβαση στις υπηρεσίες διανομής, εστιάζοντας στις βασικές πληροφορίες που πρέπει να λαμβάνουν ή να παρέχουν οι καταναλωτές.
Αποφύγετε την αύξηση του κόστους συμμόρφωσης και αναφοράς, γεγονός που θα αύξανε τελικά το κόστος των προϊόντων.