Η ασφαλιστική αγορά είναι ένας κλάδος που άργησε πολύ να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες.
της Βίκυς Γερασίμου
Η εικόνα αυτή όμως έχει αρχίσει να μεταβάλλεται και ο Κλάδος γίνεται πλέον πιο δεκτικός σε νέα μοντέλα λειτουργίας, αξιοποιώντας τη μηχανική εκμάθηση, την AI και το RPA. Σύμφωνα με έρευνα της “Juniper” μέχρι το 2025, περισσότερα από 550 δισ. δολάρια της ασφαλιστικής παραγωγής θα προέρχονται από insurtech, δηλαδή περίπου το 8% της παγκόσμιας παραγωγής ασφαλίστρων.
Σταδιακά τα επόμενα χρόνια οι καταναλωτές θα στραφούν περισσότερο σε ψηφιακές λύσεις. Υπολογίζεται ότι το χρόνο που πέρασε μέσω των πλατφορμών ασφάλισης αγοράστηκαν συμβόλαια αξίας 250 εκατ. δολαρίων, ενώ μέσα στην πενταετία 2020-2025 οι εργασίες των Insurtech θα αυξηθούν κατά 123%.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Juniper «τα προϊόντα των ασφαλιστικών στον κλάδο οχημάτων, ζωής, υγείας και κατοικίας κινδυνεύουν να γίνουν λιγότερο ελκυστικά αν οι εταιρείες αποτύχουν να κεφαλαιοποιήσουν τα οφέλη που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φέρει στο underwriting».
Αναμφίβολα υπάρχει ένα ευρύ φάσμα καινοτομιών με το οποίο οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αρχίσει να πειραματίζονται και σε αυτό παίζουν καθοριστικό ρόλο οι νεοφυείς εταιρείες που έρχονται να προσδώσουν ψηφιακή οπτική στις ασφαλιστικές εργασίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του statista το 2018, το 30% των ασφαλιστικών εταιρειών χρησιμοποιούσαν ή είχαν σκοπό να χρησιμοποιήσουν λογισμικό «Ρομποτικής Αυτοματοποίησης Διεργασιών» (RPA) στον τομέα των αξιώσεων. Ωστόσο, καμία ασφαλιστική δεν είχε εντάξει το RPA στο underwriting, την αυτοματοποιημένη δηλαδή διαδικασία αξιολόγησης του κινδύνου ασφάλισης ενός πελάτη. Μεγάλες ασφαλιστικές εστιάζουν στη χρήση λύσεων από νεοφυείς εταιρείες στο χώρο της ασφάλισης προκειμένου να βελτιώσουν την αλληλεπίδραση με τους ασφαλισμένους δημιουργώντας μοντέλα που βασίζονται στην ανάλυση δεδομένων. Βάσει των στοιχείων που απορρέουν από την έρευνα «Insurtech: Segment Analysis, Market Evolution & Forecasts 2021-2025 Market Research», που αναφέρεται στους 20 μεγαλύτερους διεθνώς ασφαλιστικούς παρόχους που καινοτομούν, οι πρώτες 5 εταιρείες που κρατούν τα «ηνία» σε νέες τεχνολογίες είναι η Ping An, η AXA, η Munich Re, η Humana και η Allianz.
Οι εταιρείες αυτές έχουν αναπτύξει στρατηγικές για την αξιοποίηση των insurtech στα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Η Ping An επενδύει 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως σε αυτή την αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Η έρευνα επίσης διαπιστώνει ότι οι insurtech θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την ασφάλιση υγείας αυξάνοντας τις εργασίες στον εν λόγω κλάδο περισσότερο από 1.000% μεταξύ της περιόδου 2020 και 2025. Αν αυτό ισχύσει τότε στην αγορά θα εισρεύσουν επιπλέον 95 δισεκατομμύρια δολάρια ασφάλιστρα υγείας.
Στην Ελλάδα οι εταιρείες δημιουργούν σταδιακά νέα μοντέλα εργασίας ψηφιοποιώντας συνεχώς διαδικασίες αλλά και μέσα από πλατφόρμες που αφορούν στην αλληλεπίδραση με τους ασφαλισμένους αλλά και τη μεγαλύτερη «δέσμευσή» τους.
Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετές νεοφυείς εταιρείες που έχουν σχεδιάσει project τα οποία σχετίζονται με την ασφαλιστική αγορά και μπορεί να αφορούν από μία πλατφόρμα τιμολόγησης, μέχρι μία εναλλακτική προσέγγιση στο HR ή εφαρμογές που συμβάλλουν στην ασφαλή οδήγηση. Ανάμεσα σε αυτές είναι οι insurancemarket, hellas direct, viva, Oseven, softomotive, apifon, owiwi και workable.
Insurancemarket: Σε ψηφιακή τροχιά η Ιδιωτική Ασφάλιση
Η αξιοποίηση δεδομένων και η υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων είναι το κλειδί για την ανάπτυξη εργασιών στην ασφάλιση. Όπως αναφέρει ο Μανώλης Μαρσέλος, ένας εκ των τριών ιδρυτών της insurancemarket, σταδιακά η αγορά στρέφεται σε πιο ψηφιακές λύσεις. Μιλά επίσης για τον διπλασιασμό των πελατών την περίοδο της πανδημίας και το phygital concept store που δημιούργησε η Εταιρεία.
Πείτε μας δυο λόγια για το insurancemarket.gr. Πότε ιδρύθηκε και εν συνεχεία ποια ήταν η πορεία του μέχρι σήμερα;
Το insurancemarket.gr ξεκίνησε το 2011 από τον Σωτήρη Παπαντωνόπουλο, τον Φώτη Ζάντζα και εμένα, με στόχο να γίνει ο σύμμαχος του Έλληνα καταναλωτή στην εύρεση του καλύτερου για αυτόν ασφαλιστικού προϊόντος μέσω της σύγκρισης της αγοράς ασφαλειών. Φέτος κλείνουμε 10 συγκλονιστικά χρόνια και λέω συγκλονιστικά γιατί ήταν γεμάτα μεγάλες προκλήσεις και δυσκολίες αλλά ταυτόχρονα πολύ δημιουργικά για όλους μας. Πλέον μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι είμαστε η Νο1 πλατφόρμα σύγκρισης ασφαλιστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα. Διαχειριζόμαστε περισσότερα από 350.000 συμβόλαια, εξυπηρετούμε περισσότερες από 500.000 τηλεφωνικές κλήσεις και περισσότεροι από 1.000.000 χρήστες επισκέπτονται την πλατφόρμα μας ετησίως. Οι ρυθμοί ανάπτυξής μας είναι μεταξύ 20% και 25%, όμως εν μέσω πανδημίας ο αριθμός των νέων πελατών μας διπλασιάστηκε. Όχι μόνο λοιπόν προσαρμοστήκαμε άμεσα αλλά και πολύ αποτελεσματικά. Επιπλέον είμαστε πολύ υπερήφανοι που αυξήσαμε κατά 10% τους ανθρώπους μας, το μεγαλύτερό μας asset.
Hellas Direct: Η Αγορά θα στραφεί στο “Embedded Insurance”
τον προσανατολισμό των καταναλωτών και της ασφαλιστικής αγοράς σε εξατομικευμένες ασφαλίσεις και την αξιοποίηση της ΑΙ αναφέρονται σε συνέντευξή τους στο «am» οι δύο ιδρυτές της Hellas Direct, Αιμίλιος Μάρκου και Αλέξης Πανταζής. Το 2009 ο Αιμίλιος Μάρκου και ο Αλέξης Πανταζής, ιδρυτές της Hellas Direct, αποφάσισαν να κάνουν κάτι δικό τους αφήνοντας τις δουλειές που είχαν μέχρι τότε. Ένα καινοτόμο μοντέλο ασφάλειας με ένα πρωτότυπο business plan και μια ομάδα 5 ατόμων σε ένα μικρό γραφείο στο κέντρο της Αθήνας. Η ιδέα αυτή προσέλκυσε το ενδιαφέρον ισχυρών επενδυτών και έτσι ξεκίνησε η Hellas Direct.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα της Hellas Direct;
Η ιδέα για την ίδρυση της Hellas Direct, μιας αμιγώς digital ασφαλιστικής γεννήθηκε το 2009, όταν η ασφάλεια αυτοκινήτων ήταν η προφανής βιομηχανία που χρειαζόταν ένα boost. Ολόκληρος ο ασφαλιστικός τομέας ήταν πολύ πίσω. Λειτουργούσε μόνο με μεσάζοντες, περιττές αμοιβές και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ο καταναλωτής ήταν δυσαρεστημένος από τις τότε συνθήκες, έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να έρθουμε σαν Hellas Direct και να δημιουργήσουμε μια νέα οικονομική λύση από το μηδέν και να διαταράξουμε την αγορά. Αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να γίνουν rethink – το μότο μας – όλες οι διαδικασίες του ασφαλιστικού τομέα και να ψηφιοποιηθούν με έναν τρόπο που να έχει τρομερή διαφορά ως προς την εμπειρία, το κόστος και την ταχύτητα. Ο μαθηματικός όρος γι’ αυτό είναι ότι δημιουργούμε step functions. Αυτό σήμαινε μια μεγάλη επένδυση για να αναπτυχθούν όλα τα συστήματά μας inhouse, από το μηδέν. Με τον καιρό μεγαλώσαμε και αυτήν τη στιγμή η ομάδα μας αποτελείται από 140 άτομα!
OSEVEN: ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Το όνομα της ομάδας oseven προέρχεται από το χρόνο – 0,7 του δευτερολέπτου – μέσα στον οποίο έχουμε τη βέλτιστη αντίδραση ενός οδηγού σε ένα απρόσμενο γεγονός. H Εταιρεία αποτελείται από ειδικούς στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, τη μοντελοποίηση της συμπεριφοράς των οδηγών, της στατιστικής, της επιστήμης ανάλυσης δεδομένων και της μηχανικής εκμάθησης. Το όραμά της είναι να δημιουργήσει τον “OSeven Driver”, έναν ευαισθητοποιημένο ασφαλή και οικολογικό οδηγό, αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για την οδήγηση. Η ομάδα αναλύει την οδηγική συμπεριφορά μέσω μίας εφαρμογής που εγκαθίσταται στο κινητό τηλέφωνο και εφαρμόζοντας προηγμένες τεχνικές μηχανικής μάθησης καταγράφει και βαθμολογεί τους οδηγούς ανάλογα με το αν έχουν επιθετική συμπεριφορά.
SOFTOMOTIVE: Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗ MICROSOFT
H Softomotive είναι μια από τις startups που ξεχώρισαν στην ελληνική αγορά για τις υπηρεσίες Robotic Process Automation (RPA) και Robotic Desktop Automation (RDA). Μάλιστα τον Μάιο του 2020 ανακοινώθηκε, από τον ίδιο τον CEO της Microsoft, Satya Nadella, η πλήρης εξαγορά της Εταιρείας και η ενσωμάτωσή της στην αντίστοιχη υπηρεσία της Microsoft. Η ομάδα της Softomotive ξεκίνησε το 2005 στην Αθήνα. Το 2008 έφτιαξε την πλατφόρμα αυτοματοποίησης επιφάνειας εργασίας, την WinAutomation, και οκτώ χρόνια αργότερα την πλατφόρμα Process Robot για αυτοματοποιημένες εταιρικές λειτουργίες στο χώρο του IT.
Πριν εξαγοραστεί η ομάδα είχε ήδη 9.000 πελάτες και είχε πετύχει το 2018 επένδυση ύψους 25 εκατ. δολαρίων από το βρετανικό επενδυτικό fund Grafton Capital. Στόχος της εξαγοράς για την Microsoft ήταν να συνδυάσει την αυτοματοποίηση του περιβάλλοντος εργασίας της Softomotive με τις υπάρχουσες δυνατότητες του Microsoft Power Automate, να συμβάλλει στον εκδημοκρατισμό του RPA και να δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν ρομπότ για την αυτοματοποίηση χειροκίνητων διαδικασιών.
APIFOΝ: ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ DIRECT MARKETING
Η Apifon είναι μία εταιρεία τεχνολογίας που δημιουργήθηκε το 2014 και αναπτύσσει υπηρεσίες business messaging & mobile marketing. Η πλατφόρμα της αυτοματοποιεί την επικοινωνία των επιχειρήσεων με το κοινό τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να έχουν άμεσα πρόσβαση στους πελάτες τους και να βελτιώνουν την εμπειρία τους. Αξιοποιεί την πολυκαναλική επικοινωνία μέσω viber/sms/email και στέλνει εξατομικευμένες προσφορές και ενημερώσεις σε καταναλωτές.
Το πεδίο στο οποίο δραστηριοποιείται η Apifon είναι ένας από τους τομείς που αναπτύσσονται ταχύτατα στην περίοδο της πανδημίας, καθώς οι εταιρείες επιχειρούν να είναι σε επαφή με το πελατολόγιό τους και να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις. Σύμφωνα με την έκθεση “Global SMS Marketing Software Market Outlook 2019-2020 & 2027”, η παγκόσμια αγορά λογισμικού marketing SMS θα αυξηθεί κατά CAGR 21,4% την περίοδο 2019-2027.
WORKABLE: Η AΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Η Workable στηριζόμενη σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής εκμάθησης έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα για την πρόσληψη του κατάλληλου προσωπικού, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε επιχείρησης. Η Εταιρεία ιδρύθηκε το 2012 και μέχρι σήμερα εξελίσσει συνεχώς την τεχνολογία της. Η ανάπτυξή της είναι μεγάλη, έχοντας πλέον αξιολογήσει περισσότερους από 70 εκατομμύρια υποψήφιους για 20.000 εταιρείες σε 100 αγορές. Έχει επίσης οδηγήσει στην πρόσληψη 1.200.000 εργαζομένων μέσα από 700 εξατομικευμένες templates job description.
Μία στις πέντε συστάσεις που αφορούν πρόσληψη είναι για θέσεις engineer και έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 5.000 ερωτήσεις για υποψηφίους και 98.500 interview kits. Περίπου 3 στους 4 υποψηφίους για εργασία αποδέχονται τη δουλειά που τους προσφέρεται μέσω της διαδικασίας της Workable. H Workable ήρθε να καλύψει ένα σημαντικό κενό στον τομέα της διαχείρισης των προσλήψεων και του HR, παρέχοντας ένα αυτοματοποιημένο σύστημα με εργαλεία εξατομίκευσης το οποίο μειώνει κόστη και χρόνο εργασίας στις επιχειρήσεις, οδηγώντας ταυτόχρονα στις βέλτιστες λύσεις. Πέρα από αυτό τα data σχετικά με τον τομέα αυτόν οδηγούν σε χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς μια εταιρεία και ένας εργαζόμενος μπορούν να κάνουν την καλύτερη επιλογή.
OWIWI: ΤΟ GAMIFICATION ΚΑΝΕΙ… ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
H Owiwi έφερε το gamification στην αγορά εργασίας. Η ελληνική startup έχει σχεδιάσει ένα παιχνίδι μέσα από το οποίο οι εταιρείες προσλαμβάνουν νέους εργαζόμενους. Το παιχνίδι έχει ως στόχο να αξιολογήσει τον υποψήφιο, βάσει των επιλογών που κάνει κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Μέσα από τις αποφάσεις που παίρνει ο υποψήφιος αξιολογείται για τη συμβατότητά του με την εν λόγω θέση και εταιρεία. Όπως αναφέρει η Owiwi, μέσα από την πλατφόρμα της οι οργανισμοί πετυχαίνουν 50% μείωση του χρόνου των συνεντεύξεων με υποψηφίους, 47% μείωση στον αριθμό των συνεντεύξεων, 35% μείωση του χρόνου ανάγνωσης βιογραφικών και 15% αύξηση στο social engagement.
Στόχος της owiwi είναι να μεταμορφώσει την τυπική εμπειρία πρόσληψης και να προσφέρει στις εταιρείες ακριβή εικόνα των πιθανών υποψηφίων, ώστε να μπορούν να επιλέξουν το κατάλληλο άτομο για τη δουλειά και να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα κακών προσλήψεων.
DACADOO: ΚΙΝΗΤΡΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΠΙΟ ΥΓΙΗ ΖΩΗ
Η dacadoo αναπτύσσει τεχνολογικές λύσεις για την υγεία και τον ποσοτικό προσδιορισμό του κινδύνου στον τομέα της υγείας. Όπως αναφέρει η ομάδα στην ιστοσελίδα της συνεργάζεται με ασφαλιστικές επιχειρήσεις και παρόχους υπηρεσιών υγείας. Η ψηφιακή πλατφόρμα υγείας dacadoo παρακινεί τους χρήστες να επιτύχουν και να διατηρήσουν υγιείς συνήθειες στην καθημερινότητά τους. Η πλατφόρμα συνδυάζει τεχνικές κινητοποίησης από τη συμπεριφορική επιστήμη με λειτουργίες από διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια και κοινωνικά δίκτυα, καθώς και αυτοματοποιημένη καθοδήγηση βάσει τεχνητής νοημοσύνης.
Μπορεί η Εταιρεία να είναι ελβετική, ωστόσο συνδέεται άμεσα με την εγχώρια ασφαλιστική αγορά και ιδιαίτερα με την Generali Hellas, καθώς το 2018 οι δύο εταιρείες συνεργάστηκαν για το My Health IQ. Πρόκειται για ψηφιακή εφαρμογή, που στόχο έχει να ενθαρρύνει τους ασφαλισμένους να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και να τους παρέχει έξυπνες συμβουλές.
SCRIPT: Η STARTUP ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΟ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗ
H Script είναι μια spin-off εταιρεία που ιδρύθηκε συγκεντρώνοντας και αξιοποιώντας την 45χρονη γνώση των στελεχών της στον ασφαλιστικό χώρο. Όλα τα προϊόντα της Script είναι διαδικτυακά (web-based) με ιδιαίτερη έμφαση στη δημιουργία εύχρηστων και φιλικών προς το χρήστη εφαρμογών, και πλήρη υποστήριξη σε tablet και smartphones. Σε όλες τις υπηρεσίες λειτουργούν web-services για συνδεσιμότητα σε εφαρμογές και υπηρεσίες τρίτων. H Εταιρεία έφερε το προϊόν Insuretech software στην Ελλάδα, που αλλάζει το τρόπο με τον οποίο οργανώνουν τις εργασίες τους καθημερινά οι διαμεσολαβητές. Το backoffice συνδέεται απευθείας με την ασφαλιστική εταιρεία και τον πελάτη δίνοντας στο διαμεσολαβητή απεριόριστες δυνατότητες, από την τιμολόγηση και την πώληση μέσω του website έως και τη συγκριτική τιμολόγηση των συνεργατών του δικτύου άμεσα με όλες τις ασφαλιστικές εταιρείες. Επίσης δεν χρειάζεται ο ασφαλιστής να συντηρεί δικό του server ή να ανησυχεί για το backup.