Τα κείμενα του μνημονίου μεταφράστηκαν την προηγούμενη Παρασκευή στα ελληνικά αναδεικνύοντας στις εκατοντάδες σελίδες τους μία σειρά από δράσεις – δεσμεύσεις για το χρηματοπιστωτικό τομέα, που είτε έπρεπε να γίνουν, αλλά επισήμως δεν έχουν ολοκληρωθεί, είτε έπονται. Μεγάλο μέρος των υποχρεώσεων πρέπει να γίνει μέσα στον Σεπτέμβριο, ενώ βαρύ είναι το κλίμα και τα επόμενα χρόνια:
· Θα ολοκληρώσουμε μια συνολική στρατηγική του τραπεζικού τομέα ως προαπαιτούμενη δράση, σε διαβούλευση με ΕΕ / ΕΚΤ / ΔΝΤ. Η στρατηγική προβλέπει ένα χάρτη πορείας των πολιτικών που απαιτούνται για να εξασφαλιστεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα και να διασφαλιστεί ότι ο τομέας είναι ανταγωνιστικός και σε καλή κατάσταση προκειμένου να διατηρήσει μια ροή χρηματοδότησης προς την πραγματική οικονομία ούτως ώστε να στηρίξει την ανάκαμψη.
· Δεσμευόμαστε σε έναν τραπεζικό τομέα τεσσάρων πυλώνων διατηρώντας την πλειοψηφία των μετοχών στις συστημικές τράπεζες. Επομένως η στρατηγική έχει χτιστεί γύρω από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες που λειτουργούν σε αμιγώς εμπορική βάση χωρίς κατευθυνόμενο δανεισμό ή στόχους πίστωσης. Θα προτείνει μια διαδρομή για την έγκαιρη διάθεση των μετοχών του ΤΧΣ στον ιδιωτικό τομέα σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο. Στο γράμμα του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά που συνδοεύει το μνημόνιο για το θέμα αναφέρεται ότι «Για την εναπομένουσα συστημική τράπεζα (σημ. Eurobank) η οποία επανακεφαλαιοποιήθηκε πλήρως από το ΤΧΣ, δεσμευόμαστε να θέσουμε μέχρι τον Μάρτιο του 2014 ένα σημαντικό μέρος του μετοχικού κεφαλαίου υπό ένα διεθνή ιδιωτικό στρατηγικό επενδυτή».
· Τωρα που έχει ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, θα επανεξετάσουμε ως το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 τη λειτουργία του ΤΧΣ σε συνεργασία με ΕΕ / ΕΚΤ / ΔΝΤ. Οποιαδήποτε προσαρμογή θα λάβει υπόψη την εξέλιξη των αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με το πρόγραμμα και τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του τραπεζικού τομέα και των φορολογουμένων.
· Οι προετοιμασίες για προσομοιώσεις ακραίων καταστάσεων αναφορικά με την εποπτεία και την επιθεώρηση των πιστωτικών πράξεων που βρίσκονται σε κίνδυνο βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Έχουμε καθιερώσει ένα χρονοδιάγραμμα και τις λεπτομέρειες των προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων που πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, συμπεριλαμβανομένων των στόχων, του πεδίου εφαρμογής και της απόδοσης, με τους ομολόγους μας από την ΕΚ / ΕΚΤ / ΔΝΤ. Η άσκηση θα πρέπει να εποπτεύεται από μια οργανωτική επιτροπή που αποτελείται από εκπροσώπους των BoG, EC, ECB, IMF, και EBA. Έχουμε προσλάβει σύμβουλο για να διεξαγάγει έλεγχο ποιότητας περιουσιακών στοιχείων, με μια ενδιάμεση προθεσμία ολοκλήρωσης μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου 2013. Η επανεξέταση των πιστωτικών πράξεων σε κίνδυνο έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη του 2013.
· Δεν θα αναλάβουμε μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη φερεγγυότητα των τραπεζών. Ειδικότερα, οι τράπεζες δεν θα είναι υποχρεωμένες να καταβάλουν μερίσματα επί των προνομιούχων μετοχών, ή τέλη ή φόρους, αντ’ αυτών, εκτός εάν έχουν διανεμόμενα κέρδη (εξαιρουμένων των κερδών από εξαγορές και πωλήσεις θυγατρικών στο εξωτερικό), και η ΤτΕ έχει δώσει τη συγκατάθεσή της, επιβεβαιώνοντας ότι η εν λόγω πληρωμή θα ήταν συμβατή με τη διατήρηση των κατάλληλων κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας στο μέλλον.
· Έχουμε δεσμευτεί να διατηρήσουμε επαρκή ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, σύμφωνα με τους κανόνες του Ευρωσυστήματος. Η ΤτΕ, σύμφωνα με τις διαδικασίες και τους κανόνες του Ευρωσυστήματος, είναι έτοιμη να συνεχίσει την εκταμίευση επαρκούς και κατάλληλης υποστηρικτικής ρευστότητας έκτακτης ανάγκης σε εύθετο χρόνο, αν χρειαστεί. Μεσοπρόθεσμα, οι τράπεζες αναμένεται να επιτύχουν ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης, διευρύνοντας τη χρηματοδοτική τους βάση και μειώνοντας την εξάρτησή τους από την έκτακτη στήριξη ρευστότητας από την κεντρική τράπεζα και τις κυβερνητικές εγγυήσεις. Για το σκοπό αυτό, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης, η ΤτΕ θα ζητήσει από τις τράπεζες να παρέχουν τυποποιημένες τριμηνιαίες προβλέψεις του ισολογισμού (σχέδια χρηματοδότησης). Τα σχέδια αυτά θα χρησιμεύσουν ως εργαλείο για την ΤτΕ και την ΕΚΤ για να παρακολουθούν τη διαδικασία αυτή και να αξιολογήσουν, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ΔΝΤ, εάν τα σχέδια των τραπεζών είναι σε συνολικό επίπεδο συμβατό με μακροοικονομικό πλαίσιο του προγράμματος.
· Συνεχίζουμε να βελτιώνουμε τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων υπό εκκαθάριση. Έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την ενίσχυση των νομικών, καθώς και των κανονιστικών και λειτουργικών πλαισίων που διέπουν περιουσιακά στοιχεία υπό εκκαθάριση. Η νέα νομοθεσία και κανονιστικό πλαίσιο μας παρέχουν πρόσθετα εργαλεία για να ασχοληθούμε με αυτά τα περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης να χρησιμοποιήσουμε φορείς εκκαθάρισης και εργαλεία αναδιάρθρωσης. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, έχουμε αναθέσει, σε ορισμένες περιπτώσεις, την ανάκτηση περιουσιακών στοιχείων σε εταιρείες είσπραξης με σημαντική βελτίωση των αποτελεσμάτων. Για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική αξιοποίηση των βελτιωμένων εργαλείων μας, θα αναπτύξουμε, μέχρι το τέλος Ιουλίου, ένα σχέδιο εφαρμογής που να περιγράφει περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση της είσπραξης και τον καθορισμό στόχων.
· Έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την ενίσχυση της διακυβέρνησης των τραπεζών. Οι συμφωνίες-πλαίσιο Σχέσεων μεταξύ του ΤΧΣ και των τραπεζών του πυρήνα έχουν εγκριθεί από το Γενικό Συμβούλιο του ΤΧΣ, υπεγράφησαν από τα συμβαλλόμενα μέρη, και δημοσιεύονται. Οι τράπεζες πυρήνα εφαρμόζουν τις συστάσεις των διαχειριστών παρακολούθησης που περιλαμβάνεται στις πρώτες τριμηνιαίες εκθέσεις τους. Έχουμε ξεκινήσει μια επανεξέταση του μοντέλου εποπτείας μας, ώστε να είναι σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και να συνάδει με τις οδηγίες του Ενιαία Μηχανισμού Εποπτείας, έχουμε ξεκινήσει με το σύνολο εργαλείων επιβολής κυρώσεων, και στοχεύουμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη διαδικασία έως το τέλος του 2013. Περαιτέρω, ο νόμος 3864/2010 θα τροποποιηθεί, έτσι ώστε όλες οι αποφάσεις του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής να είναι σύμφωνες με την εντολή του ΤΧΣ, αν ληφθεί σύμφωνα με το νόμο και με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, ειδικότερα της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας όπως αυτές καθορίζονται στο νόμο 4046/2012 (ΦΕΚ Α 28), και όπως αυτές οι δεσμεύσεις ενημερώνονται από καιρό σε καιρό, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του ίδιου νόμου.
· Έχουμε υιοθετήσει και βελτιωμένα εργαλεία για την επίλυση των προβληματικών χρεών των νοικοκυριών. Το “Πρόγραμμα διευκόλυνσης” έχει εγκριθεί από το Κοινοβούλιο, και οι αναγκαίες ρυθμίσεις για την εφαρμογή του θα πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή μέχρι τα τέλη Αυγούστου 2013. Οι τροποποιήσεις του νόμου 3869/2010 με στόχο την ενθάρρυνση εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών για χρέη υπερχρεωμένων νοικοκυριών (όπως το να επιτραπεί η λήψη απόφασης σχετικά με ένα εξωδικαστικό συμβιβασμό που θα εγκριθεί από ειδική πλειοψηφία των πιστωτών, καθώς και τη θέσπιση ελάχιστων πληρωμών χρέους στην περίοδο μεταξύ της κατάθεσης της αίτησης και της ακροαματικής διαδικασίας) έχουν επίσης εγκριθεί από το Κοινοβούλιο. Επιπλέον, έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 θα υιοθετήσουμε ορισμούς για όρους όπως «αποδεκτά έξοδα διαβίωσης” και “συνεργάσιμοι δανειολήπτες», ως καθοδήγηση για το δικαστικό σώμα και τις τράπεζες, με στόχο την προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών…
· Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την εξυγίανση των προβληματικών χρεών για νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μεγάλες εταιρείες. Με βάση τα σημαντικά επιτεύγματα προς την κατεύθυνση της μεταρρύθμισης των καθεστώτων χαρακτηρισμού της αφερεγγυότητας, περαιτέρω μέτρα θα πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και την ανάσχεση της ανόδου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, παράγοντες που συνέβαλαν στην ασφυξία πιστώσεων προς την πραγματική οικονομία: Δημιουργούμε μια ομάδα εργασίας για την εξεύρεση τρόπων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών ρύθμισης του χρέους για τα νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μεγάλες εταιρείες. Μέχρι το τέλος Ιουλίου 2013, σε διαβούλευση με ΕΕ / ΕΚΤ / ΔΝΤ, θα εντοπίσουμε τα βασικά σημεία συμφόρησης και, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2013 με την τεχνική συνδρομή τους, θα προτείνουμε συγκεκριμένα μέτρα για βελτιώσεις στον τομέα αυτό.
Χρησιμοποιώντας την αξιολόγηση των προβληματικών πιστωτικών εργασιών των τραπεζών ως πηγή, η ΤτΕ θα εκδώσει μέχρι το τέλος του 2013 και σε διαβούλευση με τους ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ ένα χρονικά ορισμένο πλαίσιο για τις τράπεζες ώστε να διευκολύνουν την διευθέτηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των δανειζομένων, χρησιμοποιώντας τυποποιημένα πρωτόκολλα. Αυτά περιλαμβάνουν διαδικασίες αξιολόγησης, κανόνες εμπλοκής, καθορισμένα χρονοδιαγράμματα και στρατηγικές τερματισμού. Επιπρόσθετα, η ΤτΕ θα απαιτήσει από τις τράπεζες να παρουσιάσουν, μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη 2013, μια στρατηγική για την βελτίωση των προβληματικών πιστωτικών τους εργασιών (π.χ. με την ενδυνάμωση των εσωτερικών μονάδων διαχείρισης ληξιπροθέσμων, και την εξωτερική ανάθεση σε ειδικούς) και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2013 θα καταθέσει ένα αναλυτικό επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο θα αντιμετωπίσει τις αδυναμίες που εντοπίστηκαν στην αξιολόγηση. Ενώ θα αποφύγουμε να υιοθετήσουμε νέα ή τροποποιήσεις των ήδη υπαρχόντων σχέδια αναδιάρθρωσης χρεών, θα πραγματοποιήσουμε την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος διευκόλυνσης μέσα σε έξι μήνες από την έναρξή του.
* Η Κυβέρνηση προτίθεται να καθιερώσει το Επενδυτικό Ταμείο (IfG) , ένα μη τραπεζικό ινστιτούτο για την υποστήριξη της καινοτομίας και της ανάπτυξης με τον καταλυτικό ρόλο της χρηματοδότησης από τον ιδιωτικό τομέα, ειδικά για μικρές επιχειρήσεις ενώ παράλληλα μειώνοντας τους δημοσιονομικούς κινδύνους. To IfG θα χρησιμοποιήσει τόσο τη δική του πραγματογνωμοσύνη όσο και αυτή των χορηγών του, όπως επίσης και την χρηματοδοτική του ικανότητα και θα λειτουργήσει διασφαλίζοντας ένα βιώσιμο ταμείο ενώ παράλληλα θα υποστηρίξει τους δημόσιους στόχους πολιτικής. Η εν εξελίξει απομόχλευση των τραπεζών έχει επιδεινώσει την οικονομική συρρίκνωση και έχει περιορίσει την πρόσβαση σε πίστωση, κυρίως για τις μικρές επιχειρήσεις. Το IfG θα: (i) παράσχει δανειακή χρηματοδότηση για μικρές επιχειρήσεις , (ii) παράσχει μετοχικό κεφάλαιο σε μικρές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης και σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια καθώς και σε επιχειρηματικά κεφάλαια, (iii) παράσχει δανειακή ή κεφαλαιακή χρηματοδότηση για έργα υποδομής, (iv) όπου παρέχεται δανειακή χρηματοδότηση , αυτά τα δάνεια θα καθίστανται διαθέσιμα μόνο υπό την προϋπόθεση συμφωνιών συγχρηματοδότησης με σημαντική συμμετοχή εμπορικών ή συνεργατικών τραπεζών, (v) δανείζει και επενδύει με όρους αγοράς, (vii) δεν θα δέχεται κεφαλαιακές συνεισφορές ή άλλη χρηματοδότηση από εγχώρια χρηματοοικονομικά ιδρύματα τα οποία ανήκουν ή ελέγχονται από την δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένου του ΤΧΣ και (viii) περιορίσει οποιαδήποτε εγγυήσεις στο επίπεδο που δεν θα ξεπερνά την κεφαλαιακή συνδρομή της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΕΔ). Η Ελληνική Δημοκρατία θα επιδιώξει να καταστεί εν τέλει μέτοχος μειοψηφίας, με τη δική της κεφαλαιακή συνεισφορά να περιορίζεται στα 350 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα τρία χρόνια. Οι άλλοι μέτοχοι πλην της ΕΔ θα πρέπει να συμφωνήσουν στην ανάθεση της διοίκησης του IfG. Το ΔΣ του IfG θα έχει ισχυρή διεθνή εκπροσώπηση για την διασφάλιση ενός μεγάλου βαθμού ανεξαρτησίας. Τέλος, θα αποφευχθεί η επικάλυψη δραστηριοτήτων μεταξύ του ΕΤΕΑΝ και του IfG και κάποιες από αυτές τις δραστηριότητες είναι δυνατό να εκτελούνται από το IfG μετά από αίτημα της ΕΔ και υπό την αίρεση της έγκρισης των επενδυτών του IfG.