Παράθυρο επανεξέτασης συγχωνεύσεων μεταξύ των 4 «μεγάλων» τραπεζών όταν τελειώσει η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης αναφέρει ρητά το κείμενο του αναθεωρημένου μνημονίου που δόθηκε από το υπουργείο Οικονομικών στη δημοσιότητα. Καταγράφει ραγδαίες εξελίξεις μέσα στο καλοκαίρι με πωλητήριο των υπό τον έλεγχο του ΤΧΣ τραπεζών, νέα τέστ αντοχής, νέα επιχειρησιακά σχέδια τον Ιούλιο και παράθυρο για ρευστοποίηση.
Στην επιστολή του Πρωθυπουργού προς την κ. Christine Lagarde που συνοδεύει το μνημόνιο αναφέρεται ότι «έχουμε προχωρήσει με τις προσπάθειές μας να αποκαταστήσουμε ένα βιώσιμο και καλά κεφαλαιοποιημένο τραπεζικό σύστημα το οποίο θα υποστηρίξει την οικονομική ανόρθωση και θα διατηρήσει την προστασία των καταθετών. Συγκεκριμένα, η ανακεφαλαιοποίηση κάθε μιας από τις τέσσερις σημαντικές τράπεζες έχει εγκριθεί από τους μετόχους της και είναι στη διαδικασία εφαρμογής (και είμαστε προσηλωμένοι να εφαρμόσουμε μια συνολική στρατηγική για το τραπεζικό τομέα με στόχο τη γρήγορη επιστροφή των τεσσάρων σημαντικών τραπεζών στον ιδιωτικό τομέα), η εκκαθάριση των υποκεφαλαιοποιημένων μη-βασικών τραπεζών προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, ενδυναμώνουμε το πλαίσιο διακυβέρνησης των τραπεζών (συμπεριλαμβανομένου του διορισμού επιτροπής εποπτείας στις τέσσερις βασικές τράπεζες και επιπρόσθετων ανεξάρτητων μελών στη διοίκηση του ΤΧΣ), και σύντομα θα οριστικοποιήσουμε ένα νέο πλαίσιο για την αναδιάρθρωση του χρέους των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, παραμένοντας εντός των ορίων της».
Στο αναλυτικό κείμενο του μνημονίου υπάρχει ειδικό κεφάλαιο για τη «Σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος». Καταγράφει τι θα γίνει τους επόμενους μήνες με χρονικό προσδιορισμό ή με αναφορά ότι η επιτήρηση για το μέτρο είναι «συνεχής» από την τρόικα.
Οπως επισημαίνεται η κυβέρνηση εξασφαλίζει ότι:
1. Μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2013 οι τράπεζες θα ολοκληρώσουν επίσης ένα νέο γύρο ασκήσεων διαχείρισης υποχρεώσεων σε σχέση με τα εναπομείναντα μέσα χαμηλής εξόφλησης.
2. Δεν θα χορηγηθεί καμία ενίσχυση στις τράπεζες προτού να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με βάση τους κανόνες κρατικής ενίσχυσης.
3. Eκτός από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, κανένας οργανισμός που ανήκει στη γενική κυβέρνηση δεν αγοράζει τραπεζικές μετοχές κατά τη διάρκεια της άσκησης της αύξησης κεφαλαίου από τις ελληνικές τράπεζες, ή άμεσα ή έμμεσα στηρίζει τρίτους με την παροχή δανείων/εγγυήσεων/επιδοτήσεων για την αγορά τραπεζικών μετοχών.
4. Το Υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος δεσμεύονται ότι: Θα σχεδιάσουν μία περιεκτική στρατηγική για τον τραπεζικό τομέα σε συνεργασία με το ΤΧΣ και την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ μέχρι τις 15 Ιουλίου 2013. Στο μεταξύ, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες θα μπορούν να συνεχίσουν να ενεργούν ως ολοκληρωτές για μικρότερες εγχώριες τράπεζες όπως ενδείκνυται. Η στρατηγική θα περιλαμβάνει επιλογές και επιχειρησιακά βήματα για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ώστε να προχωρήσει αμέσως με τη διάθεση των μετοχών στον ιδιωτικό τομέα των συστημικών τραπεζών οι οποίες δεν θα καταφέρουν να μείνουν σε ιδιωτικό έλεγχο.
5. Μόνο μετά την ολοκλήρωση της στρατηγικής του τραπεζικού τομέα μπορεί να εξεταστεί κάποια ενοποίηση υπό τη μορφή συγχώνευσης μεταξύ των τεσσάρων συστημικών.
Για την αναδιάρθρωση και την ενδυνάμωση του τραπεζικού συστήματος αναφέρεται ότι η εξυγίανση των υπο-κεφαλαιοποιημένων μη-συστημικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων προχωράει όπως προβλέπεται στο πρόγραμμα:
1. Όσον αφορά το Νέο Ελληνικό Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας επί του παρόντος κάνει ενέργειες για να γίνουν μεγάλες μειώσεις στο λειτουργικό κόστος της τράπεζας, μεταξύ άλλων μέσω μίας σημαντικής μείωσης του αριθμού των εργαζομένων, και για να αναδιαρθρώσει το χαρτοφυλάκιο δανείων, με στόχο να κάνει την τράπεζα πιο ελκυστική σε εν δυνάμει αγοραστές και να ολοκληρώσει την πώλησή της μέχρι τις 15 Ιουλίου 2013.
2. Σχετικά με την πώληση της Τράπεζας Νέα Proton, η προθεσμία για την πώλησή της μεταφέρεται από τον Μάιο του 2013 για τις 15 Ιουλίου του 2013 ώστε να αυξηθούν οι πιθανότητες ότι θα αποκτηθεί μέσα από διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού.
3. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα εφαρμόσει τα κατάλληλα μέτρα στις μη συστημικές τράπεζες οι οποίες δεν πληρούν τις κεφαλαιακές απαιτήσεις που έθεσε ο επόπτης, ή νωρίτερα εφόσον υπάρχουν ενδείξεις ότι η τράπεζα δεν θα είναι σε θέση να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια (Ιούνιος 2013).
4. Η ΤτΕ σε συνεργασία με το ΤΧΣ, θα αξιολογήσει τις εναλλακτικές που στοχεύουν στη μείωση του κόστους των φορολογούμενων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας αγοράς και ανάληψης υποχρέωσης (Purchase and Assumption) με οποιαδήποτε από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, ενώ θα εγγυηθεί για την ασφάλεια των καταθετών (Ιούνιος 2013).
5. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα αναθεωρήσει το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο για τις συνεταιριστικές τράπεζες μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2013, ώστε να το ευθυγραμμίσει με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
Στο πεδίο της χρηματοδότησης, η ΤτΕ δεσμεύεται ότι:
1. Θα ζητήσει από τις Τράπεζες να παράσχουν τυποποιημένες προβλέψεις ισολογισμών (σχέδια χρηματοδότησης) (συνεχής). Τα σχέδια χρηματοδότησης των τραπεζών θα βασίζονται στις μακροοικονομικές προβλέψεις του προγράμματος. Οι τράπεζες θα πρέπει να ορίσουν την πορεία προς την επίτευξη ενός βιώσιμου χρηματοδοτικού μοντέλου μέσω της διεύρυνσης της χρηματοδοτικής βάσης τους και της σταδιακή μείωσης της εξάρτησή τους από την έκτακτη παροχή ρευστότητας από την κεντρική τράπεζα. Τα σχέδια χρηματοδότησης θα χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο από την Τράπεζα της Ελλάδος για να παρακολουθήσει τη διαδικασία και να αξιολογήσει αν τα σχέδια του τραπεζικού συστήματος στο σύνολό τους είναι συνεπή με το μακροοικονομικό πλαίσιο του προγράμματος.
2. Είναι έτοιμη, σύμφωνα με τις διαδικασίες και τους κανόνες του Ευρωσυστήματος, να συνεχίσει να εκταμιεύει έγκαιρα επαρκή και κατάλληλη υποστήριξη έκτακτης ρευστότητας, αν χρειαστεί (συνεχής).
Για τις κρατικές προνομιούχες μετοχές των τραπεζών η Κυβέρνηση δεσμεύεται: Να μην λάβει μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής που θα υπονόμευαν τη φερεγγυότητα των τραπεζών (συνεχής). Επίσης αναφέρει ότι ο Νόμος 3723/2008 έχει τροποποιηθεί ώστε να εξασφαλίσει ότι οι τράπεζες δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν μέρισμα στις προνομιούχες μετοχές, ή αμοιβές αντί αυτού, εκτός κι αν οι τράπεζες είναι κερδοφόρες.
Αναφορικά με την προσαρμογή της τραπεζικής εποπτείας η ΤτΕ δεσμεύεται ότι Θα συνεχίσει με ενισχυμένη εποπτεία των τραπεζών που έχουν εξυγιανθεί και εκείνων οι οποίες έχουν τεθεί υπό δημόσιο έλεγχο, συμπεριλαμβανομένων των συστημικών τραπεζών οι οποίες δεν καταφέρνουν να δείξουν ότι είναι σε θέση να λάβουν επαρκή ιδιωτική επένδυση για να παραμείνουν υπό ιδιωτικό έλεγχο (συνεχής). Η Κυβέρνηση θα εξασφαλίσει ότι οι τράπεζες δεν θα λάβουν οποιαδήποτε διακριτική εταιρική απόφαση η οποία θα αύξανε τις κεφαλαιακές τους ανάγκες (συνεχής).
Για τα επόμενα στρες τέστ (προσομοίωση ακραίων καταστάσεων η ΤτΕ θα: κατάλληλες προετοιμασίες ώστε να ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2013. Επίσης θα οριστικοποιήσει μέχρι τα τέλη Ιουλίου του 2013 μία νέα μεθοδολογία προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, η οποία θα καθοριστεί σε διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ.
Για τη διαχείριση των στοιχείων ενεργητικού υπό ρευστοποίηση η ΤτΕ και η Κυβέρνηση δεσμεύονται να:
1. Αναθεωρήσουν μέχρι τον Μάιο του 2013, σε διαβούλευση με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το θεσμικό πλαίσιο και θα άρει τους επιχειρησιακούς περιορισμούς που εντοπίστηκαν στα τέλη Φεβρουαρίου στην έκθεση αξιολόγησης της Bain & Co, η οποία δημοσιεύτηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος.
2. Να υιοθετήσουν μέχρι τον Ιούνιο του 2013 τις τροποποιήσεις στους υπάρχοντες ειδικούς νόμους ρευστοποίησης, μετά από διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ
3. Να υιοθετήσουν ένα πλαίσιο αναφοράς της προόδου με τριμηνιαίες επικαιροποιήσεις ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2013.
Στο πεδίο της αναθεώρησης των νομικών πλαισίων αφερεγγυότητας η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι:
1. Θα διευρύνει το νομικό καθεστώς για την αφερεγγυότητα των νοικοκυριών ώστε να παρέχεται πιο αποτελεσματική διευθέτηση των προβληματικών δανείων ενώ θα προστατεύεται η κουλτούρα πληρωμών και θα αποφεύγονται οι περιττές ζημιές.
2. Θα καθιερώσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2013 και σε διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ ένα πλαίσιο για να βοηθήσει τους οφειλέτες σε δυσχέρεια. Θα τεθεί σε ισχύ μόλις τεθούν σε εφαρμογή οι απαραίτητοι κανονισμοί για την εφαρμογή του. (Το αργότερο μέχρι το τέλος Αυγούστου 2013).
3. Θα εισαγάγει, σε διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ, το συντομότερο δυνατό, μέτρα που θα αποτρέπουν την προσφυγή στα δικαστήρια με βάση το Νόμο 3869/2010, και οι δανειολήπτες που υπόκεινται στη διάταξη των Νόμων 3869/2010 και 4128/2013 θα υπόκεινται στο νέο πλαίσιο για τους σε δυσκολία οφειλέτες, όταν αυτό αρχίσει να εφαρμόζεται.
Πιο συγκεκριμένα, για την καθιέρωση του νομικού πλαισίου η Κυβέρνηση θα περάσει νομοθεσία μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2013 για την εισαγωγή ενός νέου «Προγράμματος Διευκόλυνσης» (σημ κατατέθηκε χθές στη Βουλή). Η Τράπεζα της Ελλάδος θα αξιολογήσει την εφαρμογή του πλαισίου μέσα σε έξι μήνες από την εφαρμογή του. Επίσης θα αναθεωρήσει το Νόμο 3869/2010 μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2013, για να διευθετήσει τις αδυναμίες που εντοπίστηκαν κατά τα τρία πρώτα χρόνια της θέσπισής του (σημ. περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο).
Επίσης «α περιλαμβάνει πρωτοβουλίες (οι οποίες θα καθοριστούν περαιτέρω σε κανονισμούς μέχρι τα τέλη Αυγούστου του 2013) για να: αντιμετωπίσει τα κενά στους υπάρχοντες νόμους τα οποία περιορίζουν την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων διευθέτησης χρεών ,τυποποιήσει τη διαδικασία αξιολόγησης των υποθέσεων των οφειλετών, εισαγάγει μία τυποποιημένη λίστα με τα εργαλεία για την αναδιάρθρωση των δανείων που θα χρησιμοποιηθούν από τις τράπεζες ,ενισχύσει την πρόσβαση των πολιτών σε δωρεάν νομικές υπηρεσίες και συμβουλές οικονομικού προγραμματισμού, και ενθαρρύνει τους οφειλέτες και τους δανειστές να συμμετάσχουν σε εξωδικαστικές διαδικασίες διευθέτησης χρέους.
Ακόμη, θα εισαγάγει βήματα για να μειώσει τον υπερβολικό χρόνο αναμονής για τις δίκες και θα εξασφαλίσει ότι οι οφειλέτες που δικαιούνται θα επιλέξουν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα διευκόλυνσης.
Ελαχιστοποίηση των σημαντικών κινδύνων που συνδέονται με τη χειροτέρευση των χαρτοφυλακίων δανείων των τραπεζών.
Η Τράπεζα της Ελλάδος σε συνεργασία με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεννόησης θα αξιολογήσει μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2013 με τη βοήθεια ανεξάρτητων τρίτων και σε διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ, την αποτελεσματικότητα των καθιερωμένων πλαισίων και πολιτικών για την αντιμετώπιση των προβληματικών στοιχείων του ενεργητικού.
Επίσης Θα καθιερώσει βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) που θα καλύπτουν την κατάσταση του χαρτοφυλακίου των προβληματικών στοιχείων του ενεργητικού, την επιχειρησιακή αντίδραση των τραπεζών και τις ενέργειες διευθέτησης που θα ακολουθήσουν. Οι ορισμοί για τους βασικούς δείκτες απόδοσης θα καθοριστούν το αργότερο μέχρι τον Αύγουστο του 2013 και η αναφορά των τραπεζών θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2013 σε τριμηνιαία βάση.
Παράλληλα, θα παρακολουθήσει στενά τη στρατηγική εξυγίανσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, την πολιτική και τους επιχειρηματικούς στόχους των τραπεζών και θα παρεμβαίνει όταν είναι απαραίτητο, για να εξασφαλίσει ότι οι αδύναμοι οφειλέτες θα έχουν γρήγορες και βιώσιμες μακροχρόνιες λύσεις.
Για την καλύτερη διακυβέρνηση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων οι αρχές: Θα εξασφαλίσουν τη συνεχή βιωσιμότητα των τραπεζών και την προστασία συμφερόντων των φορολογούμενων με την ενδυνάμωση του πλαισίου διακυβέρνησης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Επίσης, θα στηρίξουν το ΤΧΣ στην προσπάθειά του για μία φιλόδοξη και ταχεία λειτουργική αναδιάρθρωση όλων των τραπεζών στις οποίες έχει σημαντική συμμετοχή με στόχο τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την αύξηση της κερδοφορίας, συνεπώς εκπληρώνοντας την αποστολή του για μείωση του κόστους για τους φορολογούμενους (συνεχής).
Επίσης η Κυβέρνηση:
1. Θα καλέσει το ΤΧΣ να τροποποιήσει τους εσωτερικούς του κανονισμούς ώστε να εξορθολογίσει τον καταμερισμό των καθηκόντων και των αρμοδιοτήτων μεταξύ του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής (Ιούνιος 2013).
2. Θα τροποποιήσει τη νομοθεσία ώστε να αποσαφηνίσει το μη δημόσιο χαρακτήρα του Ταμείου. (Ιούλιος 2013).
Η ΤτΕ:
1. Θα σχεδιάσει, σε συνεργασία με το ΤΧΣ, και θα δημοσιεύσει μέχρι τα τέλη Απριλίου του 2013 ένα μνημόνιο κατανόησης που θα διέπει τη σχέση του ΤΧΣ ως μετόχου και το ρόλο της ΤτΕ σχετικά με την εποπτεία των τραπεζών που έχουν πάρει κρατική βοήθεια.
2. Θα υιοθετήσει μέτρα για την διευθέτηση των αδυναμιών διακυβέρνησης όπως αυτές προσδιορίστηκαν στον νομικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) των συστημικών τραπεζών. Οι τράπεζες θα υποβάλουν στην ΤτΕ μέχρι τα τέλη Μαΐου του 2013 σχέδια για την αντιμετώπιση των αδυναμιών της επιχειρησιακής διακυβέρνησης που εντοπίστηκαν- συμπεριλαμβανομένων των διασφαλίσεων των δανείων των σχετιζόμενων μερών και της συγκέντρωσης κινδύνου. Τα σχέδια αυτά θα περιλαμβάνουν σαφή χρονοδιαγράμματα για πλήρη εφαρμογή μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου του 2013.
Το Υπουργείο Οικονομικών:
1. Θα καλέσει το ΤΧΣ να δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα του το πλαίσιο της σχέσης του με κάθε τράπεζα, μόλις γίνει γνωστό το ποσό της ενίσχυσης, με την ολοκλήρωση της περιόδου αύξησης κεφαλαίου, και σε κάθε περίπτωση μέχρι το Μάιο του 2013. Το πλαίσιο των σχέσεών του με όλες τις τράπεζες ορίζει το ρόλο του ΤΧΣ ως μετόχου με βάση τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
Τέλος για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι: «δεν παραγκωνίζει τον ανταγωνισμό στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Οι εμπορικές δραστηριότητες θα συνεχίσουν να είναι σε μια σταδιακή απομείωση και δεν θα διεξαχθούν νέες (Συνεχές)». Επίσης, θα συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το τέλος Μαΐου του 2013 για το πλαίσιο των δραστηριοτήτων του αποκλειστικού τομέα για να εξασφαλίσει ότι θα δράσει μόνο σε περίπτωση αποτυχίας της αγοράς.
Στο δεύτερο κείμενο του μνημονίου αναφέρεται επίσης ότι:
• Το συντομότερο δυνατό, και σε κάθε περίπτωση όχι αργότερα από τις 15 Ιουλίου, μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τον τραπεζικό τομέα (διαρθρωτικό ορόσημο) θα αναπτυχθεί από το ΤΧΣ, την ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με την ΕΚ / ΕΚΤ / ΔΝΤ. Εν τω μεταξύ, οι τέσσερις τράπεζες πυλώνες θα είναι σε θέση να συνεχίσουν να ενεργεί ως ενσωματωτές των μικρότερων εγχώριων τραπεζών ανάλογα με την περίπτωση.
• Μόνο μετά την ολοκλήρωση αυτής της στρατηγικής στον τραπεζικού τομέα θα μπορούσε να εξεταστεί κάποια ενοποίηση με τη μορφή της συγχώνευσης μεταξύ των τεσσάρων τραπεζών πυλώνων. Η στρατηγική θα περιλαμβάνει επιλογές και επιχειρησιακά μέτρα για το ΤΧΣ για να προχωρήσει στην άμεση διάθεση των μετοχών προς τον ιδιωτικό τομέα από τις τράπεζες πυρήνες που δεν θα ήταν σε θέση να παραμείνει υπό ιδιωτικό έλεγχο.
• Για το νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο αναφέρει ότι το ΕΤΧΣ προβαίνει σε δράσεις για να γίνουν σημαντικές μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα της τράπεζας, μεταξύ άλλων μέσω σημαντικής μείωσης του αριθμού των εργαζομένων και της αναδιάρθρωσης του δανειακού χαρτοφυλακίου της, με στόχο να καταστεί η τράπεζα ελκυστική σε πιθανούς αγοραστές και τη σύναψη της πώλησης μέχρι τις 15 Ιουλίου 2013 (επανεισαχθέν διαρθρωτικό ορόσημο από τα τέλη Ιανουαρίου 2013).
• Όσον αφορά την πώληση της Νέας Proton Bank, με τις συστημικές τράπεζες επί του παρόντος να επικεντρώνονται στην ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης τους και μετατοπίστηκε η προθεσμία προς πώληση από τον Μάιο, στις 15 Ιουλίου, 2013 προκειμένου να αυξηθούν οι πιθανότητες να εξαγοραστεί μέσα από μια ανοικτή διαδικασία προσφορών.
• Το χρονοδιάγραμμά μας για την εξυγίανση κεφαλαιακά μη επαρκών, μη συστημικών τραπεζών παραμένει ως έχει. Ειδικότερα, για τις μη συστημικές τράπεζες που δεν ανταποκρίθηκαν στις κεφαλαιακές απαιτήσεις τους, η Τράπεζα της Ελλάδα θα λάβει τα κατάλληλα μέτρα σε συντονισμό με το ΤΧΣ. Θα αξιολογηθούν οι εναλλακτικές δυνατότητες για την ελαχιστοποίηση του κόστους για τους φορολογούμενους, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς και της ανάληψης των συναλλαγών από οποιαδήποτε από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια των καταθετών.
• Συνεταιριστικές τράπεζες. «Για να υποστηρίξουμε τη στρατηγική μας σε αυτό τον τομέα, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 θα αναθεωρήσουμε τα νομικά και κανονιστικά μας πλαίσια περί Συνεταιριστικών Τραπεζών προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές».
• «Δεν θα πάρουμε τα μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής που θα μπορούσε να υπονομεύσει τη φερεγγυότητα των τραπεζών», αναφέρει η κυβέρνηση. Επισημαίνει ότι ο Νόμος 3723/2008 έχει τροποποιηθεί για να εξασφαλιστεί ότι οι τράπεζες δεν θα είναι υποχρεωμένες να καταβάλουν μερίσματα επί των προνομιούχων μετοχών, ή τέλη, αντ ‘αυτών, εκτός αν οι τράπεζες είναι κερδοφόρες.
• «Θα αναθεωρήσουμε μέχρι τον Μάιο του 2013 το ρυθμιστικό πλαίσιο και θα απαλείψουμε τους επιχειρησιακούς περιορισμούς όπως αυτοί προσδιορίστηκαν στο τέλος Φεβρουαρίου 2013 από την έκθεση αξιολόγησης της Bain&Company η οποία εκδόθηκε από την ΤτΕ. Για να διασφαλίσουμε την αποτελεσματική υλοποίηση αυτής της στρατηγικής, θα υιοθετήσουμε μέχρι το τέλος του 2013 τροποποιήσεις στους υπάρχοντες ειδικούς νόμους ρευστοποίησης, μετά από διαβούλευση με την ΕΕ/EKT/ΔΝΤ».
• «Θα διευρύνουμε τις επιλογές οι οποίες θα μπορούσαν να διευκολύνουν την έγκαιρη, αποτελεσματική από άποψη κόστους διάθεση και/η την αναδιάρθρωση των περιουσιακών αυτών στοιχείων. Για την αξιολόγηση της προόδου σε αυτό τον τομέα, η ΤτΕ θα υιοθετήσει ένα πλαίσιο αναφοράς με τριμηνιαίες επικαιροποίησεις της προόδου, ξεκινώντας από τον Ιούνιο 2013».