Τριπλάσιο, σχεδόν, από το αναμενόμενο ενδέχεται να είναι πλέον το έλλειμμα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Η κατάρρευση των εσόδων τόσο από ασφαλιστικές εισφορές, όσο και από τον κρατικό προϋπολογισμό οδηγεί όχι προς ένα έλλειμμα των ασφαλιστικών φορέων στο τέλος του 2015 κοντά στο 1 δισ. ευρώ, αλλά σε ένα έλλειμμα που ενδέχεται να φτάσει ή ακόμα και να ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ.
Ακόμα και αν το κράτος καταβάλλει όλη την χρηματοδότηση που προβλέπει ο προϋπολογισμός του για φέτος –μαζί και μέρος των « υπό κατανομή κονδυλίων» ύψους 400 εκατ. ευρώ που αποτελούν το αποθεματικό του- το έλλειμμα αποκλείεται να πέσει κάτω από 1,7 δις. ευρώ.
Ήδη στο α’ εξάμηνο του 2015, οι ασφαλιστικές εισφορές είναι λιγότερες κατά 900 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρσι.Να σημειωθεί ότι ο κρατικός προϋπολογισμός προέβλεπε φέτος οριακή … αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. Αντ’ αυτού είχαμε μείωση 9,6% έως τον περασμένο Ιούνιο.
Οι ιδιαίτερα κακές αυτές επιδόσεις σημειώθηκαν, μάλιστα, σε συνθήκες ανάπτυξης, σε τρέχουσες τιμές, 0,5-1,5% περίπου στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2015. Τι θα συμβεί όταν η ύφεση φτάσει στο 3% έως 5% στο β΄εξάμηνο λόγω των capital controls;
Στην καλύτερη περίπτωση, λοιπόν, δεν μπορεί να περιμένει κανείς κάτι άλλο από τη συνέχιση της ίδιας πτωτικής τάσης στα έσοδα από εισφορές. Το ζήτημα είναι πως θα κλείσει αυτή η «τρύπα» που αντιστοιχεί στο 5,5% των δαπανών για συντάξεις και άλλες παροχές; Υπάρχουν εναλλακτικές στις περικοπές; Δυστυχώς, μάλλον, όχι με βάση τις σημερινές συνθήκες και πολιτικές που εφαρμόζονται.
· Το κράτος δεν μπορεί να συνεισφέρει άλλα κεφάλαια λόγω των στενών δημοσιονομικών ορίων που έχει θέσει το νέο Μνημόνιο.
· Το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) μπορεί να ενισχύσει μόλις με 450 εκατ. ευρώ τα ελλειμματικά ταμεία (πχ ΙΚΑ, ΟΑΕΕ).
· Παράλληλα, η παρακράτηση 6% που επιβλήθηκε στις κύριες και επικουρικές συντάξεις από αυτό το μήνα, αν και θα μειώσει έμμεσα τις συντάξεις, θα πάει –υποτίθεται τουλάχιστον- στα ταμεία του ΕΟΠΥΥ δίδοντας του ρευστότητα ύψους 425 εκατ. ευρώ.
· Παράλληλα, η εξοικονόμηση που θα προκύψει από την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης αναδρομικά από τις 30 Ιουνίου στον ιδιωτικό τομέα και από 30 Αυγούστου στο δημόσιο, δεν αναμένεται να προξενήσει παρά έμμεση και, μάλλον, πολύ μικρή εξοικονόμηση στα ασφαλιστικά ταμεία.
· Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός μεταξύ των ασφαλιστικών φορέων μπορεί να αφορά μικρά ποσά όπως πχ 200 – 300 εκατ. ευρώ, όπως κάνει το ΙΚΑ κάθε μήνα με τα ασφαλιστικά ταμεία του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Έτσι «μονόδρομος» φαίνεται πως γίνεται –αν μη τι άλλο – η περικοπή των επικουρικών συντάξεων προκειμένου να εξευρεθούν και τα 450 εκατ. ευρώ που προβλέπει το νέο Μνημόνιο για φέτος από τις συνταξιοδοτικές δαπάνες.
Εξάλλου ακόμα και ο ΣΥΡΙΖΑ στο προεκλογικό πρόγραμμα του αναφέρει ως «ισοδύναμο» μέτρο στην εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ( που σύμφωνα με το Μνημόνιο, θα εφαρμοστεί από Νοέμβρη, αν δεν βρεθούν εναλλακτικά μέτρα) την αύξηση των εργοδοτικών εισφορών σε συσχέτιση με την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Αν σκεφτεί κανείς πως η Κομισιόν προβλέπει ύφεση 2,3% φέτος και 1,3% το 2016, τότε είναι μάλλον δύσκολο να φανταστεί κανείς αύξηση των εργοδοτικών εισφορών πριν το… 2017. Έτσι οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις φαίνονται αυτή τη στιγμή αναπότρεπτες.