Στα πρότυπα του αντίστοιχου Σουηδικού δημόσιου κεφαλαιοποιητικού Ταμείου οργανώνει η κυβέρνηση το νέο ταμείο σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου, σχετικά με την ανάγκη να υπάρξει ουσιαστική μετάβαση από ένα αμιγώς διανεμητικό σύστημα σε ένα εν μέρει κεφαλαιοποιητικό, με δεδομένη τη δημογραφική γήρανση του πληθυσμού της χώρας.
Ειδικότερα όπως εξήγησε σε συζήτηση στη dianeosis στη Σουηδία από το 1995 υπάρχουν παράλληλα δύο δημόσια συστήματα ασφάλισης: α) Νοητής κεφαλαιοποίησης παρόμοιο με το σύστημα της επικουρικής που έχουμε σήμερα και β) Κεφαλαιοποιητικό (AP7) παρόμοιο με το σύστημα της επικουρικής που σχεδιάζουμε.
«To κεφαλαιοποιητικό σύστημα σαφώς υπερέχει και προσφέρει πολύ καλύτερες αποδόσεις και από το σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης. Με 1.1% μέσο πληθωρισμό, οι πραγματικές αποδόσεις είναι 1.8% και 4.8%, αντιστοίχως».
Ανέφερε πως η δημογραφική γήρανση αποτελεί πρόβλημα σε όλες τις δυτικές κοινωνίες, οι οποίες σταδιακά μεταρρύθμισαν τα ασφαλιστικά τους συστήματα, ενισχύοντας τα κεφαλαιοποιητικά τους στοιχεία με επιτυχία.
Η υπό σχεδιασμό μεταρρύθμιση
- Αφορά μόνο το κομμάτι της επικουρικής ασφάλισης, που θα παραμείνει δημόσια, αλλά θα μετατραπεί σταδιακά από διανεμητικού συστήματος σε κεφαλαιοποιητικού.
- Η δημόσια επικουρική ασφάλιση σταδιακά μετατρέπεται από διανεμητική σε κεφαλαιοποιητική.
- Νεοεισερχόμενοι με υποχρέωση επικουρικής ασφάλισης και κάτω των 35 ετών σε προαιρετική βάση.
- Αντί οι εισφορές των νέων να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται.
- Κάθε ασφαλισμένος έχει τον ατομικό του κουμπαρά και από αυτόν λαμβάνει την αναλογιστικά ουδέτερη σύνταξή του.
- Επιλογή από μικρό αριθμό επενδυτικών προφίλ
- Επαγγελματική διαχείριση / Ισχυρή Εποπτεία
- Μέγιστη δυνατή διαφάνεια
Κόστος μετάβασης
- Καμία περικοπή συντάξεων «παλαιών» συνταξιούχων – «Ακαθάριστο» κόστος μετάβασης
- Όμως, υψηλότερες επενδύσεις, υψηλότερη παραγωγικότητα, υψηλότερη απασχόληση, υψηλότεροι μισθοί, υψηλότερο ΑΕΠ, υψηλότεροι άμεσοι και έμμεσοι φόροι, υψηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης
- «Καθαρό» κόστος μετάβασης, μόνο όταν αφαιρεθούν τα επιπρόσθετα δημοσιονομικά έσοδα
- Επιπτώσεις σε λόγο Χρέους/ΑΕΠ και από τον παρονομαστή (αλλά και κατοχής ΟΕΔ από το νέο ταμείο)
- Υπό εκπόνηση, αναλογιστική μελέτη, μακροοικονομική μελέτη, μελέτη βιωσιμότητας δημοσίου χρέους