Σε παγκόσμιο επίπεδο τα κράτη προσπαθούν να ισορροπήσουν τα περιοριστικά μέτρα που παίρνουν στο πλαίσιο της διαχείρισης της πανδημίας και το σταδιακό “άνοιγμα” των αγορών τους και του τουρισμού.
της Βίκυς Γερασίμου
Πλέον είναι δεδομένο ότι στην επικείμενη τουριστική περίοδο τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό θα ισχύσει μία νέα κανονικότητα, η οποία θα δημιουργήσει εργασίες στην ασφαλιστική αγορά, που καλείται εν προκειμένω να καλύψει ανάγκες όπως ακυρώσεις κρατήσεων, τεστ και νοσηλείες σε ανθρώπους που στον προορισμό τους διαπιστώνουν ότι είναι φορείς του ιού, μεγαλύτερα διαστήματα παραμονής και καραντίνες σε ξενοδοχεία κ.ο.κ.
Σε αρκετές χώρες του εξωτερικού ζητούν να υπάρχει ταξιδιωτική ασφάλιση, προκειμένου να επιτρέψουν στους επισκέπτες να εισέλθουν στην χώρα. Και ενδεχομένως αυτή να είναι μία τάση που θα δούμε μέσα στο επόμενο δίμηνο να διευρύνεται.
Σε σχετικό άρθρο του το reuters αναφέρει ότι “η αγορά της ασφάλισης ταξιδιού όσον αφορά τον Covid-19 υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 30 με 40 δις δολάρια το χρόνο. Ωστόσο μπορεί σε ένα νέο κύμα πανδημίας η εξέλιξη αυτή να οδηγήσει σε μεγάλες αποζημιώσεις”. Ο Jeremy Murchland, πρόεδρος της εταιρείας Seven Corners με έδρα την Ιντιάνα, αναφέρει ότι “οι ταξιδιώτες είναι πλέον πιο πιθανό να ασφαλίσουν τα ταξίδια τους, καθώς περισσότερες χώρες χρειάζονται κάλυψη COVID-19”. Τα ζητήματα που προκύπτουν για τον τουριστικό κλάδο είναι αναμφίβολα πολλά με κάθε χώρα να εφαρμόζει διαφορετική πολιτική, που ενδέχεται να μεταβάλλεται συχνά, ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα.
Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Δαβιλά, Marketing & Business Development Manager Commercial Department στην Europ Assistance, “η πανδημία και οι συνέπειές της θα λειτουργήσουν ως καταλύτες αλλαγής του τρόπου με τον οποίο ταξιδεύουμε.
Oι συνθήκες που αντιμετωπίζουμε θα αποτελέσουν την αφορμή για να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το ταξίδι ως δαπάνη, αλλά και ως σύνολο γεγονότων (που κάποιο μπορεί να μην εξελιχθεί όπως αναμέναμε). Ανεξάρτητα από το αν θα φτάσουμε (αργά ή σύντομα) σε υποχρεωτικότητα της συγκεκριμένης ασφάλισης στη χώρα μας, πιστεύουμε ότι η ανάγκη για επιστροφή σε κανονικούς ρυθμούς ταξιδιού για πολλές κατηγορίες συνανθρώπων μας (για εργασία, για αναψυχή κλπ) αλλά και η πιθανότητα υγειονομικών κρίσεων, θα στρέψουν σημαντικό ποσοστό ταξιδιωτών προς την ταξιδιωτική ασφάλιση.
Τελικά καταλήγουμε στο κοινό ερώτημα προς το ασφαλιζόμενο κοινό, ανεξαρτήτως κλάδου ασφάλισης: τί κοστίζει περισσότερο, η αποκατάσταση μιας βλάβης (η οποία μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να αποτιμηθεί σε χρήμα ή και χρόνο, κόπο κλπ) ή η εξασφάλιση του πελάτη έναντι πολύ μικρότερου τιμήματος και με εγγυημένες υπηρεσίες. Εμείς στη Europ Assistance απαντάμε και προτρέπουμε τους πελάτες να επιλέγουν το δεύτερο, αφού όπως λέμε “You Live, We Care”.
Μεταξύ των χωρών που η ασφάλιση ταξιδιού θεωρείται υποχρεωτική προς το παρόν και σύμφωνα με το site insuremytrip.com περιλαμβάνονται η Ρωσία, η Νέα Ζηλανδία, το Μεξικό, η Τουρκία, το Κατάρ, ενώ σε συγκεκριμένες χώρες εντός Σένγκεν απαιτούνται συγκεκριμένες παράμετροι στην ασφάλιση προκειμένου κάποιος να μπορεί να εισέλθει στην χώρα.
Ειδικότερα όπως αναφέρεται “εάν κάποιος ταξιδεύει σε οποιονδήποτε από τους 26 παρακάτω προορισμούς, ενδέχεται να του ζητηθεί να επιδείξει συγκεκριμένη ασφάλιση: Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιταλία, Λετονία , Λιχτενστάιν, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Κάτω Χώρες, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία και Ελβετία. Επίσης ενδέχεται, οι πρεσβείες τους να ζητήσουν να αποδείξουν ότι υπάρχει στο συμβόλαιο: κάλυψη 50.000 $ για Ιατρικής Έκτακτη Ανάγκη / Νοσηλεία, κάλυψη 300.000 $ για Εκκένωση και Επαναπατρισμό”.
Νέα κανονικότητα για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Με τους εμβολιασμούς να είναι εν εξελίξει και η Ελλάδα προγραμματίζει να επανεκκινήσει την τουριστική αγορά. Το ζήτημα που εγείρεται για τους επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου είναι πώς θα διαχειριστούν τον κίνδυνο σε περίπτωση που υπάρξουν κρούσματα ή ακυρώσεις για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και τις θέσεις εργασίας.
Όπως εξηγεί ο κ. Β. Δαβιλάς “κατ’ αρχή αναγνωρίζουμε όλοι πόσο ρευστή είναι ακόμη η κατάσταση σε επίπεδο εμβολιασμών αλλά και λόγω των διαδοχικών φάσεων ύφεσης και έξαρσης της πανδημίας. Παρ’ όλα αυτά, το Europ Assistance Group, διαθέτοντας τεχνογνωσία, πρόσβαση σε δεδομένα αλλά και εικόνα από τις 200 και πλέον χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο, έχει αναπτύξει κατάλληλα εργαλεία διαχείρισης του κινδύνου για τις ξενοδοχειακές μονάδες και άλλους φορείς υπηρεσιών τουρισμού. Σημαντικές προσθήκες/καλύψεις σε προγράμματα ταξιδιωτικής βοήθειας, όπως η κάλυψη έναντι ακύρωσης κράτησης (σε περιπτώσεις non refundable προκαταβολών κατοχύρωσης θέσης), η κάλυψη ιατρικών εξόδων (τεστ κλπ.), η κάλυψη εξόδων λόγω παράτασης διαμονής (συνεπεία νόσου ή θετικού τεστ) ή ακόμη και τα έξοδα επαναπατρισμού ή ανανέωσης μιας κράτησης για ταξίδι (το οποίο ματαιώθηκε λόγω συνεπειών Covid), πιστεύουμε ότι συμβάλλουν αποφασιστικά στη διαχείριση του ρίσκου και για τα 2 μέρη (τουριστικούς φορείς και ταξιδιώτες) και τείνουν να αποκαταστήσουν ένα κλίμα ασφάλειας, το οποίο αποτελεί ικανή και αναγκαία συνθήκη για την επανεκκίνηση του τουρισμού. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι τα προγράμματα και οι παραπάνω καλύψεις μπορούν να προσφερθούν στα πλαίσια B2B συνεργασιών και δεν αποτελούν ακόμη έτοιμα τυποποιημένα «προϊόντα» , δεδομένου ότι η εκτίμηση και η τιμολόγηση του ρίσκου επηρεάζεται από πολλαπλούς και διαφορετικούς ανά περίπτωση παράγοντες.
Σε κάθε περίπτωση, συμπληρωματικά αλλά απολύτως απαραίτητα με τις παραπάνω καλύψεις, λειτουργεί η υποδομή που υπάρχει πλησίον του τόπου που θα προσφερθούν οι υπηρεσίες κάλυψης. Η Europ Assistance Greece, με το ευρύτατο δίκτυο συνεργατών της σε όλη την Ελλάδα, την εμπειρία 30 ετών σε υπηρεσίες ταξιδιωτικής βοήθειας καθώς και την υποδομή της σε ανθρώπους (24ωρης λειτουργίας εξειδικευμένο Contact Centre για αποκλειστική υποστήριξη ταξιδιωτικής βοήθειας) αλλά και μέσα, προσφέρει δοκιμασμένη και εγγυημένη ποιότητα υπηρεσιών”.