της Βίκυς Γερασίμου
Είναι άραγε η συνεργατική οικονομία η οικονομία του μέλλοντος; Προχωράμε σταδιακά σε ένα νέο μοντέλο οικονομίας συγκοινωνούντων δοχείων που έρχεται να υποκαταστήσει τον άκρατο καταναλωτισμό των προηγούμενων δεκαετιών και να οδηγήσει στην εξοικονόμηση πόρων, αγαθών και χρημάτων; Και αν ναι μπορεί η συνεργατική οικονομία να εφαρμοστεί αποδοτικά στην ασφαλιστική αγορά ή πρόκειται για μία φενάκη που θα αποκαλυφθεί;
Θετικές και αρνητικές απόψεις έχουν διατυπωθεί επί των peer to peer insurance και την αξιοπιστία που μπορεί να έχει ένα τέτοιο σχήμα. Αναμφίβολα η ιδέα της κοινωνίας και της οικονομίας που μοιράζεται και εξοικονομεί φέρει ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον, ωστόσο υπάρχουν και φωνές που μιλούν απλά για μία… απάτη.
Τι είναι η peer to peer insurance
Μία ομάδα ανθρώπων που ενδιαφέρονται για την ίδια ασφάλιση χρησιμοποιούν μία on line υπηρεσία, καταθέτοντας ο καθένας ένα ποσό για την ασφάλισή του. Ένα ποσό από τα χρήματα που συγκεντρώνονται χρησιμοποιούνται για να αγοραστεί ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο που καλύπτει τους συμμετέχοντες και συνήθως έχει μεγάλο εκπιπτόμενο ποσό. Το υπόλοιπο κεφάλαιο χρησιμοποιείται για να καλυφθεί οποιαδήποτε αποζημίωση προκύψει και όταν τα χρήματα αυτά εξαντληθούν τότε οι αποζημιώσεις καλύπτονται από το συμβόλαιο.
Οι φωνές της ανησυχίας
Σύμφωνα με τον δισεκατομμυριούχο Gyo Guangchang, πρόεδρο της Fosun, η αγορά peer to peer που ανέρχεται στην Κίνα στα 66 δισ. είναι στην ουσία μία απάτη. Το σχόλιο του Guo έρχεται να προστεθεί και σε άλλες επικρίσεις στελεχών σε μία περίοδο που γίνεται έντονη συζήτηση για τη συνεργατική οικονομία και η πολιτεία θέτει νέους κανόνες στη λειτουργία τους.
Επίσης λίγες μέρες πριν ο πρόεδρος της Ping An Insurance της δεύτερης μεγαλύτερης ασφαλιστικής στην Κίνα δήλωσε στους Financial Times ότι οι περισσότεροι “δανειστές” σε εταιρείες peer to peer είναι απατεώνες. Ο πρόεδρος της Ant Finacial Services, θυγατρική της Alibaba διατήρησε επίσης αποστάσεις από τις εταιρείες αυτές και τον τρόπο που λειτουργούν. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρξαν πάντως κατά τους Financial Times περιπτώσεις με πλατφόρμες που εξαφανίστηκαν εν μία νυκτί με δισ. ευρώ εξαγριωμένων καταναλωτών. Τον Φεβρουάριο περισσότεροι από είκοσι άνθρωποι συνελήφθησαν για την εμπλοκή τους στο Ezubao, που αφαίρεσε περίπου 7,6 δισ. από επενδυτές.
Πάντως, σε όλο τον κόσμο έχουν δημιουργηθεί συνεργατικές ασφαλίσεις που έχουν βρει μεγάλη απήχηση από το καταναλωτικό κοινό. Στις ΗΠΑ είναι η Dynamis, στο Παρίσι η Inspeer, στη Νέα Ζηλανδία η PeerCover, στη Γερμανία η Friendsurance, η Lemonade στη Νέα Υόρκη, η Guevara στη Βρετανία και η TongJubao στην Κίνα. Η Zopa ήταν η πρώτη peer to peer insurance που εμφανίστηκε το 2004 και σήμερα έχει περισσότερους από 63.000 ενεργούς “δανειστές”. Το μέλλον θα δείξει πώς θα εξελιχθούν και τι ρόλο ακριβώς θα παίξουν στην ασφαλιστική αγορά.