Ο καταναλωτής, η τεχνολογία και η προληπτική εποπτεία που ασκείται επιπλέον του νέου ρυθμιστικού πλαισίου Solvency II ήταν τα θέματα πάνω στα οποία κινήθηκαν οι συζητήσεις και οι ομιλίες στο 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο της Insurance Europe που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 26 Μαΐου 2016 στο ξενοδοχείο Doubletree Hilton στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας.
Τις εργασίες του Συνεδρίου άνοιξε ο Πρωθυπουργός της Ιρλανδίας, Enda Kenny, ο οποίος αφού εξήρε τον καθοριστικό ρόλο της τοπικής Ασφαλιστικής Αγοράς στην οικονομία αλλά και την κοινωνία της χώρας με περισσότερα από 10 δισ. ευρώ συνολική παραγωγή ετησίως ανακοίνωσε πως τώρα που “τα δύσκολα πέρασαν” για τη χώρα του έχει σκοπό το 2018 να μηδενίσει το έλλειμμα και σε διάστημα 5ετίας να μετατρέψει το Δουβλίνο σε πρωτεύουσα χρηματοοικονομικού ενδιαφέροντος.
Στη συνέχεια, το λόγο είχε ο πρόεδρος της Insurance Europe και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Allianz Γερμανίας, Sergio Balbinot, ο οποίος αφού ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό για την παρουσία του, μίλησε για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε Solvency II και DII προκειμένου να διασφαλιστεί η κεντρική ιδέα ότι ο πελάτης πρέπει να είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Μια πελατοκεντρική προσέγγιση που σύμφωνα με την Insurance Europe μέχρι στιγμής δεν έχει εφαρμοστεί και κινδυνεύει να εκθέσει την εικόνα που έχει η αγορά στο σύνολό της.
«Προκειμένου να συμμορφωθεί με την Οδηγία για την Ασφάλιση Διανομής (DII), τον κανονισμό του συσκευασμένου Retail που βασίζεται στην ασφάλιση Επενδυτικών Προϊόντων (PRIIPs) και στο Solvency II, ένα πρόσωπο που αγοράζει ένα ασφαλιστικό προϊόν θα λαμβάνει πλέον 148 διαφορετικά μέρη προσυμβατικής πληροφόρησης. Αυτό θα βοηθήσει το άτομο να κατανοήσει το προϊόν που αγοράζει; Ή θα βοηθήσει να διατηρήσουν τη φήμη τους οι ασφαλιστές για σαφή και απλή, φιλική επικοινωνία;» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Balbinot κατά τη διάρκεια της ομιλίας του.
Ανησυχίες, που ο Ευρωπαίος Επίτροπος Οικονομικής Σταθερότητας & Οικονομικών Υπηρεσιών, Jonathan Hill, στη μαγνητοφωνημένη ομιλία του που ακολούθησε προσπάθησε να εξαλείψει δηλώνοντας πως οι αρμόδιες επιτροπές έχουν λάβει και επεξεργάζονται τις προτάσεις τους προκειμένου στην έκθεση του καλοκαιριού να τις έχουν συμπεριλάβει.
Σημαντική ήταν όμως και η τοποθέτηση που έγινε από αρκετούς ομιλητές σχετικά με την τεχνολογία και τις αλλαγές που θα φέρει στην παγκόσμια ασφαλιστική αγορά. Το μεγάλο ερώτημα όλων ήταν σε ποιον θα ανήκουν τα “big data” που θα προκύπτουν από τις νέες τεχνολογίες όπως αυτή της τηλεματικής ή των αυτοκινούμενων οχημάτων στον κλάδο αυτοκινήτων αλλά και ποιο θα είναι το μέλλον του συγκεκριμένου κλάδου καθώς σε βάθος χρόνου προβλέπουν σημαντική μείωση του μέσου όρου των τροχαίων ατυχημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο μεγάλο ενδιαφέρον είχε και η συνεδρία με θέμα την τεχνολογία στην οποία συμμετείχαν το μεγαλύτερο μέρος των συνέδρων και μίλησαν ο Valter Trevisani, υπεύθυνος (αντ)ασφαλιστικών θεμάτων του ομίλου Generali και η Cecile Wendling, υπεύθυνη στρατηγικών προβλέψεων του ομίλου AXA.
Και οι δύο ομιλητές παρότι συμφώνησαν στην άποψη ότι η τεχνολογία δεν θα λύσει τα προβλήματα της αγοράς παραδέχτηκαν ότι οι εταιρείες τους έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά σε νέες τεχνολογίες είτε εξαγοράζοντας start up εταιρείες (εξαγορά της start up mydrive από την Generali στην Αγγλία) είτε με τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου το οποίο θα είναι σε θέση να παρακολουθεί τις νέες τάσεις στην τεχνολογία ειδικά στο χώρο των fintech εταιρειών.
Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον επιφύλασσε το τελευταίο πάνελ του συνεδρίου στο οποίο συζητήθηκε τόσο η προληπτική εποπτεία που ασκείται κατά το δοκούν από την εποπτική αρχή κάθε χώρας και πως αυτή – αν είναι υπερβολική – μπορεί να “πνίξει” την εγχώρια ασφαλιστική αγορά καθώς και για τη συνέχεια της παγκόσμιας κρίσης στα χαμηλά επιτόκια σε συνδυασμό με την αδιαφορία του κόσμου για συνταξιοδοτικά προγράμματα που έχουν αναγκάσει ασφαλιστικές εταιρείες να αποχωρήσουν από την αγορά ζωής και συντάξεων μη βλέποντας αλλαγή στο υφιστάμενο κλίμα. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του προέδρου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Μεξικού και Διευθύνοντα Συμβούλου της GNP Seguros:
“Λέμε ότι ακούμε τον πελάτη και του προσφέρουμε λύσεις. Λοιπόν όχι, δεν ακούμε τον πελάτη όταν επιμένουμε να του προσφέρουμε μια υπηρεσία που είναι φανερό ότι δεν θέλει. Για το λόγο αυτό… σε συνδυασμό με την άσχημη κατάσταση η οποία υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει στις παγκόσμιες αγορές, αλλά και λόγο του αυστηρού εποπτικού πλαισίου, αποφασίσαμε να αποσυρθούμε από τους κλάδους ζωής και συντάξεων”.
Τα συμπεράσματά μας από την παρουσία μας στο Συνέδριο είναι ότι αδιαμφισβήτητα η σημασία του είναι τεράστια και πολύπλευρη. Είναι η φωνή της Ευρωπαϊκής Ασφαλιστικής Αγοράς προς όλες τις κατευθύνσεις και κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι η στιγμή που τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν πάνω της δίνοντάς της την ευκαιρία να τοποθετηθεί και να σχολιάσει εξελίξεις και αποφάσεις.
Η δική μας εντύπωση μετά από τρία συνεχή χρόνια που παρακολουθούμε το Συνέδριο είναι ότι χρειάζεται ένα φρεσκάρισμα. Έναν τόνο μεγαλύτερης αισιοδοξίας για το μέλλον, περισσότερο θόρυβο για την υπεραξία που προσφέρει η ασφαλιστική βιομηχανία και ως υπηρεσίες αλλά και ως θεσμικός επενδυτής και φυσικά περισσότερη εξωστρέφεια. Ένα καλύτερο marketing, αν θέλετε, καθώς τα συμπεράσματα και τα μηνύματα που βγαίνουν από τους ομιλητές καθώς και από τα πάνελ είναι ουσιαστικά και γεμάτα χρήσιμες πληροφορίες. Εν αναμονή λοιπόν του επόμενου συνεδρίου στη Ζυρίχη καθώς και του επόμενου μεγάλου ραντεβού που δεν είναι άλλο από του δικού μας 18th Hydra Meeting στις 21 – 23 Σεπτεμβρίου 2016.