Στον αέρα φαίνεται πως είναι οι αποζημιώσεις για τη βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ τόσο από την ασφαλιστική εταιρεία όσο και από το International Oil Pollution Compensation Funds. Και αυτό γιατί ενάμιση χρόνο μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Αταλάντης και την τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή και τις μηνύσεις των δήμων της περιοχής, το πόρισμα του Γ’ Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων που δημοσιεύει η Εφημερίδα των Συντακτών δημιουργεί σημαντικά ζητήματα σε σχέση με τις αποζημιώσεις. Σε περίπτωση που υπάρξει σύνδεση της βύθισης του πλοίου με την πλοιοκτήτρια εταιρεία και δεν εντοπιστεί δολιφθορά από τρίτο όσοι έχουν υποστεί οικονομική ζημία δεν θα αποζημιωθούν.
Ειδικότερα όπως αναφέρεται η βύθισή του προήλθε από «δόλια πράξη του ανοίγματος των επιστομίων θαλάσσης-ερματισμού που είχε ως αποτέλεσμα την κατάκλυση με θαλασσινό νερό χώρων του πλοίου που οδήγησε στη βύθισή του». Και προσθέτει η efsyn.gr “το επόμενο συμπέρασμα του ΑΣΝΑ μόνο οργή μπορεί να προκαλέσει: σε περίπτωση που δεν είχαν ανοιχτεί τα καπάκια των στομίων ή και των θυρίδων επιθεώρησης, τότε το πλοίο θα βυθιζόταν μεν, χωρίς όμως να είχε διαφύγει το φορτίο στη θάλασσα καθώς αυτό θα παρέμενε εγκλωβισμένο μέσα στις σφραγισμένες δεξαμενές” καθώς και πως στην έκθεση του ΑΣΝΑ επισημαίνεται ότι τα «επιστόμια θαλάσσης που χρησιμοποιούνταν και για τον ερματισμό, ήταν δεμένα με σχοινί για να μην μπορούν να ανοίγονται. Αρα κάποιος πήγε και τα άνοιξε. Πρόκειται για σκόπιμη και εγκληματική εις βάρος του πλοίου ενέργεια που το οδήγησε στη βύθισή του”…Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στα δύο μέλη του πληρώματος όπου το Συμβούλιο καταλήγει στο συμπέρασμα ότι “κανείς από τους ανωτέρω δεν επεδίωκε την σωτηρία του πλοίου, αντίθετα, όπως φαίνεται, το επιδιωκόμενο ήταν να αφεθεί το πλοίο να βουλιάξει ανενόχλητο και αβοήθητο. Τούτο καταδεικνύει ότι επρόκειτο για προσχεδιασμένη επιδίωξη που η εξέλιξή της δεν έπρεπε να διαταραχθεί“.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες του id.gr το πλοίο δεν έχει ασφάλιση κύτους και μηχανών αλλά είναι ασφαλισμένο για περιβαλλοντικές ευθύνες έως 5 εκατ. δολάρια στη Lodestar στο Λονδίνο μέσω της εταιρείας Fender Brokers και σε περίπτωση δολιοφθοράς από την πλοιοκτήτρια εταιρεία το ασφαλιστήριο συμβόλαιο δεν αποζημιώνει.
Μετά τη βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ, πολλοί επιχειρηματίες και ιδιώτες που υπέστησαν ζημιές στην περιοχή απευθύνθηκαν στο International Oil Pollution Compensation Funds το οποίο διαθέτει κονδύλια για όσους επλήγησαν οικονομικά από την ρύπανση. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες σε περίπτωση που καταλογιστεί δολιοφθορά στην πλοιοκτήτρια εταιρεία το fund δεν θα προχωρήσει σε αποζημιώσεις με ότι μπορεί αυτό να συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες-οικονομίες.
Συλλήψεις για λαθραία καύσιμα στο Αγία Ζώνη
Το κόστος από το ναυάγιο του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ – Η διαμεσολάβηση στην Ελλάδα
Αγία Ζώνη: Καμία καταγγελία δεν έγινε ποτέ
Τι λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία του Θ. Κουντούρη για το “Αγία Ζώνη ΙΙ”