Της Rebecca Knight*
Οι διαφορές ηλικίας στο χώρο εργασίας αποτελούν συχνά πρόκληση, όμως το δυσκολότερο ίσως είναι να έχετε να αντιμετωπίσετε έναν μικρότερο σε ηλικία προϊστάμενο.
«Δεν είναι τόσο θέμα ηλικίας όσο εμπειρίας», υποστηρίζει ο Peter Cappelli, καθηγητής management στο Wharton School και συγγραφέας του βιβλίου «Managing the Older Worker». Σε άλλη περίπτωση, δεν θα ήταν τόσο σημαντικό ζήτημα. Ας πούμε, για παράδειγμα, ότι κάνετε μαθήματα σκι και ο δάσκαλος είναι 20 χρόνια νεότερος από σας, αλλά ασχολείται με το σκι εδώ και 15 χρόνια. «Κάτι τέτοιο δεν σας ενοχλεί. Αν, όμως, είστε στο χώρο εδώ και 20 χρόνια και ο προϊστάμενός σας τα τελευταία 10 χρόνια, ίσως σκεφτείτε, ‘‘Γιατί δέχομαι εντολές από αυτόν;’’ Η εξουσία του δεν μοιάζει αποδεκτή.»
Οι νεότεροι προϊστάμενοι πιθανότατα θα αυξηθούν καθώς «οι επιχειρήσεις προωθούν νέους millennials σε ηγετικές θέσεις και οι οργανισμοί προσπαθούν περισσότερο να διατηρήσουν τα κορυφαία ταλέντα», σημειώνει η Jeanne C. Meister, συγγραφέας του βιβλίου «The 2020 Workplace». Είναι μία «δυνητικά άβολη και που ενδεχομένως δημιουργεί συγκρούσεις», κατάσταση, αλλά δεν χρειάζεται να είναι έτσι.
Δείτε πώς να αναπτύξετε μία επιτυχημένη επαγγελματική σχέση με τον μικρότερο σε ηλικία προϊστάμενό σας:
ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ:
Πρώτον, «μη θεωρείτε δεδομένο ότι θα είναι κακός προϊστάμενος μόνο και μόνο επειδή είναι νεότερος», λέει ο Cappeli. «Γιατί να εφευρίσκετε προβλήματα πριν υπάρξουν;» Σκεφτείτε θετικά. Και αν δεν μπορείτε να αποφύγετε να σκέφτεστε την κατάσταση, ρωτήστε τον εαυτό σας το εξής: Τι πραγματικά είναι αυτό που με ενοχλεί; Είναι ότι ο προϊστάμενός μου πήρε προαγωγή και εγώ δεν πήρα; Που στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναρωτηθείτε: Θέλω αλήθεια τη θέση του; «Η απάντηση πολλές φορές είναι όχι – ιδιαίτερα αν βρίσκεστε στο τέλος της καριέρας σας και θέλετε να… κατεβάσετε ταχύτητα», προσθέτει.
ΜΗΝ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΣΕ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ:
Ο χώρος εργασίας είναι γεμάτος ηλικιακά στερεότυπα: ο νάρκισσος 60άρης (+) που αρνείται να συνταξιοδοτηθεί, ο 25άρης που μοιάζει να έχει ράψει το κινητό του τηλέφωνο στο αυτί του και ο αποξενωμένος 40άρης, 50άρης που νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του. Πιστέψτε αυτά τα στερεότυπα με δική σας ευθύνη, τονίζει ο Cappelli. Σύμφωνα με την έρευνά του, δεν υπάρχουν πραγματικές διαφορές χαρακτήρων ανάμεσα στις γενικές.
ΔΕΙΞΤΕ ΣΕΒΑΣΜΟ:
Θυμηθείτε: δεν κινούνται όλα γύρω από σας. Ο προϊστάμενός σας ίσως νιώσει άβολα ή ακόμη και φοβισμένος από την εμπειρία σας. Να είστε ευαίσθητοι για αυτά τα συναισθήματα και δείξτε κάποια σεμνότητα. Αναγνωρίστε ότι εσείς και ο προϊστάμενός σας έχετε διαφορετικά ταλέντα και ικανότητες, λέει η Meister.
ΔΩΣΤΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να στηρίξετε το νεότερο και πιθανώς λιγότερο πεπειραμένο προϊστάμενό σας είναι «να του πείτε πράγματα που δεν γνωρίζει», αναφέρει ο Cappelli. Η εμπειρία σας προσδίδει αξιοπιστία. «Χρησιμοποιήστε την για να βοηθήσετε», προσθέτει. Όμως αποφύγετε να είστε συγκαταβατικός ή να φαίνεστε ξερόλας.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ:
Στόχος σας είναι να «εργαστείτε με αυτό το άτομο σαν συνάδελφοι», σημειώνει η Meister, να συνεργαστείτε μαζί του για να οδηγήσετε την ομάδα σας και τον οργανισμό σας στην επιτυχία. Για να παρακινήσετε μία τέτοια συνεργασία, είναι δική σας ευθύνη να τα βρείτε συντηρώντας μία αποτελεσματική, παραγωγική εργασιακή σχέση. «Αν θέλετε ο προϊστάμενός σας να σας θεωρήσει συνεργάτη του», λέει ο Cappelli, «εντοπίστε τα προβλήματά του και βρείτε λύσεις».
ΝΑ ΕΙΣΤΕ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΑΣ:
Ενώ είναι σοφό να μη στέκεστε στην ηλικία σας στο χώρο εργασίας, η εμπειρία και το στάδιο της ζωής σας είναι πολύ σημαντικά για το ποιος είστε. Λοιπόν, τυχαίνει και με το αφεντικό σας να είστε σε διαφορετικές φάσεις της ζωής. Αποδεχτείτε το. Φιλοσοφήστε το, λέει ο Cappelli. «Δεν θα έπρεπε να είναι δύσκολο να φανταστείτε πώς είναι να είστε 30 ετών με παιδιά αν είστε 50 και τα παιδιά σας είναι 20.» Ίσως υπάρχουν τρόποι ακόμη και να συμβουλέψετε το νέο σας προϊστάμενο σε θέματα ζωής. Κάτι τέτοιο θα βελτίωνε αρκετά την κατάσταση.
*Η Rebecca Knight είναι δημοσιογράφος στη Βοστώνη και λέκτορας στο Wesleyan University.
Εγώ πάντως ξεκίνησα γυμναστήριο καλού κακού…….