Διαφάνεια στη χρέωση των υπηρεσιών ιδιωτικής υγείας προβλέπει το άρθρο 12 του σχεδίου νόμου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, με στόχο την εδραίωση της διαφάνειας στις λειτουργίες της αγοράς ιδιωτικής ασφάλισης. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι για κάθε παράβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, επιβάλλεται πρόστιμο που ανέρχεται από δύο χιλιάδες (2.000) έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ.
1. Ο παρέχων σε οργανωμένη μονάδα ιατρικές υπηρεσίες οφείλει να παρέχει στον ασθενή πριν την ανάθεση σε αυτόν της παροχής της υπηρεσίας σαφή, πλήρη και κατανοητή ενημέρωση για το αναμενόμενο κόστος της ιατρικής πράξης ή της θεραπείας. Η ενημέρωση περιλαμβάνει και το πρόσθετο κόστος για την αντιμετώπιση συνεπειών, κινδύνων ή επιπλοκών που πιθανολογούνται να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια της ιατρικής πράξης ή της θεραπείας. Σε περίπτωση που παρέχονται εναλλακτικές θεραπείες με μικρότερο κόστος ο ασθενής ενημερώνεται και γι’ αυτές.
2. Η ενημέρωση του ασθενούς για την προτεινόμενη πράξη σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 3418/2005 εμπεριέχει ή συνοδεύεται από την ενημέρωση για τις οικονομικές επιβαρύνσεις που αυτή συνεπάγεται. Ο ασθενής ενημερώνεται άμεσα σε κάθε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της θεραπείας ή της νοσηλείας προκύπτει εξαιτίας μη προγραμματισμένων ιατρικών πράξεων ή νοσηλείας αύξηση του κόστους σε σχέση με την παρασχεθείσα ενημέρωση.
3. Σε περίπτωση επείγουσας παροχής ιατρικών ή νοσηλευτικών υπηρεσιών για τις οποίες δεν είναι δυνατή ή ιατρικά ενδεδειγμένη η προηγούμενη ενημέρωση του ασθενούς για το κόστος αυτών, η ενημέρωση παρέχεται στα πρόσωπα εκείνα που έχουν εξουσία συναίνεσης για τη διενέργεια των πράξεων αυτών, άλλως στους οικείους του. Η ενημέρωση παρέχεται στον ασθενή αμέσως όταν η κατάσταση της υγείας του το επιτρέπει.
4. Ο παρέχων τις ιατρικές υπηρεσίες οφείλει να ενημερώνει τον ασθενή αν το κόστος της θεραπείας καλύπτεται μερικά ή ολικά από τον ασφαλιστικό οργανισμό του ασθενούς και σε περίπτωση που δεν καλύπτεται για εναλλακτικές θεραπείες που τυγχάνουν μερικής ή ολικής ασφαλιστικής κάλυψης.
5. Σε περίπτωση που χρησιμοποιούνται για την ιατρική πράξη ή τη θεραπεία πρόσθετα υλικά ή φάρμακα, ο ασθενής ενημερώνεται διακριτά για το κόστος των υλικών αυτών. Ο παρέχων τις υπηρεσίες οφείλει να προβαίνει στην προμήθεια των υλικών ή φαρμάκων κατά τρόπο που προστατεύει τα συμφέροντα του ασθενούς.
6. Σε περίπτωση κάλυψης μέρους ή όλων των εξόδων από ασφαλιστική εταιρεία ο ασθενής δικαιούται να απαιτήσει η σύμφωνα με τα παραπάνω ενημέρωση να παρέχεται και στην εταιρεία αυτή. Ο παρέχων την ιατρική υπηρεσία ενημερώνει τον ασθενή για τη δυνατότητα αυτή.
7. Η ενημέρωση, σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, δεν είναι υποχρεωτική εφόσον το κόστος των ιατρικών πράξεων ή της θεραπείας καλύπτεται ολικά από ασφαλιστικό οργανισμό δυνάμει διατάξεων ή ειδικών συμφωνιών.
8. Ο παρέχων κατά την παράγραφο 1 ιατρικές υπηρεσίες οφείλει να αναρτά σε εμφανή, διακεκριμένα και προσιτά για τους ασθενείς σημεία, όπως στους χώρους ιατρικών επισκέψεων ή στους χώρους εισαγωγής ασθενών, καθώς και στην ιστοσελίδα του, αναλυτικό κατάλογο με το κόστος όλων των παρεχομένων βασικών ιατρικών πράξεων και θεραπειών.
9. Δεν επιτρέπεται διαφοροποίηση των τιμών των ιατρικών πράξεων και εργαστηριακών ή παρακλινικών εξετάσεων, εξαιτίας της κατηγορίας νοσηλείας που επιλέγει ο ασθενής καθώς και η διακεκριμένη χρέωση υπηρεσιών που αποτελούν αναπόσπαστο συστατικό μέρος της βασικής υπηρεσίας. Απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση επιβολή αυξημένων χρεώσεων για την ιατρική πράξη, νοσηλεία ή θεραπεία εξαιτίας της μερικής ή ολικής κάλυψης αυτών από ασφαλιστή.
10. Ο ιατρός που παρέχει ανεξάρτητα τις υπηρεσίες του σε ασθενείς, χρησιμοποιώντας τις εγκαταστάσεις και υποδομές παρόχου της παραγράφου 1, οφείλει να διατηρεί σε αυτόν αναλυτικό κατάλογο με το τίμημα των υπηρεσιών του. Στον κατάλογο έχει ελεύθερη πρόσβαση η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος και οι ασφαλιστές που παρέχουν μερική ή ολική ασφαλιστική κάλυψη των υπηρεσιών αυτών.
11. Δαπάνες για νοσηλευτικές ή ιατρικές υπηρεσίες που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο οργανωμένων μονάδων υπηρεσιών υγείας και τελούν σε προφανή δυσαναλογία προς τις παρασχεθείσες υπηρεσίες ή αποκλίνουν υπέρμετρα και αδικαιολόγητα από την ακολουθούμενη συνήθη πρακτική του παρέχοντος τις υπηρεσίες ή από καθιερωμένα ή αναγνωρισμένα πρωτόκολλα θεραπείας είναι κατά το υπερβάλλον μέρος άκυρες και ανίσχυρες. Η καταβολή από τον ασφαλιστή του ασφαλίσματος για την κάλυψη ιατρικών ή νοσηλευτικών εξόδων του ασφαλισμένου δεν αποκλείει τη δυνατότητά του να αμφισβητήσει την αιτία ή το ύψος αυτών, εκτός εάν ο ασφαλιστής έγγραφα και ρητά παραιτείται από το δικαίωμά του αυτό.
12. Το βάρος απόδειξης της τήρησης των υποχρεώσεων του παρόντος άρθρου φέρει ο παρέχων την ιατρική υπηρεσία.
13. Για κάθε παράβαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επιβάλλει πρόστιμο που ανέρχεται από δύο χιλιάδες (2.000) έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ. Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη και συνεκτιμώνται: α) η βαρύτητα της παράβασης, β) η συχνότητα αυτής, γ) η διάρκειά της, δ) οι ειδικές συνθήκες τέλεσής της, ε) η ύπαρξη υπαιτιότητας, στ) ο κύκλος εργασιών του παραβάτη, ζ) οι ανάγκες της γενικής και ειδικής πρόληψης και η) η υπότροπη συμπεριφορά. Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μεριμνά για την εφαρμογή και τον έλεγχο τήρησης των διατάξεων του παρόντος νόμου. Οι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή έχουν απέναντι στους παρόχους των υπηρεσιών υγείας του παρόντος τα μέσα και τις εξουσίες ελέγχου που προβλέπονται για τις παραβιάσεις του ν. 2251/1994.