Τα τελευταία χρόνια όλοι οι μεγάλοι οργανισμοί έρχονται αντιμέτωποι με ορισμένες σταθερές προκλήσεις. Όπως για παράδειγμα ο πληθωρισμός, που επηρεάζει την αγοραστική δύναμη και τον οικονομικό προγραμματισμό των καταναλωτών, συνεπώς οι εταιρείες χρειάζεται να εργάζονται ακόμα πιο εντατικά επάνω στην προσφορά ολοένα και πιο ανταγωνιστικών προϊόντων – ποιοτικά και τιμολογιακά. Οι τεχνολογικές εξελίξεις επίσης επιβάλλουν στους οργανισμούς να έχουν γρήγορα αντανακλαστικά και να θέτουν στο επίκεντρο της στρατηγικής τους την ταχύτητα και την αμεσότητα της εξυπηρέτησης του πελάτη.
Του Αλέξανδρου Σαρρηγεωργίου, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου Eurolife FFH (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Γενάρης 2025)
Σε ό,τι αφορά την ασφαλιστική αγορά τώρα, βασικός μας στόχος είναι η κάλυψη του ασφαλιστικού κενού που υπάρχει στη χώρα μας. Στην Ελλάδα τα ποσοστά ασφάλισης πολιτών και επιχειρήσεων είναι σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης. Αυτό καθιστά ακόμα πιο αναγκαία την παροχή κινήτρων από την Πολιτεία προς τους πολίτες προκειμένου να ασφαλιστούν, καθώς και τη μεγαλύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση γύρω από το ζήτημα. Είναι πολύ θετικά τα βήματα που έγιναν μέσα από τα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης για την υποχρεωτική ασφάλιση των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ, αλλά και την κατάργηση της φορολόγησης 15% στις ασφαλίσεις υγείας για παιδιά μέχρι και 18 ετών. Ωστόσο χρειάζονται κι άλλα, όπως για παράδειγμα το να εκπίπτουν όλα τα ασφάλιστρα από την ασφάλιση υγείας, για όλους, ή το να εκπίπτουν τα χρήματα που τοποθετεί ένας πολίτης σε ένα συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.
Ταυτόχρονα, η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της είναι ζητήματα που απασχολούν όλη την κοινωνία σε μεγάλο βαθμό και που στο άμεσο μέλλον θα γίνουν ακόμη εντονότερα. Προκειμένου να βρεθούν οι σωστές λύσεις για την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων, αλλά και να συνεχίσει να λειτουργεί εύρυθμα η οικονομία μας, πρέπει η Πολιτεία και ο ασφαλιστικός κλάδος να έχουν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας – είναι κάτι που έχω τονίσει πολλές φορές καθώς πραγματικά πιστεύω ότι είναι μονόδρομος.
Σε ό,τι αφορά την Eurolife FFH, εδώ και χρόνια κατέχουμε μια ηγετική θέση στην αγορά και έχουμε δείξει την ισχύ και τη φερεγγυότητά μας. Ο απολογισμός της χρονιάς βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, αλλά φαίνεται ότι αυτή θα κλείσει και φέτος με θετικό πρόσημο για εμάς. Οι αριθμοί σίγουρα είναι μια ξεκάθαρη απόδειξη ότι συνεχίζουμε τη δυναμική μας πορεία. Αλλά δεν αποτελούν το μοναδικό κριτήριο επιτυχίας, τουλάχιστον για εμάς. Αποστολή μας είναι να βρισκόμαστε δίπλα στους ανθρώπους και να αποζημιώνουμε τους ασφαλισμένους μας άμεσα και αποτελεσματικά, όταν μας χρειαστούν δίπλα τους. Αυτή την αποστολή μας θέλουμε να συνεχίσουμε να εκπληρώνουμε, ακόμα πιο καλά, ακόμα πιο γρήγορα. Οι ανάγκες εκείνων που μας εμπιστεύονται αποτελούν προτεραιότητά μας, για αυτό και εργαζόμαστε σκληρά προκειμένου να συνεχίσουμε να είμαστε leaders στην αγορά μας και να πρωτοπορούμε στη χρήση των νέων τεχνολογιών.
Η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς την επόμενη τριετία
Υπάρχει μια σειρά από παράγοντες και τάσεις που θα επηρεάσουν την αγορά μας μέσα στα επόμενα χρόνια, και πεποίθησή μου είναι ότι θα υπάρξει μια σταδιακή ανάπτυξη που θα έρθει ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής αλλαγής, των δημογραφικών τάσεων και της οικονομικής ανάκαμψης. Η ελληνική οικονομία δείχνει εδώ και καιρό σημάδια ανοδικής τάσης μετά την πανδημία και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, και πλέον ηγείται στην Ευρώπη σε αρκετούς σημαντικούς δείκτες. Η συνεχιζόμενη οικονομική ανάπτυξη, με τη βοήθεια της χρηματοδότησης της ΕΕ, και τα έργα υποδομής, θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην αυξημένη ζήτηση ασφάλισης .
Για παράδειγμα ο τουρισμός, αυτό το ζωτικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας, αναπτύσσεται διαρκώς, συνεπώς προϊόντα που σχετίζονται με την ταξιδιωτική ασφάλιση και την κάλυψη για επιχειρήσεις σχετικές με τη φιλοξενία θα έχουν σταθερή ζήτηση και θα εδραιώσουν τον ρόλο της ασφάλισης στη στήριξη του κλάδου.
Παράλληλα, η γήρανση του πληθυσμού της Ελλάδας, μια βασική δημογραφική τάση, θα οδηγήσει σε υψηλότερη ζήτηση για προϊόντα ασφάλισης υγείας όπως και ασφάλισης ζωής, καθώς τα μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα τείνουν να δίνουν περισσότερη έμφαση στην οικονομική ασφάλεια. Ομοίως, θα έχουμε και μια στροφή προς τα προϊόντα που αφορούν τον συνταξιοδοτικό προγραμματισμό, ιδιαίτερα καθώς η εμπιστοσύνη στο χρηματοπιστωτικό σύστημα επιστρέφει.
Πρωταγωνιστικό ρόλο θα παίξει και η τεχνολογία, άρα οι εταιρείες του κλάδου μας δεν μπορούν παρά να συνεχίσουν να επενδύουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη, big data και προηγμένα συστήματα αναλύσεων ώστε να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους και το customer experience. Εδώ έρχονται να προστεθούν και οι νεότερες γενιές, η Gen Z και οι millennials, που επίσης θα «πιέσουν» προς την δημιουργία ακόμα πιο προσωποποιημένων, ευέλικτων και digital-first ασφαλιστικών προϊόντων.
Δε θα λείψουν φυσικά και ζητήματα όπως αλλαγές στις προσδοκίες των καταναλωτών, οι ρυθμιστικές μεταβολές και η κλιματική αλλαγή, οι οποίες θα απαιτήσουν από τους ασφαλιστές να καινοτομούν διαρκώς και να παραμείνουν ευέλικτοι. Όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, καθώς η χώρα μας εκτίθεται όλο και περισσότερο σε φυσικές καταστροφές και κλιματικούς κινδύνους που κλιμακώνονται, όπως οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες, η αγορά μας θα χρειαστεί να προσαρμοστεί διευρύνοντας την γκάμα προϊόντων που έχουν να κάνουν με τους καταστροφικούς αυτούς κινδύνους. Όλες οι εταιρείες θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τη στρατηγική μας για την αξιολόγηση των κινδύνων, και φυσικά να συνεργαστούμε μεταξύ μας αλλά και με την κυβέρνηση, προκειμένου να χτίσουμε το απαιτούμενο resilience.