Το Ιnsurancedaily.gr στο πλαίσιο αφιερώματος με τίτλο «Επαρχία Αγάπη μου – Νομός Αργολίδας» έθεσε μια σειρά από ερωτήσεις στους συνδεδεμένους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές τριών Ασφαλιστικών εταιρειών (Interamerican, Εθνική & Ιντερσαλόνικα Ασφαλιστική) αλλά και σε τρεις του ελεύθερου δικτύου, ζητώντας τους να σκιαγραφήσουν την εικόνα της Ασφαλιστικής Αγοράς στο νομό Αργολίδας.
Σήμερα το λόγο έχει ο Διονύσης Τραγούδας, Αναπληρωτής Διευθυντής στην Επιθεώρηση Νίκου Ντούσα – Εθνική Ασφαλιστική – και υπεύθυνος για το γραφείο της Εταιρείας στην πόλη του Άργους.
Κύριε Τραγούδα, από πότε δραστηριοποιείστε στην Αγορά;
Ξεκίνησα στην Εταιρεία το 1996 ως ασφαλιστικός σύμβουλος στην Πάτρα. Έμεινα για 4-5 χρόνια σε αυτήν τη βαθμίδα και στη συνέχεια εξελίχτηκα σε δόκιμο manager, manager το 2002 και έκτοτε manager που δραστηριοποιούμαι με έδρα την Πάτρα. Βασική μου δραστηριότητα είναι ο νομός Αργολίδος, ενώ εδώ και 7 χρόνια βρίσκομαι στη βαθμίδα του προϊσταμένου γραφείου πωλήσεων πέραν των τελευταίων μηνών που έχω μεταφερθεί στη βαθμίδα του αναπληρωτή Διευθυντή μετά και τις τελευταίες αλλαγές που έκανε η Εταιρεία. Παράλληλα με την Αργολίδα από το 2000 δραστηριοποιούμαι και στο Μεσολόγγι, όπως και όπου αλλού χρειαστούν τη βοήθειά μου σε επίπεδο Επιθεώρησης.
Το γραφείο εδώ στο Άργος πόσους ασφαλιστές μετράει;
Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε έχει γύρω στους οκτώ κωδικούς.
Προχωράμε, λοιπόν, στο πρώτο κομμάτι της συζήτησης. Κλάδος αυτοκινήτων. Υπάρχουν ανασφάλιστα οχήματα;
Η επαρχία είναι πολύ πιο επιεικής στον ανασφάλιστο. Τα τελευταία χρόνια αυτή η προστασία έχει μειωθεί με το πεδίο να γίνεται ολοένα και πιο αυστηρό. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων, ο οποίος κατά τη γνώμη μου δεν είναι μεγάλος, επικεντρώνεται περισσότερο στα αγροτικά Ι.Χ. Εκεί δηλαδή που η κυκλοφορία είναι εντός του Νομού. Εκεί σημειώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός ανασφάλιστων, ο μεγαλύτερος αριθμός αδιαφορίας των οδηγών. Το παράδοξο είναι βέβαια ότι από αυτές τις ομάδες ανθρώπων συναντώνται και τα περισσότερα ατυχήματα. Ίσως λόγω κακής κατάστασης στην οποία βρίσκονται ή λόγω απειρίας.
Ποιοι είναι οι λόγοι που αποφεύγουν να ασφαλίσουν τα οχήματά τους;
Σίγουρα δεν είναι ανασφάλιστοι γιατί ξεχάσαν να ανανεώσουν το συμβόλαιό τους. Είναι απουσία ασφαλιστικής συνείδησης και άγνοια κινδύνου. Δεν γνωρίζει ο κάτοικος της Αργολίδας ποιος είναι ο κίνδυνος οδηγώντας ένα μηχανάκι ή ένα αυτοκίνητο ανασφάλιστο.
Ποιος έχει υποχρέωση να ενημερώσει αυτούς τους ανθρώπους;
Νομίζω ότι είναι υποχρέωση όλων των φορέων. Δυστυχώς αυτός που ενημερώνει περισσότερο από όλους είναι ο ΙΑΒΕΡΗΣ. Τι θέλω να πω; Η πρωτοβουλία μεγάλων ιδιωτικών οργανισμών είναι νομίζω η ασφαλέστερη οδός. Δεν μπορούμε να περιμένουμε από το υπουργείο συγκοινωνιών ή το υπουργείο ανάπτυξης να κάνει ημερίδες για να μορφώσει τον κόσμο. Μπορούμε όμως να το κάνουμε εμείς. Εμείς σαν ανθρώπινο δυναμικό μπορούμε να το κάνουμε κατά μονάδες και με πολύ μικρό budget. Οι εταιρείες όμως, σε συνδυασμό με άλλους οργανισμούς, μπορούν να κάνουν ημερίδες με τις οποίες να μορφώσουν τον κόσμο για το πόσο επικίνδυνο είναι να κυκλοφορεί κάποιος ανασφάλιστος.
Η Αργολίδα είναι ένας τουριστικός προορισμός. Μιλήστε μας για τις Ασφάλειες ξενοδοχείων, όπως και για τις Ασφάλειες σκαφών.
Είμαστε ενεργοί και σε αυτό τον κλάδο, έχουμε πολύ καλά προγράμματα ασφάλισης ξενοδοχείων, έχουμε απευθυνθεί σε πάρα πολλά ξενοδοχεία με τον ανταγωνισμό όμως να είναι υψηλός και σκληρός από μεγάλα ασφαλιστικά γραφεία της Αθήνας.
Η Ασφάλιση σκαφών είναι εξειδικευμένος κλάδος που απευθύνεται σε συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων και περισσότερο στην πόλη του Ναυπλίου. Η εικόνα που έχω όμως είναι ότι όλο και αυξάνεται ο αριθμός των ανθρώπων με σκάφος που αποκτούν ασφαλιστική συνείδηση. Δεν ξέρω αν οφείλεται στην περίοδο που διανύουμε ή από τους αυξημένους ελέγχους της ακτοφυλακής, όπως επίσης και στα υψηλά πρόστιμα. Έρχονται λοιπόν φοβούμενοι τις κυρώσεις και ασφαλίζονται. Από εκεί και πέρα εμείς όπως και στον κλάδο αυτοκινήτων προσπαθούμε να το πάμε ένα βήμα παραπέρα, κάνοντας μεικτή ασφάλιση, ασφάλιση μηχανικών βλαβών κ.λπ.
Ο κόσμος στην Αργολίδα εμπιστεύεται την Εθνική Ασφαλιστική;
To Brand της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Αργολίδα είναι όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα δυνατό. Δυνατό γιατί κουβαλάει ιστορία χρόνων και έχει εκπροσωπηθεί τις τελευταίες δεκαετίες από πάρα πολύ δυνατά ονόματα, όχι μόνο με ασφαλιστικό ήθος αλλά και με προσωπικό ήθος στην κοινωνία της Αργολίδος. Αξιόλογοι άνθρωποι, τοπικοί παράγοντες, που συνέδεσαν τα ονόματά τους με τη φερεγγυότητα της Εταιρείας.
Οπότε πιστεύετε ότι ο ανταγωνισμός στο Νομό είναι υψηλός;
Αν ξεχωρίσουμε την αγορά σε δύο ταμπλό, Ασφάλεια Ζωής & Ασφάλειες γενικών κλάδων, ο ανταγωνισμός στις ασφάλειες ζωής είναι μόνο από το agency – συγκεκριμένα την Interamerican. Η παρουσία πρακτόρων στο Νομό είναι μεγάλη, με μικρή δραστηριότητα στον κλάδο ζωής και υγείας και περισσότερη στους γενικούς κλάδους συγκεκριμένα στο αυτοκίνητο.
Σίγουρα υπάρχουν πράκτορες που είναι πολύ έμπειροι, αξιόλογοι και ηθικοί. Το μεγάλο πρόβλημα στο πρακτορειακό κομμάτι όμως είναι η εκπαίδευση. Το agency έχει ως αυτοσκοπό τη συνεχή διδασκαλία. Όλη η μηχανή του είναι στημένη έτσι ώστε να διδάσκει ο από πάνω τον από κάτω.
Στους πράκτορες δεν υπάρχει ο «από πάνω». Άρα ποιος εκπαιδεύει; Και αν βάλουμε τον κλάδο ζωής στο παιχνίδι τότε η κατάσταση γίνεται λίγο ροκ. Διότι το να γνωρίζει ο πράκτορας και να εκπαιδευτεί για τον καινούργιο τρόπο ασφάλισης ιδίου οχήματος είναι σχετικά εύκολο. Το να μάθει όμως ποιες είναι οι διαφορές του νοσοκομειακού προγράμματος Α με το νοσοκομειακό πρόγραμμα Β και συγκριτικά μεταξύ των εταιρειών τα πράγματα δυσκολεύουν. Πρέπει να βρεθεί λοιπόν ένας μηχανισμός ο οποίος θα εξασφαλίζει το ποιοτικό και κατ’ επέκταση το ηθικό κομμάτι της λειτουργίας ενός πράκτορα. Όπως είναι η επαναπιστοποίηση των ασφαλιστών ένα υποχρεωτικό και αναγκαίο βήμα που όμως άργησε να έρθει αλλά είναι το πρώτο αναγκαίο βήμα από μια σειρά αλλαγών που πρέπει να γίνουν.
Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να υπάρχει μια ελεγκτική επιτροπή η οποία να ελέγχει την ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Μια σκέψη μου είναι εκπρόσωποι από κάθε εταιρεία να μπορούσαν να αποτελούν μια ομάδα οι οποίοι δειγματοληπτικά -είτε Αθήνα είτε επαρχία- να ελέγχουν κάποιους πράκτορες.
Τι εικόνα έχετε για το bancassurance στην πόλη του Άργους;
Έχουμε δυνατή παρουσία με καλή συνεργασία μέχρι στιγμής αν εξαιρέσουμε κάποια λεπτά σημεία που είχαμε διαφοροποιημένες τιμολογήσεις. Νομίζω όμως ότι και από τις δύο πλευρές οι διαφορές που υπήρχαν φρόντισαν να τις εξομαλύνουν. Υπάρχει λοιπόν μια πολύ καλή συνεργασία και κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι και το μεγάλο στοίχημα για την απόλυτη κυριαρχία της Εθνικής στη χώρα διότι μια τόσο μεγάλη τράπεζα με το μεγαλύτερο δίκτυο ασφαλιστών στην Ελλάδα δικαιούται να έχει τον καλύτερο συνδυασμό. Για εμένα είναι το μέλλον. Να τροφοδοτεί ο ένας χώρος τον άλλο.
Και οι Direct πωλήσεις;
Στην επαρχία, λόγω χαμηλής γνώσης διαχείρισης του διαδικτύου σε συνδυασμό με τις σχέσεις που έχουν οι άνθρωποι μεταξύ τους, η διεισδυτικότητά του είναι χαμηλή. Βέβαια αυτές οι σχέσεις μπορεί να αλλάξουν και να μεταφερθούν σε άλλο επίπεδο και όχι σε αυτό των γενικών κλάδων, δηλαδή αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό, με τον Ασφαλιστή να είναι ο προσωπικός ασφαλιστικός σύμβουλος για θέματα ζωής και υγείας αλλά το αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο Online. Νομίζω ότι και αυτό είναι το μέλλον. Με όποια προβλήματα θα δημιουργήσει -καθώς μέχρι στιγμής δεν γίνεται τελείως θεμιτά. Νομίζω ότι το μέλλον των γενικών κλάδων και δη του αυτοκινήτου είναι στο διαδίκτυο. Και νομίζω ότι αυτός είναι και ο λόγος που πάρα πολλά γραφεία έχουν μειώσει τα έσοδά τους και σκέπτονται σοβαρά την περίπτωση συγχωνεύσεων.
Κλάδος Ζωής και Υγείας. Τι εικόνα έχετε;
Χαμηλή Ασφαλιστική συνείδηση, μεγάλη παραπληροφόρηση για όλα τα συμβόλαια που αφορούν τον άνθρωπο (συμβόλαια υγείας, συνταξιοδοτικά, εισοδήματος, πρωτοβάθμιας διαγνωστικής εξέτασης). Ως προς τους όρους, τις παροχές και την αναγκαιότητα ύπαρξης. Τι κάνει και γιατί πρέπει να υπάρχει. Πώς λειτουργεί, πώς αποζημιώνει, ποιο είναι το δίκτυο και ποια η μηχανή που δουλεύει μετά. Μεγάλη παραπληροφόρηση και μεγάλη άγνοια. Παρόλο που η Εθνική υπάρχει χρόνια στο Νομό και έχει ενημερώσει εκατοντάδες – χιλιάδες ανθρώπους, υπάρχει ακόμα μεγάλο κενό. Η εκπαίδευση, ενημέρωση των πολιτών πρέπει να είναι συνεχής, αδιάκοπη και από μεγάλο αριθμό ικανών επαγγελματιών. Ο μόνος που δεν φταίει είναι ο πολίτης. Φταίνε όλοι οι υπόλοιποι και πρώτα απ’ όλα εμείς. Εγώ. Εγώ σαν γραφείο που δεν έχω τόσους συνεργάτες που να κάνουν αυτήν τη δουλειά σε μεγάλο αριθμό και με μεγάλη δύναμη. Χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια από εμάς να αυξήσουμε τον κύκλο των συνεργατών και έστω και κατά μονάδες να μπορούν να βγαίνουν στην αγορά και να ενημερώνουν τον κόσμο. Πρέπει να αντιστραφούν οι ρόλοι και ο κόσμος να έρχεται και να ζητά να ενημερωθεί. Ένα μικρό ποσοστό το κάνει ήδη. Δυστυχώς παρότι είναι σαφές ότι υπάρχει απουσία κρατικής μέριμνας πολύς κόσμος δεν το γνωρίζει και εθελοτυφλεί. Ακούμε εκφράσεις «ο ΟΑΕΕ μου ακόμα δουλεύει». Παραδέχεται ότι δεν είναι όπως ήταν παλιά αλλά θέλει να πιστεύει ότι δουλεύει. Το πρόβλημα οπότε ξεκινάει από εμάς. Αλλά την ενημέρωση του κόσμου – ειδικά της επαρχίας – θα πρέπει να την αναλάβει και το κράτος. Το κράτος είτε με τη μορφή των υπουργείων, που για ευνόητους λόγους είναι αδόκιμο, είτε υποστηρίζοντας τις Ασφαλιστικές εταιρείες μέσω της Ένωσής τους.
Ας μιλήσουμε τώρα για τους Μαύρους Κωδικούς. Υπάρχουν στο Νομό και ποια είναι η άποψή σας;
Ναι υπάρχουν. Ότι είναι μαύροι όμως πειράζει. Οι μαύροι κωδικοί δεν πληρώνουν φόρο, δεν έχουν ποινικές κυρώσεις για το έργο που κάνουν, επιβαρύνουν φοροτεχνικά και σαν ευθύνη και σαν έργο τους περασμένους κωδικούς στα επιμελητήρια, οπότε άποψή μου είναι ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Βέβαια αν θέλουμε να το λύσουμε πρέπει να βρούμε την πηγή της ύπαρξής τους. Τι είναι αυτό που οδηγεί στο να γίνει ένας κωδικός μαύρος; Όσο και να το ψάξουμε ο βασικότερος λόγος που υπάρχει είναι γιατί δεν είναι ικανός να λειτουργήσει νόμιμα.
Μια κατάσταση την οποία συντηρεί και το ίδιο το σύστημα. Ένας προϊστάμενος γραφείου για παράδειγμα βάζει μαύρο κωδικό γιατί είναι μέσα στη φιλοσοφία εκτέλεσης του επαγγέλματός τους να συνεργάζεται και με μαύρους κωδικούς. Δεν λέει εγώ θέλω να έχω 10 ασφαλιστές οι οποίοι θα είναι πιστοποιημένοι και επαγγελματίες. Λέει θέλω να έχω παραγωγή. Οπότε αυτή η φιλοσοφία επηρεάζει ολόκληρη την πυραμίδα με αποτέλεσμα ο δημόσιος υπάλληλος που θέλει να ασφαλίσει κόσμο, αλλά δεν μπορεί λόγω θέσης, να συνεργάζεται μαζί του «μαύρα» προκειμένου να κερδίσει και αυτός.
Υπάρχει πιστεύετε ανάγκη για περισσότερους ασφαλιστές;
Στην Αργολίδα ναι υπάρχει. Αναλογικά υπάρχουν πολύ λιγότεροι ασφαλιστές απ’ ότι έχουμε στην Πάτρα. Αν στους 100 κατοίκους αναλογεί ένας ασφαλιστής στο Άργος, στην Πάτρα αναλογούν τρεις. Δεν τα ξέρω ακριβώς τα νούμερα αλλά μιλάω βάσει της εμπειρίας που έχω όλα αυτά τα χρόνια. Βέβαια υπάρχει μεγάλη βελτίωση στη στρατολόγηση νέων ασφαλιστών. Το επίπεδο των ανθρώπων που έρχονται στις συνεντεύξεις είναι υψηλότερο από αυτό του παρελθόντος με υψηλές προδιαγραφές καριέρας. Υπάρχει επίσης μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων που ενδιαφέρονται για τη δουλειά, ο οποίος οφείλεται και στην άνοδο της σπουδαιότητας του επαγγέλματος αλλά και στη μεγάλη αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια.