Τις δομές πάνω στις οποίες πρέπει να βασιστεί η σύμπραξη του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα στην σύνταξη και την υγεία ανέλυσαν χθες οι συμμετέχοντες στο συνέδριο της Ναυτεμπορικής, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο συμπληρωματικό ρόλο που μπορεί να έχει η ιδιωτική ασφάλιση αλλά και την έλλειψη πρωτοβουλίας από την πλευρά της πολιτείας για να προχωρήσει σε αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στο δεύτερο και τον τρίτο πυλώνα. Όπως αναφέρθηκε χρειάζεται να ανοίξει ουσιαστικά ο διάλογος και να υπάρξουν ξεκάθαροι όροι και διακριτοί ρόλοι.
της Βίκης Γερασίμου
Κατρούγκαλος: Ναι στο δεύτερο και τρίτο πυλώνα με προϋπόθεση το δημόσιο χαρακτήρα του ασφαλιστικού
Στους λόγους για τους οποίους ήταν απαραίτητη η ασφαλιστική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, λόγω των ελλειμμάτων ισονομίας στη λειτουργία του συστήματος ανέλυσε ο κ. Γ. Κατρούγκαλος από τη Βήμα του συνεδρίου της Ναυτεμπορικής. Όπως είπε τα τελευταία χρόνια η ευρωπαική πολιτική τείνει προς την ενίσχυση της παρουσίας των επαγγελματικών ταμείων και του τρίτου πυλώνα, έκβαση που δεν είναι αρνητική, όταν το κράτος μπορεί να εξασφαλίσει ότι το σύστημα θα διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα του και θα παράσχει αξιοπρεπή διαβίωση κατά την περίοδο της συνταξιοδότησης.
Όπως είπε η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού δεν ήταν εύκολη. Ωστόσο, η κυβέρνηση «κατάφερε να διατηρήσει το σύστημα προκαθορισμένων παροχών και αντιστάθηκε στην εισαγωγή ανακεφαλοποιητικού συτήματος. Το σύστημα διατήρησε το δημόσιο χαρακτήρα του και δεν εισήγαγε στοιχεία ιδιωτικής ασφάλισης, που δεν είναι ασύμβατα, φτάνει να υπάρχει η δημόσια προστασία». Πρόσθεσε ότι η μεταρρύθμιση έθιξε στρώματα αντιστοιχίζοντας εισφορές με τα εισοδήματα και «αυτό δεν αποτελεί ανισότητα αλλά κατεξοχήν εφαρμογή της ισότητας».
Στο 9% το έλλειμμα των ταμείων το 2015
Αντιμετωπίζουμε ένα πλήρως χρεοκοπημένο σύστημα. Το 2015 το έλλειμμα των ασφαλιστικών ταμείων ήταν στο 9%. Ενώ θα επρεπε να υπάρχουν 100 δις ευρώ στα αποθεματικά των ταμείων, υπήρχαν 38 δις και στην κρίση χάθηκε ένα μέρος τους με το PSI. Tο σύστημα απέτυχε γιατί δεν παρείχε προστασία σε αυτούς που έπρεπε και ήταν ανάγκη να μεταρρυθμιστεί, καθώς η λειτουργία του δημιουργούσε ελλείμματα και έπρεπε να υπάρξουν κανόνες ισορροπίας.
Γ. Βρούτσης: Το ασφαλιστικό σύστημα αυτοϋπονομεύεται
Ο κ. Βρούτσης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, αναφερόμενος στη μεταρρύθμιση της κυβέρνησης σημείωσε ότι ενώ υιοθέτησε ορισμένες πολιτικές δεν υιοθέτησε το σημείο που αφορούσε το δημοσιονομικό και τη φιλοσοφία του συστήματος. «Μας βρίσκει αντίθετους το ένα ταμείο για όλους, καθώς οι εκπρόσωποι των θεσμών είχαν συμφωνήσει στη δημιουργία τριών ταμείων. Επίσης οι συντελεστές αναπλήρωσης πρέπει να έχουν μια προοδευτικότητα… λειτουργούν τελείως αντίστροφα… Αυτοϋπονομεύεται το σύστημα. Επίσης οι εξοντωτικές εισφορές μηχανικών, γιατρών, δικηγόρων και αγροτών θα αλλάξουν το status και θα οδηγήσουν σε εισφοροδιαφυγή». Οι ασφαλιστικοί συντελεστές μετατρέπονται σε φορολογικούς συντελεστές σύμφωνα με τον κ. Βρούτση, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται το σύστημα και προέβλεψε ότι τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, όταν θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι αποφάσεις, «θα βρεθούμε σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις». Ο Κ. Βρούτσης άσκησε κριτική στον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση χειρίσθηκε την διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των θεσμών λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ανάγκασε την κυβέρνηση να πάρει νέα μέτρα ύψους 3,1 δις ευρώ την στιγμή που στο e-mail Χαρδούβελη οι παρεμβάσεις για το ασφαλιστικό ήταν 310 εκ ευρώ». Κλείνοντας την τοποθέτηση του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ τόνισε ότι «Εγώ ακούω με προσοχή να μιλάνε για μεταρρύθμιση. Θέλω όμως πάντα να είμαι αληθινός και ειλικρινής, να πω απέναντί σας ότι δεν πρόκειται για μεταρρύθμιση. Μεταρρύθμιση είναι να κάνεις κάτι καινούριο, κάτι καινοτόμο. Πρόκειται ουσιαστικά για μια αντιγραφή ενός συστήματος που ήταν έτοιμο να λειτουργήσει».
Επαγγελματικά Ταμεία: Η αναγκαιότητα του δεύτερου πυλώνα ασφάλισης
Την ενίσχυση των συντάξεων μέσα από τα επαγγελματικά ταμεία και τη δυνατότητα ανάπτυξης του δεύτερου πυλώνα στην Ελλάδα συζήτησαν οι συμμετέχοντες στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου.
Σαρρηγεωργίου: Το κράτος πρέπει να δημιουργήσει δομές για τα Επαγγελματικά Ταμεία
Η ελληνική ασφαλιστική αγορά έχει όλα τα εχέγγυα για να διαδραματίσει συμπληρωματικό ρόλο στο ασφαλιστικό σύστημα και να συμβάλλει στην προστασία των ελλήνων πολιτών. «Προαπαιτούμενο» είναι το κράτος να δημιουργήσει τις απαραίτητες δομές για να τεθεί στη σωστή βάση η σχέση του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα και να ρυθμιστεί το σύστημα των επαγγελματικών ταμείων. Αυτό ήταν το μήνυμα του Αλέξανδρου Σαρρηγεωργίου, προέδρου της ΕΑΕΕ από το βήμα του συνεδρίου της Ναυτεμπορικής. Αναφερόμενος σε συστήματα τριών πυλώνων στο εξωτερικό ανέφερε ότι στην Ολλανδία που τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι 94% το 54% καλύπτεται από το κράτος και το 39% από τα επαγγελματικά ταμεία), στη Σουηδία τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 37% – 19%. Σε χώρες που έχουν ανεπτυγμένο σύστημα τριών πυλώνων όπως στην Γαλλία το ενεργητικό των συνταξιοδοτικών ταμείων ως ποσοστό του ΑΕΠ ανέρχεται σε 2,9% στη Γαλλία, σε 99,6% στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε 148,7% στην Ολλανδία.
Δ. Γαβαλάκης: Λύσεις για το ασφαλιστικό
Στο πλαίσιο της ομιλίας του ο κ. Δ. Γαβαλάκης, πρόεδρος της ΕΑΔΕ επισήμανε ότι η ασφαλιστική βιομηχανία πρέπει να συμμετέχει σε κάθε τμήμα πέραν του 1ο πυλώνα και να υπάρξουν φορολογικά κίνητρα για μακροχρόνια διακράτηση συνταξιοδοτικών λογαριασμών. Επίσης ανέφερε ότι:
- To ποσοστό των εισφορών κάθε εργαζομένου ή αυτοαπασχολούμενου μπορεί να περιλαμβάνει και ένα τμήμα ανταποδοτικής σύνταξης κεφαλαιοποιητικού χαρακτήρα σε συγκεκριμένο ποσοστό δίνοντας στον πολίτη το δικαίωμα επιλογής του τρόπου της συνταξιοδοτικής αποταμίευσης”
- Να τμηματοποιηθούν οι υποχρεωτικές και εθελοντικές εισφορές κατά την συνταξιοδότηση με καταμερισμό που ίσως να αγγίζει και περισσότερους από 3 πυλώνες
Μιλτιάδης Νεκτάριος: Οι λύσεις εξισορρόπησης των επαγγελματικών ταμείων
Τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο ασφαλιστικό σύστημα για τους εργαζόμενους μπορεί να εξισορροπήσει για τα επόμενα 500 χρόνια ο δεύτερος πυλώνας, σταθμίζοντας τα βάρη που πρέπει να κρατήσει το κράτος και τα βάρη που πρέπει να εκχωρήσει στους πολίτες (ιδιωτική ασφάλιση). Σύμφωνα με τον κ. Μιλτιάδη Νεκτάριο, καθηγητή ιδιωτικής ασφάλισης στο πανεπιστήμιο Πειραιά, νομοτελειακά το πολιτικό σύστημα θα υποχρεωθεί να θεσπίσει τρεις πυλώνες. Όπως ανέφερε ένα τμήμα της συνταξιοδοτικής προστασίας πρέπει να καλυφθεί από κεφαλοποιητικά συστήματα καθώς αν βασιστεί μόνο στα αναδιανεμητικό με 26% εισφορές, στα 35 χρόνια εξασφαλίζεται ένα ποσοστό αναπλήρωσης που φτάνει maximum στο 50% και σε καμία περίπτωση δεν φτάνει to 80%. Τα Επαγγελματικά Ταμεία μπορούν να αποτελέσουν λύση καθώς λειτουργούν με βάση τους ατομικούς λογαριασμούς και αυτό συνιστά ένα σημαντικό εργαλείο οργάνωσης αποταμίευσης. Πρόσθεσε πως μπορεί επίσης «να αποδοθεί 10% ποσοστό εισφορών στο αναδιανεμητικό και 16 % στο κεφαλαιοποιητικό».
Με απλά μαθηματικά το σύστημα… δεν βγαίνει
«Ο στόχος σε μία κοινωνία όταν σχεδιάζει ένα συνταξιοδοτικό σύστημα είναι να χρησιμοποιήσει και τους 3 πυλώνες για να εξασφαλίσει για τις απερχόμενες γενιές ένα ποσοστό αναπλήρωσης που να μην υπερβαίνει το 75% του μισθού που είχε ο εργαζόμενος. Στα μέσα του 1970 διαπιστώθηκε ότι τα συστήματα δεν ήταν βιώσιμα για τον υπόλοιπο μισό αιώνα στις ανεπτυγμένες οικονομίες. Έρευνα που ανακοινώθηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα έδειξε ότι τα αναδιανεμητικά συστήματα δεν θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις συντάξεις σε ένα επαρκώς φερέγγυα συστήματα και έπρεπε να μειωθεί το μέσο κόστος για την οικονομία τον επόμενο μισό αιώνα. Στην Ελλάδα όταν μετρήθηκε το 2000 ετοιμάζοντας τη μεταρρύθμιση Γιαννίτση το έλλειμμα ήταν 500 δις ευρώ, λίγα χρόνια αργότερα έφτασε στα 700 δις ευρώ. Οι τρεις μεγάλες παρατάξεις της χώρας συγκλίνουν στο εξής: αναδιανεμητικό σύστημα με υψηλές παροχές και συντάξεις. Ακόμα υπάρχει αναπλήρωση 80%, που όμως με απλά μαθηματικά δεν βγαίνει».
Αρτεμις Αναγνώστου: Το μετέωρο βήμα της υποχρεωτικής επαγγελματικής ασφάλισης
Τους λόγους για τους οποίους δεν αναπτύχθηκε ο δεύτερος πυλώνας ανέλυσε η κα Άρτεμις Αναγνώστου – Δεδούλη, Γενική Διευθύντρια του υπουργείου Εργασίας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της μη νόμιμης ταξινόμησης των ταμείων. Όπως είπε το 2012 έγινε αλλαγή με τον Ν. 4052 που ενοποίησε τα επικουρικά και έδωσε τη δυνατότητα σε όποια ταμεία ήθελαν να γίνουν επαγγελματικά. Συνολικά επτά ταμεία υπέβαλαν αίτηση και εγκρίθηκαν τα τέσσερα, που λειτουργούν πλέον ως ΤΕΑ . Τα συγκεκριμένα ταμεία υποκαθιστούν την επικουρική ασφάλιση υπό την προϋπόθεση ότι τηρούν τα κριτήρια ταξινόμησης . Μετά την μετατροπή τους σε επαγγελματικά κατεβλήθη προσπάθεια να διασφαλιστεί η λειτουργία του θεσμού με τον κανονισμό δεοντολογίας και την υπαγωγή τους στην επιτροπή κεφαλαιοαγοράς. Ωστόσο, οι δύο αυτές προσπάθειες αποτέλεσαν casus belli με αποτέλεσμα να ανασταλούν και σήμερα τα επαγγελματικά ταμεία να λειτουργούν χωρίς κανένα έλεγχο, χωρίς να τηρείται μητρώο προς την EIOPA και χωρίς να τηρούνται οι αναλογιστικές μελέτες με σοβαρούς κινδύνους για τους ασφαλισμένους των ταμείων αυτών”.
Σύμπραξη δημοσίου-ιδιωτικού τομέα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και δομών υγείας
Τη θέσπιση σύγχρονου πλαισίου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια περίθαλψη, τα οφέλη για τους πολίτες και το κράτος από μία ουσιαστική συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα συζήτησαν οι ομιλητές του δεύτερου πάνελ:
Γ. Βελιώτης: Χρειάζεται βούληση και πλαίσιο
Το κοινωνικό κράτος δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του και για αυτό σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνονται βήματα και μεταρρυθμίσεις. Δεν υπάρχει ένα μοντέλο για να ακολουθηθεί, ωστόσο πρέπει να υπάρχει βούληση συνεργασία και από τις δύο πλευρές για να υπάρξουν οι σωστές υποδομές και η δημιουργία του κατάλληλου για την Ελλάδα μοντέλου. Όπως ανέφερε ο κ. Γ. Βελιώτης Γενικός Διευθυντής Υγείας και Ομαδικών στον όμιλο Interamerican, στην Ολλανδία χρειάστηκαν 15 χρόνια μέχρι το σύστημα υγείας να καταλήξει στη μορφή που έχει σήμερα. Στην Ελλάδα πρέπει καταρχήν να οριστεί το πλαίσιο των παροχών. Στο παρελθόν έγινε μία προσπάθεια για τη συνεργασία της ιδιωτικής ασφάλισης με τα νοσοκομεία, επί υπουργίας Λοβέρδου, ωστόσο όπως εξήγησε ο κ. Βελιώτης δεν προχώρησε ποτέ, καθώς το αρχικό πλαίσιο που υπήρχε ήταν λανθασμένο.
600 εκατ. ευρώ η ιδιωτική ασφάλιση υγείας στην Ελλάδα
Από τις συνολικές δαπάνες υγείας περίπου το 40% ήταν ιδιωτικές δαπάνες με το μεγαλύτερο μέρος να αποτελούν οι ιδιωτικές υπηρεσίες και όχι η ιδιωτική ασφάλιση. Η ιδιωτική ασφάλιση ανέρχεται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στο παράδειγμα της Ολλανδίας είπε πως επιδοτείται η ιδιωτική ασφάλιση για ένα βασικό πακέτο παροχών με εισοδηματικά κριτήρια και όσοι δεν ασφαλίζονταν είχαν επιβάρυνση στον φορολογικό συντελεστή. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την ανάπτυξη του κλάδου.
Γ. Χατζηθεοδοσίου: Να ανοίξει ο διάλογος για τη σύμπραξη δημοσίου-ιδιωτικού τομέα στην υγεία
Σε καλύτερες υπηρεσίες για τον έλληνα πολίτη μπορεί να οδηγήσει η σύμπραξη μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στην υγεία. Όπως επισήμανε ο κ. Γ. Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του ΕΕΑ, πρέπει να ανοίξει ο διάλογος για το πώς θα βελτιωθούν οι υπηρεσίες για την κοινωνία και το κόστος για το κράτος. Παρά το γεγονός ότι οι δαπάνες στην Ελλάδα για υπηρεσίες υγείας είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη, οι υπηρεσίες δεν καλύπτουν τις ανάγκες των ασθενών. Το 2010 σύμφωνα με το ευρωβαρόμετρο το 70% των Ελλήνων δήλωνε «απογοήτευση» για την ποιότητα παροχών στη δημόσια υγεία, όταν ο μέσος όρος «απογοήτευσης» στην Ευρώπη ανερχόταν στο 30%.
Α. Λοπατατζίδης: Σωστή κατεύθυνση των πόρων του ΕΟΠΥΥ
Η συνεργασία των ιδιωτών με τον ΕΟΠΥΥ έχει μεγάλη σημασία για να δοθεί η δυνατότητα στην ελληνική κοινωνία, -όσοι μπορούν- να μην επιβαρύνουν τους πόρους του συστήματος και τελικά ο φορέας να καλύψει όσους έχουν ανάγκη. Όπως ανέφερε ο κ. Α. Λοπατατζίδης, Σύμβουλος Διοίκησης του Ομίλου Βιοιατρικής, «η καθολική πρόσβαση της κοινωνίας στο φορέα δεν πρέπει να οδηγεί σε κατάχρηση από αυτούς που μπορούν να καλυφθούν με άλλους τρόπους».
Το υπάρχον σύστημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ασφαλισμένων ούτε σε επίπεδο ποιότητας ούτε σε επίπεδο ποσότητας. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2025 τα καταγεγραμμένα περιστατικά ασθενών με καρκίνο θα αυξηθούν κατά 70%, ενώ γενικά το κόστος για τους ασθενείς μεγεθύνεται με τις τιμές των φαρμάκων να κινούνται ανοδικά – σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι και 40%- και περίπου 500 εκατ. ετησίως παραπληρωμές (φακελάκια) να καταβάλλουν οι έλληνες από τα προσωπικά τους εισοδήματα οι έλληνες στα δημόσια νοσοκομεία.
Ε. Μοάτσος: Δημόσιο – Ιδιώτες: Συμπληρωματικότητα και όχι ανταγωνιστικότητα των δύο μερών
Στη συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, που αναγνωρίζει ουσιαστικά τη συμπληρωματικότητα και όχι την ανταγωνιστικότητα των δύο μερών και των ρόλων τους, αναφέρθηκε ο κ. Ε. Μοάτσος Διευθύνων Σύμβουλος στηνAXA Ασφαλιστική. «Στην υγεία το κράτος πρέπει να διασφαλίζει τη βασική περίθαλψη για όλους, αλλά θα πρέπει να μπορεί να το διαχειριστεί με όρους οικονομικούς, δίνοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα στους πολίτες να επιλέξουν την ασφάλιση που επιθυμούν. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν πολλά μοντέλα που έχουν λειτουργήσει και δείχνουν ότι μπορούμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες για τους πολίτες». Στο εξωτερικό υπάρχουν παραδείγματα αποδοτικών μεθόδων διαχείρισης των πόρων των νοσοκομείων, όπως στην Ισπανία όπου συμμετείχαν ασφαλιστικές εταιρείες.
Ν. Μανιαδάκης: Συνεργασία στην υγεία με διαυγές πλαίσιο
Η ανάλυση κόστους-οφέλους μίας επικείμενης συνεργασίας ανάμεσα στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα θα έχει σύμφωνα με τον κ. Ν. Μανιαδάκη θετικές επιπτώσεις τόσο για τους πολίτες όσο και για το κράτος, καθώς θα βελτιωθεί η ποιότητα παροχή υπηρεσιών και ταυτόχρονα θα μειωθούν οι υφιστάμενες δαπάνες. Υπάρχει περιθώριο συνεργασίας, ωστόσο χρειάζεται ξεκάθαρο πλαίσιο το οποίο δεν υπάρχει. Αυτό ανέφερε ο κ. Ν. Μανιαδάκης, Αναπληρωτής Κοσμήτορας στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης σκιαγραφώντας το τοπίο στην υγεία. Όπως είπε «η υγεία στοιχίζει 15 δις ετησίως και πριν από 5 χρόνια η δαπάνη ανερχόταν στα 21 δις. Σύμφωνα μάλιστα με μελέτη του ΟΑΣΕ το ελληνικό σύστημα ήταν αφενός το πιο σπάταλο στην Ευρώπη και αφετέρου σε μορφή άμεσων πληρωμών οι Έλληνες κατέβαλαν μεγάλα ποσά από τα εισοδήματά τους σε ιδιωτικές υπηρεσίες».
Παναγιώτης Γεωργακόπουλος: Παράλληλος ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ με τις ασφαλιστικές εταιρείες
Σαφείς οριοθετήσεις, διακριτοί ρόλοι και διακριτές λειτουργίες είναι τα βασικά συστατικά για να δομήσουμε ένα βιώσιμο σύστημα υγείας. Ο ΕΟΠΠΥ έχει παράλληλο βίο με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Υπάρχουν διαφορετικές ιδεολογικές προσεγγίσεις και ζητούμενο είναι να γεφυρώσουμε τις απόψεις για να φτάσουμε σε υπηρεσίες που καλύπτουν τους πολίτες.
Όσον αφορά τη συνεργασία των ασφαλιστικών εταιρειών με τα δημόσια νοσοκομεία, που δεν τελεσφόρησε, τόνισε ότι σαφώς υπάρχει και ο φόβος της δημιουργίας μη ισότιμων συνθηκών γα τους ασθενείς αλλά και εσωτερικές αντιστάσεις από τα νοσοκομεία και το προσωπικό.
Τρίτος πυλώνας ασφάλισης: Ο συμπληρωματικός ρόλος των ατομικών ασφαλιστηρίων
Την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνταξιοδότησης, την παροχή κινήτρων από την πλευρά της πολιτείας και την ανάπτυξη συντάξιμων αποδοχών σε ατομική βάση συζήτησαν οι ομιλητές της τρίτης ενότητας:
Ν. Σταυρογιάννη: Επένδυση στην εκπαίδευση και κίνητρα για τους πολίτες
Για το συμπληρωματικό ρόλο των ασφαλιστηρίων στον τρίτο πυλώνα ασφάλισης μίλησε η κα Νάντια Σταυρογιάννη, Διευθύνουσα Σύμβουλος της DAS Hellas. To ασφαλιστικό σύστημα με τη σημερινή του μορφή δεν μπορεί να είναι βιώσιμο, όταν η αντιστοιχία εργαζόμενου συνταξιούχου είναι 1/1 και στο παρελθόν ήταν 4-5/1. Εφόσον υπάρξει σωστός σχεδιασμός και βούληση από την πλευρά της πολιτείας το σύστημα των τριών πυλώνων θα ευδοκιμήσει με θετικά αποτελέσματα. Όσον αφορά την υποχρεωτικότητα της ασφάλισης τόνισε ότι η ασφαλιστική αγορά πρέπει πρώτα να επενδύσει στην εκπαίδευση των πολιτών και σαφώς να υπάρξουν κίνητρα που θα βοηθήσουν τους καταναλωτές να ασφαλιστούν.
Γ. Καραβίας: Ξεκάθαροι όροι από την πολιτεία
Πρέπει να υπάρξουν καθαροί όροι από την πλευρά της πολιτείας για να προχωρήσει η σύμπραξη ασφαλιστικών εταιρειών και πολιτείας στο χώρο των συντάξεων με αμοιβαίο όφελος. Σύμφωνα με τον κ. Γ. Καραβία, πρόεδρο του ΣΕΜΑ, «ο πρώτος πυλώνας κατέδειξε ότι στην πράξη το κράτος πτώχευσε και ο 2ος πυλώνας πρέπει να στηριχτεί και να αναζητηθεί η καθαρή σχέση της πολιτείας με τους πολίτες της». Η ασφαλιστική αγορά έχει, ανέφερε, επαγγελματίες που μπορούν να παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στους πελάτες τους.
Ν. Δελένδας: Έλλειψη πολιτικής κινήτρων
Για την έλλειψη φορολογικών κινήτρων που μπορούν να συμβάλλουν στην ασφάλιση των πολιτών μίλησε ο κ. Ν. Δελένδας, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων και Εκπαίδευσης της Eurolife ERB. Σύμφωνα με μελέτη της Insurance Europe για την παροχή κινήτρων στον τρίτο πυλώνα, από όλες τις χώρες της Ευρώπης δύο μόνο δεν έχουν πολιτικές που να συμβάλλουν στην κάλυψη των πολιτών από τον ιδιωτικό τομέα, η Ελλάδα και η Μάλτα – μόνο που η δεύτερη δεν έχει αποταμιευτικά προγράμματα. Επίσης ο κ. Δελένδας ανέφερε ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να κρύβεται πίσω από τα μνημόνια, καθώς υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις όπου έχουν γίνει τομές σε δύσκολες συνθήκες.
Γ. Καντώρος: Κανείς δεν δεσμεύει όταν έχει αβέβαια αποτελέσματα
Για να επενδυθούν κεφάλαια από τις ασφαλιστικές εταιρείες αναγκαία προϋπόθεση είναι να υπάρξει πολιτική βούληση για τη δημιουργία σταθερού πλαισίου. «Κανείς» τόνισε ο κ. Γιάννης Καντώρος, Γενικός Διευθυντής του ομίλου εργασιών της Interamerican, «δεν δεσμεύει πόρους και στρατηγικές όταν έχει αβέβαια αποτελέσματα».
Στον πρώτο πυλώνα είναι πλέον ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχουν επιλογές, στο δεύτερο είναι μαζικός ο χαρακτήρας ασφάλισης και ο τρίτος αφορά προγράμματα tailor made. Στο τρίτο πυλώνα κατευθύνονται κατά βάση αυτοί που έχουν τη δυνατότητα να αποταμιεύσουν -περίπου το 20% του πληθυσμού- χωρίς αυτό βέβαια να αποκλείει και χαμηλότερα οικονομικά στρώματα.
Χορηγός επικοινωνίας στο συνέδριο ήταν το Insurancedaily.gr και το μηνιαίο περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing