Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί βασικό πυλώνα αυτού που αποκαλούμε 4η βιομηχανική επανάσταση, η οποία προσβλέπει στο να υποκαταστήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την ανθρώπινη διανοητική εργασία και τις ανθρώπινες αποφάσεις με εκθετικούς ρυθμούς, τόσο σε αποτελεσματικότητα, όσο και σε ταχύτητα. Δηλαδή ότι ακριβώς έκαναν και οι προηγούμενες 3 επαναστάσεις με τη χειρωνακτική εργασία! Πρακτικά, η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί τον κλάδο της Πληροφορικής που έχει ως σκοπό να αποδώσει στη μηχανή γνωστικές ικανότητες όπως ο άνθρωπος. Αυτό σημαίνει ότι επιδιώκει οι υπολογιστές να ξεφύγουν από την τετριμμένη ικανότητα του να μπορούν απλά να εκτελούν συγκεκριμένες διαδικασίες, και να μπορούν να εμφανίζουν έναν βαθμό συλλογιστικής για να επιλύουν προβλήματα.
του Νίκου Πάσιου, Αεροδιαστημικού μηχανικού, EMBA, Αντιπροέδρου του Ομίλου Τεχνητής Νοημοσύνης AI Catalyst, www.aicatalyst.gr (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Φλεβάρης 2024)
Στον ασφαλιστικό κλάδο, από τις πρώτες εφαρμογές της ΤΝ διεθνώς είναι η εξυπηρέτηση των πελατών όσον αφορά της αποζημίωση ενός τροχαίου ατυχήματος. Η μηχανή μπορεί να επεξεργάζεται τα δεδομένα που έχει καταχωρήσει ένας ασφαλισμένος σε συνδυασμό με τους αισθητήρες ενός αυτοκινήτου και να προετοιμάζει τα σχετικά έγγραφα για την αποζημίωση, έτσι ώστε ο πραγματογνώμονας απλά να παρέμβει για να επιβεβαιώσει/διορθώσει την αναφορά που έχει ήδη προετοιμαστεί. Το αποτέλεσμα στην διαδικασία αυτή είναι σημαντική επιτάχυνση της διαδικασίας και μείωση του διαχειριστικού κόστους.
Κατά τον ίδιο τρόπο, η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει τη διαδικασία ανάληψης του ασφαλιστικού κινδύνου μέσω της ανάλυσης δεδομένων και την πρόβλεψη πιθανών κινδύνων και δυνητικού ύψους ζημιάς.. Αυτό επιτρέπει στις ασφαλιστικές εταιρείες να προσφέρουν πιο προσαρμοσμένα και ανταγωνιστικά προϊόντα και να ανταποκριθούν καλύτερα στις αλλαγές.
Επίσης, η ΤΝ είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την αποτελεσματική καταπολέμηση της ασφαλιστικής απάτης. Ειδικότερα, η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάλυση μεγάλων ποσοτήτων δεδομένων, όπως ιστορικά στοιχεία ασφαλιστικών αποζημιώσεων, πληροφορίες από κάμερες ασφαλείας και δεδομένα από κοινωνικά δίκτυα. Αυτό επιτρέπει τον εντοπισμό ύποπτης συμπεριφοράς, όπως άτομα που υποβάλλουν επανειλημμένως απαιτήσεις για παρόμοια περιστατικά ή παρέχουν ψευδείς πληροφορίες. Επιπλέον, η ΤΝ είναι χρήσιμη στην αυτοματοποίηση της διαδικασίας διερεύνησης της απάτης, μέσω της υποβοήθηση στην ανεύρεση μαρτύρων και παροχής αποδεικτικών στοιχείων, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο χρόνο και πολύτιμους ανθρώπινους πόρους για τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Ιδιαίτερη ωστόσο προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην αλληλεπίδραση των chatbot και των εικονικών βοηθών που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρίες με το κοινό τους. Η χρήση των παραπάνω πράγματι αποτελεί μία σημαντική προσθήκη στο ονομαζόμενο customer experience κυρίως στην εξοικονόμηση χρόνου για τον πελάτη. Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες παρέχουν μία πολύ ευαίσθητη υπηρεσία στους πελάτες τους που επιτάσσει την ενσυναίσθηση και την αναγνώριση των συναισθημάτων, την οποία όπως προαναφέραμε η μηχανή δεν διαθέτει!!
Ένα σημαντικό πρόβλημα είναι ότι τα μοντέλα (π.χ. chatGPT) λειτουργούν λίγο-πολύ ως μαύρα κουτιά και δεν είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί και πώς μια μηχανή έδωσε την συγκεκριμένη απάντηση. Φανταστείτε μια μηχανή που θα σας έλεγε απλά ΝΑΙ/ΟΧΙ στο ερώτημα αν πρέπει για παράδειγμα να αποζημιωθείτε σε μια ασφαλιστική κάλυψη, χωρίς αιτιολόγηση της απάντησης.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο, οποιοδήποτε κρίσιμο περιστατικό ή απάντηση που θα πρέπει να δοθεί σε έναν ασφαλισμένο επιβάλλεται να προωθείται στον υπεύθυνο άνθρωπο υπάλληλο της εταιρίας προκειμένου να χειριστεί την περίπτωση με τον κατάλληλο τρόπο.
Αφήσαμε για το τέλος ένα φιλοσοφικό ερώτημα το οποίο αποτελεί αιτία διχογνωμίας και έχει απασχολήσει πλήθος επιστημόνων και φορέων της κοινωνικής μας ζωής σε διεθνές επίπεδο.
Μπορεί η εφαρμογή της πλήρους Τεχνητής Νοημοσύνης κάποια στιγμή στο μέλλον να απειλήσει την ανθρώπινη ύπαρξη;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι και ναι και όχι. Βρισκόμαστε πολύ μακριά από ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας όπου η μηχανές είναι τόσο έξυπνες, αποκτούν συνείδηση της ύπαρξης τους και στο τέλος εγείρονται εναντίον του ανθρώπου. Αυτή τη στιγμή, η ΤΝ αυτό που κάνει πολύ καλά είναι να παράγει αλληλουχίες λέξεων που απαντούν στην ερώτηση του χρήστη και αυτή η αλληλουχία λέξεων έχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να είναι η απάντηση στην ερώτηση. Ωστόσο, η μηχανή δεν έχει καμία αντίληψη των λέξεων ή των νοημάτων. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που μπορεί να δώσει μια απάντηση που ναι μεν γραμματικά/συντακτικά είναι ορθή, ωστόσο δεν βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα (το φαινόμενο αυτό λέγεται παραίσθηση της μηχανής – hallucination). Ο κίνδυνος έγκειται περισσότερο στην ανθρώπινη ανοησία που θα στηριχθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ευκολία παραγωγής περιεχομένου από την μηχανή και θα πάψει να εμβαθύνει στο αντικείμενο εξειδίκευσής του, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να διακρίνει/αξιολογεί αν τελικά αυτό που του έδωσε η μηχανή ως περιεχόμενο πρέπει να το αποδεχτεί ή όχι.