Σύμφωνα με τα στατιστικά, εννιά στις δέκα νεοφυείς επιχειρήσεις αποτυγχάνουν. «Τι ακριβώς χρειάζεται για να γίνει η δικιά σας επιχείρηση επιτυχημένη;». Με αυτή την ερώτηση, η Shelly Porges από το βήμα του συνεδρίου «Disrupt, Startup, ScaleUp» (Αναστάτωση, Ξεκίνημα, Αναβάθμιση) που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο της παγκόσμιας εβδομάδας επιχειρηματικότητας, ανέλυσε τα τέσσερα «must» που διακρίνουν κάθε επιτυχημένο start up.
Η Shelly Porges έχει δημιουργήσει έξι επιχειρήσεις, αρχικά στο κομμάτι της παροχής συμβουλών προς μεγάλες αμερικανικές τράπεζες, και έχει αποχωρήσει επιτυχημένα από πέντε από αυτές, έχοντας κερδίσει περισσότερα από 200 εκατ. δολάρια. Πρώην στέλεχος της American Express και της Bank of America, αυτήν τη στιγμή προεδρεύει της εθνικής χρηματοδότησης για την καμπάνια «Ready for Hillary».
Ποια είναι τα τέσσερα βήματα που πρέπει να κάνει κάθε νέα επιχείρηση για να είναι επιτυχημένη σύμφωνα με τη Shelly Porges;
Αρχικά, όπως εξήγησε, η ιδέα, το προϊόν της επιχείρησης, θα πρέπει να δίνει λύση σε ένα πραγματικό πρόβλημα, προκειμένου κάποιος να θέλει να δώσει χρήματα για να την αποκτήσει. Θα πρέπει να είναι κατανοητή, συγκεκριμένη και εφαρμόσιμη. Η πρώτη εταιρεία που ίδρυσε η Shelly Porges αφορούσε στην παροχή συγκεκριμένων λύσεων και την πώληση μεθόδων σε μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που έβλεπαν σταδιακά να χάνουν την πελατεία τους στον τομέα των πιστωτικών καρτών. «Γίναμε ειδικοί στον τομέα της αντιμετώπισης της φθοράς των πελατών», είπε χαρακτηριστικά και η εξειδίκευση αυτή της έφερε την πρώτη συμφέρουσα πώληση εταιρείας.
Το επόμενο βήμα αφορά στην εκμετάλλευση του δικτύου των επαφών. Οι πρώην πελάτες είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την προώθηση καταρχήν της ιδέας και τη χρηματοδότησή της και στη συνέχεια για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Υπάρχουν, όπως εξήγησε και αλλού ευκαιρίες για ανεύρεση των αρχικών πόρων, όμως οι άνθρωποι που έχουμε ήδη επαφή μπορούν να αποδειχτούν εξαιρετικά σημαντικοί, αρκεί φυσικά αυτοί να είναι αξιόπιστοι.
Τρίτον, η εκμετάλλευση νέων τεχνολογικών δεδομένων. Η ίδια έφερε σαν παράδειγμα, στα πρώτα της βήματα, την εκμετάλλευση του διαδικτύου. Αν και τότε δεν ήξερε πολλά πράγματα για τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει το διαδίκτυο, αποφάσισε να το εκμεταλλευτεί για την επέκταση των επιχειρήσεών της. «Να είμαστε ανοικτοί σε δυνατότητες ακόμη και αν δεν μας κάνουν να νιώθουμε άνετα. Να βγαίνουμε από τη βολή μας» συμβούλεψε τους νέους υποψήφιους επιχειρηματίες.
Τέλος, η σημαντικότερη κατά τη γνώμη της συμβουλή, είναι «think big». Οι νέοι επιχειρηματίες θα πρέπει να αναπροσαρμόζουν το μοντέλο και τη στρατηγική τους, να σκέπτονται πάντα πως θα κάνουν την ιδέα τους μεγαλύτερη και να παίρνουν παραδείγματα από τις μεθόδους που χρησιμοποιούν άλλες επιτυχημένες επιχειρήσεις και να προχωρούν δυναμικά.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα των ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, όπως τόνισε, είναι ο φόβος της αποτυχίας και η ελλιπής στήριξη της νέας επιχειρηματικότητας από κρατικούς φορείς. Σύμφωνα με την ίδια, το ενδεχόμενο της αποτυχίας αποτελεί τον «Νούμερο 1» φόβο για το 70% των Ελλήνων που θέλουν να υλοποιήσουν την ιδέα τους.
Αν και τη τελευταία διετία παρατηρείται «έκρηξη» από ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις, με κάποιες από αυτές να έχουν κάνει ήδη σημαντικά βήματα εξωστρέφειας, η περιορισμένη μέχρι στιγμής ενίσχυσή τους, τις κρατά μακριά από την επιτυχημένη εξέλιξή τους.
Στην εκδήλωση 50 ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις παρουσίασαν στο κοινό την επιχειρηματική τους ιδέα. Από αυτές επιλέχτηκαν οι 16 καλύτερες καινοτόμες ελληνικές εταιρίες, ενώ στους νικητές δόθηκαν συνολικά ως βραβείο 600 χιλ. ευρώ σε μετρητά και υπηρεσίες.
Οι διαγωνισμοί που διενεργήθηκαν ήταν οι εξής:
• Re-Inspire Greece για ομάδες αποφοίτων λυκείου ή πτυχιούχων πανεπιστημίου που αποφοίτησαν πρόσφατα, με καινοτόμες ιδέες που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη του αγρο-διατροφικού τομέα της χώρας
• ΣΦΕΕ Innovation Project επιβραβεύει την καινοτομία, την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την ανάδειξη καινοτόμων προτάσεων στο χώρο της Υγείας- μία πρωτοβουλία του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος και του οργανισμού Industry Disruptors – Game Changers
• CleanTech Open Global Ideas για τη δημιουργία ενός καθαρού και πράσινου κόσμου
• Get in the Ring , που σκοπό είχε να φέρει σε επαφή νέους και ταλαντούχους επιχειρηματίες με πιθανούς επενδυτές
• Creative Business Cup το παγκόσμιο πρωτάθλημα δημιουργικής επιχειρηματικότητας. Στις δημιουργικές βιομηχανίες εντάσσονται, το σχέδιο, η αρχιτεκτονική, η παραγωγή περιεχομένου, η διαφήμιση κ.ά.
Η Παγκόσμια Εβδομάδα Επιχειρηματικότητας έχει καθιερωθεί πλέον ως μία γιορτή ευκαιριών για τους νέους ανθρώπους παγκοσμίως. Ξεκίνησε το 2007 από τον Carl Schramm, πρώην πρόεδρο και CEO του Kauffman Foundation και τον πρώην Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου, Gordon Brown και έχει ήδη επεκταθεί σε 145 χώρες, ενώ μόνο το 2012 περισσότεροι από 7,5 εκ. άνθρωποι συμμετείχαν σε σχεδόν 20 χιλ. events.
Βίκυ Κουρλιμπίνη
Πηγή:www.capital.gr