Πριν ένα χρόνο, η συντακτική ομάδα του μηνιαίου περιοδικού «Ασφαλιστικό Marketing» αλλά και του Insurancedaily.gr έβαλαν σε εφαρμογή το Project «Επαρχία Αγάπη μου».
του Νίκου Μωράκη
Ένα μεγαλεπήβολο project που απαιτούσε τόσο υψηλές δημοσιογραφικές ικανότητες όσο και την ευελιξία της ομάδας να επισκέπτεται νομούς ανά την Ελλάδα προκειμένου να έρχεται σε επαφή με τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές – πρωταγωνιστές της κάθε πόλης, του κάθε χωριού. Όλα έγιναν όπως σχεδιάστηκαν. Αγοράσαμε έναν κλασικό πολιτικό χάρτη της Ελλάδας, αποφασίσαμε ότι κάθε μήνα θα παρουσιάζουμε και έναν διαφορετικό νομό και καταλήξαμε ότι ο πιο άμεσος και αντικειμενικός τρόπος για να επικοινωνήσουμε με τους ανθρώπους του κάθε νομού είναι μόνο αν οι ασφαλιστικές εταιρείες μας προμήθευαν με ονόματα και διευθύνσεις των συνεργατών τους.
Και έτσι έγινε!
Η επαφή με τις ασφαλιστικές εταιρείες έγινε, το πλάνο των πρώτων τριών νομών ολοκληρώθηκε (Δράμα, Αργολίδα, Κυκλάδες για τους αντίστοιχους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο) και ο δημοσιογράφος μας Νίκος Μωράκης άρχισε να έρχεται σε επαφή με τους συνεργάτες των εταιρειών που συμμετείχαν στο ρεπορτάζ προκειμένου να κλείσει ραντεβού και να γνωρίσει από κοντά τους τοπικούς Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές. Μια κίνηση που εκτιμήθηκε από την πλειονότητά τους καθώς το βασικό τους μόνιμο παράπονο – από τα κλαδικά μέσα ενημέρωσης – ήταν ότι πάντα δεν «ασχολιόντουσαν αρκετά» με την περιφέρεια παρά μόνο με τα μεγάλα αστικά κέντρα και πιο συγκεκριμένα με Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Κάποιοι μας είπαν μάλιστα ότι ήμασταν οι πρώτοι που επιχείρησαν να αναδείξουν την περιφέρεια, κάτι που μετά από έρευνα είδαμε ότι δεν ισχύει καθώς στο παρελθόν παρόμοιο ρεπορτάζ για τους νομούς ανά την Ελλάδα είχε κάνει και ο εκδότης Δημήτρης Ρουχωτάς της «Ασφαλιστικής Αγοράς». Οι καιροί αλλάζουν όμως και το 2016-2017 ήταν η σειρά μας να αναδείξουμε την Ασφαλιστική Αγορά της περιφέρειας. Τους προβληματισμούς, τις ευκαιρίες, τις αθέμιτες πρακτικές αλλά και τον παλμό της κάθε τοπικής αγοράς. Όχι μόνο μέσα από τα δικά μας λόγια αλλά και μέσα από τις απόψεις των ίδιων των ασφαλιστών και διοικητικών. Η πρωτοβουλία μας αγαπήθηκε γρήγορα από την πλειονότητα της Ασφαλιστική Αγοράς και ενώ στην αρχή στην προσπάθειά μας συμμετείχαν μόνο πέντε Ασφαλιστικές Εταιρείες με τους συνεργάτες τους (AXA, Εθνική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Ιντερσαλόνικα & Υδρόγειος) καταλήξαμε στο κλείσιμο του χρόνου να μας εμπιστεύονται για τη δουλειά μας 17 Ασφαλιστικές Εταιρείες δηλαδή σχεδόν το σύνολο της Ασφαλιστικής Αγοράς.
Χαρακτηριστικά σε αυτό το «ταξίδι» μέχρι στιγμής διανύσαμε 2.958 χλμ. οδικώς, μπήκαμε δύο φορές σε αεροπλάνο και άλλες δύο σε καράβι, επισκεφτήκαμε 11 νομούς και μιλήσαμε με παραπάνω από 100 ανθρώπους εκ των οποίων οι 80 από αυτούς συμμετείχαν ονομαστικά στα ρεπορτάζ μας τόσο στο «Ασφαλιστικό Marketing» όσο και στο Insurancedaily.gr. Συνολικά συμμετείχαν 17 Ασφαλιστικές Εταιρείες – άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο ανάλογα το νομό – ενώ σύμφωνα με στοιχεία που συλλέγαμε από τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια των νομών που επισκεφτήκαμε τα ρεπορτάζ μας είχαν ως τελικούς αποδέκτες περίπου 4.475 Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές.
Μαύροι Κωδικοί
Για να είμαστε ειλικρινείς όταν ξεκινήσαμε το εν λόγω εγχείρημα είπαμε ότι είναι και μια καλή ευκαιρία να χαρτογραφήσουμε την Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση στην Ελλάδα. Να βρούμε δηλαδή πόσοι είναι οι εγγεγραμμένοι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Στην πορεία όμως καταλάβαμε ότι αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει εφικτό. Ο λόγος; Μα γιατί το σύστημα, έτσι όπως έχει δομηθεί, επιτρέπει σε πολλούς διαμεσολαβητές να διατηρούν παραπάνω από μία άδειες στα επιμελητήρια (π.χ. άδεια συντονιστή και άδεια ασφαλιστικού συμβούλου) όπως επίσης και να δραστηριοποιείται στο επάγγελμα με μαύρο κωδικό δηλαδή παράνομα αλλά στις πλάτες κάποιου εγγεγραμμένου ασφαλιστικού διαμεσολαβητή.
Το ελληνικό δαιμόνιο βλέπετε οργιάζει στις πόλεις της επαρχίας με τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές να έχουν σκαρφιστεί και την πιο ευφάνταστη κομπίνα ή «πατέντα» προκειμένου να δραστηριοποιούνται στο επάγγελμα. Στη μέχρι στιγμής επαφή μας μαζί τους συναντήσαμε τους τοπικούς δενδράρχες – επιχειρηματίες που κάτω από των κωδικό τους στο επιμελητήριο συντηρούσαν και συντηρούν δεκάδες μαύρους ασφαλιστές. Πρώην πετυχημένους ασφαλιστές που τους έχει ανακληθεί η άδεια λόγω χρεών ή παρανομιών να συνεχίζουν κανονικά τη δουλειά τους μέσα από την άδεια που έχει βγάλει η γυναίκα τους ή το παιδί τους. Ασφαλιστές λαμόγια που έχουν στοχοποιηθεί για την παράνομη δραστηριότητά τους να παραμένουν ελεύθεροι και δραστήριοι και φυσικά ασφαλιστές – εφοριακούς, αστυνομικούς, πρώην και νυν στρατιωτικούς ακόμα και δημάρχους οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι τα αξιώματά τους «τσιμπάνε» πελάτες που τους παραπέμπουν σε κάποιο τοπικό φίλο/συνεργάτη ασφαλιστή κερδίζοντας και αυτοί την προμήθειά τους. Όλα αυτά φυσικά στους γενικούς κλάδους και πιο συγκεκριμένα στον κλάδο αυτοκινήτου που οι γνώσεις για τη σωστή πώληση και ανάλυση αναγκών περισσεύουν και το φτηνό ασφάλιστρο βασιλεύει.
Κλάδος Ζωής & Υγείας
Αντιθέτως στον κλάδο Ζωής & Υγείας η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική. Εκεί τα agency των ασφαλιστικών εταιρειών κατέχουν τη μερίδα του λέοντος με τις τράπεζες μέσω bancassuarance να τα κοντράρουν επικίνδυνα. Θα μιλήσουμε όμως για το bancassurance εκτενέστερα και στη συνέχεια. Η υγεία λοιπόν είναι υπόθεση των επαγγελματιών ασφαλιστικών διαμεσολαβητών που κινδυνεύουν να γίνουν είδος προς εξαφάνιση στην περιφέρεια κυρίως λόγω της αδιαφορίας των νέων ή των ανέργων να επενδύσουν την καριέρα τους στην Ασφαλιστική Αγορά.
Οι ασφαλιστές του agency παρατηρήσαμε στην πλειονότητα των πόλεων που επισκεφτήκαμε έχουν την τάση να «σνομπάρουν» τους ασφαλιστές των λοιπών κλάδων και δη του αυτοκινήτου καθώς πιστεύουν ότι ενώ δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά έχουν μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στο επάγγελμα και κάνουν κάτι τελείως διαφορετικό από εκείνους. Κάτι που δεν μας βρίσκει εντελώς αντίθετους μιας και για να ασχοληθεί ένας Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής με προγράμματα και υπηρεσίες ζωής & υγείας απαιτούνται γνώσεις και υποδομές που αν δεν έχεις περάσει μέσα από agency ασφαλιστικής εταιρείας δύσκολα αποκτάς.
Έτσι στην επαρχία παρατηρείται έντονα η ύπαρξη ασφαλιστών δύο ταχυτήτων εκείνων δηλαδή που έχουν τις γνώσεις και τις υποδομές να ασφαλίσουν για θέματα ζωής & υγείας και των υπολοίπων οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με το αυτοκίνητο. Κάτι που δεν παρατηρείται στις μεγάλες πόλεις καθώς το χάος που επικρατεί εκεί επιτρέπει στον ασφαλιστή να κρύψει την ημιμάθειά του πάνω σε ασφαλιστικά προϊόντα και υπηρεσίες πίσω από συνεργάτες προκειμένου να εξασφαλίσει τον πελάτη.
Bancassurance
Το bancassurance στην περιφέρεια είναι ένα μόνιμο πρόβλημα. Οι κλειστές κοινωνίες στις μικρές πόλεις δημιουργούν έναν έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τραπεζών και Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών που πολλές φορές λειτουργεί εις βάρος των Διαμεσολαβητών. Οι λόγοι πολλοί. Αρχικά οι τράπεζες στην επαρχία είναι παραδοσιακά το μέρος που πολλοί ασφαλισμένοι πηγαίνουν για να καταθέσουν τα ασφάλιστρά τους. Ενώ υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής, όπως κατευθείαν στον Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή ή online, ο κόσμος επιλέγει από συνήθεια να πάει στην τράπεζα όπου εκεί οι υπάλληλοι (σύμφωνα με τις τράπεζες όλοι πιστοποιημένοι) τσιμπάνε τον πελάτη και του κάνουν «καλύτερες» προσφορές για την ασφάλεια που θέλει να ανανεώσει. Εκτός από αυτή την πρακτική όμως οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές κατηγορούν τις τράπεζες ότι ασκούν πίεση στους πελάτες τους να επιλέξουν εκείνες για τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους με το επιχείρημα ότι αφού έχουν δάνειο σε εκείνες (στεγαστικό, επιχειρηματικό) πρέπει να ασφαλιστούν από αυτές. Στην πλειονότητά τους οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές κατηγορούν για αυτές τις πρακτικές πρώτα την Τράπεζα Πειραιώς και μετά την Εθνική Τράπεζα ενώ λιγότερο προκλητικές εμφανίζονται οι τράπεζες Eurobank και Alpha.
Ανασφάλιστα
Τα ανασφάλιστα είναι θέμα στην περιφέρεια. Κάτι η έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης, κάτι τα αγροτικά οχήματα και μηχανήματα που πολλοί νομίζουν ότι επειδή δεν βγαίνουν στην άσφαλτο δεν χρειάζεται να ασφαλιστούν, έχουν εκτινάξει τα ποσοστά ανασφάλιστων οχημάτων στις πόλεις της επαρχίας. Ο κόσμος μας είπαν οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές κοιτάζει να επωφεληθεί ακόμα και 10 ευρώ από την ασφάλεια του αυτοκινήτου του ή επιλέγει να ασφαλίσει μόνο το ένα από τα οχήματά του. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει οδηγήσει και η ελλιπής αστυνόμευση – κατά τόπους – ενώ στα χωριά, συνήθως τα ορεινά, η κατάσταση ξεφεύγει ακόμα πιο πολύ με τους οδηγούς να κυκλοφορούν ακόμα και χωρίς πινακίδες.
Συμπέρασμα
Τα συμπεράσματά μας από τη μέχρι στιγμής περιοδεία μας είναι περίπου τα ίδια για τις πόλεις που επισκεφτήκαμε. Η επαρχία παρουσιάζει μια συνολική εικόνα ως προς τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Δεν διακρίναμε μεγάλες αλλαγές από πόλη σε πόλη ακόμα και αν αυτές τις χωρίζουν αρκετά χιλιόμετρα, για παράδειγμα η πόλη της Δράμας με την πόλη των Χανίων. Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση ασκείται από συγκριτικά λίγα άτομα σε σχέση με τον πληθυσμό της εκάστοτε πόλης ενώ όταν μιλάμε για σφαλίσεις Ζωής & Υγείας εκεί οι ασφαλιστές γίνονται δυσεύρετοι. Οι ασφαλιστικές εταιρείες επιλέγουν να έχουν παρουσία στις πόλεις κυρίως μέσα από συνεργάτες του ανεξάρτητου δικτύου ενώ λίγες είναι οι εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διοικητικά κέντρα και σε μικρότερες πόλεις εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Κατά τόπους υπάρχουν και Σύλλογοι Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, οι οποίοι όμως αντιμετωπίζουν προβλήματα ως προς την επικοινωνία και χρηματοδότηση από τα μέλη τους, αναλαμβάνοντας παράλληλα όμως το δύσκολο έργο να προστατέψουν τα δικαιώματά τους. Οι εταιρείες με το μεγαλύτερο δίκτυο που συναντήσαμε ήταν οι Εθνική, Ιντερσαλόνικα, Ευρωπαϊκή Πίστη, Υδρόγειος και ΑΤΕ. Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας και με τους υπόλοιπους νομούς της Ελλάδας με σκοπό του χρόνου να έχουμε καλύψει αισίως τους 22! Αν θέλετε να μας βοηθήσετε στο έργο μας να καλύψουμε γεωγραφικά την Ασφαλιστική Αγορά της Ελλάδας επικοινωνήστε μαζί μας στα e-mails: info@moraxmedia.gr & nikosmorakis@moraxmedia.gr