Η γέφυρα που κατέρρευσε στην ιταλική πόλη του λιμανιού της Γένοβας θεωρήθηκε ως επίτευγμα της τεχνολογικής καινοτομίας όταν χτίστηκε πριν από πέντε δεκαετίες, αλλά κατέστη αναγκαία η συνεχής συντήρησή της κατά τη διάρκεια των ετών. Η σχεδίασή του ερευνάται τώρα ως πιθανή αιτία για την κατάρρευση του έργου.
Η γέφυρα Morandi κόπηκε στο μεσαίο τμήμα της κατά τη διάρκεια μιας βροχόπτωσης την περασμένη Τρίτη. Οι Ιταλοί εισαγγελείς εστίασαν την έρευνά τους σε ενδεχόμενες ελλείψεις στο σχεδιασμό ή στην ανεπαρκή συντήρηση της γέφυρας που εγκαινιάστηκε το 1967. Τεχνικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι η καταστροφή επισημαίνει τις προκλήσεις της διατήρησης και αποκατάστασης της φθοράς στο χρόνο ανεξάρτητα από το σχεδιασμό της. “Αυτό που δεν αντιλαμβάνεται το ευρύ κοινό είναι ότι οι γέφυρες έχουν σχεδιαστεί στο παρελθόν με διάρκεια ζωής 50 ετών”, δήλωσε ο Neil Hawkins, ομότιμος καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Illinois, ο οποίος ειδικεύεται στον σχεδιασμό ενισχυμένου και προεντεταμένου σκυροδέματος.
“Το περιβάλλον στο οποίο υπάρχει η γέφυρα μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στο πόσο μπορεί να διαρκέσει πέρα από την πενηνταετή διάρκεια ζωής του σχεδιασμού”. Είναι μια καλωδιωμένη γέφυρα που σχεδιάστηκε από τον ιταλικό μηχανικό Riccardo Morandi, ο οποίος πέθανε το 1989. Μεταξύ των ασυνήθιστων χαρακτηριστικών του ήταν τα σκεπασμένα καλώδια παραμονής, τα οποία ο Morandi χρησιμοποίησε σε αρκετά από τα σχέδια της γέφυρας του αντί για τα συνηθέστερα χαλύβδινα καλώδια. Υπάρχουν δύο παρόμοιες γέφυρες στον κόσμο, στη Λιβύη και τη Βενεζουέλα. Οι ειδικοί έχουν πει ότι πολλοί παράγοντες θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην κατάρρευση, συμπεριλαμβανομένης της φθοράς από τις καιρικές συνθήκες και το βάρος οχημάτων που ξεπέρασε τον αρχικό σχεδιασμό.
“Η Γένοβα έχει λιμάνι με ότι αυτό συνεπάγεται για τα υλικά της γέφυρας και είναι επίσης σημαντικό βιομηχανικό κέντρο με ατμοσφαιρική ρύπανση που φθείρει το σκυρόδεμα”, δήλωσε ο Hawkins σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα. “Δεν μπορώ να ξέρω αν έφταιγε κάποιο από αυτά ή αν υπήρχαν σημαντικές ελλείψεις στα θεμέλια. Όλα όμως θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην αποτυχία του έργου.” Ο Antonio Brencich, καθηγητής κατασκευής στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, δήλωσε ότι το σχέδιο έδωσε τη δυνατότητα σε γρήγορη διάβρωση και η γέφυρα είχε συνεχή ανάγκη συντήρησης. Σχέδιο 20 εκατομμυρίων ευρώ (22,7 εκατομμύρια δολάρια) για την αναβάθμιση της ασφάλειας της γέφυρας είχε εγκριθεί λίγο πριν από την κατάρρευση της, με δημόσιες προσφορές που θα υποβληθούν μέχρι τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με την ημερήσια εφημερίδα Il Sole 24 Ore, οι εργασίες βελτίωσης περιελάμβαναν δύο στήλες που υποστήριζαν τη γέφυρα, συμπεριλαμβανομένης και της μιας που κατέρρευσε την Τρίτη. Αλλά ο Brencich, ο οποίος προειδοποίησε πριν από δύο χρόνια ότι ο σχεδιασμός της γέφυρας ήταν αποτυχία, είπε ότι η δομή θα έπρεπε να είχε καταστραφεί αντί να υποβληθεί σε περισσότερες επισκευές.
Η γέφυρα της Γένοβας, μαζί με τις δύο παρόμοιες γέφυρες στη Λιβύη και τη Βενεζουέλα, έχουν επιδεινωθεί με “αδιανόητες ταχύτητες”, δήλωσε ο Μπρέντς στον ιταλικό τηλεοπτικό σταθμό Sky News την Τετάρτη. “Δεδομένου ότι αυτή η γέφυρα ήταν υπό συνεχή συντήρηση, ήρθε η ώρα να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να αντικατασταθεί.” Η ιταλική εταιρεία CNR δήλωσε ότι οι κατασκευές τόσο παλιές όσο η γέφυρα Morandi έχουν ξεπεράσει τη χρονική διάρκεια ζωής τους και η πρόκληση πλέον είναι να αντικατασταθούν τα έργα αυτά.