Τον Φεβρουάριο του 2014 ο κ. Ζορμπάς, Πρόεδρος του Επικουρικού Κεφαλαίου και επικεφαλής του τομέα για τα οχήματα της Ένωσης είχε κάνει τη δήλωση βόμβα σε ραδιοφωνικό σταθμό ότι τα ανασφάλιστα οχήματα αγγίζουν τα 730.000! Η επιτροπή στην οποία συμμετείχαν τα υπουργεία Δημόσιας Τάξης, Μεταφορών, Οικονομικών και εκπρόσωποι της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος και του Επικουρικού Κεφαλαίου, είχε διασταυρώσει τις πληροφορίες από τη βάση δεδομένων του Κέντρου πληροφοριών των ασφαλιστικών εταιρειών, όπου είναι καταχωρημένα όλα τα ασφαλισμένα οχήματα, από το ΚΕΠΥΟ (τέλη κυκλοφορίας) και από το υπουργείο Μεταφορών (έκδοση αδειών κυκλοφορίας) και είχε καταλήξει σε αυτό το απογοητευτικό νούμερο με τον κ. Ζορμπά να δηλώνει ότι τώρα είναι σειρά του ΚΕΠΥΟ να αναλάβει δράση και να στείλει τα γνωστά «ραβασάκια» στους ανασφάλιστους. Τι άλλαξε από τότε;
Στις 5 Μαΐου 2014 η πολιτεία ψήφισε το νόμο 4261 (ΦΕΚ Α 107 05/05/14), προχωρώντας σε αλλαγές όσον αφορά την ασφάλιση οχημάτων με πιο σημαντική την εμπρόθεσμη καταβολή ολόκληρου του ασφαλίστρου προκειμένου να ισχύει η ασφάλεια αλλά και η ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο του κέντρου πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου για την έναρξη και τη διάρκεια ισχύος κάθε νέας ή ανανεωμένης ασφαλιστικής σύμβασης. Μαζί με αυτές τις αλλαγές ο νόμος για τα ανασφάλιστα οχήματα προέβλεπε και αυστηρές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις για τους κατόχους. Παράλληλα η παραγωγή ασφαλίστρων στην αστική ευθύνη οχημάτων σημείωνε μικρές πτώσεις της τάξεως του 7,5% για να κατρακυλήσει έναν χρόνο μετά στο 21,5% κυρίως λόγο μείωση των ασφαλίστρων στον κλάδο έως και 40% φτάνοντας την αγορά κυριολεκτικά στον «πάτο».
Αυτός ο συνδυασμός «φτηνών» συμβολαίων και αυστηρής νομοθεσίας φαίνεται να ώθησε μερίδα των ανασφάλιστων οδηγών να ασφαλίσουν τα οχήματά τους μειώνοντάς τα σε περίπου 500.000. Σημαντική επίτευξη αν αναλογιστεί κανείς ότι τα ραβασάκια δεν φτάσανε ποτέ στους παραλήπτες τους. Όχι όμως αρκετή για να ικανοποιήσει τις προσδοκίες όλων αφού το θέμα συνεχίζει να προκαλεί πονοκέφαλο στις αρμόδιες υπηρεσίες με το κράτος και την ασφαλιστική αγορά να συνεχίζουν να ζημιώνονται. Και ενώ στην Ευρώπη ετοιμάζουν την εγκατάσταση ειδικού συστήματος σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα από τις 31 Μαρτίου του 2018 που θα ειδοποιεί άμεσα και αυτόματα τις αρμόδιες υπηρεσίες για τροχαία ατυχήματα… στην Ελλάδα του 2015 «κυνηγάμε» ακόμα τα ανασφάλιστα μην μπορώντας να συγχρονιστούμε για ακόμη μια φορά με Ευρωπαϊκές οδηγίες.
Την περασμένη Τετάρτη (17/6/2015) η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) σε συνέντευξη τύπου επανέφερε ξανά το θέμα στη δημοσιότητα καλώντας μάλιστα τη γενική γραμματέα δημοσίων εσόδων κ. Κατερίνα Σαββαίδου να τοποθετηθεί για το θέμα. Η κ. Σαββαΐδου ξεκαθάρισε ότι η γενική γραμματεία δεν έχει σκοπό να “πιάσει στον ύπνο τους ανασφάλιστους οδηγούς” αλλά προκειμένου να εξαλειφθεί το φαινόμενο θα πρέπει σύντομα να αναλάβει δράση. Και αυτό γιατί οι ανασφάλιστοι οδηγοί μάλλον αυξάνονται αντί να μειώνονται καθώς σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Ζορμπά η πρόοδος που είχε σημειωθεί χάθηκε καθώς πολύ οδηγοί που είχαν σπεύσει να ασφαλιστούν – (ξε) ασφαλίστηκαν φθάνοντας σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς των αρμοδίων τα ανασφάλιστα στο 1.000.000.
Γίνονται όμως προσπάθειες. Γενικά όχι, ειδικά ναι.
Μια από αυτές είναι και η πρωτοβουλία του Επικουρικού Κεφαλαίου να δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους, μέσω ηλεκτρονικής ιστοσελίδας (www.hic.gr) να διαπιστώσουν αν το αμάξι τους είναι ασφαλισμένο, σε ποια εταιρεία και για ποια περίοδο. Έτσι, σύμφωνα και με τον κ. Ζορμπά, θα εξαλειφθούν και τα κρούσματα «μαϊμού» συμβολαίων ενώ παράλληλα θα μπορούν να «διπλοτσεκάρουν» και οι ίδιοι αν τα στοιχεία τους έχουν καταχωρηθεί σωστά.
Άλλη μια ειδική προσπάθεια είναι αυτή της Επιτροπής Νομικής Προστασίας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών, όπου σύμφωνα με την Πρόεδρό της κ. Νάντια Σταυρογιάννη βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι συζητήσεις προκειμένου οι εταιρείες μέλη της Ένωσης να εντάξουν στα ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτου, παροχή νομικής προστασίας. Έτσι όταν ένα αυτοκίνητο που δεν είναι ασφαλισμένο ή η εταιρεία του δεν ανήκει στην Ένωση προκαλέσει ατύχημα, να μπορεί ο ασφαλισμένος να κάνει χρήση αυτής για να υποστηρίξει τα δικαιώματά του νομικά χωρίς να βάλει το χέρι στην τσέπη.
Είναι φανερό λοιπόν ότι από τη μεριά των Εταιρειών υπάρχει πραγματική διάθεση να σταματήσουν κακές πρακτικές του παρελθόντος που ζημίωναν την αγορά στο σύνολό της. Από την άλλη μεριά το «τέρας» της γραφειοκρατίας δεν αφήνει τις αλλαγές να έρθουν γρήγορα και αποτελεσματικά.
*άρθρο Νίκου Μωράκη από το Ασφαλιστικό Marketing Ιούνιος 2015