ένα κείμενο της LIMRA
Mερικές από τις πιο σημαντικές πληροφορίες που μπορεί να πάρουμε από άλλους (ή να δώσουμε σε άλλους) έχουν σχέση με το είδος της μεταξύ μας επικοινωνίας. Το είδος της Επικοινωνίας όμως σχετίζεται άμεσα με τη Συμπεριφορά μας και με τη Συμπεριφορά των άλλων. Αν η συμπεριφορά είναι ώριμη, από ενήλικο σε ενήλικο και επί του αντικειμένου, σχεδόν πάντα είναι εποικοδομητική. Αν είναι ανώριμη, γονεϊκή ή παιδική και προσωποποιείται, είναι σχεδόν πάντα αντιπαραγωγική. Βοηθώντας ο ένας τον άλλο μ αυτόν τον τρόπο αποκτούμε και οι δύο ευκαιρίες εκμάθησης και κυρίως συνειδητοποιούμε περισσότερο πώς ακριβώς λειτουργούμε και πώς βλέπει ο ένας τον άλλον. Για να σας βοηθήσουμε να αναπτύξετε τη χρήση τεχνικών για την Αμφίδρομη Εποικοδομητική Επικοινωνία είναι αναγκαίο να κατανοήσετε τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της Διαδικασίας. Οι ακόλουθες επτά οδηγίες θα σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε την παραγωγική μέθοδο Επικοινωνίας για να βελτιώσετε τις ικανότητές σας.
1. Η εποικοδομητική κριτική πρέπει να επιδιώκεται από τον υφιστάμενο. Να τη θέλει ή να έχει συμφωνηθεί. Οι παρατηρήσεις που επιβάλλονται έχουν αρνητικά αποτελέσματα.
2. Η κριτική και τα σχόλια γίνονται προς όφελος του αποδέκτη και παραμένουν δικά του. Μπορεί να τα αποδεχθεί, να τα απορρίψει ή να τα χρησιμοποιήσει με όποιον τρόπο επιθυμεί. Ο αποδέκτης δεν έχει καμία υποχρέωση να αλλάξει κάτι.
3. Η κριτική και τα σχόλια είναι «αντίληψη αυτού που τα δίνει». Μπορεί να είναι σωστά ή λανθασμένα, αλλά πρέπει να βασίζονται περισσότερο σε στοιχεία παρά σε υποθέσεις. Τα στοιχεία απορρέουν από αυτά που βλέπουμε, ακούμε και παρατηρούμε, ενώ οι υποθέσεις βασίζονται σε προσωπικά συμπεράσματα και αντιλήψεις!
4. Το σχόλιο το οποίο συζητείται από κοινού από τις δύο πλευρές δίνει την ευκαιρία να ελεγχθούν σε βάθος διάφορες ιδέες και πληροφορίες και δίνει την ευκαιρία στον αποδέκτη να αποφασίσει πώς θα χρησιμοποιήσει και τα δεδομένα που προέκυψαν από ένα σχόλιο.
5. Η κριτική και τα σχόλια πρέπει να είναι χρήσιμα και να έχουν νόημα. Όταν είναι επιφανειακά, επιπόλαια, πολύ αρνητικά, οδηγούν σε άρνηση και σε απομάκρυνση. Ο «χρυσός» κανόνας είναι: «Αναγνώρισε πριν κάνεις κριτική».
6. Η κριτική και τα σχόλια πρέπει να χρησιμοποιούν λέξεις όπως «περισσότερο ή λιγότερο» και όχι απόλυτες, όπως «αυτό ή το άλλο». Οι λέξεις «περισσότερο» ή «λιγότερο» περιλαμβάνουν περιθώρια λάθους και συζήτησης. Για παράδειγμα, η πρόταση «νομίζω ότι θα ήταν καλύτερα αν μιλούσες πιο αργά (ή πιο γρήγορα)» είναι προτιμότερη από το «δεν μίλησες καλά».
7. Οι παρατηρήσεις πρέπει να βασίζονται στον αριθμό των παρατηρήσεων που ο εκπαιδευόμενος μπορεί να κατανοήσει και να χρησιμοποιήσει. Δεν βασίζεται στον αριθμό των παρατηρήσεων που θέλετε να δώσετε. Όταν υπερφορτώνουμε έναν άνθρωπο με πολλές παρατηρήσεις, μπορεί να γίνουμε ενοχλητικοί. Δεν κάνουμε παρατηρήσεις για να ικανοποιήσουμε μια δική μας ανάγκη, αλλά για να βοηθήσουμε κάποιον άλλον.
Η Αμφίδρομη Επικοινωνία απαιτεί κουράγιο, ικανότητα, κατανόηση και σεβασμό για τον εαυτό μας και για τους άλλους. Για να κερδίσουμε και να μάθουμε από αυτή την εμπειρία πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, να παραμένουμε ανοιχτοί και να μην αντιδρούμε με Θυμό για τις θέσεις ή για τις αντιρρήσεις των άλλων. Επίσης, θα πρέπει να σχολιάζουμε αυτόν που μας παρατηρεί ή να προσπαθούμε επίμονα να εξηγήσουμε τη λογική και τα επιχειρήματά μας.