Το 2007, η Κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή και συγκεκριμένα ο Αλογοσκούφης, έδωσε 5 δισ. βοήθεια στις Τράπεζες με τον όρο να παίρνει 10% μέρισμα/προμήθεια, δηλαδή €555 εκατ. Οι Τράπεζες, όμως δεν είχαν Κέρδη, λένε, άρα δεν μπορούμε να τα δώσουμε! Τότε, λέει ο νόμος ήταν δάνειο, φορτώστε τα 5 δισ. στην Επανακεφαλαιοποίηση! Αυτό όμως δεν γίνεται, και έτσι, οι νομικοί σύμβουλοι ψάχνουν να βρουν ένα “νομότυπο” και να μην πληρώσουν οι Τράπεζες τα €555 εκατ. που υποσχέθηκαν και να μην αυξήσουν τα Ελλειμματικά Τραπεζικά Κεφάλαιά τους! Ίδωμεν τι θα σκαρφιστούν… Για να δούμε όμως τι ακριβώς συνέβη μετά από δύο συνεχόμενες αναβολές των συζητήσεων:
Μετά από δύο αναβολές έγινε χθες η συνάντηση στο υπουργείο Οικονομικών των τραπεζιτών (Ένωση Ελληνικών Τραπεζών υπό τον Γ. Ζανιά) με τον Γ. Στουρνάρα με επίσημο θέμα την οριστικοποίηση των όρων ανακεφαλαιοποίησης. Το σχετικό νομοσχέδιο πρέπει να κατατεθεί και να ψηφιστεί πριν την εκταμίευση της δόσης.
Ωστόσο, για μία ακόμη φορά δεν συζητήθηκε το φλέγον ζήτημα που έχει προκύψει με την απόδοση από τις τράπεζες προς το κράτος των 555 εκατ. ευρώ προμήθειας 10% για τις εγγυήσεις που έλαβαν με το νόμο Αλογοσκούφη. Την προηγούμενη εβδομάδα ο Επίτροπος Όλι Ρεν απαντώντας στον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή ξεκαθάρισε ότι το θέμα ερευνάται στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων του νέου Μνημονίου (που λαμβάνουν συνεχώς παρατάσεις).
Όμως, κορυφαίοι τραπεζικοί κύκλοι αναφέρουν ότι λύση έχει βρεθεί και έχει σε μεγάλο βαθμό συμφωνηθεί. Είναι η επιβολή έκτακτης εισφοράς στις τράπεζες με στόχο την είσπραξη αντίστοιχου ποσού.
Μία πρόταση που φέρεται να κερδίζει έδαφος τις τελευτταίες ημέρες είναι να επιβληθεί ένα τέλος μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Άλλες πηγές πρότειναν προ ημερών να υπάρξει εισφορά και μάλιστα προς τους τραπεζοϋπαλλήλους.
Μόνο που άλλες τραπεζικές πηγές αναφέρουν ότι αυτή η λύση βρίσκει σύμφωνους τραπεζίτες κρατικά ελεγχόμενων ιδρυμάτων αλλά όχι όλους. Επίσης αναφέρουν ότι υπάρχει μία εναλλακτική πρόταση, μόνο που έχει ένα πρόβλημα: το χρόνο άφιξης των χρημάτων στα κρατικά ταμεία.
Η δεύτερη αυτή πρόταση προβλέπει τη μικρή αύξηση της προμήθειας που πληρώνουν οι τράπεζες στο δημόσιο όταν παίρνουν από αυτό τις εγγυήσεις για να ζητήσουν ρευστότητα από τις αγορές.
Το σενάριο αυτό όμως έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα. Τα έσοδα δεν θα φτάσουν στα κρατικά ταμεία το 2012, θα φτάσουν σταδιακά.
Αναζητείται λοιπόν τρόπος εγγραφής των εσόδων στο 2012. Γιατί διαφορετικά δημιουργείται δημοσιονομική «τρύπα» στα έσοδα, η οποία θα πρέπει να καλυφθεί από ισόποσα μέτρα (π.χ. νέες περικοπές δαπανών ή αύξηση φόρων το 2012).
Οσο για την αρχική λύση που προέβλεπε ο νόμος Αλογοσκούφη, αυτή της καταβολής μερίσματος, αφού δεν είναι τοκοφόρες οι χρήσεις δεν επιτρέπεται – αναφέρουν τραπεζικές πηγές – να δώσεις μέρισμα. Αν δώσεις τότε τα 5 δισ. ευρώ που έλαβαν το 2008 θα λογίζονται ως τόκοι του δανείου. Τότε, το ποσό θα διαγραφεί ισόποσα από το ενεργητικό των τραπεζών και θα δημιουργηθεί 5 δισ. ευρώ επιπλέον «τρύπα» που θα πρέπει να καλύψει (το κράτος) με την ανακεφαλαιοποίηση…
Σε κάθε περίπτωση, αναφέρουν αρμόδια στελέχη, με τέλος, έκτακτη εισφορά ή άλλο τρόπο λύνεται το πρόβλημα του 2012. Όχι όμως και ο τρόπος είσπραξης των επομένων ετών που ακόμη αναζητείται….