Όταν οι σειρήνες πολέμου ηχούν στο λιμάνι του Ισραήλ προειδοποιώντας για επίθεση με πυραύλους οι εργαζόμενοι σταματούν να δουλεύουν και κρύβονται στα καταφύγια. Έτσι λειτουργεί το λιμάνι Ashdod. Τα ποσοστά ασφάλισης κινδύνου πολέμου έχουν δεκαπλασιαστεί τις τελευταίες ημέρες στα λιμάνια του Ισραήλ, ενώ τα ασφάλιστρα αναμένεται να παραμείνουν υψηλά έως ότου επιτευχθεί επίσημη κατάπαυση του πυρός.
Είναι ένας ασυνήθιστος τρόπος για ένα λιμάνι να διατηρείται σε λειτουργία, αλλά έχει γίνει το μόνο μέσο για να συνεχίσουν να κινούνται οι γραμμές ανεφοδιασμού σε καιρό πολέμου. Ολόκληρο το λιμάνι είναι διάσπαρτο με προστατευτικά καταφύγια και ο χρόνος αναμονής για το προσωπικό υπό προστασία είναι περίπου 10 λεπτά για να διασφαλιστεί ότι ακόμη και μετά την πτώση ενός πυραύλου δεν υπάρχει κίνδυνος πτώσης θραυσμάτων, δήλωσε στο Reuters ο επιστάτης του λιμανιού, Γιγκάλ Μπεν Καλίφα.
«Μετά από αυτό, όλοι επιστρέφουν στη δουλειά», είπε κοιτάζοντας τα πλοία να ξεφορτώνονται.
«Το λιμάνι του Ashdod είναι η αρτηρία της οικονομίας του Ισραήλ και κάνουμε τα πάντα για να διασφαλίσουμε ότι αυτό δεν θα καταστραφεί».
Αντιπροσωπεύει το 40% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου του Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων των εισαγωγών και των εξαγωγών. Το λιμάνι δεν έχει λάβει καμία άμεση επίθεση με ρουκέτες μέχρι στιγμής, αλλά έχει δεχθεί οικονομικό πλήγμα τις τελευταίες εβδομάδες.
Τουλάχιστον 20 πλοία επέλεξαν να εκτραπούν από το Ashdod στο λιμάνι της Χάιφα του βόρειου Ισραήλ τις τελευταίες εβδομάδες και το λιμάνι έχει σημειώσει πτώση 30% σε όγκο κάθε εβδομάδα, δήλωσε ο Shaul Schneider, πρόεδρος του συμβουλίου του Port of Ashdod.
«Πιστεύουμε ότι σε μερικές εβδομάδες θα αλλάξει και θα επανέλθουμε στο φυσιολογικό», είπε, προσθέτοντας ότι μιλούσαν με ναυτιλιακές εταιρείες και εισαγωγείς για να τους καθησυχάσουν.
«Συνεχίζουμε να λειτουργούμε υπό πυρά», είπε.
Πάνω από 7.600 ρουκέτες έχουν εκτοξευθεί προς το Ισραήλ από τις 7 Οκτωβρίου από τη Γάζα, σύμφωνα με στοιχεία της ισραηλινής κυβέρνησης, ενώ έχουν σημειωθεί επανειλημμένες συγκρούσεις κατά μήκος των βόρειων συνόρων.
Δεκάδες ρουκέτες είχαν βάλει στο στόχαστρο το Ashdod, είπε ο Arieh Itach, αξιωματικός ασφαλείας του δήμου Ashdod, αρνούμενος να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
«Ο πληθυσμός μας είναι εκπαιδευμένος και ξέρει τι να κάνει… αλλά όταν χτυπούν πύραυλοι, πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με ταχύτητα, να εκκενώσουμε τους τραυματίες και να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ζημιά».
Το μικρότερο λιμάνι της Ασκελόν, που είναι το πλησιέστερο στη Γάζα, έχει κλείσει προς το παρόν λόγω της κατάστασης. Το Ashdod και η Haifa είναι τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Ο Robert Peters, με τη βρετανική εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας Ambrey, δήλωσε ότι συμβουλεύει τους πελάτες ότι τα πλοία μπορούν να προσεγγίσουν στο Ashdod.
«Συμβουλεύουμε τα πλοία να περιμένουν πιο μακριά από ό,τι συνήθως, δεδομένου του κινδύνου παράπλευρης ζημιάς στη θάλασσα», είπε.
«Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δει κανένα εμπορικό σκάφος να έχει υποστεί ζημιές στο λιμάνι, το οποίο εκτιμούμε ότι είναι πιθανό να οφείλεται στο Iron Dome», είπε.
Ο χρόνος παραμονής για τις εισαγωγές στο Ashdod, οι οποίες μετρούν τον αριθμό των ημερών που χρειάζεται ένα εμπορευματοκιβώτιο για να εκφορτιστεί, μειώθηκε σε 1,8 ημέρες έως τις 17 Οκτωβρίου έναντι 3,4 ημερών τον Σεπτέμβριο.