Συνέντευξη του Αλέξανδρου Ραφαηλίδη, Προέδρου της ΕΑΔΕ, Προέδρου της ΠΟΑΔ και Γενικού Γραμματέα της ΕΕΑΕ, ο οποίος μας μίλησε μεταξύ άλλων για τη μέχρι σήμερα συνεισφορά των συλλογικών φορέων των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών προς τα μέλη τους, για το πόσο ευρεία είναι η συμμετοχή των Διαμεσολαβητών στους διάφορους συλλογικούς φορείς, αλλά και την ανάγκη να αναβαθμιστεί η ασφαλιστική βιομηχανία προκειμένου να παίξει το ρόλο που διαφαίνεται ότι πρέπει να διαδραματίσει μετά την κατάρρευση της κοινωνικής ασφάλισης.
Έχετε πλούσια συνδικαλιστική δράση και επί του παρόντος είστε Πρόεδρος της ΠΟΑΔ και Γενικός Γραμματέας της ΕΕΑΕ. Λίγο πριν αναλάβετε την Προεδρία της ΕΑΔΕ ποια θα λέγατε ότι είναι η κυριότερη συνεισφορά των συλλογικών φορέων προς τα μέλη τους μέχρι σήμερα;
Καταρχήν θα ήθελα να τονίσω ότι τα θεσμικά συνδικαλιστικά όργανα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι ίσως από τα ελάχιστα σωματεία που δεν είναι πολιτικά καθοδηγούμενα. Όλα έχουν σκοπό την προάσπιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των συναδέλφων μας. Από το τέλος του 2010 όλα τα θεσμικά σωματεία όλων των βαθμίδων της διαμεσολάβησης ΠΟΑΔ, ΣΕΜΑ, ΠΣΣΑΣ, ΠΣΑΣ και Μεσίτες των Lloyd’s, έχουμε ιδρύσει την ΕΑΔΕ (Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος), που ουσιαστικά συντονίζει και οργανώνει μέσα από ομόφωνες αποφάσεις τη δράση της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Η κυριότερη λοιπόν συνεισφορά μας, είναι η τεκμηριωμένη παρουσίαση των θέσεων μας τόσο προς την Πολιτεία όσο και προς την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος για την προάσπιση των δικαιωμάτων του κλάδου. Ουσιαστικά όλοι μαζί προσπαθούμε να εξυγιάνουμε την ασφαλιστική αγορά, δηλαδή να την κάνουμε να λειτουργεί με κανόνες υγιούς ανταγωνισμού καταγγέλλοντας τις όποιες παραβατικές συμπεριφορές έρχονται σε γνώση μας, από όποια πλευρά κι αν προέρχονται. Στο έργο μας αυτό, θα ήταν παράλειψή μου αν δεν ανέφερα, την ουσιαστικότατη και αποτελεσματικότατη συνεργασία που έχουμε με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, το οποίο μας στηρίζει οικονομικά και ουσιαστικά με τις παρεμβάσεις του, τη συμφωνία που έχει κάνει με το ΕΙΑΣ για δωρεάν επιμορφωτικά σεμινάρια αλλά και τη δημιουργία του site για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση insurance-eea.gr. Τελειώνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι είμαστε μέλος του BIPAR του πανευρωπαϊκού οργάνου διαμεσολάβησης. Η συνεργασία μας με το BIPAR μας προσφέρει ουσιαστική γνώση για τα τεκταινόμενα στην ασφαλιστική αγορά της Ευρώπης και ουσιαστική βοήθεια στις διεκδικήσεις μας με τα θεσμικά όργανα.
Πόσο ευρεία είναι η συμμετοχή των Διαμεσολαβητών στους διάφορους συλλογικούς φορείς; Προσωπικά, τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με το συνδικαλισμό;
Δυστυχώς η συμμετοχή των συναδέλφων μας στα συλλογικά τους όργανα δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, γεγονός που έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης. Η συνδικαλιστική μου πορεία άρχισε το 1988 μετά από παρότρυνση παλαιών συναδέλφων. Η ενασχόλησή μου με τα κοινά οφείλεται στο ότι θεωρώ ότι η αναβάθμιση του επαγγέλματος περνάει από αναβαθμισμένους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, είτε αυτοί είναι συνεργάτες είτε είναι ανταγωνιστές. Μου έχει προσφέρει βαθύτερη γνώση της ασφαλιστικής αγοράς, γνώση που έχω προσπαθήσει να μεταφέρω στους συναδέλφους μου.
Πώς θα αξιολογούσατε το επίπεδο των επαφών και τη σχέση της ΕΕΑΕ, του ΣΕΜΑ και των άλλων συλλογικών φορέων με τη ΔΕΙΑ και την ΕΑΕΕ;
Θα μπορούσα να πω ότι ο διάλογός μας με τη ΔΕΙΑ βρίσκεται σε ένα καλό επίπεδο. Πολλές από τις θέσεις μας έχουν περάσει μέσα στα σχέδια της ΔΕΙΑ. Φυσικά εκεί που υπάρχει διάσταση απόψεων δεν σταματάμε τις διεκδικήσεις μας αλλά προχωράμε σε όλα τα μέσα που μας προσφέρει η Ελληνική και η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Όσον αφορά τις σχέσεις μας με την ΕΑΕΕ θεωρώ ότι πρέπει να γίνουν ουσιαστικότερες. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια τακτική επικοινωνία και συνεργασία για όλα τα θέματα που μας απασχολούν. Πιστεύω ότι το νέο ΔΣ της ΕΑΕΕ θα συνεργαστεί περισσότερο μαζί μας για το καλό όλης της ασφαλιστικής αγοράς.
Με αφορμή την αιφνίδια ανάκληση λειτουργίας της EVIMA πριν από λίγο διάστημα, δηλώσατε ότι η ΔΕΙΑ θα έπρεπε να έχει καθιερώσει «ένα σύστημα αξιολόγησης των εταιρειών ώστε ο καθένας να ξέρει με ποιον συνεργάζεται». Πόσο εφικτό είναι στα αλήθεια κάτι τέτοιο; Η αγορά στο σύνολό της (Εταιρείες και Διαμεσολαβητές) πιστεύετε ότι είναι ώριμη να συμφωνήσει σε «κριτήρια αξιολόγησης»;
Ο θεσμός αυτός υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές και αμερικάνικες αγορές. Ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης έχει δεχθεί αφάνταστα μεγάλο πλήγμα με τις συνεχείς ανακλήσεις αδειών τα τελευταία χρόνια. Τα στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί είναι ότι η τελευταία ανάκληση άφησε 270.000 αυτοκίνητα ανασφάλιστα, με ένα επικουρικό που όλοι γνωρίζουμε τι οικονομικά προβλήματα έχει. Παρ’ όλη την αμφισβήτηση που έχει δεχθεί τελευταία ο χώρος των rating agencies παγκόσμια, πιστεύω ότι η βαθμολόγηση/αξιολόγηση των ασφαλιστικών εταιρειών από αυτές, με αντικειμενικά κριτήρια, θα βοηθούσε σημαντικά την αγορά διότι διαμεσολαβούντες αλλά και καταναλωτές θα αναλάμβαναν τις ευθύνες τους.
Τα τελευταία χρόνια είναι πλούσια σε εξελίξεις και αλλαγές στον ελληνικό ασφαλιστικό κλάδο, και σε θέματα νομοθεσίας και του ελέγχου, και στην εσωτερική οργάνωση των εταιρειών. Θα λέγατε ότι η αγορά μας βαδίζει στο σωστό δρόμο;
Είναι άμεση ανάγκη, προκειμένου η ασφαλιστική βιομηχανία να παίξει το ρόλο που διαφαίνεται ότι πρέπει να παίξει μετά την κατάρρευση της κοινωνικής ασφάλισης, να αναβαθμιστεί. Πρέπει να μπουν κανόνες διαφάνειας και υγιούς ανταγωνισμού. Οι κανόνες όμως αυτοί θα πρέπει να ισχύουν για όλα ανεξαιρέτως τα δίκτυα διανομής – Παραδοσιακά, Τραπεζικά, Διαδικτυακά– γεγονός που θεωρώ ότι δεν συμβαίνει σήμερα στη χώρα μας. Επίσης οι κανόνες αυτοί δεν θα πρέπει να αποτελέσουν τροχοπέδη στην ανάπτυξη της αγοράς, λόγω κόστους και διαχείρισης ώστε να μπορέσουν να τους ακολουθήσουν όλοι οι διαμεσολαβούντες ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησής τους.
Δείτε τη συνέχεια της συνέντευξης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ”, τεύχος 18, Μάρτιος 2013. Γίνετε συνδρομητές στο www.asfalistikomarketing.gr, διαβάστε ολόκληρο το άρθρο και αποκτήστε πρόσβαση σε όλα τα άρθρα, όλων των τευχών. Περισσότερες πληροφορίες: 210 9578130-2