Τις σημαντικότερες ανησυχίες των κορυφαίων στελεχών του ασφαλιστικού κλάδου καταγράφει για μία ακόμη χρονιά η EY, αναδεικνύοντας τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις.
Μπορεί η έρευνα της EY να διενεργήθηκε στις ΗΠΑ μεταξύ διευθυνόντων συμβούλων και διοικητικών στελεχών του ασφαλιστικού κλάδου, όμως και μόνο η σημασία της αμερικανικής αγοράς υποδεικνύει πως οι ίδιοι ή παρόμοιοι φόβοι ισχύουν σε ολόκληρο τον κόσμο.
Εκ πρώτης όψεως τα βασικά ευρήματα της έρευνας μοιάζουν τρομακτικά. Παρ’ όλα αυτά, είναι σημαντικό να δούμε το πως η εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων μπορεί να αναδείξει ευκαιρίες για όσους λειτουργούν έγκαιρα και αποφασιστικά.
Συνεχιζόμενη οικονομική δυσπραγία
Η παγκόσμια οικονομία συνεχίζει να δυσκολεύεται να κερδίσει momentum καθώς πολλές χώρες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τα απόνερα της χρηματοοικονομικής κρίσης. Η παγκόσμια ανάπτυξη το 2014 διαμορφώθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα απ’ ότι αναμενόταν, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα. Επίσης, τα αρνητικά επιτόκια και τα υποτιμημένα νομίσματα δημιουργούν προβλήματα σε ορισμένες οικονομίες. Η παγκόσμια ανάπτυξη αναμένεται να «τρέξει» με 2,8% το 2015 και να διαμορφωθεί στο 3,2% το 2017.
Παρά το γεγονός ότι οι ΗΠΑ και η Μ. Βρετανία εμφανίζουν σημάδια βελτίωσης, η οικονομική δυσπραγία μαστίζει την Ευρώπη και την Ιαπωνία. Η Κίνα από την πλευρά της επιβραδύνει με προσοχή. Τα επιτόκια παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, όπως και οι προβλέψεις για την ανάπτυξη. Οι χρηματαγορές παρουσιάζουν μεταβλητότητα και οι φόβοι για την επόμενη φούσκα εντείνονται.
Τα στελέχη του ασφαλιστικού κλάδου δεν είναι πολύ αισιόδοξα ότι η ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας θα ωφελήσει πλήρως την ασφαλιστική αγορά.
Ενίσχυση της καινοτομίας σε μία εποχή μόνιμων αναταράξεων
Σε έναν κλάδο που δεν έχει ποτέ θεωρηθεί ιδιαίτερα καινοτόμος ή ευκίνητος, η εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας καθιστά την καινοτομία επιτακτική ανάγκη. Ο ρυθμός της καινοτομίας πρέπει να επιταχυνθεί καθώς αυξάνονται οι ανταγωνιστικές πιέσεις. Ένα στέλεχος σημείωσε: «Ως κλάδος, μπερδεύουμε την καινοτομία με την ανάπτυξη προϊόντων… αν δεν μάθουμε τη διαφορά… και δεν μάθουμε το πως θα γίνουμε πιο καινοτόμοι ταχύτερα, κινδυνεύουμε να παραγκωνιστούμε από αυτούς που τρέχουν ταχύτερα».
Άρα, από που πρέπει να προέλθει η καινοτομία και τι μορφή πρέπει να πάρει; Τα στελέχη αναφέρουν τέσσερις βασικούς τομείς:
1.Προϊόντα και αγορά: ο κλάδος πρέπει να φτιάξει προϊόντα που θα αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών, από φθηνά «annuities» μέχρι εξεζητημένα συμβόλαια ζωής και υγείας που αξιοποιούν το Internet of Things.
2.Πωλήσεις και εξυπηρέτηση: η προσοχή θα στραφεί στην καθοδήγηση της δέσμευσης των πελατών με σωστά ενοποιημένες και προσωποποιημένες ουσιαστικές ψηφιακές εμπειρίες.
3.Λειτουργία: η ταχύτερη ή αυτοματοποιημένη κάλυψη κινδύνων, η χρήση ηλεκτρονικών φορμών και η άμεση διεκπεραίωση είναι λίγοι από τους τρόπους που οι ασφαλιστικές αναζητούν μοντέρνες και ενισχυμένες λειτουργίες.
4.Τεχνολογία: τα παλιά συστήματα πρέπει να αναβαθμιστούν ή να αντικατασταθούν, την ώρα που οι βελτιωμένες εφαρμογές για κινητά, οι εξελιγμένες ικανότητες ανάλυσης και η καλύτερη ενσωμάτωση πληροφοριών δείχνουν το δρόμο για το μέλλον. Η ατάκα ενός στελέχους: «Στη σημερινή εποχή τα πάντα πρέπει να είναι πρώτα κινητά».
Εύρεση, προσέλκυση και διατήρηση ικανών και ταλαντούχων στελεχών
Τα ζητήματα της διαχείρισης ταλέντου και του ανθρώπινου κεφαλαίου έχουν καταστεί τόσο επιτακτικά για το μελλοντικό outlook του κλάδου που ένας ερωτώμενος στην έρευνα εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο επικεφαλής του τμήματος ανθρωπίνου δυναμικού θα είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο στα διοικητικά κλιμάκια.
Η έλλειψη ταλέντων επηρεάζει κάθε πτυχή του οργανισμού, με έλλειψη επαρκών υποψηφίων για την κάλυψη ανώτερων διοικητικών θέσεων και σημαντικά κενά σε τεχνικές δεξιότητες. Και μετά υπάρχουν ζητήματα γενεών καθώς ο ασφαλιστικός κλάδος δεν μπορεί απλά να προσελκύσει τους νέους, έτσι τουλάχιστον εκτιμούν τα διοικητικά στελέχη.
Ακολουθούν κάποια σχόλια στελεχών:
«Κανείς δεν ξυπνάει μια ωραία πρωία και αποφασίζει να γίνει ασφαλιστής».
«Οι εταιρείες του χρηματοοικονομικού κλάδου είναι υπερβολικά ρυθμισμένες και βραδυκίνητες και ανταγωνιζόμαστε με πολύ καλές εταιρείες για την εύρεση ταλαντούχων στελεχών.
«Έχουμε το ίδιο πρόβλημα με την προσέλκυση ταλαντούχων στελεχών που έχουμε και στην προσέλκυση πελατών».
Εξέλιξη των μοντέλων διανομής
Οι οικονομικές πιέσεις, οι δημογραφικές αλλαγές και οι αναταράξεις λόγω της τεχνολογίας επιφέρουν αλλαγές και στο… βασίλειο των μοντέλων διανομής. Όπως το έθεσε ένα στέλεχος: «Οι αγοραστικές συνήθειες αλλάζουν και πρέπει να αλλάξουμε κι εμείς μαζί τους».
Οι υφιστάμενες στρατηγικές διανομής αφενός δεν φτάνουν στους τομείς υψηλών δυνατοτήτων της αγοράς και αφετέρου δεν καλύπτουν τις ανάγκες πολλών υφιστάμενων ασφαλισμένων.
Στην πραγματικότητα, τόσο η εξυπηρέτηση πελατών όσο και η επαφή με τον πελάτη μετά την αρχική αγορά είναι περιορισμένες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι αποδείξεις για τα ασφάλιστρα είναι η μόνη επικοινωνία που έχουν οι πελάτες με τις ασφαλιστικές.