Νέα εποπτική αρχή για τις ασφαλιστικές αλλά και για όλο το τραπεζικό σύστημα που θα ιδρυθεί τον Ιούνιο προβλέπει η κυβέρνηση. Η εξαγγελία περιλαμβάνεται μεταξύ πολλών άλλων στο ειδικό κεφάλαιο για την «Αντιμετώπιση κρίσιμων Ελλείψεων του Τραπεζικού Τομέα» της νέας λίστας Βαρουφάκη 26 σελίδων. Εστάλη χθες στο Brussels Group με στόχο πρωτογενές πλεόνασμα 3,1- 3,9% του ΑΕΠ φέτος.
Στο ειδικό κεφάλαιο που θέτει 8 στόχους στο τραπεζικό/ ασφαλιστικό πεδίο για τον Ιούνιο του 2015 αναφέρεται ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει αμαυρωθεί από πελατειακές σχέσεις, με πολύ στενή σχέση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τα πολιτικά συστήματα (μέσω της παροχής δανείων) και, τέλος, με πρακτικές δανεισμού που ήταν είτε πολύ σφιχτές ή πάρα πολύ χαλαρές. Η οικονομική κρίση έχει επιπλέον δημιουργήσει ένα τεράστιο ποσό των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που παρεμποδίζει νέες πιστώσεις
Προτείνονται ευρείες και βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, στην πιστωτική επέκταση και σε διακυβέρνηση μακριά «από ύποπτες πρακτικές του πρόσφατου και όχι πάρα πολύ πρόσφατο παρελθόντος».
Η ελληνική κυβέρνηση, αναφέρεται, έχει προγραμματίσει ένα ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των κρίσιμων ελλείψεων του τραπεζικού τομέα, με τη δημιουργία ισχυρών θεσμών και την εισαγωγή στέρεων διαδικασιών για τη λειτουργική εποπτεία των τραπεζών που διασφαλίζουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, σε ένα εύρωστο τραπεζικό τομέα
Τα πολύ υψηλά επίπεδα των μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι μια κορυφαία προτεραιότητα για την επανεκκίνηση της οικονομίας. «Η κυβέρνηση επιθυμεί να διερευνήσει τη δυνατότητα, σε συνδυασμό με τα θεσμικά όργανα, μιας κεφαλαιουχικής εταιρίας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων που θα δημιουργηθεί για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων χρησιμοποιώντας το υπόλοιπο του ΤΧΣ».
Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση προτείνει:
- Διασφάλιση της σταθεροποίησης και της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος. Οι ελληνικές αρχές θα έχουν μια στενότερη συνεργασία με το ΤΧΣ, την ΤτΕ, και τα κοινοτικά όργανα προκειμένου να δημιουργήσουν ένα στρατηγικό πλαίσιο για την σταθεροποίηση των καταθέσεων των τραπεζών και τη διασφάλιση της σταθερής παροχής πιστώσεων προς την οικονομία.
- Ενίσχυση της ανεξαρτησίας του ΤΧΣ. Στενή συνεργασία με τα κοινοτικά όργανα (SSM, ΕΚΤ και Ευρωπαϊκή Επιτροπή), προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι το ΤΧΣ θα διαδραματίσει σημαντικό και καθοριστικό ρόλο στην εξασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα, ενώ θα συμμορφώνονται με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ, μέσω της τροποποίησης του ιδρυτικού νόμου του (3864 / 2010). Οι ελληνικές αρχές θα συζητήσουν κατάλληλους τρόπους για: αξιοποίηση της συμμετοχής του ΤΧΣ στις τράπεζες, ώστε να σταθεροποιηθεί η αξία των μετοχών, δημιουργία μιας εταιρείας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, χρησιμοποιώντας το αποθεματικό του ΤΧΣ για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
- Ενίσχυση του ρόλου της Τράπεζας της Ελλάδας. Οι βασικές αρμοδιότητες της ΤτΕ, πέρα από τη νομισματική σταθερότητα, θα πρέπει να περιλαμβάνουν την προστασία των επιχειρήσεων και των καταναλωτών κατά των παρόχων των τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, η εξωδικαστική επίλυση των διαφορών και οι αιτήσεις μπορούν να γίνουν από την Τράπεζα της Ελλάδα με τη δημιουργία της κατάλληλης εσωτερικής δομής.
- Συζήτηση σχετικά με την αναγκαιότητα της σύστασης μιας εθνικής Αρχής η οποία σε συνεργασία με τους υφιστάμενους φορείς εποπτείας θα είναι υπεύθυνη για την εποπτεία του τραπεζικού τομέα, τις ασφαλιστικές εταιρείες και άλλες εταιρείες επενδύσεων. Χρονοδιάγραμμα: Ιούνιος 2015.
- Συμβολή του τραπεζικού συστήματος για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Οι ελληνικές αρχές θα καθιερώσουν μια συνολική στρατηγική, για να διευκολυνθεί η ανταλλαγή πληροφοριών και η συνεργασία μεταξύ των τραπεζών και των φορολογικών αρχών ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή.
- Βέλτιστες πρακτικές για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Οι ελληνικές αρχές, με την τεχνική βοήθεια των θεσμικών οργάνων και τη συνεργασία των εγχώριων τραπεζών, θα θέσουν νέα κριτήρια για τη διευθέτηση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, διασφαλίζοντας την κοινωνική δικαιοσύνη (π.χ. διαθέσιμο εισόδημα, προσωπική περιουσία κλπ) και την προστασία της πρώτης (μόνο) μόνιμης κατοικίας των νοικοκυριών, υπό ορισμένες συνθήκες, προωθώντας ταυτόχρονα τη διαδικασία της εξυγίανσης των τραπεζικών ισολογισμών.
- Θέσπιση Εθνικής Τράπεζας Ανάπτυξης. Για τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων και των ΜΜΕ, η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει να δημιουργήσει μια Τράπεζα Ανάπτυξης. Θα διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην Ελλάδα όσον αφορά στο σχέδιο επενδύσεων της ΕΕ, λαμβάνοντας μέρος σε κατάλληλα επενδυτικά σχέδια. Θα ενοποιήσει όλες τις δραστηριότητες των κατακερματισμένων υφιστάμενων αναπτυξιακών φορέων στο πρότυπο άλλων επιτυχημένων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, όπως η KfW.
- Η ανάπτυξη ενός νέου θεσμικού πλαισίου για τη μεταρρύθμιση του δικτύου των συνεταιριστικών και περιφερειακών τραπεζών, προκειμένου να δημιουργηθεί ανταγωνισμός στο χρηματοπιστωτικό τομέα.