Το 2014 και το 2015 ήταν δύο χρονιές που τα “φώτα της δημοσιότητας” είχαν στραφεί πάνω στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.
του Νίκου Μωράκη
Οι πράξεις 30 & 31 σε συνδυασμό με τα συστήματα τυπώνω – πληρώνω που εφάρμοσαν την ίδια περίοδο οι Ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και η απότομη αύξηση των εναλλακτικών καναλιών διανομής δημιούργησαν πολλά προβλήματα στους διαμεσολαβητές, οι οποίοι προκειμένου να ανταποκριθούν και να επιβιώσουν, προχώρησαν είτε στην αναβάθμιση των εσωτερικών συστημάτων λειτουργίας τους, είτε στην σύμπραξη μεταξύ τους.
Δύο χρόνια μετά λοιπόν και ενώ οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές μετράνε… ακόμα τις πληγές τους, το παιχνίδι αλλάζει και αυτήν τη φορά στο επίκεντρο βρίσκονται οι Ασφαλιστικές εταιρείες.
Όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας οι αλλαγές στην Ασφαλιστική αγορά τους επόμενους μήνες θα είναι ραγδαίες. Δεν χρειάζεται να γνωρίζει κανείς “εκ των έσω” την αγορά για να τις παρατηρήσει, ούτε να έχει προνομιακή πληροφόρηση.
Ατύπως, ξεκίνησαν με την ανακοίνωση της Aigaion Ασφαλιστική, ότι παύει τη λειτουργία της στην Ελλάδα, και αναμένεται να κλιμακωθούν το προσεχές διάστημα.
Ο “χάρτης” των μελλοντικών εξελίξεων έχει περίπου ως εξής:
Χαρτοφυλάκια ζωής θα μεταφερθούν σε μεγαλύτερες εταιρείες, deal που νομίζαμε τελειωμένα θα “ανακληθούν” τελευταία στιγμή και τουλάχιστον τέσσερα νέα σχήματα – με άγνωστες μέχρι στιγμής συνθέσεις (επενδυτών και συμμετεχόντων) – θα δημιουργηθούν έτσι ώστε περισσότερες εταιρείες του κλάδου να αντέξουν το βάρος του νέου εποπτικού πλαισίου.
Το Solvency II έρχεται να “ταράξει τα νερά” στην Ασφαλιστική Αγορά. Και θα το κάνει γιατί αυτά που ζητάει δεν είναι λίγα. Είναι όμως στο… χέρι της αγοράς να απορροφήσει με επαγγελματισμό και ήθος τις αλλαγές (όπως όλα δείχνουν στην περίπτωση Βελλιάδη) ή να δώσει κι άλλη τροφή στους κακοπροαίρετους που καραδοκούν στη γωνία για το επόμενο μεγάλο σκάνδαλο.
Το σίγουρο είναι ότι ο ασφαλιστικός κλάδος θα μεταλλαχθεί και σχετικά άμεσα. Η νέα του σύνθεση θα περιλαμβάνει λιγότερα και πιο ισχυρά σχήματα, εταιρείες που θα εμπνέουν ακόμη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη με αποτέλεσμα να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός.
Κύριο μέλημα, ωστόσο, των εποπτικών Αρχών και των παικτών της αγοράς, πρέπει να είναι η ομαλή μετάβαση στο νέο περιβάλλον. Όπου ομαλή θεωρείται η μετάβαση κατά την οποία δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις για τους καταναλωτές.
Και όχι μόνο αυτό. Θα πρέπει η ασφαλιστική αγορά να βγει κερδισμένη, τόσο ως προς την εικόνα της, όσο και σε αξιοπιστία, σοβαρότητα, συνέπεια και εμπιστοσύνη.