Την κατάλληλη μέρα (8 Μαρτίου), δημοσιεύεται μία λίαν αποκαλυπτική έρευνα της Deloitte στην οποία συμπεραίνεται ότι οι γυναίκες είναι το κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη του πλανήτη. Και αυτό γιατί ζουν περισσότερο, καταναλώνουν περισσότερο, μορφώνονται περισσότερο και βεβαίως, αν είναι ευχαριστημένες… γεννούν και περισσότερο! Μην ξεχνάμε ότι η υπογεννητικότητα είναι το νούμερο ένα πρόβλημα σε πολλές χώρες της Δύσης και δη στη δική μας. Οι κυβερνήσεις, που σε ολόκληρο τον κόσμο συζητούν για τις πολιτικές, τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις πρακτικές που θα ενθαρρύνουν την οικονομική ανάπτυξη κατά το 2011, θα επωφελούνταν περισσότερο, σημειώνεται στην έρευνα, εάν επικεντρώνονταν στις γυναίκες και στον ζωτικής σημασίας ρόλο τους στην πορεία της οικονομίας, παρά στις αναλύσεις κλάδων και γεωγραφικών περιοχών!
Ιδιωτικός και δημόσιος τομέας θα πρέπει να κατανοήσουν ότι η επένδυση στις γυναίκες τόσο ως εργαζόμενες όσο και ως καταναλώτριες θα μπορούσε να αποδώσει καρπούς, υποστηρίζει η αναφορά. Ο Γιώργος Δ. Καμπάνης, Αντιπρόεδρος και Partner Υπεύθυνος Ανθρώπινου Δυναμικού της Deloitte δήλωσε χαρακτηριστικά: «Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της έρευνας, ο ρόλος που διαδραματίζουν οι γυναίκες μπορεί να επηρεάσει ακόμα και την ανταγωνιστικότητα κρατών και επιχειρήσεων. Αυτό οφείλουν να το κατανοήσουν επιχειρηματίες και κυβερνώντες στην Ελλάδα, μια χώρα που υποφέρει τόσο από την έλλειψη ανταγωνιστικότητας όσο και από την υπογεννητικότητα- δύο προβλήματα με πολυδιάστατες επιπτώσεις στην οικονομία».
Παρά το γεγονός ότι αρκετές χώρες έχουν περάσει νόμους που προωθούν την ίση μεταχείριση των φύλων στην εργασία, η νομοθεσία από μόνη της δεν επαρκεί να διασφαλίσει την απρόσκοπτη πρόσβαση και εξέλιξη των γυναικών στους χώρους εργασίας. Έτσι, ακόμα και σε αναπτυγμένα κράτη, όπως οι ΗΠΑ, ένα μεγάλο ποσοστό «ταλέντων» δεν αξιοποιούνται. Στην οικονομία του 21ου αιώνα, που όπως έχει διαμορφωθεί, στηρίζεται περισσότερο στον ανθρώπινο παράγοντα παρά στους φυσικούς πόρους, ο αποκλεισμός μερίδας ταλαντούχων εργαζομένων δημιουργεί προβλήματα. Από τη στιγμή που ο πληθυσμός της γης δεν ανανεώνεται, οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν την περαιτέρω απώλεια εργαζομένων και οφείλουν να στηριχθούν στις γυναίκες, υποστηρίζει η αναφορά.
Στην Ευρώπη, οι γυναίκες αποτελούν το 45% του εργατικού δυναμικού και περισσότερο από το 50% των αποφοίτων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Προς το παρόν, όμως, μόνο το 11% των στελεχών επιχειρήσεων είναι γυναίκες, ποσοστό που αναμένεται να φτάσει μόλις το 20% λίγο μετά το 2035. Παράλληλα, οι γυναίκες στην Ευρώπη έχουν λάβει το 45% του συνόλου των διδακτορικών διπλωμάτων αλλά μόλις το 18% των υψηλόβαθμων ερευνητών είναι γυναίκες.
Γυναίκες-καταναλώτριες
Αυτή τη στιγμή, οι γυναίκες ελέγχουν σχεδόν 20 τρισεκατομμύρια δολάρια από τις συνολικές καταναλωτικές δαπάνες και αυτό το ποσό αναμένεται να αγγίξει τα 28 τρισ. μέχρι το 2014. Ταυτόχρονα, είτε λαμβάνουν είτε επηρεάζουν το 80% των αγοραστικών αποφάσεων παγκοσμίως. Μόνο στις ΗΠΑ, ο αριθμός των γυναικών με εξαψήφιο αριθμό εσόδων αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό σε σύγκριση με τους άνδρες. Μάλιστα, στον αναπτυσσόμενο κόσμο η αγοραστική δύναμη των γυναικών αυξάνεται με ακόμα ταχύτερους ρυθμούς. Την ίδια στιγμή, όμως, σύμφωνα με τη μελέτη το 50% των γυναικών νιώθει ότι οι εταιρείες τροφίμων και προϊόντων υγείας και ομορφιάς δεν τις κατανοούν.
Με λίγα λόγια, οι γυναίκες αποτελούν τη μεγαλύτερη αναδυόμενη αγορά που έχει δημιουργηθεί ποτέ στον κόσμο υποστηρίζει η μελέτη. Η συγκεκριμένη, όμως, ομάδα καταναλώνει διαφορετικά από τους άνδρες και αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που εξαιτίας της άγνοιας της αγοραστικής αυτής συμπεριφοράς δεν καταφέρνουν να επωφεληθούν από τη δύναμή της. Η πρόσληψη περισσότερων γυναικών θα βοηθούσε τις εταιρείες να αντιληφθούν τις προτιμήσεις του «ασθενούς φύλου», πράγμα που θα ενίσχυε ακόμα περισσότερο την αγοραστική του δύναμη και αυτό με τη σειρά του θα οδηγούσε σε μεγαλύτερα κέρδη για τις επιχειρήσεις.
Εργαζόμενες μητέρες
Η μητρότητα αποτελεί κλειδί για την επιβίωση των κρατών ενώ η αύξηση των γεννήσεων θα ωφελήσει τόσο τον ιδιωτικό όσο και τον δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η επιχορήγηση των γεννήσεων, όπως την εφάρμοσε η Ρωσία, δείχνει να φέρνει περιορισμένα αποτελέσματα.
Από την άλλη πλευρά, τα κράτη, τα οποία διευκολύνουν τους εργαζόμενους γονείς «ανταμείβονται» με υψηλότερα ποσοστά γεννήσεων. Αυτό φαίνεται να έχουν καταφέρει οι Σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες υποστηρίζουν τις οικογένειες με δύο εργαζόμενους γονείς, επιτυγχάνοντας τα μεγαλύτερα ποσοστά γεννήσεων και τη διατήρηση των σταθερότερων οικονομιών στην Ευρώπη.