Ολονύχτιες ήταν οι προσπάθειες με εναέρια και θαλάσσια μέσα για την διάσωση των επιβατών, διαφόρων εθνικοτήτων, που έχουν απομείνει στο «Norman Atlantic», στο οποίο ξέσπασε πυρκαγιά τις πρώτες πρωινές ώρες της Κυριακής. Η επιχείρηση συνεχιζόταν μέχρι το μεσημέρι όπου και ολοκληρώθηκε.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση των ελληνικών Αρχών, σώοι είναι οι 432 επιβάτες και το πλήρωμα. Υπάρχει ένας έλληνας νεκρός, ο Γιώργος Δούλης από την Πάργα, ο οποίος εγκλωβίστηκε στη γλίστρα του πλοίου την ώρα που προσπαθούσε να επιβιβαστεί σε λέμβο και άλλοι 9 χωρίς να ξέρουμε ακόμα τα αίτια θανάτου και τις εθνικότητες τους. Υπάρχουν επίσης υποψίες για 33 αγνοούμενους.
Σύμφωνα με ενημέρωση απο τον εκπρόσωπο Τύπου του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, Νίκο Λαγκαδιανό, ελικόπτερο super puma της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας τις πρώτες πρωϊνές ώρες σήμερα παρέλαβε επτά άτομα από το πλοίο Norman Atlantic, μεταξύ των οποίων τρεις Έλληνες, που μετέφερε ασφαλώς στο Λέτσε της Ιταλίας.
Ανέφερε επίσης, ότι στην επιχείρηση συνδράμει επιπλέον ένα ελικόπτερο super puma της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, ενώ ταυτόχρονα, δόθηκε εντολή απογείωσης σε ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού από την Κέρκυρα ώστε να προσεγγίσει την περιοχή του συμβάντος και να συνδράμει στις Ιταλικές αρχές και στην επιχείρηση διάσωσης των επιβατών. Ο εκπρόσωπος Τύπου τόνισε εξάλλου, ότι στο σημείο μεταβαίνει το ρυμουλκό σκάφος “Ιόνιο Πέλαγος” από την Πύλο για συνδρομή στην επιχείρηση.
Οι ελλείψεις που είχαν καταγραφεί & η Κακιά Στιγμή
Σοβαρά προβλήματα στα συστήματα εκτάκτου ανάγκης του πλοίου Norman Atlantic είχαν εντοπιστεί στις 19 Δεκεμβρίου, λίγες μόλις ημέρες πριν την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε το πρωί της Κυριακής, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης επιθεώρησης από τις λιμενικές αρχές της Πάτρας.
Όπως προκύπτει από σχετικό έγγραφο, το Λιμενικό είχε προειδοποιήσει για δυσλειτουργία στους μηχανισμούς κλεισίματος των υδατοστεγών θυρών που διαφυλάσσουν τη στεγανότητα, έλλειψη σχεδίου για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, ανεπάρκεια σωστικών εφαρμογών και φώτων κόκκινου συναγερμού. Έδωσε μάλιστα προθεσμία 15 ημερών στην πλοιοκτήτρια εταιρεία για να διορθώσει τα προβλήματα, όμως το κακό έγινε πριν καν εκπνεύσει η προθεσμία αυτή. Σύμφωνα με το έγγραφο των επιθεωρητών, τα ευρήματα του ελέγχου έχουν ως εξής: Έλλειψη καταγράφεται στον τομέα «Πιστοποίηση/Εγγραφα» που σχετίζεται με το σχέδιο για την εκκένωση του πλοίου σε περίπτωση κινδύνου (SAR Co-operation plan for passenger ships). Στον τομέα «Συστήματα εκτάκτου ανάγκης» παρατηρείται έλλειψη φωτισμού εκτάκτου ανάγκης (emergency lighting).
Όμως και οι μαρτυρίες επιβατών του πλοίου σοκάρουν, μιλώντας για προβλήματα στην πυρασφάλεια, ολιγωρία του πληρώματος, λανθασμένους χειρισμούς από τον πλοίαρχο και έλλειψη σωστικών μέσων.
Που είναι Ασφαλισμένο το πλοίο;
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το επιβατικό οχηματαγωγό πλοίο “NORMAN ATLANTIC” είναι ιταλικής πλοιοκτησίας και σημαίας. Συγκεκριμένα η εταιρεία “VISEMAR di Navigazione S.R.l.”, ναύλωσε στην ΑΝΕΚ Α.Ε. το συγκεριμένο οχηματαγωγό προκειμένου να εκτελεί την γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα. Σύμφωνα με πληροφορίες το NORMAN ATLANTIC είναι ασφαλισμένο στον αλληλοασφαλιστικό οργανισμό (P&I Club) GARD που ιδρύθικε το 1907 στη Νορβηγία, αρχικά για να αναλαμβάνει κινδύνους που σχετίζονταν με πλοία. Σήμερα το P&I Club GARD είναι το τρίτο μεγαλύτερο Club στο κόσμο σε ότι αφορά τις ναυτασφαλίσεις με 14 γραφεία σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η συντακτική ομάδα του insuranceaily.gr έχει προχωρήσει σε επαφές με τους αρμόδιους για το θέμα αυτό και θα έχει σύντομα νέες πληροφορίες ασφαλιστικού ενδιαφέροντος.