Ακόμη μία ημέρα στη δουλειά, ακόμη μία πιθανή περίπτωση ηθικού διλήμματος. Οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι βρίσκονται τακτικά αντιμέτωποι με ηθικά διλήμματα και το πώς συμπεριφέρονται στην εργασία τους είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει τον τρόπο που διαχειρίζονται τους πελάτες τους.
Σύμφωνα με τον γκουρού σε θέματα ηθικών αξιών στον επαγγελματικό χώρο, Mark Pastin, υπάρχουν τέσσερις τύποι “ηθικής προσωπικότητας” στο χώρο εργασίας. Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα ανάλυση καθώς εντοπίζει την συμπεριφορά σε θέματα ηθικών αξιών, τις αντιδράσεις και το πιθανό αποτέλεσμα αυτών των αντιδράσεων.
Εσείς αναγνωρίζετε κάποιον συνάδελφό σας ή ακόμη και τον εαυτό σας στους παρακάτω τύπους προσωπικότητας;
Ο Συντηρητικός
Είναι ο κλασικός τύπος που ακολουθεί τους κανόνες και σπάνια αμφισβητεί την εξουσία. Αυτό το άτομο είναι τόσο προσκολλημένο στις κατευθυντήριες γραμμές και στις οδηγίες των ανωτέρων, που κάποιος θα έλεγε ότι είναι το καλύτερο για τον υπεύθυνο κανονιστικής συμμόρφωσης μιας εταιρείας.
Παρ’ όλα αυτά, «ο συντηρητικός μπορεί να δράσει και προς την αντίθετη κατεύθυνση στην περίπτωση που ένα ανώτερο στέλεχος λειτουργεί ανήθικα, από τη στιγμή που ο διευθυντής είναι κάποιος τον οποίο πρέπει να υπακούει», σύμφωνα με τον Pastin. Ο Συντηρητικός είναι δεδομένο ότι θα αντιμετωπίσει ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με τη δουλειά, εκτός και αν η εταιρεία στην οποία εργάζεται διαθέτει «ένα πλαίσιο άκαμπτων κανόνων και σαφώς καθορισμένες συνέπειες για όσους δεν τους ακολουθούν».
Ο “Ευέλικτος” ή “Πλοηγός”
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο «αποφασιστικός» τύπος προσωπικότητας. Λαμβάνοντας λιγότερο υπόψη τους σκληρούς και άμεσους κανόνες, ο “ευέλικτος” ή “πλοηγός” βασίζεται στο δικό του ένστικτο για να ξεπεράσει με επιτυχία ανήθικες καταστάσεις. Αυτό το άτομο «διαθέτει μία γενικότερα αξιόπιστη… ηθική πυξίδα, που του δίνει την ευελιξία να κάνει επιλογές, ακόμη και αυτές που δεν είναι τόσο δημοφιλείς». Συνήθως χαίρει μεγάλης εκτίμησης από τους συναδέλφους του που εκτιμούν την ικανότητά του να σταθμίζει τις επιπτώσεις και να προσαρμόζει τους κανόνες, ενώ παράλληλα διατηρεί ένα ηθικό επίκεντρο. Πολλοί σύμβουλοι κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία από τη στιγμή που διαθέτουν αυστηρές οδηγίες συμμόρφωσης για να κουμαντάρουν τις πράξεις τους, αλλά και ευελιξία όταν αντιμετωπίζουν αντίστοιχες και μοναδικές περιπτώσεις πελατών.
Ο Διαπραγματευτής
Οι διαπραγματευτές προσπαθούν να υιοθετούν πάντα μία ενδιάμεση προσέγγιση. Αν παρατηρήσουν ένα περιστατικό που ενδεχομένως παραβιάζει τους ηθικούς κανόνες, ενστικτωδώς δεν δρουν αμέσως ούτε αντιδρούν. Αντιθέτως, οι διαπραγματευτές συνήθως τηρούν στάση αναμονής για να σιγουρευτούν ότι υπάρχει πραγματικά κάτι που χρειάζεται λύση. Αυτό μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ στην προσπάθεια επίλυσης ενός ηθικού ζητήματος αν ο διαπραγματευτής είναι ο βασικός ή ο μοναδικός εμπλεκόμενος. «Οι διαπραγματευτές θα αντιμετωπίσουν ηθικά προβλήματα στο χώρο εργασίας αν η δουλειά τους απαιτεί από αυτούς να κρίνουν χωρίς κατευθυντήριες γραμμές, γιατί αλλάζουν τους κανόνες σύμφωνα με αυτό που τους φαίνεται πιο εύκολο κάθε φορά».
Το «Σκουλήκι»
Το «Σκουλήκι» κοιτάζει μόνο τον εαυτό του. Μπορούμε να συνοψίσουμε αυτή την κατηγορία “ηθικής προσωπικότητας” ως ένα “ισχυρό και διεφθαρμένο άτομο που θέλει να κατακτήσει τον κόσμο”. Αν και αποτελεί καλή τροφή για τη δημιουργία ενός χαρακτήρα κινουμένων σχεδίων, τα «Σκουλήκια» ψεύδονται για να πετύχουν το στόχο τους. Είναι τα άτομα που συγκεντρώνουν τις μικρότερες πιθανότητες να έχουν διάρκεια ως σύμβουλοι καθώς πολύ γρήγορα έρχονται σε σύγκρουση με τους κανόνες τους.
Οι περισσότεροι σύμβουλοι αποτελούν συνδυασμό πολλών κατηγοριών και όπως σημειώνει ο Pastin, «ο τύπος της δικής σας προσωπικότητας δεν είναι γραμμένος κάπου… με την απαραίτητη εξάσκηση, μπορείτε να παίρνετε πιο εύκολα αποφάσεις για ηθικά ζητήματα και να βρίσκετε και να ακολουθείτε πιο γρήγορα το σωστό δρόμο».