Για τις δύο Πράξεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος έχουμε ήδη τοποθετηθεί με άρθρα στις 14 και 15 Οκτωβρίου και σε γενικές γραμμές θετικά. Σήμερα και αύριο θα αναδείξουμε δύο θέματα, που πιστεύουμε ότι χρήζουν περαιτέρω συζήτησης, αλλά και διευκρίνισης από πλευράς της Εποπτικής Αρχής, αλλά και των Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων. Πρώτο, το θέμα των ακυρώσεων και δεύτερο το θέμα των ΕΠΥ. Σήμερα, ως προς τις ακυρώσεις.
Δεν αναφέρεται οτιδήποτε στις δύο Πράξεις, αντίθετα με τα όσα αναλυτικά αναφέρονταν στα αρχικά σχέδια διαβούλευσης του 2011. Από πλευράς μας, θα θέσουμε πολλά επιμέρους ερωτήματα, ώστε να δώσουμε την έκταση του κενού ή του προβλήματος που μπορεί να δημιουργηθεί.
Σύμφωνα με την Πράξη 30, άρθρο 8, παρ. 2, τα ασφάλιστρα προκαταβάλλονται από τον Λήπτη της ασφάλισης. Αν όμως δεν προκαταβληθούν και παρέλθει η ημερομηνία έναρξης ισχύος του ασφαλιστηρίου, τι πρέπει να κάνει ο Διαμεσολαβητής ή/και η Εταιρεία;
α) Να ακυρώσει αυτόματα το συμβόλαιο χωρίς οποιαδήποτε ενημέρωση του ασφαλισμένου;
β) Να στείλει συστημένη επιστολή προς τον ασφαλισμένο και να τον ενημερώνει ότι ήδη ακυρώθηκε το συμβόλαιό του;
γ) Να στείλει συστημένη επιστολή προς τον ασφαλισμένο και να τον καλεί εντός συγκεκριμένου διαστήματος (π.χ. ενός μηνός) να καταβάλει τα ασφάλιστρα, ειδάλλως θα ακυρωθεί το συμβόλαιο;
δ) Να διαφοροποιήσουν τις ενέργειές τους ανά κλάδο; Π.χ. ενημέρωση με προθεσμία στον κλάδο αστικής ευθύνης οχημάτων και στον κλάδο ζωής, καθόλου ενημέρωση περί ακύρωσης στους υπόλοιπους κλάδους;
Η Πράξη δεν διαχωρίζει κλάδους, αφήνει όμως το δικαίωμα στις Εταιρείες , στο πλαίσιο της ΠΟΔΙΠΕΑ, να αξιολογούν και να προβλέπουν διαφορετικά λόγω είδους σύμβασης (π.χ. κλάδος μεταφορών) ή λόγω περιστάσεων (;). Η Πράξη όμως, προβλέπει ΠΟΔΙΠΕΑ για κάθε εταιρεία και όχι κοινή ΠΟΔΙΠΕΑ για όλες τις εταιρείες. Μπορεί λοιπόν να δημιουργηθούν μέσω της ΠΟΔΙΠΕΑ της κάθε εταιρείας διαφορετικές πολιτικές, με σκοπό την «προσέλκυση συνεργατών» ή την ελαστικότερη αντιμετώπιση της μη προκαταβολής των ασφαλίστρων;
Μια εύκολη και γενική απάντηση θα ήταν ότι θα εφαρμοστεί γενικά ένα σύστημα «ΤΥΠΩΝΩ-ΠΛΗΡΩΝΩ» ή «ΠΛΗΡΩΝΩ-ΤΥΠΩΝΩ», δηλαδή θα ενημερώνεται ο πελάτης π.χ. ένα μήνα νωρίτερα και αν δεν θα έχει καταβάλει τα ασφάλιστρα μέχρι την έναρξη του συμβολαίου (συν επτά το πολύ ημέρες για την κατάθεση των ασφαλίστρων από τον Διαμεσολαβητή στην Εταιρεία) θα ακυρώνεται το συμβόλαιο. Και πάλι, δεν είναι τόσο απλό και σαφές.
Η ενημέρωση αυτή θα γίνεται απευθείας από τις Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις ή αυτό θα είναι έργο των Διαμεσολαβητών; Με συστημένη επιστολή (για να παίζει και το ρόλο της προειδοποίησης ακύρωσης) ή όχι θα προ-εκδίδεται συμβόλαιο από τις Εταιρείες, το οποίο αν δεν πληρωθεί θα ακυρώνεται (άρα ο διαμεσολαβητής υποχρεούται να καταχωρεί στο μητρώο του και συμβόλαιο και ακυρωτική πράξη); Ή δεν θα εκδίδεται συμβόλαιο, οπότε ο Διαμεσολαβητής θα γνωρίζει ότι, αν ο Πελάτης του (ή ο ίδιος αν είναι εντολοδόχος είσπραξης) δεν έχει καταβάλει τα ασφάλιστρα, τότε δεν έχει να ασχοληθεί με αυτό το συμβόλαιο, ούτε καταχώρηση στα μητρώα, ούτε οικονομικές δοσοληψίες;
Ένα επιπλέον ζήτημα που δημιουργείται είναι το εξής:
Αν παραμείνει ένα συμβόλαιο απλήρωτο εκ μέρους του Πελάτη και ακυρωθεί (με οποιονδήποτε τρόπο) και δεκαπέντε ημέρες αργότερα ο πελάτης ζητήσει από την ασφαλιστική εταιρεία το συμβόλαιό του (γιατί του δώσανε τα χρωστούμενα από την δουλειά του, σύνηθες φαινόμενο στις μέρες μας…), τότε: α) θα εκδοθεί αυτόματα στον κωδικό του Συνεργάτη που ήταν το ασφαλιστήριο που ακυρώθηκε ή σε …άλλον κωδικό (π.χ. στην έδρα της εταιρείας) και β) θα γίνει «επαναφορά» του συμβολαίου από την ημερομηνία έναρξης που ήταν το ακυρωμένο ή θα εκδοθεί από την ημερομηνία που το ζητά, μετά την ακύρωσή του, ως νέο συμβόλαιο; Και γενικότερα, αν ένας Πελάτης, δεκαπέντε μέρες μετά την έναρξη της ανανέωσης του συμβολαίου του πληρώσει μια ΤΑΧΥΠΛΗΡΩΜΗ προς την Εταιρεία ή αν καταθέσει τα χρήματα στο λογαριασμό της Ασφαλιστικής Επιχείρησης τι ακριβώς θα γίνει;
Το ίδιο βέβαια, αν καταθέσει χρήματα στον λογαριασμό του Διαμεσολαβητή. Τι θα τα κάνει ο Διαμεσολαβητής; Θα τα επιστρέψει στον Πελάτη; Θα τα προωθήσει στην εταιρεία, για ένα συμβόλαιο που θα έπρεπε ήδη να έχει ακυρωθεί; Θα ζητήσει αποστολή του συμβολαίου, επαναφορά ή έκδοση νέου συμβολαίου;
Αύριο, τα ερωτήματα για τις εταιρείες ΕΠΥ.