Αδιαμφισβήτητα σήμερα το θέμα της ανταπόδοσης στην Κοινωνία κατέχει σημαντική θέση στην ατζέντα του επιχειρηματικού κόσμου στη χώρα μας και διεθνώς. Είναι μια διεθνή και Εθνική τάση που θα επιταχυνθεί ακόμη και εν μέσω οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε. Ορισμένες Ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν όλο και περισσότερο στην κοινωνία, αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα του υπεύθυνου ρόλου τους απέναντί της. Με τον τρόπο αυτό κάνουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μέρος της συνολικής επιχειρηματικής στρατηγικής τους. Τρεις ήταν οι σημαντικότερες και πιο ευδιάκριτες τάσεις στο χώρο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην Ελλάδα τον περασμένο χρόνο Η πρώτη τάση είναι ότι παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση των εταιρειών που αναλαμβάνουν τη σύνταξη κοινωνικών απολογισμών και υπολογίζονται σε πάνω από 50 η πλειονότητα των οποίων γίνεται βάση του GRI (Global Reporting Initiative).
Η δεύτερη διακριτή τάση είναι ότι σημαντικά περισσότερες εταιρείες επικοινώνησαν την εταιρική κοινωνική τους ευθύνη με διάφορα μέσα. Βέβαια να σημειώσουμε ότι οι περισσότερες ενέργειες επικοινωνίας για τα θέματα αυτά εστιάζετε περισσότερο στη φιλανθρωπία ενώ σε κάποιες από αυτές θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι παραπλανούν τους καταναλωτές.
Η τρίτη τάση είναι η εμπλοκή του Υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία Εθνικής Στρατηγικής για την ΕΚΕ που ολοκληρώθηκε το 2014. Ελπίζουμε ότι το Εθνικό Σχέδιο παρά τη σημαντική κριτική που έχει αναπτυχθεί για κάποια σημεία του περιεχομένου του από τις επιχειρήσεις θα προχωρήσει και κυρίως θα δώσει αποτελέσματα, αν και με τη νέα κυβέρνηση αγνοείται η τύχη του. Συνοπτικά οι τομείς της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που θα σημειώσουν μεγάλη ανάπτυξη το 2015 θεωρούμε ότι θα είναι οι παρακάτω:
- Η νέα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την παροχή πληροφόρησης για Κοινωνικά και Περιβαλλοντικά θέματα σε εταιρείες με πάνω από 500 άτομα σίγουρα θα δώσει ώθηση στις εταιρείες του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην Ελλάδα για να ασχοληθούν περισσότερο με το θέμα της ΕΚΕ. Αντίστοιχα αύξηση αναμένεται να σημειωθεί και στη διασφάλιση των Κοινωνικών Απολογισμών.
- Στρατηγική για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και μέτρηση των ωφελειών αντί για Add hoc προγράμματα. Η πρόσφατη έρευνα του CSE στα τέλη του 2014 ανέδειξε ότι για να δαπανήσουν περισσότερα οι εταιρείες στην ΕΚΕ θα ήθελαν να γνωρίζουν τα μετρήσιμα οφέλη τους όπως σε κάθε άλλη επένδυση. Η μέτρηση χρειάζεται στρατηγική και σε αυτό το σημείο η πλειονότητα των επιχειρήσεων υστερεί.
- Περαιτέρω ανάπτυξη Κοινωνικού Μarketing (Cause Related Marketing /CRM) και σύνδεση προϊόντων με κοινωνικό σκοπό.
- Επικέντρωση στο περιβάλλον των εξαγωγικών εταιρειών και ειδικά αυτών που ασχολούνται με τρόφιμα ή παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων μια και οι απαιτήσεις σε ώριμες Ευρωπαϊκές χώρες για νέες πιστοποιήσεις με έμφαση στη μείωση των εκπομπών ρύπων και ανάλυση του κύκλου ζωής των προϊόντων γίνεται όλο και μεγαλύτερη.
[pull_quote_center]Ορισμένες Ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν όλο και περισσότερο στην κοινωνία, αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα του υπεύθυνου ρόλου τους απέναντί της.[/pull_quote_center]
Διεθνώς οι σημαντικότερες τάσεις που έχουμε δει σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία συνοψίζονται παρακάτω:
- Έμφαση στην ανάπτυξη αυστηρών κριτηρίων ΕΚΕ και επιθεωρήσεων για τους προμηθευτές μεγάλων εταιρειών που απευθύνονται σε καταναλωτές. Αντίστοιχα μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα υποχρεωθούν να συμμορφωθούν στις απαιτήσεις των πελατών τους για την ΕΚΕ.
- Σημαντική αύξηση των εταιρειών που θα υλοποιήσουν διασφάλιση στον Κοινωνικό τους Απολογισμό βάσει των νέων απαιτήσεων του GRI G4 βάσει των standards ΑΑ1000ΑS.
- Μεγαλύτερη έμφαση των επενδυτών στα θέματα Αειφορίας και ανάπτυξη δεικτών αξιολόγησης ανά κλάδο εταιρειών.
- Αναθεώρηση του πρωτόκολλου του Κυότο μετά τη συμφωνία Αμερικής Κίνας για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στον πλανήτη και πιθανή αναθέρμανση της νομοθεσίας για μείωση εκπομπών ρύπων. Συμπερασματικά όσες εταιρείες κατάφεραν και κρατήθηκαν ανέπαφες από την κρίση εφόσον αναπτύξουν ολοκληρωμένες στρατηγικές για την ΕΚΕ, σίγουρα θα αποκομίσουν μελλοντικά οφέλη στον οικονομικό, αλλά και στον κοινωνικό στίβο.