του Gary Hamel
Η Επιστήμη του Μάνατζμεντ εμφανίστηκε πριν περίπου εκατό χρόνια για να βοηθήσει τις Εταιρείες να πετύχουν υψηλά επίπεδα Πειθαρχίας, Εργατικότητας, Ελέγχου και Παραγωγικότητας και για να είναι Ευέλικτες και Καινοτόμες. Το Διαδίκτυο, ωστόσο, έχει Ανατρέψει πολλές από τις Αρχές που χαρακτήριζαν το είδος του Μάνατζμεντ που Ασκούσαμε για δεκαετίες και ολόκληροι Τόμοι και Βιβλία έχουν σχεδόν αχρηστευτεί μπροστά στις εκπληκτικές Δυνατότητες που μας προσφέρει η χρήση του Διαδικτύου.
Το Σύγχρονο ενδιαφέρον της Επιχειρηματικής Κοινότητας είναι στραμμένο στην ενίσχυση της Ανθρώπινης Ικανότητας, γιατί αποδείχτηκε ο πλέον αποτελεσματικός Παράγοντας του Μάνατζμεντ. Ενισχύοντας το Ανθρώπινο Δυναμικό, οι Επιχειρήσεις δημιουργούν το κατάλληλο Εργασιακό Περιβάλλον το οποίο Εμπνέει τους Εργαζόμενους να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους!
Ωστόσο, η εμφάνιση του Διαδικτύου και η ταχύτητα με την οποία οι Άνθρωποι Επικοινωνούν, έχει αλλάξει κάπως τα Δεδομένα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Ανθρώπινος Παράγοντας παρακάμπτεται.
Η ευκολία με την οποία οι Άνθρωποι, και στη δική μας περίπτωση οι Εργαζόμενοι και ιδίως οι Μάνατζερ, διεισδύουν σε άπειρα στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με το Αντικείμενό τους, η παραμετροποίηση, η ποικιλομορφία, η ελευθερία, τα ήθη και η αναρχική αταξία του Διαδικτύου, διευρύνουν το πεδίο της ανθρώπινης ολοκλήρωσης, και έχουν επιβάλλει την Ανατροπή τους σε πολλές παραδοσιακές Αντιλήψεις και Πρακτικές, δεδομένα που αναγκάζουν τις Διοικήσεις των Επιχειρήσεών τους να βλέπουν με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο τις Στρατηγικές τους, την Εποπτεία, τις Αναφορές, τα Στατιστικά Στοιχεία, τον Ανταγωνισμό, τους Πελάτες, την Εξυπηρέτηση των Πελατών τους, τους Εργαζόμενους και όλους τους Παράγοντες της Επιχειρηματικής Δράσης.
Τα blogs, podcasts, mash-ups, wikis, crowd-sourcing, folksonomies, απόψεις Αγορών, Πίνακες Αναζήτησης, Συζητήσεις και Κοινωνικά Δίκτυα, έχουν επεκτείνει το εύρος της Ανθρώπινης Δημιουργικότητας και Συνεργασίας με τρόπους που ήταν Ασύλληπτοι πριν από μία ή δύο δεκαετίες! Αυτές οι παγκόσμιες αλλαγές έχουν επεκτείνει τις Δυνατότητες Ανάπτυξης μιας Επιχείρησης σε αφάνταστες Προοπτικές Εξέλιξης.
Η βασανιστική ερώτηση που τίθεται στα Διευθυντικά Στελέχη και που τους έχει αναστατώσει τη Ζωή, είναι πώς θα Χρησιμοποιηθεί αυτή η Κοινωνική Επανάσταση που έχει επιφέρει το Διαδίκτυο, όχι μόνον για να την εκμεταλλευτούν στο έπακρο, αλλά και για να προστατευτούν από τις ασύμμετρες απειλές που μπορούν να τους αποσπάσουν τεράστια Μερίδια Αγοράς, χωρίς καν να το καταλάβουν. Ένα παράδειγμα είναι οι Αγορές των Μοντέρνων Ρούχων των εφήβων από το Διαδίκτυο. Ο Αριθμός των γονέων και των εφήβων που αγοράζει επώνυμα καθημερινά και αμπιγιέ ρούχα αυξάνεται ραγδαία σε όλο τον κόσμο! Ξαφνικά, δημιουργήθηκαν… παγκόσμια πολυκαταστήματα το μέγεθος των οποίων ξεκινάει από τη μία άκρη της γης και τελειώνει στην άλλη! Ο πονοκέφαλος επίσης είναι πολύ μεγαλύτερος για τους πενηντάρηδες και εξηντάρηδες Μάνατζερ που βλέπουν το πληκτρολόγιο και την Οθόνη σαν… εξωγήινα αντικείμενα μην τολμώντας να μάθουν να επικοινωνούν και με αυτό ακόμα το αθώο e-mail! Πόσο μάλλον να μάθουν να δουλεύουν το απλό αλλά θαυματουργό excel ή άλλα προγράμματα Διευθυντικής Πληροφόρησης που έχουν αποδειχτεί εξαιρετικά χρήσιμα (Management Information Systems). Αφήνουμε στην άκρη την απίστευτη Γνώση και Πληροφόρηση που προσφέρει εντελώς δωρεάν το Διαδίκτυο, αρκεί να γνωρίζεις πώς να την εντοπίσεις. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι ελάχιστες Ασφαλιστικές στην Ελλάδα, διαθέτουν Μηχανογραφημένη Ανάλυση, Πληροφόρηση & Ενημέρωση για το είδος του Μάνατζμεντ που ασκούν, (MIS)!
Αν την είχαν, οι περισσότερες Εταιρείες δεν θα τολμούσαν να διαθέτουν στην Αγορά τα Συμβόλαια τους με “Ασφάλιστρα Αυτοκτονίας”, και τις Παράλογες “Ζημιογόνες Αμοιβές” τόσο στον Κλάδο Αυτοκινήτων όσο και στα Νοσοκομειακά. Περιορίζονται σε πρόχειρα γραμμένα με το χέρι Τεχνικά Σημειώματα των Αναλογιστών και τις Αναλύσεις των δήθεν Οικονομικών Διευθύνσεων που Διαθέτουν και έχουν την ψευδαίσθηση ότι Διοικούν Παραγωγικά τις Εταιρείες τους. Δεν αναφερόμαστε, φυσικά, σε 10 περίπου Εταιρείες που βλέπουν τη Σύγρονη Διοίκηση ως “Κινέζικα” και δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το Μέλλον των Εταιρειών τους. Το μόνο που τους απασχολεί είναι Πώς θα Αρπάξουν όσο περισσότερα Μετρητά μπορούν από το Ταμείο μέχρι το 2012. Μετά, έχει ο Θεός! Εδώ Ελλάδα είναι, οι Κυβερνήσεις είναι διεφθαρμένες, (μέχρι αποδείξεως του εναντίον), οι καλοί Δικηγόροι Διαθέσιμοι και τα νησιά της Καραιβικής είναι προσβάσιμα σε 10 ώρες πτήση προκειμένου να απολαύσουμε τα κλοπιμαία!
Για να επανέλθουμε στο θέμας μας, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του Gary Hamel και τις ερμηνευτικές Παρατηρήσεις του… υποφαινόμενου και για να επανακαθορίσουμε τα Δεδομένα της νέας αυτής άγνωστης πρόκλησης και να τα εντάξουμε στις Βασικές Αρχές του Management, θα πρέπει να ετοιμαστούμε και εμείς να αντιμετωπίσουμε τη δική μας «Αντίσταση κατά της Αλλαγής» που επικεντρώνεται στα εξής:
1)Να αφιερώσουμε αρκετό χρόνο κάθε εβδομάδα για να μάθουμε όσο μπορούμε περισσότερα για το «Μαγική Οθόνη» και τις Δυνατότητές της
2)Να Συνειδητοποιήσουμε τη «Δύναμη και τις Προοπτικές της Καινοτομίας», των νέων Ιδεών και του Διαδικτύου
3)Τους Περιορισμούς του είδους της Διοίκησης που ασκούμε
Πολλές εταιρείες ενώ χρησιμοποιούν «Σύγχρονες Μηχανογραφημένες Διαδικασίες Ροής των Εργασιών» Logistics και άλλα, το Μάνατζμεντ που ασκούν παραμένει… Παραδοσιακό.
4)Το Παραδοσιακό Μάνατζμεντ, όμως, όσο πάει και αποδεικνύεται Ανεπαρκές σε σημείο που σύντομα μπορεί να εξελιχτεί και επικίνδυνο για την Επιχείρηση.
5)Τις 3 Νέες Προκλήσεις οι οποίες θα καθορίσουν τις Επιτυχίες ή τις Αποτυχίες μιας Εταιρείας. Αυτές είναι:
Α. Η Ταχύτητα της Προσαρμογής της Διοίκησης στα νέα Δεδομένα που προκύπτουν συνεχώς.
Β. Η Δυνατότητα στην Καινοτομία. Η εταιρεία οφείλει, αν θέλει να είναι Ανταγωνιστική και να έχει Επιτυχίες, να κινητοποιεί τη Φαντασία και τις Ικανότητες του κάθε Εργαζόμενου, κάθε μέρα!
Γ. Η Δέσμευση. Η εταιρεία να Δημιουργεί ένα Περιβάλλον Εργασίας που να μπορεί να Εμπνέει τους Εργαζόμενους να δίνουν τον καλύτερό τους Εαυτό και να Συνεργάζονται Αρμονικά μεταξύ τους στοχεύοντας στην εκπλήρωση κοινών Στόχων.
Το μήνυμα του G. Hamel είναι σίγουρο ότι θα… τρομάξει αρκετούς CEO και Μάνατζερ όμως, το Μέλλον είναι ήδη πίσω μας για αρκετούς και ένας Ηγέτης δεν μπορεί να μένει πίσω!
Η Ηγεσία του και η Ακτινοβολία του πρέπει να είναι εδώ για να Οδηγεί και όχι για να Ακολουθεί!
Είναι Σκληρά και Πρωτόγνωρα τα Δεδομένα που μας προέκυψαν, όμως για αυτό τα ονομάζουμε Επαναστατικά!
Ο Gary Hamel είναι Καθηγητής του London Business School και Διευθυντής στο Management Lab (MLab). Η Εφημερίδα The Economist τον αποκάλεσε Γκουρού της Στρατηγικής. Το μήνυμά του προς όλες τις εταιρείες είναι: Συνεχής Διοικητική Καινοτομία, Νέες Ιδέες, Καινοτόμες Απόψεις και Ανατροπές, με τρόπους που να καθιστούν την Καινοτομία ένα διαρκές Aνταγωνιστικό Πλεονέκτημα. Εμφανίζεται συχνά σε πολλά μεγάλα συνέδρια Μάνατζμεντ στον κόσμο, και σε μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια όπως το CNBC και το CNN. Ακόμη, έχει συμβουλεύσει σημαντικές κυβερνητικές προσωπικότητες για θέματα Πολιτικών Καινοτομιών, Επιχειρηματικότητας και Βιομηχανικής Ανταγωνιστικότητας.